Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 23:04




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 maja 2015, o 22:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Od jakiegoś czasu mam taką Ideę Fixe:

przyjeżdżam na jacht czarterowy. Biorę swój komputer z programem nawigacyjnym (aktualnie OpenCPN który znam w przeciwieństwie do zastanych na jachcie chartploterów, których muszę się nauczyć) ale zamiast ciągnąć ze sobą: GPS, odbiornik AIS (a i tak nie mając danych o głębokości czy sile i kierunku wiatru) biorę „dynks” umożliwiający korzystanie z danych wysyłanych przez jachtowe przyrządy. No przecież istnieją standardy...

Wstępne przemyślenia: NMEA0183 raczej odpada, bo konieczna byłaby ingerancja w jachtową instalację składającą się tak naprawdę z wielu sieci NMEA0183 (AIS do chartplotera, wiatromierz do chartplotera, chartploter do autopilota, chartploter do VHF...)

NMEA 2000 – super, ale:
1. nakłonienie komputera (i programu nawigacyjnego) do czytania danych w tym standardzie wydaje się niemożliwe. konieczny jest konwerter do NMEA0183. Więc biorę: trójnik NMEA200 + konwerter z kablem do trójnika (z drugiej strony albo RS232 (czy 485 albo422), albo USB). Na jachcie wpinam się w szkielet sieci NMEA 2000 i dostaję wszystkie dane błąkające się po jachtowej sieci. Brzmi nieźle. O problemach i niewiedzy będzie dalej.
2. Czemu Raymarine wymyślił se własne wtyczki??? Muszę wziąć dodatkowo trójnik (T-connector) Raymarine i kawałek kabla „szkieletu” oraz przejściówkę SeaTalk NG <-> NMEA20000. Wtedy mam zestaw pasujący do najczęściej występującej elektroniki (albo Raymarine albo Garmin lub inne zgodne z NMEA2000)

O konwerterach.
Patrząc na sprawę od strony pieniędzy i rozmiarów znalazłem dwa konwertery NMEA2000 <–> NMEA0183:
A) Actisense NGW-1 (w kilku odmianach)
http://www.actisense.ca/products/ngw-1-nmea-2000-gateway
B) AMEC NMEA 2000 ADAPTOR NK-80
http://www.alltekmarine.com/products_detail.php?bgid=11&gid=25
Ten pierwszy jest w kilku odmianach sprzętowych (od razu z przejściówką do SeaTalkNG -„STNG”; od razu z interfejsem USB – „USB”) oraz w dwóch odmianach softwareowych: „normalny” i „AIS” Ten AIS konwertuje sekwencje dotyczące AIS (0183: VDM i VDO i odpowiednie NMEA2000 ale jednocześnie przestaje tłumaczyć inne (DBT, HDM, HDT, HSC, MDA, RMB, RPM, RSA, VBW, VDR) – do porównania http://www.actisense.com/products/nmea-2000/ngw-1/downloads-ngw1.html
Ten drugi MK-80 wydaje się konfigurowalny (pod kątem tłumaczonych sekwencji)
Załącznik:
konf_MK-80.JPG
konf_MK-80.JPG [ 60.75 KiB | Przeglądane 14268 razy ]

ale trudno to stwierdzić bo program konfiguracyjny bez konwertera jest nieaktywny.
Niestety... ceny!
Actisense kosztuje 190$ (a wersja z przejściówka do SeaTalkNG – 250$), a MK-80 niewiele mniej 180$. To dość sporo...

Czy ktoś ma doświadczenia w używaniu tych konwerterów. Albo innych? Albo wie o tańszych? Albo ma jakieś sugestie, uwagi, przemyślenia czy tez doświadczenia...
Dzięki

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 04:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2434
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 371
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Wojtku,

Ciut tańsze rozwiązanie zaproponował mi ostatnio handlowiec z "gadgetpool.de".

Oferta:
http://www.gadgetpool.de/bestellen/cata ... 67cf31b729

Opis:
http://www.gadgetpool.de/nuke/modules.p ... cle&sid=28

Instrukcja:
http://www.fwma.de/stalk/ManualUsb.pdf

Na razie nie zdecydowałem się na zakup, więc nie mam własnej opinii o tym produkcie...



BTW
Do "podglądania" sygnałów w sieci NMEA0183 zakupiłem taki adapter:
http://allegro.pl/show_item.php?item=5215066600
AK50 ADAPTER USB TO COM PL2303 NEW PROFILIC RS232
Działa bardzo dobrze.
Załącznik:
nmea_skoczek.JPG
nmea_skoczek.JPG [ 100.92 KiB | Przeglądane 14253 razy ]
;)

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała



Za ten post autor Senator otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 06:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Senator napisał(a):
Ciut tańsze rozwiązanie zaproponował mi ostatnio handlowiec z "gadgetpool.de".

Też na to trafiłem, ale ubogo z ilością tłumaczonych sekwencji. Nie ma np w ogóle żadnych dotyczących AIS... Odrzuciłem go w rozważaniach mimo niższej ceny.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 08:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 21:57
Posty: 1308
Lokalizacja: Wrocław-no prawie
Podziękował : 204
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: starczają na to, czym pływam
Z typowego jachtu charterowego po NMEA możesz ściągnąć dane z wiatromierza echosondy i pozycję, bo innych przyrządów ciężko na nich szukać, do tego jeszcze przez jakiś czas królować będą urządzenia z NMEA 0183.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 09:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Doktor napisał(a):
Z typowego jachtu charterowego po NMEA możesz ściągnąć dane z wiatromierza echosondy i pozycję, bo innych przyrządów ciężko na nich szukać

A to zależy kto, co i gdzie "typowo" czarteruje... :-)
Ostatnio podpisałem umowę na jacht gdzie są: chartploter, echosonda-log-temperatura, AIS (aktywny), radar, autopilot, witromierz, VHF, navtex... :-P
<reklama>http://pl.delphiayachts.eu/delphia-40-3-iii</reklama>

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17300
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ostatnio podpisałem umowę na jacht gdzie są: chartploter, echosonda-log-temperatura, AIS (aktywny), radar, autopilot, witromierz, VHF, navtex...
I chcesz to wszystko wrzucić do OpenCPN?! :-)

Wojtek, w informacji o łódce piszą, że ma na wyposażeniu Garminowe GMI 10 i 720s. Oba urządzenia obsługują NMEA0183.

Nie wiesz zapewne jak to jest pospinane, być może wszystko (lub prawie wszystko) podpięte jest (po NMEA0183) do jakiegoś istniejącego konwertera z wyprowadzeniami "pod śrubki" - może należałoby tą drogą pójść?

Przy okazji jak ty to fizycznie chcesz spiąć?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 11:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 21:57
Posty: 1308
Lokalizacja: Wrocław-no prawie
Podziękował : 204
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: starczają na to, czym pływam
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Doktor napisał(a):
Z typowego jachtu charterowego po NMEA możesz ściągnąć dane z wiatromierza echosondy i pozycję, bo innych przyrządów ciężko na nich szukać

A to zależy kto, co i gdzie "typowo" czarteruje... :-)
Ostatnio podpisałem umowę na jacht gdzie są: chartploter, echosonda-log-temperatura, AIS (aktywny), radar, autopilot, witromierz, VHF, navtex... :-P
<reklama>http://pl.delphiayachts.eu/delphia-40-3-iii</reklama>


To zależy co i gdzie, masz rację, ale tak się składa, że poza Delphiami to będzie ciężko znaleźć, ta z Twojego linku, to jacht na którym Kuba Strzyczkowski płynął i pod jego rejs, a nie do czarterów ta Delphia była wyposażona, no i są trzy wyposażane przeze mnie, ale obawiam się, że to jedynie jaskółki, które jednak wiosny nie czynią.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 12:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lis 2014, o 08:37
Posty: 15
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Na naszej czarterowej Delphia 33 - SV Jurata kwestię "podłączania się do sieci jachtowej swoim komputerem" mamy rozwiązaną w nieco inny, moim zdaniem łatwiejszy i "bezkolizyjny" sposób.

Otóż w istniejącej na jachcie sieci NMEA2000 zamontowany jest moduł WiFi, dzięki któremu w bajecznie prosty sposób, bezprzewodowo podłączamy się swoim komputerem z oprogramowaniem (sprawdziłem MaxSea) i mamy dostęp do wszystkich danych, które tylko po sieci NMEA krążą.

Dodatkowo - zamontowany na jachcie chartplotter wysyła również po WiFi kopię wyświetlacza ("kopię siebie"), dzięki czemu na swoim własnym smartfonie, iPadzie, Iphonie, itd., można z dowolnego miejsca na jachcie mieć cały czas podgląd tego, co się na nim dzieje.

Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że wszystko odbywa się bezprzewodowo po WiFi.

Pozdr.
Tomek
Dział techniczny SeaVenti
;)

_________________
Pozdrawiam - Włoszka
info(at)seaventi.com
+48 535 90 44 64 (09.oo - 17.oo)
http://www.seaventi.com
SeaVenti - Czarter na Zatoce

- "bo żeglować naprawdę warto!"



Za ten post autor SeaVenti.com otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 12:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013, o 15:09
Posty: 1172
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 110
Uprawnienia żeglarskie: jsm
SeaVenti.com napisał(a):
Na naszej czarterowej Delphia 33 - SV Jurata kwestię "podłączania się do sieci jachtowej swoim komputerem" mamy rozwiązaną w nieco inny, moim zdaniem łatwiejszy i "bezkolizyjny" sposób.

Otóż w istniejącej na jachcie sieci NMEA2000 zamontowany jest moduł WiFi, dzięki któremu w bajecznie prosty sposób, bezprzewodowo podłączamy się swoim komputerem z oprogramowaniem (MaxSea, OpenCPN, itd.) i mamy dostęp do wszystkich danych, które tylko po sieci NMEA krążą.

Dodatkowo - zamontowany na jachcie chartplotter wysyła również po WiFi kopię wyświetlacza ("kopię siebie"), dzięki czemu na swoim własnym smartfonie, iPadzie, Iphonie, itd., można z dowolnego miejsca na jachcie mieć cały czas podgląd tego, co się na nim dzieje.

Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że wszystko odbywa się bezprzewodowo po WiFi.


Ma to jeszcze jedną zaletę, moim zdaniem największą, nie wymaga absolutnie żadnej ingerencji w istniejące okablowanie i osprzęt.
Druga to taka, że laptop/tablet/smartfon skipera może być ustawiony i wykorzystywany w dowolnym miejscu - wyłącznie zależy to od właściciela laptopa.

_________________
Wojtek Musiał


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2015, o 18:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
Przy okazji jak ty to fizycznie chcesz spiąć?

Tak jak pisałem - wpinając się dodatkowym trójnikiem w sieć. Tak jakoś to sobie wyobrażałem: Obrazek

Maar napisał(a):
Garminowe GMI 10 i 720s. Oba urządzenia obsługują NMEA0183.

Tak, ale (jak sądzę) każde wypluwa "swoje" dane, dokładając jeszcze AIS - mam trzy strumienie danych NMEA0183 - czyli albo używam czegoś co łączy je w jeden strumień, albo używam trzech portów w komputerze... ciągnę trzy kabelki... wydaje mi się że NMEA2000 będzie łatwiejsza.

Maar napisał(a):
I chcesz to wszystko wrzucić do OpenCPN?!
Nie rozumiem za bardzo... podpinając się do szkieletu NMEA 2000 dostaję wszystko co tam "biega", czyż nie? Chartploter - fajnie móc wysłać do niego trasę czy punkty drogi, a dostać pozycję (GPS), głębokość, log, temperatura wody - Tak; AIS - oczywiście tak; radar - niestety nie "biega" po NMEA2K; autopilot - tak - popróbowałbym, wiatromierz - oczywiście. :cool:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Doktor napisał(a):
poza Delphiami to będzie ciężko znaleźć

Skautowe jachty tez mają wyposażenie przyzwoite...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek64 napisał(a):
Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że wszystko odbywa się bezprzewodowo po WiFi.

Podoba mi się. Ale niestety nie ma na jachcie z tego co wiem takiego rozwiązania.
Wojtek64 napisał(a):
Ma to jeszcze jedną zaletę, moim zdaniem największą, nie wymaga absolutnie żadnej ingerencji w istniejące okablowanie i osprzęt

No to cenne też. Sporo zalet - rzeczywiście.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2015, o 21:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17300
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
wydaje mi się że NMEA2000 będzie łatwiejsza.
Pod warunkiem, że jacht, który wyczarterujesz będzie miał wszystko podpięte po NMEA 2000.

Nie jestem pewien czy takie homogeniczne rozwiązania są najbardziej popularne. Niezwykle popularny jest wszak raymarineowy SeaTalk połączony przez konwerter z NMEA 0183. I właśnie z konwertera (patrz na ten rysunek, co go wsadziłeś wyżej) metodą "dwie śrubki i kawałek kabla z wtyczką" możesz wziąć to co potrzebujesz.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2015, o 22:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 21:57
Posty: 1308
Lokalizacja: Wrocław-no prawie
Podziękował : 204
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: starczają na to, czym pływam
Wojtek, jest jeszcze jeden problem, ja jako czarterujący, nie zyczylbym sobie, abyś mi coś rozkręcał i podpinałeś sie ze swoimi kabelkami, nie sadze tez, aby ktokolwiek sobie tego życzył. A po WIFI, nie ma jeszcze ujednoliconych standardów, najcześciej trzeba korzystać z aplikacji producenta elektroniki jaka jest na jachcie, wiec to z kolejki z twojego punktu widzenia mało komfortowe rozwiazanie.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2015, o 17:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
I właśnie z konwertera (patrz na ten rysunek, co go wsadziłeś wyżej) metodą "dwie śrubki i kawałek kabla z wtyczką" możesz wziąć to co potrzebujesz.

Niekoniecznie. Nie wszystkie konwertery konwertują wszystko w obu kierunkach. Tak jak pisałem wyżej.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2015, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Od jakiegoś czasu mam taką Ideę Fixe:

przyjeżdżam na jacht czarterowy. Biorę swój komputer z programem nawigacyjnym (aktualnie OpenCPN który znam w przeciwieństwie do zastanych na jachcie chartploterów, których muszę się nauczyć) ale zamiast ciągnąć ze sobą: GPS, odbiornik AIS (a i tak nie mając danych o głębokości czy sile i kierunku wiatru) biorę „dynks” umożliwiający korzystanie z danych wysyłanych przez jachtowe przyrządy.


Wojtek - tak z czystej ciekawości - Ty tam jedziesz jako żeglarz popływać czy jako informatyk do roboty ?
Bo mnie jak boga kocham nie chciałoby mi się robić na tygodniowym czarterze tego co Ty chcesz zrobić ...
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2015, o 17:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Doktor napisał(a):
ja jako czarterujący, nie zyczylbym sobie, abyś mi coś rozkręcał i podpinałeś sie ze swoimi kabelkami, nie sadze tez, aby ktokolwiek sobie tego życzył.
Rozumiem. Pewnie masz rację. A myślałeś kiedyś o "wystawieniu" gdzieś jakimś optoizolowanym i zabezpieczonym gniazdem sygnału NMEA0183 "dla czarterobiorcy"? To by zadowoliło (jak sądzę) obie strony... Raz czy dwa spotkałem jachty z zainstalowanym na tablicy rozdzielczej gniazdem DB9 żeńskim (i nmea0183 po RS232), ale to w czasach gdy tylko gps był... :-)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

bury_kocur napisał(a):
Wojtek - tak z czystej ciekawości - Ty tam jedziesz jako żeglarz popływać czy jako informatyk do roboty ?
Bo mnie jak boga kocham nie chciałoby mi się robić na tygodniowym czarterze tego co Ty chcesz zrobić ...
Ale ja chcę tylko wpiąć kabelek (5 minut) i odpalić OpenCPN (2 minuty). Reszta (łącznie z portem COM) będzie już skonfigurowana. :-P
To byłoby szybciej niż podłączać moją antenkę i AISa... (~= pół godziny) :-P :-P http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=226070#p226070

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2015, o 12:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lip 2012, o 15:48
Posty: 107
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz szuwarowo-bagienny
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Rozumiem. Pewnie masz rację. A myślałeś kiedyś o "wystawieniu" gdzieś jakimś optoizolowanym i zabezpieczonym gniazdem sygnału NMEA0183 "dla czarterobiorcy"? To by zadowoliło (jak sądzę) obie strony... Raz czy dwa spotkałem jachty z zainstalowanym na tablicy rozdzielczej gniazdem DB9 żeńskim (i nmea0183 po RS232), ale to w czasach gdy tylko gps był... :-)



Ponieważ nieraz sam kombinowałem podobnie, jak Wojtek - moje trzy grosze:
Nmea0183 z różnych urządzeń musiałoby być "zmieszane" do jednego strumienia i dopiero ten strumień udostępniony. Jeśli chartplotter dostaje wszystkie sygnały z urządzeń, to wysoce prawdopodobne jest, że da się wykorzystać wyjście nmea z chartplotera (który może już wysłać zmieszane) - można to puścić w eter po wifi:
http://www.digitalyachtamerica.com/inde ... -4800-baud

Są gotowe "mieszacze" ale wymaga to prowadzenia kabli:
http://brookhouseonline.com/nmea_multiplexer.htm

Temat jest ciekawy ale i niełatwy: do tej pory spotkałem jeden jacht czarterowy, w którym wszystkie urządzenia były spięte w sieć. Dało się nawet autopilotowi wyznaczać waypointy.

_________________
--
niech Wam pod stopami zakwitają kwiaty lotosu a zus się odp...

Tomasz "DrQ" "MrSzuwarowy"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2018, o 12:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 182
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
Podpinam się pod temat...

Czy przez ostatnie trzy lata ktoś miał doświadczenia z tymi urządzeniami?

Czy jest jakiś polski dystrybutor?

Potrzebuje właśnie dostępu do danych NMEA 2000 na laptopie, więc te rozwiązania do usb są chyba najfajniejsze dla mnie.

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 200 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL