Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 11:16




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 lip 2018, o 10:49 

Dołączył(a): 22 sie 2017, o 19:15
Posty: 36
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Problem jak w temacie. Na talię składa się blok wiolinowy, blok podwójny oraz dwa bloki pojedyncze. Mam dwa punkty mocowania do bomu, wózek szotowy no i mocowanie w kokpicie. Podpowiedzcie proszę jak to prawidłowo zakładać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2018, o 11:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jarecki1981 napisał(a):
Podpowiedzcie proszę jak to prawidłowo zakładać.


Zamieść jakieś fotki tego jak to wygląda.

Bez tego będziemy gdybać długo.

Generalnie są dwa sposoby prowadzenia talii grota:
1. francuski - z prowadzeniem pojedynczej talii od noku bomu do czegoś pod nokiem (najczęściej do ucha w kokpicie)
2. niemiecki - gdzie talia prowadzona jest z podziałem jej równolegle na dwie burtu - jak na fotce poniżej:
Załącznik:
Talia grota I.jpg
Talia grota I.jpg [ 250.77 KiB | Przeglądane 7392 razy ]


Popatrz na czerwoną linkę na fotce - to talia grota.

Idzie ona ze środka bomu do pięty bomu, tam rozdziela się na dwie burty - biegnie dalej do bloczków na pokładzie (po obu burtach) i dalej od tych bloczków po pokładzie do kabestanów - dwóch szt - na rufie obok miejsc sternika.

Jeżeli to co napisałem coś Ci Kolego pomogło to OK a jeżeli nie pomogło to pisz - i zamieść fotki jak masz.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2018, o 13:36 

Dołączył(a): 22 sie 2017, o 19:15
Posty: 36
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
https://drive.google.com/open?id=1Gr7_8 ... L87fb_v7so


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2018, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Czyli masz talię zwyczajnie prosto - niemalże pionowo - w dół - pod nokiem bomu ?

Na czym więc polega Twój problem ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2018, o 16:39 

Dołączył(a): 22 sie 2017, o 19:15
Posty: 36
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Problem polega na tym, że nie wiem czy ma znaczenie gdzie zaczepić każdy z bloczków. W który punkt wpiąć podwójny, a w który wiolinowy i i gdzie pojedyncze?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2018, o 17:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Rozumiem, że to świeży nabytek.
Na moje oko to wiolinowy na dół podwójny do bomu, a pojedyncze zdjąć i przyczepić do podwięzi lub innego miejsca do tego przeznaczonego i poprowadzić nimi szoty foka :)



Za ten post autor Ejdzej otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2018, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Przedni punkt zaczepienia bloczka na bomie powinen być nad wózkiem szotowym i tutaj (pomiedzy tym punktem a wózkiem) powinna być zasadnicza część talji (o większym przełożeniu -> z bloczka podwójnego i/lub wiolinowego).

Dwa dodatkowe bloczki pojedyncze służą zwykle do wyprowadzenia szota tak, aby był wygodnie obsługiwany przez sternika. Bardziej tradycyjne jest takie prowadzenie szota, że ostatni bloczek jest w podłodze kokpitu (i tutaj może być np. bloczek kabestanowy - taki co pod obciążeniem kreci się w jedna stronę - do utrzymania szota jest potrzebna mniejsza siła)
obrazek tu: https://www.harken.com/uploadedImages/T ... gif?n=6828

... ale rozwiązania takie, że ostatni bloczek jest na bomie też są stosowane (np. na Finach).

Nie ma rozwiązania "jedynie słusznego" ;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2018, o 07:27 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
bury_kocur napisał(a):

Generalnie są dwa sposoby prowadzenia talii grota:
1. francuski - z prowadzeniem pojedynczej talii od noku bomu do czegoś pod nokiem (najczęściej do ucha w kokpicie)
2. niemiecki - gdzie talia prowadzona jest z podziałem jej równolegle na dwie burtu - jak na fotce poniżej...

.


Włodek pominął oczywiście podstawowy system prowadzenia talii grota, stosowany niemalże na wszystkich małych lodkach: szot z bomubidzie centralnie na okucie w kokpicie lub też na wózek. Z tego co zrozumialem, pytanie autora było właśnie jak rozłożyć kolejność bloczków w tym rozwiazaniu. Wersji może być kilka i zdjęcie kokpitu jest bardzo wskazane.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2018, o 08:35 

Dołączył(a): 22 sie 2017, o 19:15
Posty: 36
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ejdzej napisał(a):
Rozumiem, że to świeży nabytek.
Na moje oko to wiolinowy na dół podwójny do bomu, a pojedyncze zdjąć i przyczepić do podwięzi lub innego miejsca do tego przeznaczonego i poprowadzić nimi szoty foka :)

Nie ma foka bo to ket. Na zdjęciu co prawda jest fok, ale to dlatego, że poprzedni właściciel cofnął maszt i dołożył foka. Ja natomiast przywróciłem łódce sposób otaklowania przewidziany przez konstruktora i znowu stała się ketem :D Niestety nie mam zdjęcia kokpitu, ale nie ma tam nic niezwykłego. Jedno ucho w podłodze przewidziane do mocowania talii tylko właśnie gdzie, który bloczek zapiąć? Czy np. wiolinowy do podłogi pojedyncze do bomu, a podwójny do wózka? Z tym właśnie mam problem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2018, o 15:30 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Wózek szotów grota jest za rumplem czy przed? W jakiej odległości od siebie są okucia na bomie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2018, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Jarecki1981 napisał(a):
Jedno ucho w podłodze przewidziane do mocowania talii tylko właśnie gdzie, który bloczek zapiąć? Czy np. wiolinowy do podłogi pojedyncze do bomu, a podwójny do wózka? Z tym właśnie mam problem.


np tak:

idac od strony ręki szot idzie przez:
- pojedynczy blok w podlodze
- pojedynczy blok mocowany do tylnego uchwytu na bomie
- podwojny blok na wozku
- wiolinowy blok na przednim uchwycie na bomie
- druga rolka podwojnego na wozku
- koniec szota na wiolinowym na bomie.

podobnie jak #2 tutaj: https://www.ronstan.com/marine/mainsheet_systems.asp
tylko z podwojnym bloczkiem na wózku, choć osobiście wydaje mi się, że takie duże przelozenie talii nie jest potrzebne na tak malej łódce i ten podwojny blok nie jest potrzebny (i wystarczyło bo dokladnie tak jak #2).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2018, o 07:26 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wlasnie, ile m2 ma ten grot ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2018, o 12:19 

Dołączył(a): 22 sie 2017, o 19:15
Posty: 36
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Wózek szotów grota jest za rumplem czy przed? W jakiej odległości od siebie są okucia na bomie?

Wózek jest przed rumplem, mniej więcej w połowie kokpitu. Okucia na bomie w odległości 45 cm od siebie. Po zamontowaniu bomu do masztu wózek znajduje się pomiędzy tymi dwoma okuciami.
M@rek napisał(a):
Wlasnie, ile m2 ma ten grot ?

Grot 12,2 m2.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2018, o 12:36 

Dołączył(a): 22 sie 2017, o 19:15
Posty: 36
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
zxc napisał(a):
Jarecki1981 napisał(a):
Jedno ucho w podłodze przewidziane do mocowania talii tylko właśnie gdzie, który bloczek zapiąć? Czy np. wiolinowy do podłogi pojedyncze do bomu, a podwójny do wózka? Z tym właśnie mam problem.


np tak:

idac od strony ręki szot idzie przez:
- pojedynczy blok w podlodze
- pojedynczy blok mocowany do tylnego uchwytu na bomie
- podwojny blok na wozku
- wiolinowy blok na przednim uchwycie na bomie
- druga rolka podwojnego na wozku
- koniec szota na wiolinowym na bomie.

podobnie jak #2 tutaj: https://www.ronstan.com/marine/mainsheet_systems.asp
tylko z podwojnym bloczkiem na wózku, choć osobiście wydaje mi się, że takie duże przelozenie talii nie jest potrzebne na tak malej łódce i ten podwojny blok nie jest potrzebny (i wystarczyło bo dokladnie tak jak #2).

A może zrezygnować, z któregoś z bloczka i z jednego mocowania na bomie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2018, o 13:11 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Kurcze, chłopie, jak chcesz byśmy pomogli to weź nam pomóż zrozumieć czym dysponujesz.

Albo daj zdjęcie, albo typ jachtu, albo choćby opisz rzetelnie co masz na pokładzie.

Pytania otwarte: czy okucie na dnie kokpitu jest przed wózkiem i przed rumplem, czy za wózkiem? Pozycja sternika jest pomiędzy rumplem a wózkiem i za okuciem w podłodze, czy jest jakiś inny myk? Czy któryś bloczek z tych co masz jest kabestanowy? Czy masz jakieś knagi do knagowania szota? A może któryś bloczek z knagą szczękową? A może któryś bloczek jest z obrotową ośką (w sensie ośka że się bloczek kręci względem okucia do którego jest przymocowany), czy wsyzstkie sztywne?

Mogę się DOMYŚLAĆ na ten moment, że wygląda to tak:
na wózek grota podwójny blok wiolinowy, nad nim na bom podwójny, dalej na bom pojedyńczy, pod nim pojedyńczy (kabestanowy, o ile jest) i z tego bloku szot do ręki. Ale generalnie - za dużo przełożeń jak na tak mały żagiel moim zdaniem.


Załączniki:
20180802_141644.jpg
20180802_141644.jpg [ 121.3 KiB | Przeglądane 7036 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2018, o 22:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Jarecki1981 napisał(a):
A może zrezygnować, z któregoś z bloczka i z jednego mocowania na bomie?


Spróbuj, poeksperymentuj, to niczym specjalnym nie grozi ;-).
- jak zrobisz za duże przełożenie to potrzebujesz dłuższa line na szot i trudniej bedzie go wyluzować przy słabym wietrze
- jak zrobisz a małe to trudno bedzie wybrać przy silnym ...

Modyfikowanie ilości bloczków w tali w zależności od warunków nie jest niczym specjanie dziwnym na małych łódkach regatowych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2018, o 09:57 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Nie rezygnować, tylko dać tak jak Plitkin narysował.
Jarecki1981 napisał(a):
Grot 12,2 m2.
IMHO, na tej utce, w szkwalistym knagować szota hadko, więc talia tylko czterokrotna męczącą być może. Lepiej powiesić wszystkie bloczki (oczywiście pojedyncze na koniec), a zaś na lekkich wiatrach zawsze można wyciągnąć szota z tych pojedynczych i wybierać sobie wprost od wiolinowego na wózku. Nie komplikujmy rzeczy prostych, a dobrze pomyślanych ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sie 2018, o 21:12 

Dołączył(a): 22 sie 2017, o 19:15
Posty: 36
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dziękuję za wszystkie podpowiedzi. Znalazłem w sieci filmik, na którym łódka tej klasy pływa po Balatonie i podpatrzyłem jak to zamocować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 58 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL