Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=58&t=20167 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Marian J. [ 30 wrz 2014, o 13:54 ] |
Tytuł: | Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Przy tego rocznym pływaniu rzekami i na Zalewie Szczecińskim przy dłuższym pływaniu kłopotliwe było dla mnie dolewanie paliwa kiedy jego zapas w zbiorniku silnika się skończył. Jakiś czas temu rozmawiałem z serwisantem silników i on przedstawił mi wizję, że zewnętrzny zbiornik może być w dowolnym miejscu w jachcie a pompa sobie da radę. Tak na prawdę to nie wiedziałem o jaką pompę chodzi. Dzisiaj dałem silnik do serwisu po sezonie i wróciłem do sprawy zainstalowania zbiornika zewnętrznego. Okazało się, że w moim silniku nie ma pompy paliwowej która by umożliwiła umieszczenie zbiornika w dowolnym miejscu w achterpiku. Tak, że jedynym miejscem na umieszczenie zbiornika zewnętrznego jest ława kokpitowa na zewnątrz tak żeby zapewnić grawitacyjne zasilanie paliwem silnika. Czy ktoś ma mimo tego jakiś pomysł, żeby ten problem ominąć i mimo wszystko umożliwić schowanie dodatkowego zbiornika w jachcie? |
Autor: | Wojciech [ 30 wrz 2014, o 13:56 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian, jaki masz silnik? |
Autor: | krasnolud [ 30 wrz 2014, o 14:03 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
A czy to dwusuw czy czterosuw bo do każdego dwusuwa można dorobić pompę paliwa z innymi silnikami gorzej |
Autor: | Leszek [ 30 wrz 2014, o 14:04 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
To silnik z gaznikiem opadowym zapewne. Czyli dwutakt. |
Autor: | Marian J. [ 30 wrz 2014, o 14:08 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Wojciech1968 napisał(a): Marian, jaki masz silnik? Mercury czterosuw 4KM
|
Autor: | Były user [ 30 wrz 2014, o 16:26 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Leszek1954 napisał(a): To silnik z gaznikiem opadowym zapewne. Czyli dwutakt. A co ma opadowy gaźnik do ilości suwów silnika? Duży Fiat był dwusuwem? A Warszawa? A… A nie chce mi się pisać - ale jak się nie ma o czymś pojęcia to po co wyrywać się do takiej "pomocy"? Marian, pompkę zawsze można zamontować http://mikuni.istore.pl/pl/mikuni-gazniki-i-pompy-paliwa_pompy-paliwa dwu czy czterosuw pytanie tylko czy nie prościej/sensowniej jest zamienić silnik? Takie pompki są pędzone chwilową różnicą ciśnień pomiędzy skrzynią korbową a gardzielą ssącą albo atmosferą. Trzeba je jakoś połączyć ze skrzynią korbową. Jeśli silnik /blok/ miał wersję z pompką i ma przynajmniej nadlewki w miejscu montażu pompki/króćca zasilającego to może być dość proste do zrobienia. Jeśli nie to rzeźba. Dobry serwis powinien Ci odpowiedzieć na to pytanie. |
Autor: | krasnolud [ 30 wrz 2014, o 16:33 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Yigael napisał(a): Takie pompki są pędzone chwilową różnicą ciśnień pomiędzy skrzynią korbową a gardzielą ssącą albo atmosferą. Trzeba je jakoś połączyć ze skrzynią korbową. no ale problem w tym że w czterosuwie nie występuje podciśninie w komorze korbowej. Pompki paliwa w czterosuwaw są napędzane mechanicznie |
Autor: | Były user [ 30 wrz 2014, o 16:52 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
krasnolud napisał(a): no ale problem w tym że w czterosuwie nie występuje podciśninie w komorze korbowej. Pompki paliwa w czterosuwaw są napędzane mechanicznie Ale w singlu występuje pulsacja ciśnienia w skrzyni korbowej /co więcej w przeciwfazie z pulsacją ciśnienia w gardzieli ssącej co niektóre rozwiązania wykorzystują/ wystarczy to, żeby pędzić pompki niewielkich silników. Vide wszystkie czterosuwowe single Piaggio, Gillery i Vespy. PS. W dobie optymalizacji kosztowej pędzona krzywką mechaniczna pompka w skuterku nie ma jak się okazuje racji bytu ![]() |
Autor: | ins [ 30 wrz 2014, o 17:24 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): Mercury czterosuw 4KM Mógłbyś podać model i rocznik? Piotr Siedlewski |
Autor: | Marian J. [ 30 wrz 2014, o 17:47 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Yigael napisał(a): pytanie tylko czy nie prościej/sensowniej jest zamienić silnik? Wolałbym tego silnika nie wymieniać. Jeżeli miałbym wymienić to prawdopodobnie na większy. W tym roku miałem na rufie na rzekach powieszonego jeszcze starego dwusuwowego Mercurego 2,5KM i miałem mocno zanurzoną rufę. A większy silnik to najprawdopodobniej będzie cięższy i podobnego efektu jak przy dwóch silnikach chciałbym uniknąć.ins napisał(a): Mógłbyś podać model i rocznik? Ja ten silnik kupiłem nowy w sklepie żeglarskim jesienią 2012 r. Nie wiem czy ten model jest jakoś szczególnie oznaczony w tej chwili został w serwisie.
|
Autor: | Alterus [ 30 wrz 2014, o 18:14 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Na Twoim miejscu bym nie kombinował. Wolałbym zbiornik opadowy tam, gdzie jest, co najwyżej pomyślałbym nad sprytnym dolewaniem paliwa - toż chyba możliwe? Co ile musisz dolewać? |
Autor: | Były user [ 30 wrz 2014, o 18:19 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): Ja ten silnik kupiłem nowy w sklepie żeglarskim jesienią 2012 r. Nie wiem czy ten model jest jakoś szczególnie oznaczony w tej chwili został w serwisie. Zważywszy, że robiło go Tohatsu, a Tohatsu od ładnych paru lat od 4 koni wzwyż montuje podłączenia do zbiorników zaburtowych jest IMO szansa na podłączenie i pasujące części zamienne. |
Autor: | Bombel [ 30 wrz 2014, o 18:29 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Do swego kosiarkowca (zbiornik 0,8 l) miałem podłączoną "linię paliwową" składającą się z przenośnego zbiornika umieszczonego poniżej silnika, przewodu paliwowego i ręcznej pompki - gruszki. Przewód podłączony był do korka zbiorniczka na silniku. Tak trochę na oko oceniałem zużycie paliwa ze zbiornika silnika i dopompowywałem ręcznie. Ciut to było upierdliwe ale zdawało egzamin. Jak odbiorę silnik z serwisu to porobię zdjęcia. |
Autor: | Marian J. [ 30 wrz 2014, o 18:45 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Alterus napisał(a): Wolałbym zbiornik opadowy tam, gdzie jest, co najwyżej pomyślałbym nad sprytnym dolewaniem paliwa - toż chyba możliwe? Właśnie o tym myślę, za chwilę przedstawię swój pomysł. Alterus napisał(a): Co ile musisz dolewać? Jak płynąłem Wartą samotnie pod prąd to musiałem płynąć na większym gazie żeby pokonać nurt Warty. I wtedy zbiornik paliwa w silniku starczał mi na około godzinę pracy. Kiedy płynąłem Wartą i Odrą z nurtem to po pewnym czasie doszedłem do wniosku, że nie muszę tak gazować silnikiem to wtedy było to w granicach jednej godziny i dwudziestu minut do około jednej godziny i czterdziestu minut.Kupiłem 12l zbiornik zewnętrzny i nie za bardzo mi się podoba wożenie go na ławie kokpitowej na wierzchu na lewej burcie. Ja w swoim PIPie podwyższyłem achterpik i jego klapa jest na wysokości ław kokpitowych. Według dokumentacji PIP miał otwartą rufę. Na starej zrębnicy zamknięcia achterpiku na poziomie podłogi kokpitowej która jest w tej chwili w środku podwyższonego achterpiku dałem 2 kratki - gretingi które dają dodatkową przestrzeń ładunkową. Jedną z lokalizacji zbiornika którą przewidywałem zastosować to na lewym gretingu z długim wężem umożliwiającym wyjmowanie tego w czasie gdybym chciał się dostać to tego co jest głębiej na dnie achterpiku. I trzymając się tej samej lokalizacji zbiornika wyposażył bym wąż zasilający w pompkę gruszkową. Po czasie w jakim kończyło by się paliwo w zbiorniku silnika przy danym ustawieniu gazu mógłbym pompką dopompować paliwo do zbiornika kontrolując przyrost jego poziomu poprzez otwarcie wlewu paliwa na silniku. * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Bombel napisał(a): "linię paliwową" składającą się z przenośnego zbiornika umieszczonego poniżej silnika, przewodu paliwowego i ręcznej pompki - gruszki. Przewód podłączony był do korka zbiorniczka na silniku. Ja myślę o tym podobnie opisałem powyżej ale zamiast do korka wlewu to chcę to podłączyć do trójnika który ma mi zamontować serwisant w moim silniku.
|
Autor: | Były user [ 30 wrz 2014, o 18:55 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Ale sprawdź najpierw ten model i rocznik, o które prosił Ins - Bo może się okazać, że się da go upompić w miarę prosto. |
Autor: | Alterus [ 30 wrz 2014, o 19:43 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): Jak płynąłem Wartą samotnie pod prąd to musiałem płynąć na większym gazie żeby pokonać nurt Warty. Fakt, płynięcie pod prąd kosztuje. I jeśli płynie się wiele godzin, dni, dolewanie co półtorej godziny na rozchwianej łódce dość kłopotliwe. Jak będzie fachowiec dorabiał trójnik, niech nie zapomni o zaworku zwrotnym, kurek też by się przydał - wężyk przydepniesz i zacznie sikać benzyna. Nieprzyjemne to. ![]() Ale warto skorzystać najpierw z sugestii Insa i Yigaela, bo moze rzeczywiście to tylko kwestia dokupienia pompki. |
Autor: | ins [ 1 paź 2014, o 00:00 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Alterus napisał(a): bo moze rzeczywiście to tylko kwestia dokupienia pompki. Ciężko mi znałeź Merkurego bez pompki przy gaźniku nawet jak nie ma zainstalowanego szybko-złącza do zbiornika zewnętrznego. http://www.mercruiserparts.com/SelectMo ... class_id=2 Piotr Siedlewski |
Autor: | michal55 [ 6 paź 2014, o 19:31 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Yigael napisał(a): Ale w singlu występuje pulsacja ciśnienia w skrzyni korbowej /co więcej w przeciwfazie z pulsacją ciśnienia w gardzieli ssącej co niektóre rozwiązania wykorzystują/ wystarczy to, żeby pędzić pompki niewielkich silników. Vide wszystkie czterosuwowe single Piaggio, Gillery i Vespy. Dokładnie tak jest to rozwiązane w obecnie produkowanych skuterkach. Pompka paliwa (np. taka: http://www.czescidoskutera.com/Pompka_paliwa_Piaggio_Malaguti_Gilera_Beta-2086.html "zasilana jest" pulsowaniem ciśnienia jakie powstaje w gardzieli ssącej w trakcie pracy silnika. Wężyk podciśnieniowy montowany jest pomiędzy gaźnikiem a silnikiem. W przypadku silnika 4-suwowego takie pulsowanie ciśnienia powinno występować również w przypadku silnika dwucylindrowego, ponieważ pomiędzy suwami ssania podczas których występuje spadek ciśnienia w gardzieli ssącej następują momenty gdy ciśnienie rośnie. Tutaj małą uwaga. Większość skuterków ma zasilanie paliwem grawitacyjne i wtedy zamiast pompki występuje kranik podciśnieniowy. Kranik ten wygląda podobnie jak pompka ale jest mniejszy i oczywiście nie można nim pompować paliwa. Kranik podciśnieniowy: http://www.czescidoskutera.com/Kranik_paliwa_przelotowy_uniwersalny-2243.html Pozdrawiam Michał Filipek |
Autor: | Marian Strzelecki [ 6 paź 2014, o 22:44 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Prawie każdy silnik ma elektrykę: może więc do zbiornika podłączyć pompkę która będzie na 12v pompować na życzenie. Mam tak zainstalowana pompkę wodną od Merca która chłodzi/ogrzewa mi reduktor gazu w Busiku. |
Autor: | Były user [ 6 paź 2014, o 23:15 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Ale po co skoro ten silnik albo ma pompkę pędzoną pneumatycznie albo można ją w prosty sposób zamontować z użyciem oryginalnych części Tohatsu albo akcesoryjnych jak się kto uprze? Nawet złączki linii paliwowej będzie gdzie w oryginalny sposób zamontować. W katalogu Tohatsu wszystko 4 konne i wzwyż ma pompki. W katalogu Mercurego jak zauważył Ins też. Mercury - wszystko do 30 koni jest robione przez Tohatsu. |
Autor: | Marian J. [ 17 paź 2014, o 16:42 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): Wojciech1968 napisał(a): Marian, jaki masz silnik? Mercury czterosuw 4KMA jego Model to: 1F14211HL a seria: 0R423447 i według serwisanta nie można tam zamontować żadnej pompki zewnętrznej tak, że w gę wchodzi zbiornik opadowy lub sprytne dopompowywanie paliwa gruszką na przewodzie paliwowym. |
Autor: | Bombel [ 17 paź 2014, o 16:52 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): lub sprytne dopompowywanie paliwa gruszką na przewodzie paliwowym. Oprócz gruszki pozostaje ci jeszcze maluuutka pompka zenzowa przymocowana(przyklejona) gdzieś po drodze do silnika. W razie potrzeby odpinasz tylkoprzewód i zbiornik masz wolny. O, taka http://allegro.pl/pompa-zenzowa-reczna- ... 16358.html Trza ino sprytne miejsce żeby nie przeszkadzała |
Autor: | Wojciech [ 17 paź 2014, o 16:53 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Bombel napisał(a): Oprócz gruszki pozostaje ci jeszcze maluuutka pompka zenzowa Obawiam się, że paliwo rozpuści membranę. |
Autor: | Były user [ 17 paź 2014, o 17:01 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): A jego Model to: 1F14211HL a seria: 0R423447 i według serwisanta nie można tam zamontować żadnej pompki zewnętrznej tak, że w gę wchodzi zbiornik opadowy lub sprytne dopompowywanie paliwa gruszką na przewodzie paliwowym. Dać się da, ale to będzie już rzeźba na nieoryginalnych częściach i rozwiązaniach. Sprawdź czy jednak taka uniwersalna pompka do skutera 4stroke pędzona podciśnieniem z gardzieli nie podejdzie. Bardzo drogie nie są. Gorzej, że trzeba będzie z zaworem iglicowym w gaźniku rzeźbić. |
Autor: | Bombel [ 17 paź 2014, o 17:26 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Wojciech1968 napisał(a): Obawiam się, że paliwo rozpuści membranę. Ok. O tym nie pomyślałem. Może dlatego że mojej pompce mimo przepompowania kilku tysięcy litrów ON nic cię nie stało. ![]() No ale Pb to Pb. |
Autor: | ins [ 17 paź 2014, o 17:30 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): Marian J. napisał(a): Wojciech1968 napisał(a): Marian, jaki masz silnik? Mercury czterosuw 4KMA jego Model to: 1F14211HL a seria: 0R423447 i według serwisanta nie można tam zamontować żadnej pompki zewnętrznej tak, że w gę wchodzi zbiornik opadowy lub sprytne dopompowywanie paliwa gruszką na przewodzie paliwowym. Zanim cokolwiek zamontujesz wykonaj prostą czynność. 1. Odłącz przewód paliwowy łączący zbiornik integralny z gaźnikiem lub przewód łączący zawór paliwowy, jeśli takowy jest, z gaźnikiem. 2. Połącz gaźnik z zbiornikiem zewnętrznym, w domyśle przedłóż przewód paliwowy z gaźnika tak aby podłączyć go do zbiornika zewnętrznego, oczywiście gruszka po drodze się przyda. 3 Ustaw, i silnik, i zbiornik zewnętrzny w pozycji roboczej i sprawdź czy pali. Jeśli mieszkasz niedaleko Poznania to służę pomocą. Nr serii Twojego silnika wyraźnie wskazuje że ma wbudowaną pompę paliwową w gaźniku. http://www.mercruiserparts.com/selectDo ... =8M0056559 Piotr Siedlewski |
Autor: | ins [ 17 paź 2014, o 17:56 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Sorry. Cofam to co napisałem wyżej. To jest chyba ten model http://www.mercruiserparts.com/Show_pic ... u+0R448032 nie ma on pompy paliwowej. Ale.... sprawdź czy zbiornik zewnętrzny ustawiony powyżej silnika w pozycji roboczej będzie spełniać swoje zadanie. Piotr Siedlewski |
Autor: | Marian J. [ 17 paź 2014, o 18:05 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
ins napisał(a): Zanim cokolwiek zamontujesz wykonaj prostą czynność. Ja początkowo myślałem, że to wszystko mi zrobi serwisant.ins napisał(a): 1. Odłącz przewód paliwowy łączący zbiornik integralny z gaźnikiem lub przewód łączący zawór paliwowy, jeśli takowy jest, z gaźnikiem. Na razie zrezygnowałem z tego co mi proponował. A proponował mi mianowicie założenie trójnika właśnie na przewodzie ze zbiornika do gaźnika. Ale sugerował mi następujące zagrożenia. Mianowicie, że pompowanie gruszką będzie oddziaływało na gaźnik i w trakcie pracy silnika gaźnik może się przelać od ciśnienia podawanego przez gruszkę. Żeby tego uniknąć sugerował zamknięcie zaworu dopływu paliwa ze zbiornika podczas uzupełniania zbiornika w silniku ze zbiornika zewnętrznego. Wtedy przez moment silnik spalał by paliwo które pozostałoby w gaźniku.ins napisał(a): 3 Ustaw, i silnik, i zbiornik zewnętrzny w pozycji roboczej i sprawdź czy pali. W warunkach domowych na razie nie mam możliwości odpalania silnika. Nie mam dużej beczki żeby nie uruchamiać silnika na sucho.ins napisał(a): Nr serii Twojego silnika wyraźnie wskazuje że ma wbudowaną pompę paliwową w gaźniku. Nie wiem jak to rozumieć, że pompa jest w gaźniku. Serwisant mi pokazywał gdzie powinna być zamontowana pompa i twierdził, że producent poszedł na łatwiznę i w całej serii tych silników uzyskał znaczne oszczędności.* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ins napisał(a): Ale.... sprawdź czy zbiornik zewnętrzny ustawiony powyżej silnika w pozycji roboczej będzie spełniać swoje zadanie. Jeżeli zbiornik zewnętrzny będzie na ławie w kokpicie to spełni swoje zadanie. Ale mi osobiście nie podoba się taka lokalizacja zbiornika na zewnątrz. |
Autor: | ins [ 17 paź 2014, o 18:28 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
Marian J. napisał(a): Na razie zrezygnowałem z tego co mi proponował. A proponował mi mianowicie założenie trójnika właśnie na przewodzie ze zbiornika do gaźnika. Ale sugerował mi następujące zagrożenia. Mianowicie, że pompowanie gruszką będzie oddziaływało na gaźnik i w trakcie pracy silnika gaźnik może się przelać od ciśnienia podawanego przez gruszkę. Eee tam. Konstrukcja komory pływaka i iglicy jest taka sama jak w większości gaźników, Po prostu gdy gruszka jest twarda nie pompuje się, a jeśli coś się stanie to najwyżej zalanie komory mieszania i świecy. Ciągniemy linkę rozrusznika, na otwartej, na 3/4 przepustnicy i po sprawie. Piotr Siedlewski |
Autor: | Marian Strzelecki [ 17 paź 2014, o 19:03 ] |
Tytuł: | Re: Zbiornik zewnętrzny do silnika przyczepnego |
A czy nie prościej przerobić korek tak aby gruszką dolewać bezpośrednio do zbiornika? MJS |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |