Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 kwi 2024, o 15:48




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 89 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 lip 2018, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Włodziu, oprócz mocy, napięcia, średnicy etc., ważny jest jeszcze jeden parametr: przez ile sekund ustrojstwo może pracować z pełną mocą, zanim automat to wyłączy. Z reguły jest to 12-15 (no, góra 20) sekund i jest to zdecydowanie za mało.

Draństwo wyłącza się z reguły w tym momencie, kiedy jest najbardziej potrzebne.

Tylko na dwóch jachtach, na których pływałem, bow thruster może pracować w sposób ciągły: jeden nazywa się "Oceania", a drugi "Fryderyk Chopin" (na "Oceanii" jest hydrauliczny")

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2018, o 21:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Zbieraj napisał(a):
Draństwo wyłącza się z reguły w tym momencie, kiedy jest najbardziej potrzebne.


Masz na to Januszku jakiś pomysł ?

Ps - w danych tego steru, co go chcę założyć jacyś mądrzy napisali, że ustrojstwo wyłączy się po 120 sek (z przegrzania) a potem musisz go - za przeproszeniem - " interes ostudzić" zanim podejmie ón swoje działania ponownie :D

Pzdr

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 24 lip 2018, o 21:47 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2018, o 21:43 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Na jachcie 40 stóp praca sterem strumieniowym dłużej niż kilka sekund oznacza poważny błąd manewrowy. Sterem strumieniowym pracuje się krótko i pulsacyjnie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2018, o 21:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
plitkin napisał(a):
Na jachcie 40 stóp praca sterem strumieniowym dłużej niż kilka sekund oznacza poważny błąd manewrowy.


I tu bym się Wiktorze z Tobą zgodził....

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2018, o 21:51 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Zbieraj napisał(a):
oprócz mocy, napięcia, średnicy etc., ważny jest jeszcze jeden parametr: przez ile sekund ustrojstwo może pracować z pełną mocą, zanim automat to wyłączy. Z reguły jest to 12-15 (no, góra 20) sekund i jest to


Piszesz o jachtach z kiepską instalacją, gdzie bateria serwisowa umieszczona na rufie ma jednocześnie obsługiwać urządzenie na dziobie. w tej chwili się z tego rezygnuje. Nawet wyłączniki termiczne przenosi się jak najbliżej silnika i baterii umieszczonych tuż przy bow-sterze
bury_kocur napisał(a):
Masz na to Januszku jakiś pomysł ?

Ps - w danych tego steru, co go chcę założyć jacyś mądrzy napisali, że ustrojstwo wyłączy się po 120 sek (z przegrzania) a potem musisz go - za przeproszeniem - " interes ostudzić" zanim podejmie ón swoje działania ponownie
120 sekund to jest naprawdę dużo. Bywa mniej z powodu długich przewodów, małych powierzchni łączących, kiepskich bezpieczników i słabych akumulatorów.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2018, o 23:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
plitkin napisał(a):
Nawet miałbym obawy czy się taką rura zmieści bez ryzyka kawitacji.

Jeżeli masz na myśli zasysanie powietrza przez zbyt wysoko umieszczony pędnik thrustera to się mylisz. Kawitacja to powstawanie pęcherzyków gazu (powietrza) spowodowane gwałtownymi zmianami ciśnienia cieczy (wody), zwykłe zassanie powietrza i/lub tworzące się wiry podczas jego pracy nie są kawitacja. Wbrew pozorom zwiększenie średnicy tunelu zmniejszyłoby potencjalne ryzyko kawitacji ale to niech już tłumaczą inżynierowie konstruktorzy.
Efektywność steru strumieniowego nie zwiększa się ze wzrostem „zanurzenia rury/tunelu”, minimalna odległość górnej krawędzi tunelu thrustera to już polowa jego średnicy i dla porównania tyle samo także od stępki. Zwiększanie zanurzenia na dziobie, o którym koledzy wspominali, generalnie poprawiało wybrane charakterystyki manewrowe danego jachtu a nie zwiększało efektywność steru strumieniowego.

bury_kocur napisał(a):
Do jakich doszedł wniosków i jaki ster postanowił założyć ?

Jeżeli to nie jest maszyna regatowa to tylko tunelowy, chowany zamontujesz na rufie przy następnej zmianie jachtu. Zresztą decyzje już podjąłeś teraz przy określaniu mocy masz dwa wyjścia, zawierzyć sobie(praktyka) lub udaj się do stoczni lub dobrego konstruktora/projektanta (teoria).
Ale nie ma jednej słusznej odpowiedzi, wszystko zależy od budżetu ale także od tego co chcesz osiągnąć. Czy ster strumieniowy ma być fajną i użyteczną zabawką a może chcesz aby pomagał tobie przy silnych(jakich) wiatrach? A może ma ciebie ratować, jak to kol. Wiktor powiedział, podczas źle zaplanowanego i/lub wykonywanego w sztormowej pogodzie manewru cumowania?

Z drugiej strony to przewymiarowane urządzenie to nie tylko większe koszty zestawu, montażu ale także dodatkowa waga umiejscowiona bezpośrednio na dziobie. A w efekcie zapewnisz sobie rzadko kiedy wykorzystywany zapas mocy który w skrajnych wypadkach może stwarzać kłopoty z „normalnym” użyciem

Ja na twoim miejscu skorzystałbym z doświadczenia kolegi żeglującego na „bliźniaczym” jachcie. Wproś się na pokład i porównaj porównywalne, spróbuj manewrować w różnych warunkach i wariantach. Skorzystaj także z zaproszenia kolegi Marka, co prawda inny jacht ale z jakiegoś powodu nie jest zwolennikiem takiego urządzenia. O prawidłowym montażu całego systemu chyba nie musze przypominać, zazwyczaj wszystkie krytyczne opinie są wynikiem złego montażu i/lub użycia.
Pamiętaj także, że osoby które nie używały steru stuminiowego często przeceniają jego możliwości natomiast osoby które manewrowały na jachcie z prawidłowo dobranym/zamontowanym thrusterem oraz używały go zgodnie z instrukcja w przyszłości wybierają jachty wyłącznie z tym urządzeniem.

@ Wiktor

Czy faktycznie podczas regat właściciele łódek typu „masurian concept” zakrywają otwory „thrustera”? Ile jest prawdy w opowieściach o mniejszych prędkościach i/lub „tępym pływaniu” gdy porównujemy identyczne jachty?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2018, o 23:34 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
SIRK napisał(a):
Jeżeli masz na myśli zasysanie powietrza przez zbyt wysoko umieszczony pędnik thrustera to się mylisz. Kawitacja to powstawanie pęcherzyków gazu (powietrza) spowodowane gwałtownymi zmianami ciśnienia cieczy (wody), zwykłe zassanie powietrza i/lub tworzące się wiry podczas jego pracy nie są kawitacja.

Abstrahując od tego czy zasysane powietrze zwiększa kawitację czy nie, to jest niepożądane z powodu spadku efektywności śruby.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 07:26 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Krzysztofie, na Mazurach stery zakrywają nieliczni, ale zwycięzcy. Innym się nie chce bawić lub nie mają świadomości.
Wpływ steru na skuteczną żeglugę w mojej ocenie jest ogromny. Przede wszystkim na kursach ostro na wiatr. Zauważają to również twórcy zaawansowanych formuł regatowych, wprowadzając korekty za obecność sterów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 08:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Ja na twoim miejscu skorzystałbym z doświadczenia kolegi żeglującego na „bliźniaczym” jachcie. Wproś się na pokład i porównaj


Zrobiłem to już w sobotę - obejrzałem dokładnie instalacje, którą wykonał oraz wysłuchałem Jego opowieści o kulisach decyzji.

Piotr mając do wyboru ster 4 kW i 6 kW wybrał ten drugi.

Średnica tunelu ta sama (185 mm), różnica w cenie rzędu 20 %, różnica w ciężarze 3 kg, różnica w wysokości steru wewnątrz ok. 3 cm.

Powyższe dane mnie także skłaniają do wybrania modelu silniejszego.

Zmierzyłem pozostawione fabrycznie miejsce na ster i jest go wystarczająco dużo.
Załącznik:
Miejsce na ster strumieniowy.JPG
Miejsce na ster strumieniowy.JPG [ 113.07 KiB | Przeglądane 6145 razy ]


Co do nautyki - widziałem jak Piotr manewruje ze sterem i efekt jest przekonujący.

Co do zasilania - Piotr dał jedną baterię 180 Ah - ja jednak dałbym dwie baterie po 100 Ah połączone równolegle - umieszczone po obu stronach steru z przewodami łączącymi o średnicy 90 mm.

Ładowarka jachtowa (lądowa) jest u mnie jak się okazuje 3 sekcyjna (mam model Quick 500), więc tu problemu z ładowaniem z lądu nie powinno być.

Może tylko będę musiał zmienić separator ładowania z silnika, bo mam niestety dwusekcyjny, ale jak będzie trzeba to wymienię go.

Reszta jest w miarę przemyślana - dostałem z firmy SPIDER od Tomka Malinowskiego wstępną wycenę prac i cena mnie nie zabiła.

Czekam jeszcze na powrót z wakacji drugiego ewentualnego wykonawcy i na jesieni myślę temat robić - no chyba, że coś się wydarzy kompletnie nieprzewidzianego.

A co do straty jakiegoś ułamka węzła z tytułu założenia tunelu to jakoś kompletnie nie biorę tego pod uwagę - wygoda i bezpieczeństwo manewrowania są absolutnie na pierwszym miejscu.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 08:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
chowany zamontujesz na rufie przy następnej zmianie jachtu.


Myślę, że taka opcja nie wystąpi - bo na co miałbym zmieniać posiadany jacht ?

Przy pływaniu we dwoję ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 08:57 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Włodziu , a tego stera zamontujesz sobie sam https://www.youtube.com/watch?v=tk1PMLY8YfE
Krzychu.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

zamontowany również na Bavarce podobnej wielkości jak Twój Kocur


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 09:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
krzychuAPIA napisał(a):
a tego stera zamontujesz sobie sam


Ale będzie mi to coś wystawać pod dnem czego bym nie chciał - to jedno.

Drugie to nie wiem jaka jest cena tego steru ale znając ceny sterów podwieszanych mam prawo przypuszczać, że suma summarum ster tunelowy wyjdzie finansowo na jedno.

To wolę tunelowy.

PS możesz podpowiedzieć jakiś link do dystrybutora tego cuda ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 13:52 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Włodku , na pierwszej stronie wątku pod datą 22.07 masz dwa linki , jeden do zdjęć różnych jachtów wyposażonych w ten system a drugi do strony producenta.
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 14:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
krzychuAPIA napisał(a):
a drugi do strony producenta.


Krzysiu - poszedłem przez stronę producenta do polskiego przedstawicielstwa czyli do Taurusa ale na ich stronie o takich sterach ani słowa.

Chętnie bym sie zapoznał z ofertą i cenami ale gdzie ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 17:29 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Pewnie jak w tym ( chyba ) dowcipie "Dlaczego nie zbudujecie drogi do X ? A bo tam nikt nie jeżdzi. A dlaczego tam nikt nie jeżdzi ? A bo nie ma drogi"
Wyślij im zapytanie o konkretny model , niech się określą.
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2018, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
krzychuAPIA napisał(a):
Wyślij im zapytanie o konkretny model , niech się określą.


Wysłałem - do Taurusa jako ich przedstawiciela.

Zobaczymy co odpiszą ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 08:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
bury_kocur napisał(a):
Wysłałem - do Taurusa jako ich przedstawiciela.

Zobaczymy co odpiszą ...


Odpisali i nawet przesłali bogate dodatki.

Ale tutaj urodziła mi się kolejna wątpliwość - i tu znów pytanie do bardziej doświadczonych użytkowników sterów strumieniowych.

Jak widać w ofertach są stery jedno - oraz dwu-śrubowe.

Czy ma ktoś z Szanownego Gremium porównanie efektywności pracy obu sterów ?

Mówiąc inaczej - mamy konkretny jacht o konkretnej długości i na jednym jest ster jedno- a na drugim dwu-śrubowy.

Umie ktoś porównać oba ?

Mówimy o takich samych mocach.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 09:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14009
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Co dwie śruby to nie jedna ? :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 11:21 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Kurczak napisał(a):
Co dwie śruby to nie jedna ?

Mają odwrotnie ustawione łopatki. Śruba na wstecznym ma mniejszą siłę uciągu.
W przypadku steru strumieniowego jednośrubowego kopy w obie strony nie będą równe.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 13:44 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Włodku , ten dwuśrubowy to przypuszczam , że jest np.do jachtów posiadających dwie płetwy sterowe i jest montowany miedzy nimi aby "nadrzucać' rufę. Gdzieś miałem zdjęcia jak znajdę to wrzucę. Ciebie zdecydowanie powinien zainteresować EX montowany na dziobie. No i będziesz prawdopodobnie pierwszym posiadaczem takiego w Polsce :D
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 14:01 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
krzychuAPIA napisał(a):
ten dwuśrubowy to przypuszczam , że jest np.do jachtów posiadających dwie płetwy sterowe i jest montowany miedzy nimi aby "nadrzucać' rufę


Co ma wspólnego zamontowany dwuśrubowy ster strumieniowy np taki jak pod linkiem http://www.quicknauticalequipment.com/? ... =6&ctm=221 na dziobie z nadrzucaniem rufy?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 14:38 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
krzychuAPIA napisał(a):
ten dwuśrubowy to przypuszczam
krzychuAPIA napisał(a):
Gdzieś miałem zdjęcia jak znajdę to wrzucę

Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 15:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
krzychuAPIA napisał(a):
Włodku , ten dwuśrubowy to przypuszczam , że jest np.do jachtów posiadających dwie płetwy sterowe i jest montowany miedzy nimi aby "nadrzucać' rufę


Krzysiu - ja nie o takim jak piszesz tylko o takim:

Załącznik:
Stery strumieniowe serii SE.jpg
Stery strumieniowe serii SE.jpg [ 73.43 KiB | Przeglądane 5945 razy ]


Środkowy obrazek.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2018, o 18:08 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
No to inna inszość.
Krzychu.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Bo myślałem , że masz na myśli ten plaskaty z linku do Side-Power'a
Piotrek , sorry nie zrozumieliśmy się.
Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2018, o 10:18 

Dołączył(a): 25 mar 2012, o 00:41
Posty: 108
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
A jakie argumenty przemawiają za 12v a nie 24v?
Pytam z czystej ciekawośc bo wydaje mi się bardziej korzystne gdy po przewodach i osprzęcie biega 250A z hakiem(24v) a nie ponad 500A(12v). A i tak będą dwa akumulatory 12v.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2018, o 10:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
kudlaty74 napisał(a):
A jakie argumenty przemawiają za 12v a nie 24v?
Pytam z czystej ciekawośc bo wydaje mi się bardziej korzystne gdy po przewodach i osprzęcie biega 250A z hakiem(24v) a nie ponad 500A(12v). A i tak będą dwa akumulatory 12v.
Masz rację, jest to korzystniejsze , ale wymaga osobnej ładowarki 24v tylko do strumieniówki. A to jednak są dodatkowe koszta, i zajmuje dodatkowe miejsce.

Wysłane z mojego S60 przy użyciu Tapatalka

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2018, o 10:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14009
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Za instalacją 24 lub nawet 48 V przemawia oczywiście mniejszy prąd w obwodzie pozwalający uzyskać tą samą moc. Mniejszy prąd generuje zysk w postaci mniejszej średnicy, wytrzymałości przewodów i wszelkich połączeń, przełączników. Zasadniczo im mniejszy prąd w obwodzie - tym instalacja jest bezpieczniejsza i sprawniejsza.

Dlatego od niepamiętnych czasów w instalacjach samochodów ciężarowych, maszyn uruchamianych rozrusznikami dużej mocy jest stosowana 24 - voltowa instalacja.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2018, o 23:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Czy ma ktoś z Szanownego Gremium porównanie efektywności pracy obu sterów ?

Aby zachować optymalną wydajność tunelowego steru strumieniowego należy przy wzroście mocy zwiększyć jego wymiary a także średnice tunelu w którym pracuje. Czy pamiętasz podany wcześniej przykład „thrustera” firmy Vetus?
Z tego powodu niektórzy producenci przy skrajnych wartościach oferują systemy wyposażone w układ podwójnych śrub. Rozwiązanie takie pozwala na ograniczanie wymiarów tuneli przy równoczesnym zachowaniu wysokiej wydajność układu. Nie odważę się wyrokować jakie rozwiązania są lepsze. Zapewne diabeł tkwi w szczegółach a my musimy zawierzyć konstruktorom i doświadczeniu firm ale ja wybierałbym tylko te o ugruntowanej pozycji rynkowej.
Jako ciekawostkę podam, że na dużych i/lub specjalistycznych jednostkach morskich gdzie występuje zapotrzebowanie na bardzo duże moce napędów bocznych montuje się po kilka tuneli z niezależnymi pędnikami.

Jeszcze nigdy podczas pracy na lewą lub prawą burtę nie zauważyłem różnicy w mocy/wydajności jednośrubowego „thrustera” . Zapewne mogą być jakieś teoretyczne wyliczenia wskazujące na efektywność lewo/prawoskrętnej śruby ale jest to chyba problem teoretyczny zajmujący wyłącznie inżynierów konstruktorów a nie użytkowników/operatorów. Podczas kilkusekundowej (impulsowej) pracy mamy tyle zmiennych, że trudno zauważyć różnice przy zmianie kierunku obrotów.

bury_kocur napisał(a):
Co do nautyki - widziałem jak Piotr manewruje ze sterem i efekt jest przekonujący.

Nie to miałem na myśli i nie nazywaj manewrowania nautyką.
To ty masz siąść za sterem aby samodzielnie wykonać kilka manewrów i to w różnych warunkach i konfiguracjach. Polecam takie manewry które do tej pory określiłbyś jako trudne i raczej nie zgodziłbyś się aby na twoim jachcie wykonała je osoba której nie ufasz. Jeżeli chcesz świadomie podjąć decyzje to skorzystaj z okazji i mając doświadczenie w manewrowaniu bardzo podobnym jachtem sprawdź na ile zamontowany ster strumieniowy będzie tobie pomagał.

bury_kocur napisał(a):
Średnica tunelu ta sama (185 mm), różnica w cenie rzędu 20 %, różnica w ciężarze 3 kg, różnica w wysokości steru wewnątrz ok. 3 cm.

Dolicz wagę odpowiednich akumulatorów oraz instalacji i z tych 3kg zrobi się kilkanaście. Nie jest to może te pamiętne 0.5kg na topie masztu ale spytaj kol. „Waliant” co sadzi o tylu dodatkowych kilogramach niepotrzebnie(?) umieszczonych w skrajniku dziobowym.
Gdy napisałem o „ewentualnych kłopotach korzystając z przewymiarowanego thrustera” chciałem zwrócić także twoją uwagę na brak możliwości regulacji mocy. Jak do tej pory brałeś pod uwagę urządzenia bez jakiejkolwiek regulacji mocy a ich działanie jest zerojedynkowe.

bury_kocur napisał(a):
wygoda i bezpieczeństwo manewrowania są absolutnie na pierwszym miejscu.

To tylko gra słów, ale;
wygoda – oczywiście tak
bezpieczeństwo – absolutnie nie
Nigdy nie powinieneś dopuszczać do sytuacji w której bezpieczeństwo twoje lub twojego jachtu będzie zależało od steru strumieniowego.

bury_kocur napisał(a):
Myślę, że taka opcja nie wystąpi - bo na co miałbym zmieniać posiadany jacht ?

Zawsze można na większy ale tu chodziło o zwrócenie uwagi na fakt, że taki „thruster chowany” poza jachtami regatowymi jest czasami jedynym rozsądnym rozwiązaniem przy współczesnych szerokich i płaskich rufach.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2018, o 11:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
taki „thruster chowany” poza jachtami regatowymi jest czasami jedynym rozsądnym rozwiązaniem przy współczesnych szerokich i płaskich rufach.


No tak, ale my mówimy o instalacji steru dziobowego.

Robię tunelowy - tak postanowiłem.

W tej chwili jedyną nie podjęta jeszcze decyzją jest odpowiedź na pytanie - 4,4 kW czy 6,3 kW.

Tunel jest ten sam w obu przypadkach.

Być może faktycznie przewymiarowywanie mocy jest niepotrzebne i ten mniejszy wystarczy tym bardziej, że jak słusznie zauważyłeś za zwiększeniem mocy pójdzie większa bateria a za tym idą kg.

SIRK napisał(a):
ale spytaj kol. „Waliant” co sadzi o tylu dodatkowych kilogramach niepotrzebnie


Acha - przegadaliśmy wczoraj u mnie na Kocurze cały wieczór z Tomkiem

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 89 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 156 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL