Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 kwi 2024, o 13:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 maja 2018, o 19:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Pewnie, wszystkie szkwały widać, słychać i czuć oprócz tych, które przychodzą bez ostrzeżenia. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 maja 2018, o 19:38 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 00:32
Posty: 2084
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 766
Uprawnienia żeglarskie: mam
Kurczak napisał(a):
Pewnie, wszystkie szkwały widać, słychać i czuć oprócz tych, które przychodzą bez ostrzeżenia. :D

Nie spotkałem takich

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 maja 2018, o 21:39 
*** Ban ***

Dołączył(a): 14 lis 2017, o 17:47
Posty: 93
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Kurczak napisał(a):
Pewnie, wszystkie szkwały widać, słychać i czuć oprócz tych, które przychodzą bez ostrzeżenia. :D

Tylko KAS przychodzi bez ostrzeżenia :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 06:54 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Seba napisał(a):
Kurczak napisał(a):
Seba napisał(a):
Ale jak jest autopilot?


Jest, rumplowy. Ale trzeba go zapiąć i włączyć.

Przy tej wielkości łódkach i nagłym szkwale nie zawsze jest na to czas. Dlatego szoty muszą być pod ręką. :)


No proszę Cię... :mrgreen: a co chcesz przy tym "nagłym szkwale" którego nie zobaczysz i nie usłyszysz zrobić tym szotem?


Nie kompromituj się. Czytam i z szoku wyjść nie mogę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 07:33 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Seba to po okieanach, a Roztoka i Zaliwa to prawie śródlądzie ;)

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 07:35 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Moris29 napisał(a):
Seba to po okieanach, a Roztoka i Zaliwa to prawie śródlądzie ;)


To usprawiedliwia czy ma być podstawą do wybaczenia? :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 07:39 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Usprawiedliwia te szkwały :rotfl:

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 07:46 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Akurat z tym, że szkwaly widać ja się zgadzam. Nawet na śródlądziu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 07:54 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Kurczak napisał(a):
OK.

Jednak ja chcę pozostać przy jednej linie i obecnie używanej talii. Nie mam miejsca ani kasy na kolejne dwa kabestany.

Więc musiałbym zastosować bloczek na sprężynie + bloczki prowadzące i jakiś stoper lub przynajmniej pieska do zapinania liny w takim miejscu, że łatwo byłoby szota wypiąć w razie Niemca.
Na to na razie nie mam końcepcji.


Masz stosunkowo malego grota wiec obejdzie sie bez kabestanow. Wystarczy szyna na nadbudowce, dwa bloczki kierunkowe i dwa pieski na obu burtach. Szot grota bedzie mial dwa konce ktorymi bedziesz mogl pracowac z obu burt. Gdzie aktualnie stoi lodka ?



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 07:56 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 00:32
Posty: 2084
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 766
Uprawnienia żeglarskie: mam
Tak jest ze słowem pisanym. Miałem na myśli to, że jaka roznica w tym czu szot masz pod ręką, czy na wyciągnięcie ręki - bo tak jest gdy umieszczony jest w kokpicie. Ale to Kurczakowa łódka, zrobi jak zechce.

Moris29 napisał(a):
Seba to po okieanach, a Roztoka i Zaliwa to prawie śródlądzie ;)


Że co? :-)

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 maja 2018, o 09:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
M@rek napisał(a):
Kurczak napisał(a):
OK.

Jednak ja chcę pozostać przy jednej linie i obecnie używanej talii. Nie mam miejsca ani kasy na kolejne dwa kabestany.

Więc musiałbym zastosować bloczek na sprężynie + bloczki prowadzące i jakiś stoper lub przynajmniej pieska do zapinania liny w takim miejscu, że łatwo byłoby szota wypiąć w razie Niemca.
Na to na razie nie mam końcepcji.


Masz stosunkowo malego grota wiec obejdzie sie bez kabestanow. Wystarczy szyna na nadbudowce, dwa bloczki kierunkowe i dwa pieski na obu burtach. Szot grota bedzie mial dwa konce ktorymi bedziesz mogl pracowac z obu burt. Gdzie aktualnie stoi lodka ?


W Kamieniu Pomorskim

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 11:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Kurczak napisał(a):
Można też, co pisałem na początku wątku przykręcić ucho do podłogi kokpitu jednak będzie ono o jakieś 20 - 25 cm niżej niż teraz i szoty mogą trzeć o krawędź wanny kokpitowej. Teraz przechodzą nad nią bezkolizyjnie.


Ja bym spróbował czy zamiast jednego ucha w dnie kokpitu nie dać dwóch uch na ścianach kokpitu i nie połaczyć dolnego bloczka tali do nich na dwóch stropikach (stalowych lub z dyneemy) tworzących trójkat. Może punkty mocowania szyny dalo by się użyć coby dodatkowych dziur nie robić?



Za ten post autor zxc otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 14:36 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 42
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Kurczaku.
Pomijając drobiazgowe rozwiązanie zwracam tylko uwagę, że najczęściej nawietrzny kabestan szotów foka/genuy masz wolny i pod ręką sternika siedzącego właśnie na tej burcie. Może zatem pokombinuj z wykorzystaniem go do obsługi nawietrznego końca szotów grota.

Druga sprawa: może taniej a niekoniecznie gorzej będzie zrezygnować z rajsbelki na kabinie na korzyść talii w kształcie odwróconego V z wierzchołkiem przy bomie a ramionami przy hanrelingu (jeśli jest w dobrym miejscu) lub stójkach relingu (tyle, że to trochę przeszkadza w komunikacji z dziobem)

Janek



Za ten post autor JanekL otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 16:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zakręciłem się. Pracujący szot grota za wyjątkiem "motyla" jest po nawietrznej. :oops:

Czyli OK.

Kwestia poprowadzenia liny. Ja bym raczej pomyślał o dwóch blokach stojących (na sprężynach) na krawędzi dachu kabiny i dalej kipie prowadzącej. Przy pawęży mam wolne duże bloki do brasów spinakera.

Można je wykorzystać. :)

Byle się szoty nie plątały ze sobą.

Zaraz się odezwą głosy, że to niekorzystne dla kształtu żagla i może coś w tym faktycznie jest ? :D

Może więc wykorzystać rozwiązanie z Kocurowatego ? :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 16:51 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 42
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Specjalistą nie jestem niemniej mam wrażenie, że mocowanie szotów grota nieopodal środka długości bomu wpływa na kształt żagla pozytywnie. Bom mocno wybrany wygnie się środkiem w dół, czyli wypłaszczy żagiel na kursie ostrym a wyluzowany na kursie pełnym będzie żagiel uwypuklał. Chyba :-).

A da się tak umieścić te bloki na kabinie by bez kip prowadzących poszły na kabestany szotowe foka? Wtedy zawietrznego kabestanu użyjesz do szotafoka (brzmi ja madafaka :mrgreen: ) a nawietrznego do grota. Szot grota wtedy tak jak podpowiadali koledzy z oboma końcami w kokpicie (przy kabestanach szotowych foka). tylko jakieś knagi (dowolne) do zaknagowania zawietrznego końca szota grota.

Jakby człek obejrzał pomierzył i pomacał byłoby pewnie łatwiej.

A w drugą stronę: Jeśli bom dość długi może przenieś te szoty od razu do rufy (nadal jako odwrócone V) i znów wróć z nimi do kabestanów szotowych.

Janek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 17:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Może więc wykorzystać rozwiązanie z Kocurowatego ? :D


Nie będziesz w łykend w 3City ?

Jakbyś był to zapraszam i sobie lookniesz jak to działa a działa dobrze. :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 18:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie chodzi o miejsce mocowania szotów do masztu a do pokładu.
W Twoim rozwiązaniu szoty będą pracowały tak jak przy długiej rajzbelce z wózkiem permanentnie na końcu szyny.
Nie jestem znawcą tematu ale na moje to nie zawsze jest dobre dla żagla. :)

Nie da rady Włodku. W piątek jadę na szkolenie, wracam w sobotę, po czym jadę do Zatora na komunię samochodem a wracam w niedzielę wieczorem a raczej w nocy do Swarzędza ciapongiem. W poniedziałek rano muszę być w pracy i do środy uććiwie pracuję. We czwartek jadę pracować na jachcie, wracam w sobotę lub niedzielę a we wtorek wieczorem wracam na jacht i w środę rano ruszamy do Nexo.

Obłęd Panie. :-o

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 114 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL