Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 14:24




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 lis 2017, o 15:19 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
666 napisał(a):
z promocji w Makro, więc nie polecę.
W szajsmarketach chcesz kupić? :rotfl:
Aku nie może leżeć (chyba że suchy profesjonalny kupisz), więc producent oznacza datę zalania i kto ciekaw niech sprawdza, albo nawet weźmie miernik ze sobą, boć co nie ma napięcia należycie to dętka. Dwa-trzy miesiące może se mieć, a potem...
Więc sklep, czy zwłaszcza magazyn hurtowy, wypycha według czasu leżenia co ma najstarszego, zaczem w marketach i detalistach z gwarancją wszystko co wystawione padlina. Caveat emptor, boć life is brutal end ful of zasadzkas. :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2017, o 22:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
Przyjedź na jakąś żeglarską Wigilię do 3M i sprawdź czy obliczenia zgadzają się z rzeczywistością. Bo nie muszą, zwłaszcza jak śnieg oblepi solara...
Ewentualnie - zainwestuj w ładowanie wiatrem. W naszym klimacie chyba lepiej zdaje egzamin.


No to przyjechałem Jarku - na wigilię Zarządu Klubu - teraz w sobotę byłem.

A przy okazji bycia w Klubie wykonałem zaplanowane wcześniej prace jachtowe - bo jakże by inaczej - m.in kontrolę stanu baterii serwisowych...

Akumulatory podłączone do solarów miały napięcie 14,4 V i prąd ładowania z solarów < 1 A.

Znaczy - naładowane były pod szyję i nie wchodziło w nie nic więcej.

Czyli póki co pomysł z pozostawieniem baterii serwisowych na jachcie podłączonych pod ogniwa słoneczne był chyba dobry ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2017, o 01:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
bury_kocur napisał(a):
Akumulatory podłączone do solarów miały napięcie 14,4 V i prąd ładowania z solarów < 1 A.

Znaczy - naładowane były pod szyję i nie wchodziło w nie nic więcej.

W sumie dobrze, ale nie do końca. Gdy akumulator jest pod korek naładowany należy obniżyć napięcie - napięcie podtrzymania powinno być niższe - około 13,5-13,8 V. trzymanie 14,4 przez cały czas obniży pojemność akumulatora.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2017, o 08:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JamesB0T napisał(a):
trzymanie 14,4 przez cały czas obniży pojemność akumulatora.


A powiedz na podstawie czego to piszesz ?

Pytam bo wg mojej wiedzy napięcie ogniw winno być utrzymywane w przedziale 1,75 - 2,4 V / ogniwo a 2,4 V / ogniwo to jest właśnie 14,4 V na baterię.

Tak kiedyś uczono - może obecnie są inne zalecenia w tej materii - jeżeli tak to napisz to.

Natomiast napięcie powyższe odczytywałem z regulatora w sytuacji pełnego naładowania baterii w południe - regulator ładowania z solara pokazywał prąd otrzymywany z solara < 1 A ale na baterie tego prądu "nie puszczał".

Z obserwacji z czasów sezonu wiem, że wartość ta jest szczytową wartością napięcia ładowania z tego reglera.

JamesB0T napisał(a):
Gdy akumulator jest pod korek naładowany należy obniżyć napięcie - napięcie podtrzymania powinno być niższe - około 13,5-13,8 V


Tego nie wiem jak zrobić - nie mam wpływu na oprogramowanie reglera.

Używam takiego reglera: http://sunsol.pl/produkty/regulator_lad ... ca_pr_3030

Nie znalazłem w jego manualu możliwości zmiany parametrów ładowania.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2017, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
bury_kocur napisał(a):
JamesB0T napisał(a):
trzymanie 14,4 przez cały czas obniży pojemność akumulatora.


A powiedz na podstawie czego to piszesz ?

Pytam bo wg mojej wiedzy napięcie ogniw winno być utrzymywane w przedziale 1,75 - 2,4 V / ogniwo a 2,4 V / ogniwo to jest właśnie 14,4 V na baterię.

Tak kiedyś uczono - może obecnie są inne zalecenia w tej materii - jeżeli tak to napisz to.

Obecnie stosuje się "inteligentne" ładowarki wielostopniowe - dają dużo większe możliwości kontroli parametrów niż było to możliwe kilkanaście lat temu w rozsądnej cenie. Jest kilka kolejnych stopni ładowania:
1.Bulk: W tym stopniu ładuje akumulator utrzymując stały prąd, a napięcie stopniowo się podnosi. W ten sposób ładuje do 80%
2.Absorption: Utrzymuje normalne napięcie ładowania - około 14,4 V - w zależności od akumulatora. Ładuje do 100%.
3.Float: Utrzymuje prawidłowe napięcie akumulatora - zapobiega rozładowywaniu, jednocześnie minimalizując ilość procesów chemicznych wewnątrz akumulatora.
4.Pulse: Pozwala na niewielkie rozładowywanie i podładowywanie akumulatora w celu "rozruszania" chemii w akumulatorze.

Nie każda ładowarka obsługuje wsystkie 4 tryby, ale niektóre mają jeszcze dodatkowe - np kontrola stanu, odsiarczanie itp.

Bardziej szczegółowy opis można znaleźć np na stronach producentów osprzętu (w lengłydżu) :
https://www.batterystuff.com/blog/3-sta ... rgers.html
http://www.chargingchargers.com/tutorials/charging.html
bury_kocur napisał(a):
JamesB0T napisał(a):
Gdy akumulator jest pod korek naładowany należy obniżyć napięcie - napięcie podtrzymania powinno być niższe - około 13,5-13,8 V


Tego nie wiem jak zrobić - nie mam wpływu na oprogramowanie reglera.

Używam takiego reglera: http://sunsol.pl/produkty/regulator_lad ... ca_pr_3030

Nie znalazłem w jego manualu możliwości zmiany parametrów ładowania.


Według producenta można to ostawiać w ten sposób :
http://www.steca.com/frontend/standard/ ... oltage.pdf

Parametry napięć Bulk i Float dla różnych typów akumulatorów znalazłem na stronie 12 tego dokumentu : https://www.sklepelektryka24.pl/files/i ... sinus2.pdf

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany



Za ten post autor JamesB0T otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2017, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JamesB0T napisał(a):
Według producenta można to ostawiać w ten sposób :


Dzięki - jak będę na udce spróbuję coś zadziałać - może sie uda...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 gru 2017, o 12:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 gru 2007, o 00:06
Posty: 71
Lokalizacja: QTH: JO73MI
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: pełne ;) KJ
bury_kocur napisał(a):
Dzięki - jak będę na udce spróbuję coś zadziałać - może sie uda...

Według mojego doświadczenia z 40 lat z accu w tym własne konstrukcje ładowarek to utrzymanie dobrego stanu naładowania i nierozładowanie poniżej 60%. Temperatura pokojowa i jak najmniejsze prądy rozładowania i 1/20 pojemności prądy ładowania są idealne dla trwałości (220Ah to 220/20 to max około 11A), pozwala bić rekordy na accu wszelkich rodzajów ponad 15 lat dla kwasowych i żelowych jak i Kadmowych oraz poli i innych litowych. Przekraczanie temperatur ładowania powyżej 35 stopni też osłabia trwałość czyli szybkie ładowanie bez termistora i kontroli. Na jachcie nasze klocki balastowe są upierdliwe do wyjmowania stąd wyciąganie na 3 do 5 miesięcy zimowych jest mało sensowne spada życie przy podpiętym doładowaniu nieznacznie.
Dla Ciebie solar z ładowarką załatwi temat, naładuj na max accu i potem możesz nawet 1A przez diody krzemowe 3A w szereg tak by, napięcie podtrzymywało stan naładowania na 13,9 V do 14,1V te kilka miesięcy, może z stracisz na zimnie i chemii jakieś 5% czasu maksymalnej trwałości, a temperatury ujemne nie powinny zatrzymać przepływu prądu w chemii jezeli są większe mrozy można dać większy solar. Kilka zwarć prądem rozruchowym silnika robi największe spustoszenie lub przetwornice na AC 240V biorące duże prady.

Osobiście mam cały rok napięcie z sieci i lądu stąd ładowarki ctek z termistorem preferuję od lat np. dla 110 Ah używałem ctek 800 mA od 1997 roku dla konserwacji, wcześniej od nowości pracował ten accu od 1995 roku w UPS-ach komputerowych działa do dziś )2016 rok pomiar 90% pojemności znamionowej na teście żarówkowym prądem rozładowania 5A w cyklu Hotelowym.
Na ostatnim jachcie mam już elektrownię - victron 220Ah Gell Deep Cycle, 110 Ah rozruchowy (stary wapniowy dostał zwarcia, 13 lat pracy z tego 9 na złej ładowarce dopiero jak nabyłem zmieniłem napięcia ładowania), victron Gell Deep Cycle, do tego dwie żelówki po 20 Ah - jako bufory awaryjne do nawigacji i innych zadań. Wszystkie na ładowarkach ctek z termistorami 10A prąd ładowania i 800mA na małe awaryjne 20Ah. W trakcie rejsów silnik zapewnia mi energię wystarczającą do ich konserwacji, tak by nie spadło naładowanie poniżej 60% pojemności raczej utrzymuję bilans na 40% naładowania co daje nawet 20 lat pracy dla victrona accu Gell, alternator z reglerem 14,4V trochę je dobija gdy mają 60% pojemności - ładując pełną mocą stąd dokładam w tym roku termometr 4 kanały na klemach z alarmami przekroczeń temperatury tak by je odłączyć w stanach krytycznych przeładowań i temperatury otoczenia alarmy dopasuje do analizy charakterystyk producenta accu, moduły już zmontowałem czas na instalację na wiosnę.

Ta elektrownia daje 4 doby autonomii na Bałtyk i NS wystarczy, wszędzie mamy w portach prąd na tych akwenach i moim bilansie można oszczędnie wydłużyć ten czas do 8 dni, a wspierając się silnikiem w zależności od zapasu ropy.

Jak zbuduję spojlery rufowe - w planach jest solar i wiatrownia i czeka na brzegu agregat Honda 2kW benzynowy, ale to na skoki Atlantyckie i dzikie lądy :).

Na podtrzymanie zimowe solarek 1A wystarczy na dodatnie temperatury, na mrozy z 3A nagrzeją chemię. Ideał pracy to temperatura pokojowa :) tak są projektowane accu.

Największa rezerwa to własny złoty środek w codziennej eksploatacji dający trwałość dobrych akumulatorów powyżej wskazań producenta, zamordować można każdy accu rozrusznikiem :). Stąd ten accu raczej wymieniamy częściej i najważniejszy jest jego prąd rozruchowy jak największy np. 750A.
Musisz znaleźć swój kompromis może moja opinia Ci się przyda :).
Pozdrawiam

_________________
Wszystko płynie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 gru 2017, o 23:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Tomecki napisał(a):
Musisz znaleźć swój kompromis może moja opinia Ci się przyda


Bardzo Ci dziękuję za Twoje podpowiedzi.

Mam ten jacht z na tym zestawem baterii i tym solarowym ładowaniem dopiero pierwszą zimę i trochę eksperymentuję z tym.

Niemniej wydaje mi się, że zbyt wielkich błędów błędów na tzw "dzień dobry baterio" nie popełniam - ale masz rację - szukam swego kompromisu w temacie prądu na jachcie i chętnie słucham wszelkich podpowiedzi ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2018, o 00:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Tomecki napisał(a):
Dla Ciebie solar z ładowarką załatwi temat, naładuj na max accu i potem możesz nawet 1A przez diody krzemowe 3A w szereg tak by, napięcie podtrzymywało stan naładowania na 13,9 V do 14,1V te kilka miesięcy


Witam ponownie w temacie akumulatorów jachtowych.

Wróciłem dziś w weekendowego pobytu w Klubie na imprezie studniówkowej czyli 100 dni do sezonu a przy okazji skontrolowałem stany napięć baterii pozostawionych na jachcie.

Baterie miały 13,7 V niemniej nic mnie nie kosztowało podłączyć je do prądu z lądu więc tak też to zrobiłem.

Rano okazało się, że ładowarka "dobiła" baterie do 14,8 V i wyłączyła się.

Zaciekawił mnie fakt, iż w sezonie nigdy z ładowarki lądowej nie udało mi się uzyskać tak wysokiego napięcia, ale w sezonie podczas ładowania zawsze jest na jachcie załączony jakiś odbiornik ciągnący amperki, także nigdy dotąd nie miałem okazji ładować baterii z wyłączonymi wszelkimi odbiornikami.

Przed wyjazdem z Klubu ok 12.00 zerknąłem jeszcze na panel sterujący ładowaniem z solarów i prąd tam płynący do tak doładowanych (w nocy) baterii wynosił 0,2 A.

Także myślę, że pomysł z pozostawieniem baterii na jachcie był dobry a ładowanie z solarów jest wystarczające dla potrzymania baterii w stanie naładowanym.

Następna kontrola gdzieś na przełomie lutego i marca.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2018, o 09:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Także myślę, że pomysł z pozostawieniem baterii na jachcie był dobry a ładowanie z solarów jest wystarczające dla potrzymania baterii w stanie naładowanym.

A czemu by nie?
Ja solarów nie mam, ale jak byłem na jachcie poprzednio, to kontrolnie włączyłem ładowanie ładowarką. Na jednym i drugim aku doładowanie trwało dosłownie chwilę (minuta, dwie) i ładowarka się wyłączała.
Czyli jest dobrze i akumulatory żyją.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2018, o 09:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Ja solarów nie mam, ale jak byłem na jachcie poprzednio, to kontrolnie włączyłem ładowanie ładowarką. Na jednym i drugim aku doładowanie trwało dosłownie chwilę (minuta, dwie) i ładowarka się wyłączała.


Ale Ty Tomek masz inne story.

Ty masz w porównaniu do mnie na jacht rzut beretem.

Dla mnie to cała wyprawa, więc moje pierwotne rozważania o stopniu naładowania baterii w zimie nie były oparte możliwości ich doładowywania z sieci.

Bo jak sam pisałeś - jak jesteś na udce to zawsze załączasz ładowanie.

PS - nocowałem w sobotę w Galeonie i widziałem, że na wodzie w NCŻ jeszcze zostało kilka jachtów - ich właściciele ich nie wyciągają na zimę ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sty 2018, o 09:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Dla mnie to cała wyprawa, więc moje pierwotne rozważania o stopniu naładowania baterii w zimie nie były oparte możliwości ich doładowywania z sieci.

Oczywista sprawa i wtedy solary załatwiają problem.

bury_kocur napisał(a):
ich właściciele ich nie wyciągają na zimę ?

Chyba tak jest, nie znam akurat tych jachtów, ale skoro zostały na wodzie...

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 70 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL