Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 00:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 lis 2017, o 00:35 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Mariusz W napisał(a):
Ale dalej nie ma opinii Żeglarzy, którzy mają i obługują ten patent :mrgreen:
Ahem... siem zasiem czujem niedostrzeżonem, niniejszem. :cry:
https://www.youtube.com/watch?v=dHkijleij6k :cool:

A jeśli chcesz opinii: na tym bomie chyba nie uzyskasz ładnego profilu po zarolowaniu, bo wygląda że nie ma odpowiedniego wcięcia na liklinę (jak w/w).
Co nie zmienia faktu że jest to metoda poręczna w razie W, ile by tu nie nadawali. Jak łodkę szkwał powali, pojmiesz. A jest, działa, jeść nie woła.
A trocha chłopskiego rozsądka, Panie Bombelu! :-P
Atoli ten patent był przeznaczony dla żagli chodzących w likszparze. Wszystko ma swoje właściwe zastosowanie, nie?
Przy pełzaczach na szynie istotnie mało poręczne to, przyznam. Ileż człek ma rąk? Z tego względu będę sobie zakładał bloki do normalnej metody (slab), ale cofnięte na nok bomu, tak by w nawijaniu nie przeszkadzały. Co dwie metody to nie jedna ;) O czem wspomnę, skoro chcesz zachować oryginalność.
Przy okazji ośmielam siem też zauważyć, że bloki do reflin doprawdy powinny być cofnięte. Nie tam jakoś w pionie pod rogiem refowym, ale dobrze w tył - jak pizdnie to człek potrzebuje żagiel dobrze a płasko napiąć. Pomnę niejeden jacht gdzie porządnie napiąć się nie dało, a to podobno główna zaleta tych regatowych 'slabrifingów zapewniających optymalny aerodynamicznie profil żagla' :roll:
Znaczy, gwoli ilustracyi, np. tak to nie bardzo robiło - i równie dobrze, lub niedobrze, by można wybrać do noku
Załącznik:
ref (1024x798).jpg


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 01:06 

Dołączył(a): 12 kwi 2010, o 22:02
Posty: 911
Podziękował : 261
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Heheheheheee...
Gadali i gadali....
A ja to wszystko napisałam na samym początku ;)

Koma5 napisał(a):
Jeśli masz dobrą "parę" w rękach, właściwe mocowanie noku z krętlikiem oraz krętlik na okuciu masztu oraz łatwe "wchodzenie" liny w likszparę - to stawiasz bez problemu :)

W kolejnym poście napisałam jeszcze:
Koma5 napisał(a):
Jeśli liklina wchodzi do likszpary łatwo, to nie potrzeba wcale obracać bomu korbą - wystarczy odbezpieczyć korbę

oraz
Koma5 napisał(a):
Dodam jeszcze, że przy bomie obrotowym ważny jest krój żagla,


Zgadza się?
Bez Norrisa tak się dzieje. ;)

_________________
Pozdrawiam - Maryla
http://www.emerytnafali.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 01:12 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
A bo tu nie gadają o Proctorze durch przez maszt.
Któren to zresztą poręczny do zwijania, lecz niekoniecznie do refowania, jak czasem przyjdzie z bomem na burt ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 01:17 

Dołączył(a): 12 kwi 2010, o 22:02
Posty: 911
Podziękował : 261
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Autor pytania dopiero potem zeznał, że nie ma " durch przez maszt", chociaż zastanawiało go obracanie.
Do refowania też poręczny, nawet bardziejszy.

_________________
Pozdrawiam - Maryla
http://www.emerytnafali.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 01:29 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
A nawet :D
Używały tego piloty bristolskie i takie tam tamtejsze, a nie bez kozery.
Obrazek
Tradycja, klasyka, te rzeczy, co nie? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 09:09 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Ryś napisał(a):
gwoli ilustracyi
Odwieczne pytanie: pierwsze jajo, czy kura? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 12:44 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
666 napisał(a):
Odwieczne pytanie: pierwsze jajo, czy kura? :roll:
Tradycyjna odpowiedź: i jedno i drugie smakowite ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 15:52 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jesli u Kolegi jest taki sam patent jak na Albinie Vega ( ktore stoja na mojej przystani)
to postawienie grota jedynie przy pomocy falu jest NIEMOZLIWE. Na rohu halsowym bomu jest przekladnia slimakowa ktora ma korbe z wejsciem o kwadratowym przekroju. Bez odwijania zagla przy pomocy korby sily na fale sa za duze i tyle.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 16:50 

Dołączył(a): 19 lis 2017, o 17:32
Posty: 20
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
M@rek napisał(a):
Jesli u Kolegi jest taki sam patent jak na Albinie Vega ( ktore stoja na mojej przystani)
to postawienie grota jedynie przy pomocy falu jest NIEMOZLIWE. Na rohu halsowym bomu jest przekladnia slimakowa ktora ma korbe z wejsciem o kwadratowym przekroju. Bez odwijania zagla przy pomocy korby sily na fale sa za duze i tyle.




M@rku, zobacz zdjęcie, które umieściłem wczoraj w jednej odpowiedzi. Z Twojego opisu wnioskuję, że to ten sam patent.
Raz jeszcze ekstra foto dla Ciebie :D

https://drive.google.com/file/d/1m9c9aR ... kh19S/view

PS


Przepraszam Koleżanki i Kolegów bo nic nie rozumiem o czym oni rozmawiają! :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 18:13 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wyglada bardzo podobne z tym ze na Twoim zdjeciu wpust jest jak widze szesciokatny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 18:23 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Generalnie patent jest kiepski bo czesciowo zarefowanego grota nie mozna wybrac obciagaczem . Ja bm z tegp patentu zrezygnowal, dlaczego ? Koledzy wczesniej napisali :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 18:58 

Dołączył(a): 19 lis 2017, o 17:32
Posty: 20
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
M@rek napisał(a):
Wyglada bardzo podobne z tym ze na Twoim zdjeciu wpust jest jak widze szesciokatny.


Wejście na korbę jest kwadratowe


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2017, o 23:30 

Dołączył(a): 19 lis 2017, o 17:32
Posty: 20
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Szanowni Żeglarze !

Serdecznie dziękuję za merytoryczną dyskusję.
Poznałem cienie i blaski mojego "patentu" i myślę , że muszę pomyśleć o lazy jack'u z możliwością łatwego refowania.

Wątek uważam za zamknięty i do "przeczytania" w nowych tematach. :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lis 2017, o 00:23 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Sumarycznie, poza upierdliwością prac przy maszcie i korbie, potrzebą dostosowania kształtu bomu nie jest z tym tak źle. Tym niemniej demontuj. Chętnie "zaopiekuję się" tym wynalazkiem ;)

_________________
Pozdrawiam
Wiesław



Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 21:49 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1093
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
M@rek napisał(a):
Jesli u Kolegi jest taki sam patent jak na Albinie Vega ( ktore stoja na mojej przystani)
to postawienie grota jedynie przy pomocy falu jest NIEMOZLIWE. Na rohu halsowym bomu jest przekladnia slimakowa ktora ma korbe z wejsciem o kwadratowym przekroju. Bez odwijania zagla przy pomocy korby sily na fale sa za duze i tyle.


Naturalnie, bez obracania bomu i nawiniętego nań grota, postawienie go jest niemożliwe - i właśnie na tym polega urok omawianego urządzenia.
Siły na fale nie są za duże, bo jakie by nie były - aż do zniszczenia czegoś, a najczęściej do urwania fału - przekladnia zwyczajnie żagla nie puści, ponieważ się nie obróci.

Wprawdzie, teoretycznie, możemy sobie opowiadać, że przy refowaniu grota - na bomie z taką maszynerią - można ostatecznie, jakoś tam tego grota ściągać rękoma w dół i wiązać reflinkami do bomu, ale to ciężka robota, a co ważniejsze - nie o to chodzi.

Pokazane na zdjęciach Rysia i Mariusza mechanizmy noszą nazwę refmaszynki i są to przekładne ślimakowe, o kołach wzajemnie prostopadłych.
Cechą szczególną takiej przekładni jest to, że napęd może być przekazywany tylko w jednym kierunku - ze ślimaka na ślimacznicę.
W przeciwną stronę przekładnia ślimakowa nie działa, bo jest ona samohamowna.
(Niektóre przekładnie ślimakowe są celowo budowane jako nie samohamowne, ale to inny temat, najważniejsze jest że refmaszynka zawsze jest samohamowna.

Jest to podstawowa zaleta refmaszynki, ponieważ pozwala na dowolne zwijanie żagla, bez ryzyka, że po puszczeniu korby coś się odwinie.

Jeżeli szoty nie są zaczepione na końcu bomu, a gdzieś bliżej pięty, to mocuje się je na szotringu, czyli pierścieniu, obejmującym zwijany żagiel.
Podobnie, szotring należy zastosować wtedy, kiedy chce się mieć obciągacz bomu.

_____________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2017, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2006, o 20:59
Posty: 75
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 4
Witam
A ja mam problem z takim mechanizmem ,bo on właśnie się sam odwija.Jak wieje 6,7 to co wie godziny trzeba iść do masztu i wykonać obrót bomem.Niby ślimacznica jest samohamowna ale ten egzemplarz o tym nie wie.I teraz pytanie : co mu zrobić w celu przywrócenia samochamowności :cry:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2017, o 22:55 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
krasnolud napisał(a):
co mu zrobić w celu przywrócenia samochamowności :cry:

1. Odchamić :mrgreen:
2. Sprawdzić wyrobienie zębatek. Jak za bardzo wyrobione to nie będą trzymać
3. Jak nie trzymają ( zębatki) podumać o jakiejś blokadzie. Bolec, przetyczka, sprężyna. Ale to już cudowanie
Ostatnia podpowiedź nienumerowana. Wymienić. Bądź to całość ,ew. koło zębate lub ślimacznicę.

PS. Wiosną tegoż roku walczyłem z czterema podnośnikami łodki które wykazywały identyczne objawy. Pomógł starszy emerytowany ślusarz na 3 razy starszej tokarce. Koszt wykonania kompletu to 150 zł od sztuki. W Otwocku* też chyba tacy są

* chyba dobrze kojarzę :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2017, o 00:54 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1093
Podziękował : 406
Otrzymał podziękowań: 397
Uprawnienia żeglarskie:
krasnolud napisał(a):
Witam
A ja mam problem z takim mechanizmem ,bo on właśnie się sam odwija.Jak wieje 6,7 to co wie godziny trzeba iść do masztu i wykonać obrót bomem.Niby ślimacznica jest samohamowna ale ten egzemplarz o tym nie wie.I teraz pytanie : co mu zrobić w celu przywrócenia samochamowności :cry:


Zrobić to, co radzi Bombel.

Uwaga dodatkowa: bywają obudowy refmaszynek wykonane nie jednolitego odlewu, ale z blach, skręconych śrubkami.

Jeżeli śruby łączące taką obudowę nie są dobrze dokręcone i obudowa ma luzy, to refmaszynka może się samoczynnie luzować, chociaż to zjawisko jest rzadkie.

Z reguły występuje zwykle wtedy, kiedy zębatki są już bardzo zużyte.

Normalna, sprawna przekładnia ślimakowa doskonale "trzyma".

___________________________

pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2017, o 22:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2006, o 20:59
Posty: 75
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 4
No dobra już się odhamiłem no odhamowałem
Przekładnia nie ma luzu,jedynie wałek atakujący poruszany korbą ma luz poosiowy,jak widać to wystarczy.Mam zamiar to rozebrać i wykasować wszystkie ewentualne luzy podkładkami.Zawsze można nie wyjmować korby,tylko ją przywiązać
A ja całe życie z Wawra nie z Otwocka. :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2017, o 22:47 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
krasnolud napisał(a):
A ja całe życie z Wawra nie z Otwocka. :mrgreen:

Jak widać nie jestem wolny od objawów SKS.
Jakiś czas temu( telefonicznie) gadaliśmy o sprzedaży Twojego drewniaczka z pod płota. Jakaś L-ka czy R-ka.. A skąd Otwock??? Klasyczny SKS :oops:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2018, o 13:32 

Dołączył(a): 9 mar 2014, o 18:49
Posty: 134
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mam ten patent na mojej zaglowce i w zasadzie problem dostrzegam jeden, nie można zastosować obciągacza bomu przy zrolowanym zaglu. Absolutnie nie używam nawijania do bomu podczas stawiania/zdejmowania zagla, jeżeli już w porcie widze ze wesoło będzie, najpierw postawie a potem zwijam. Zrzucam, zakładam krawaty i ide spac. Plusem jest możliwość postawienia dokładnie tyle zagla ile w danych warunkach potrzebuje oraz uzycie zagla z listwami, porownujac ze zwijaniem do masztu. Jak masz to używaj, tylko nie zgub korbke!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2018, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
smirad napisał(a):
...nie można zastosować obciągacza bomu przy zrolowanym zaglu.

A to czemu? można i nie jest to bardzo trudne: kiedyś na Omegach było na porzadku dziennym.


Załączniki:
P1010066.jpg
P1010066.jpg [ 167.11 KiB | Przeglądane 4717 razy ]
10409061.jpg
10409061.jpg [ 38.9 KiB | Przeglądane 4717 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2018, o 16:57 

Dołączył(a): 9 mar 2014, o 18:49
Posty: 134
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marian Strzelecki napisał(a):
smirad napisał(a):
...nie można zastosować obciągacza bomu przy zrolowanym zaglu.

A to czemu? można i nie jest to bardzo trudne: kiedyś na Omegach było na porzadku dziennym.

ladnie! gdzie kupic? pod jaka nazwa szukac?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2018, o 18:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
smirad napisał(a):
pod jaka nazwa szukac?


https://www.awn24.pl/hs-schotring-seewa ... s-alu.html

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 213 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL