Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 maja 2024, o 19:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 maja 2016, o 10:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Przy okazji tematu przeprogramowywania AISa przyszło mi do głowy, żeby dołożyć interfejs dla komputera. Szybkie guglowanie pokazało kilka raozwiązań, a wszystkie przeraźliwie drogie. Czy zatem można problem rozwiązać domowym sposobem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2016, o 10:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2439
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 374
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Pewnie można... http://www.thomasknauf.de/seatalk.htm

Mam już fizycznie gotowy taki dwukierunkowy interfejs (Bidirectional SeaTalk <=> RS232 Interface), ale nie mam na razie możliwości przetestowania.
;)

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 cze 2016, o 06:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Nie miałem do czynienia z NMEA 2000 dotychczas, z tego co wiem jest to implementacja https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus pierwotnie projektowanego do samochodów. Można założyć że aplikacje i adaptery CAN powinny być tańsze i bardziej powszechne. Sugerowałbym zatem ten kierunek w kwestii obniżania kosztów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2016, o 13:10 

Dołączył(a): 23 sty 2016, o 10:44
Posty: 21
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Można nawet domowym sposobem, ale to trochę bez sensu, bo kosztuje wiele pracy, a wynik nie jest pewny.
Lepiej wydać parę złotych i być pewien, że większość protokołów "przejdzie".

Do jest najbardziej znany konwerter:
http://www.yacht-navishop.de/elektronik ... 1-usb.html

Potrzeba tylko gniazda USB w Laptopie in openCPN hula. No i, oczywiście wolnego gniazda NMEA2000. A więc wpierw wpiąć się w bus tym, chyba, że się wolne złącze już ma:
http://www.yacht-navishop.de/nmea-2000/ ... tueck.html

Ewentualie potrzebna jest jeszcze wtyczka NMEA2000. Ponieważ Seatalk NG różni się od NMEA200 tylko formatem wtyczek, taki adapter chodzi też na sprzęcie Raymarine po użyciu adaptera.

Dla leniwych żaglarzy z zacięciem informatycznym polecam bezprzewodowy multiplexer dla NMEA-0183 na bazie raspberry pi. http://www.stripydog.com/kplex/index.html
Dzięki niemu można wszystkie sygnały połączyć i wysyłać do laptopa bezprzewodowo. W ten sposób openCPN wyświetla wszystkie dane z magistrali. Rozwiązanie jest bidirekcjonalne, tzn. za jego pomocą można przejąć sterowanie łódką. Dobra zabawa, ale prąd musi być ;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2016, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4507
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 766
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
billyb napisał(a):
Do jest najbardziej znany konwerter:
http://www.yacht-navishop.de/elektronik ... 1-usb.html

Pamiętać trzeba, że nie wszystkie sekwencje są tłumaczone w obie strony (i jeszcze zależnie od odmiany "NGW-1", "NGW-1-AIS"...
Załącznik:
2014-04-24 NGW-1 Conversion List 2.420.pdf [39.92 KiB]
Pobrane 165 razy
Załącznik:
2014-04-24 NGW-1-AIS Conversion List 2.420.pdf [46.51 KiB]
Pobrane 151 razy
http://actisense.com/products/nmea-2000/ngw-1/downloads-ngw1

billyb napisał(a):
Rozwiązanie jest bidirekcjonalne
"dwukierunkowe" - proszę :kiss:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2016, o 21:53 

Dołączył(a): 23 sty 2016, o 10:44
Posty: 21
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
dlatego napisałem "że większość protokołów "przejdzie".
Reszta dyskusji jest chyba czysto akademicka, bo lepszego konwertera na rynku nie ma.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2016, o 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
http://www.ebay.com/bhp/can-usb-adapter
Jakby się komuś chciało bawić, tu cena zaczyna się od 20$ za adapter.
Czyli przerobienie całości elektryki, tak aby wszystkie punkty odbioru mocy były sterowane i zasilane z NMEA2000, zaczyna być powoli w zasięgu przeciętnego zjadacza petrodolarów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2016, o 12:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Jeśli się nie mylę, to NMEA 2000 wykorzystuje CAN do przesyłu danych właśnie i stąd pomysł na can2usb adapter. Biegły w sieciach nie jestem, toteż pytanie mnie nurtuje jak taki adapter włączyć do jachtowej nmea?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 cze 2016, o 13:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
NMEA w warstwie sprzętowej jest implementacją przemysłowej specyfikacji CAN BUS. Adapter CAN zatem możne służyć do odbioru i nadawania komunikatów w ramach sieci. Sieć ma własną linię zasilania, byłaby więc idealnym sposobem doprowadzenia zasilania na jachcie, gdyby nie ceny adapterów. Wyobraźcie sobie że macie zamiast spaghetti, jeden koncentryk idący przez jacht z przyłączonymi do niego odbiornikami, z których każdy można niezależnie włączać, wyłączać, kontrolować pobór mocy, stan urządzeń i komunikować ze sobą.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lip 2016, o 14:45 

Dołączył(a): 23 sty 2016, o 10:44
Posty: 21
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski
Za pomocą tego konwertera możesz pewnie osiągnąć czysto sygnałowy "podsłuch" busa NMEA2000, czyli kompatybilność najniższych, "hardwareowych" warstw 1,2 i 3 wg. modelu OSI. Zostały jeszcze "tylko" pozostałe warstwy OSI 4-7. To tak, jakbyś, chcąc odpytać rozkład PKP przez internet, doszedł do gniazda modemu DSL i stwierdzenia, że masz w notebooku adapter ethernet i Kabel Twistet Pair. A gdzie protokół TCPIP, dostęp operatora sieci, DNS, przegłądarka internetowa i Server http? Jeżeli jesteś twardym chłopcem z dobrym wykształceniem informatycznym i dostępem do wszystkich specyfikacji, to przy mocnym postanowieniu zdążysz przed opłynięciem Ziemi ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 kwi 2024, o 14:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4507
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 766
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
zosta napisał(a):
dołożyć interfejs dla komputera. Szybkie guglowanie pokazało kilka raozwiązań, a wszystkie przeraźliwie drogie

ONWA produkuje dwukierunkowy konwerter NMEA2000 <-> NMEA0183 z WiFI. Nazywa się KC-2W.
Załącznik:
ONWA KC-2W.jpg
ONWA KC-2W.jpg [ 390.68 KiB | Przeglądane 1515 razy ]


Można nabyć (Aliexpress) w cenie ~390zł. Ale czy to jest "przeraźliwie drogie" - nie wiem.

Umożliwia podpięcie się po WiFi zarówno do NMEA2000 jak i NMEA0183. Do sieci NMEA2000 można też kablowo przez RS232 (a jak ktoś nie ma COMa w komputerze (a kto jeszcze ma?) to przez konwerter USB <-> RS422/232).

ZTCW myślą o dołożeniu portu LAN w kolejnej wersji.

Wydaje się, że wszystko co potrzeba potrafi:
Załącznik:
NMEA2000_0183 conversion table.pdf [636.61 KiB]
Pobrane 23 razy

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 60 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL