Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 23:58




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 55 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 wrz 2018, o 23:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Moje radio ma wyjście na drugi głośnik :D
Plan będzie zrealizowany zatem- oczywiście poza przemeblowaniem podłączę mu jeszcze antenkę GPS która już czeka dosyć długo.
Tylko że problem kolejny jak myślę.
Te cholerne głośniki które chciałem w kokpicie instalować i dzisiaj kręciłem je w łapach. Nagle uświadomiłem sobie że > wprawdzie są wodoodporne ale nie są ekranowane magnetycznie.
A kompas przecie całkiem niedaleko a i autopilot też ma swój wbudowany.
Chyba dobrze myślę że powinienem rozejrzeć się za jakimiś ekranowanymi. Prawda?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2018, o 07:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
kokop napisał(a):
A kompas przecie całkiem niedaleko a i autopilot też ma swój wbudowany.


Jak daleko masz od miejsca instalacji tego głośnika do tych kompasów ?

I jaki masz autopilot ?

Bo chyba najbardziej typowy autopilot Raymarine model ST 60 ma kompas całkiem osobny.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2018, o 08:38 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
mjacek napisał(a):
Czy jesteś pewny, że bez GPSa radio nie wyśle "DISTRESS"? Na Wikip. napisali:
"When sending a distress signal, the DSC device will at minimum include the ship's MMSI number. It will also include the coordinates if available.."


Na SRC mnie uczono, że bez GPS radio wyśle pozycje wpisaną ręcznie, o ile została to zrobione. Wspominano o ręcznym uzupełnianiu pozycji co określony czas, oczywiście, jeżeli nie ma GPSa.

pozdrawiam,

Piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2018, o 10:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Kurczak napisał(a):
Nie, dziękuję, nie skorzystam Jaromirze. :D

Po to na jachcie jest radio z DSC żeby nie trzeba było tracić czasu na namierzanie i inne czary mary.

Bo wezwanie może dotyczyć np. skippera z zawałem serca lub udarem, gdzie każda minuta jest cenna.

Po to jest ten system, żeby każdy na pokładzie nawet będąc pierwszy raz na jachcie mógł wezwać pomocy ze wskazaniem pozycji naciskając czerwony przycisk.

Bo to przyspieszy akcję ratunkową.

Dlatego dziwię się bardzo, że na jachcie czarterowanym za niemałe pieniądze ktoś oszczędza na serwisie lub montuje radio z DSC nie zapewniając mu sygnału GPS.

Wszystko to racja, ale nie oznacza to, że można poddawać w wątpliwość, czy urządzenie vhf/dsc może wysyłać wezwanie automatyczne, jeśli nie będzie miało aktualnej pozycji...
Wszystko to racja, ale nie oznacza to, że można stwierdzać, że wezwanie bez aktualnej pozycji "nie na wiele się zda".

Pozycja do radia vhf/dsc oczywiście powinna być automatycznie wprowadzana i wypożyczający łódkę bez zainstalowania tej podstawowej funkcji czyni głupio (ja odbierając łódkę wyposażoną we współczesne urządzenie vhf/dcs ale bez wprowadzonego sygnału z odbiornika GPS - zażądałbym zwrotu części należności za pożyczenie łódki, serio, serio!).
Ale warto chyba wiedzieć, że system jest na tyle idiotoodporny, że choć mniej efektywnie/skutecznie/pewnie - ale ma spore szanse zadziałać nawet wtedy, jeśli wezwanie nie zawiera pozycji, albo zawiera pozycję fałszywą (np. wklepaną ręcznie, wiele godzin wcześniej czy z pomyłką)...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2018, o 13:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
bury_kocur napisał(a):
kokop napisał(a):
A kompas przecie całkiem niedaleko a i autopilot też ma swój wbudowany.


Jak daleko masz od miejsca instalacji tego głośnika do tych kompasów ?

I jaki masz autopilot ?

Bo chyba najbardziej typowy autopilot Raymarine model ST 60 ma kompas całkiem osobny.


Pilot Navico TP 1800, ma kompas wbudowany. Będzie jakie 2 metra w prostej linii od najbliższego głośnika. Kompas wypada gorzej bo ok 1 metra


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 22:22 

Dołączył(a): 30 maja 2013, o 22:23
Posty: 41
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9
Uprawnienia żeglarskie: brak
Wojtasbis napisał(a):
Jeśli już by się przytrafiło takie zdarzenie jak piorun to czy będziesz miał antenę na topie czy gdzie indziej to UKF-ka i tak ma małe szanse. Piorun to nie jest dzida tylko krzak, szuka najłatwiejszej drogi "wielotorowo".
A nieraz nawet powraca jeśli za pierwszym razem nie dokończył.


Już kiedyś na tym forum opisywałem, jak to pobliski piorun sfajczył wszystkie domofony w budynku, wszystkie napędy bram, pół systemu CTTV (i stąd znam sprawę, bo dwa tygodnie po przekazaniu systemu klientowi odpłatnie wymienialiśmy, tylko za fakturze chciał dopisku, że uszkodzenie w wyniku wyładowania atmosferycznego, ubezpieczenie płaci), sporo telewizorów i komputerów, i, uwaga, gwóźdź programu - bateryjnego pilota leżącego na stole... W bezpośredniej bliskości wyładowania elektromagnetycznego impuls EM potrafi sporo szkód narobić, mimo że bezpośredniego trafienia nie było.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kurczak napisał(a):
Każde połączenie kabla to także straty. A te się sumują.


Kurczaku, porządnie wykonane łączenie kabla daje miejscowy VSWR rzędu 1,05. To są setne decybela, ubytek mierzalny jedynie laboratoryjnie, po drugiej stronie łącza radiowego niezauważalny. Bardziej obawiał bym się ubytku niezawodności takiego toru antenowego - ten VSWR rzędu 1.05 to dla nowego, sprawnego i prawidłowo zmontowanego złącza. A co jak z czasem złącze ulegnie degradacji (obluzowanie pod wpływem poruszania, korozja? No wtedy to faktycznie straty mogą być istotne - a jak czegoś (połączenia na kablu w tym przypadku) nie ma - to się nie popsuje.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 22:45 

Dołączył(a): 30 maja 2013, o 22:23
Posty: 41
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9
Uprawnienia żeglarskie: brak
bury_kocur napisał(a):
Każda złączka wprowadza ok. 1,5 dB straty jak również każdy kolejny metr kabla a strata 3,7 dB to spadek sygnału o połowę.


Skąd te wartości wziąłeś? Odpowiednio dobrany do danego typu kabla zestaw gniazdo kablowe - wtyk kablowy złącza typu N klasy przemysłowej ma VSWR nie większy od 1.05. Jeśli umiesz, przelicz to na decybele... I ma to gwarantowane do grubych gigaherców, złącza klasy laboratoryjnej (do sprzętu pomiarowego) mają VSWR rzędu 1.005 (ale ceny nie chcesz znać). Już Kurczakowi pisałem - stratami na prawidłowo wykonanym połączeniu bym się specjalnie nie przejmował, bardziej bym się obawiał, ile to połączenie w pełnym zdrowiu przetrwa. Jak go nie będzie, to nie da rady się popsuć - i to jest podstawowy powód dla którego kabla nie należy sztukować. Jak złącze jest konieczne z innych powodów - trudno, jak dobrze zrobione - to dbać i sprawdzać czy nie zaczyna się degradować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ladzk napisał(a):
wtyk kablowy złącza typu N


Ale my nie stosujemy złączy N tylko UC1.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ladzk napisał(a):
Skąd te wartości wziąłeś?


Hmm...

Z odbytego czas jakiś temu kursu radiooperatora.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 23:27 

Dołączył(a): 30 maja 2013, o 22:23
Posty: 41
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9
Uprawnienia żeglarskie: brak
bury_kocur napisał(a):
ladzk napisał(a):
wtyk kablowy złącza typu N


Ale my nie stosujemy złączy N tylko UC1.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ladzk napisał(a):
Skąd te wartości wziąłeś?


Hmm...

Z odbytego czas jakiś temu kursu radiooperatora.


To uwierz magistrowi inżynierowi elektronikowi ze specjalnością - przyrządy mikrofalowe, że prostym operatorom, nie wiedzącym, gdzie w linii dwuprzewodowej równoległej odbywa się przepływ energii po prostu trochę na chama durnoty sprzedawali, żeby ich rączki nie świerzbiały do dłubania w torze antenowym. Jak koncentryki połączysz na skrętkę, to 1.5 dB może wartością niedoszacowaną, jak połączenie wykonasz zgodnie z zasadami sztuki - bliższe będzie wartościom podanym przeze mnie.

A co do UC1 - jeżeli radio ma takie gniazdo, trudno, trzeba dać wtyk UC1. Jeżeli ma je antena - może poszukać lepszej? Gniazdo UC1 jest gniazdem o bliżej nieokreślonej impedancji falowej, z zupełnym brakiem dbałości o skoki tej impedancji na długości złącza, i, co warunkach morskich najgorsze - pozbawionym wszelakich uszczelnień i na uszczelnianie niepodatnym (ta cudowna koronka). A jeżeli trzeba np. przejście pokładowe do ruchomego masztu zrobić - gorąco polecam złącza N, one (jeśli porządnego producenta a nie China Export) uszczelki po prostu mają...

Uwierz, że wiem o czym piszę - czterdzieści lat zabawy radiem, jeszcze za czasów studenckich (świństwo mi zrobili i studia kazali skończyć, tyle ile na etacie potem, to na studiach zarabiałem za czterdziestogodzinne zlecenie) zdarzyło mi się brać dosyć czynny udział w projektowaniu np. rodziny gniazd SMA, że o innych zabawach na częstotliwościach zdecydowanie wyższych jak pasmo rzędu 2 m nie wspomnę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 05:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ladzk napisał(a):
A co do UC1 - jeżeli radio ma takie gniazdo, trudno, trzeba dać wtyk UC1. ....
.... Gniazdo UC1 jest gniazdem o bliżej nieokreślonej impedancji falowej, z zupełnym brakiem dbałości o skoki tej impedancji na długości złącza, i, co warunkach morskich najgorsze - pozbawionym wszelakich uszczelnień i na uszczelnianie niepodatnym (ta cudowna koronka).

Chyba wszystkie jachtowe radia VHF mają gniazda UC1.
Dlaczego, skoro UC1 jest takie beznadziejne?

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 09:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
marcin_palacz napisał(a):
Chyba wszystkie jachtowe radia VHF mają gniazda UC1.


Mam wrażenie graniczące z pewnością, iż nawet bez "chyba".

Podobnie jest z antenami - nie znam anteny na pasmo morskie z inną końcówką niż UC1.

A co za różnica dla producenta wykonać gniazdo N zamiast UC1 ?

Podobnie dla użytkownika też bez znaczenia.

Jakbyś ktoś powiedział, że montują złącze BNC bo jest wygodniejsze to może bym montażowo przyznał rację, bo to tylko jeden klik

A tak czy N czy UC1 to bez różnicy - w obu przypadkach trzeba się nakręcić.

Więc pytanie Marcina jest jak najbardziej zasadne.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ladzk napisał(a):
A jeżeli trzeba np. przejście pokładowe do ruchomego masztu zrobić - gorąco polecam złącza N


Trochę nie na temat ale nie ma nic lepszego w przejściach pokładowych jak dobra fajka (lub pochodne) i wszelkie złącza wykonane pod pokładem.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 15:27 

Dołączył(a): 3 wrz 2018, o 16:30
Posty: 25
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
marcin_palacz napisał(a):
Dlaczego, skoro UC1 jest takie beznadziejne?


Siła tradycji, czy też próba "wstecznej kompatybilności". Jeśli wierzyć Wikipedii
https://en.wikipedia.org/wiki/UHF_connector, wynaleźli to w czasach, kiedy 30 MHz to bylo "Ultra High", i jak raz zasotoswano na okrętach, statkach i jachtach, to juz nikt się nie odważył byc niekompatybilny.

Swoją drogą, może to i lepiej. Na świecie jest tyle różnych typów złącz koncentrycznych, że specjaliści muszą nosić całe walizki przejściówek. Najfajniejszym przykładem jest SMA i RP-SMA - obudowa ta sama, tylko jeden ma pipek po tej, a drugi po drugiej stronie. Jak nie zauważysz, że jedna samiczka ma ukryty pipek, to faktycznie próbujesz połączyć dwa samce (a w technice to się kończy złamaniem pipka).
Obrazek

_________________
"Czy chcesz by minimalne wynagrodzenie było nie niższe niż średnia krajowa?"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 16:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
No dobra. :)

Gdybym hipotetycznie musiał z jakiegoś powodu przeciąć swój przewód antenowy jaką złączkę polecasz ladzik aby uniknąć strat ?

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 17:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kurczak napisał(a):
Gdybym hipotetycznie musiał z jakiegoś powodu przeciąć swój przewód antenowy jaką złączkę polecasz ladzik aby uniknąć strat ?
Napisał, że N, ale nie z powodu strat, tylko degradacji złącza w funkcji czasu pod wpływem wilgoci i czynników mechanicznych. Tylko... jakbym miał mieć złącze na przewodzie antenowym to raczej zastosowałbym to samo złącze (UC1)... (z "beczką" poz. Y z rysunku), bo w razie czego mogę radio podpiąć bezpośrednio, albo dowolnie wykorzystać kabel do połączenia radia z inną anteną. Albo podpięcie innego radia, innej anteny, AIS... Można też przejściówki wozić, ale... które? :-?
A tu o łączność chodzi, więc Huston nie powie Ci jak z skarpetki, okładki dziennika jachtowego i kłębka drutu zrobić połączenie N z UC1... :lol: :roll:


Załączniki:
przejsciowki.JPG
przejsciowki.JPG [ 199.52 KiB | Przeglądane 5860 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Taka drobna różnica. Złącze UC1 wykonam na jachcie w warunkach sztormowych przy pomocy kuchenki gazowej i wkrętaka zamiast lutownicy. N-ka jest jednak trochę trudniejsza do wykonania w czasie żeglugi ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 19:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Jaromir napisał(a):
Pozycja do radia vhf/dsc oczywiście powinna być automatycznie wprowadzana i wypożyczający łódkę bez zainstalowania tej podstawowej funkcji czyni głupio (ja odbierając łódkę wyposażoną we współczesne urządzenie vhf/dcs ale bez wprowadzonego sygnału z odbiornika GPS - zażądałbym zwrotu części należności za pożyczenie łódki, serio, serio!).
Ale warto chyba wiedzieć, że system jest na tyle idiotoodporny, że choć mniej efektywnie/skutecznie/pewnie - ale ma spore szanse zadziałać nawet wtedy, jeśli wezwanie nie zawiera pozycji, albo zawiera pozycję fałszywą (np. wklepaną ręcznie, wiele godzin wcześniej czy z pomyłką)...


To jest piękna teoria Jaromirze. Czarterowa rzeczywistość bywa inna.

Ostatnio dwukrotnie spotkałem się z łódką, która nie miała połączenia radia z GPS. Po prostu, całość elektroniki była w kokpicie a radyjko w mesie. I nikt nie pociągnął odpowiedniego kabelka.
I co było robić? Ano wpisywać co godzinę pozycję do radia przy okazji jej notowania.
Taka codzienność na Adriatyku.
A odebrany Distress też był bez pozycji.

pozdro

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Fazi napisał(a):
[b]Czarterowa[/b] rzeczywistość bywa inna.


Ano pierwszy czasownik jest kluczowy - "czarterowa" ...

I jak odnieść do rzeczywistości powyższe słowo w sytuacji, kiedy człowiek żegluje turystycznie ...

Ech, te czartery ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 23:46 

Dołączył(a): 30 maja 2013, o 22:23
Posty: 41
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9
Uprawnienia żeglarskie: brak
marcin_palacz napisał(a):
Dlaczego, skoro UC1 jest takie beznadziejne?


Bo jest. To jest gniazdo z początków techniki łączności radiowej - o ile w zakresie fal średnich, pośrednich i krótkich od biedy obleci, to na VHF już zaczyna być problemem, a na UHF wymaga rozbudowanych układów dopasowujących. O jakichkolwiek mikrofalach na UC1 zapomnij na początek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2018, o 06:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie obraź się ladzk, ale w sprzęcie radiowym od morskiego poprzez lotnicze i CB-radio złącze UC1 jest ciągle stosowane. Nawet w drogich, markowych urządzeniach.
Dziwi mnie to, skoro jest takie beznadziejne.
Wszak te urządzenia nie są projektowane przez Jasia z ulicy tylko też przez ichnich magistrów inżynierów. :)
Absolutnie nie podważam Twojej wiedzy i wykształcenia. Po prostu zwykłemu inżynierowi wydaje się to nielogiczne.
Miałem dwa CB - radia z tym złączem, budżetowego Midlanda New Neptune i obecnie markowego Lowrance'a Link 8. Wszystkie miały/mają takie złącze.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2018, o 07:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
w sprzęcie radiowym od morskiego poprzez lotnicze i CB-radio złącze UC1 jest ciągle stosowane. Nawet w drogich, markowych urządzeniach.


Zadałem sobie trud i przejrzałem sprzęt z zaprzyjaźnionego sklepu radiowego.

https://avantiradio.pl/icom-ic-m323-rad ... rskie.html

I nie znalazłem w ich radiach innego złącza niż UC1.

A mają radia raczej z tej wyższej półki cenowej.

Także może to złącze nie jest takie tragiczne skoro od tylu lat jest stosowane ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2018, o 13:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Kurczak napisał(a):
Nie obraź się ladzk, ale w sprzęcie radiowym od morskiego poprzez lotnicze i CB-radio złącze UC1 jest ciągle stosowane. Nawet w drogich, markowych urządzeniach.
Dziwi mnie to, skoro jest takie beznadziejne.


Względy historyczne i kompatybilność wstecz.
Mimo, że nie jest najlepsze to się sprawdza.
Lepsze jest wrogiem dobrego.
Można sobie teoretyzować o złączach, które lepsze, które na jakie pasmo, ile dB straty, itp. a można użyć, niedoskonałego, ale jednak, standardu.

pozdro

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2018, o 16:39 

Dołączył(a): 3 wrz 2018, o 16:30
Posty: 25
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Czytałem jeszcze na forach radioamatorskich, że ręcznie zalutowanie UC1 na kablu od biedy jakoś tam wychodzi, a N-kę można łatwo spartolić, jak się nie ma porządnych narzędzi. Piękne były przy tym opisy, czym-jak-ile_razy owijać potem takie złącze, żeby było wodoodporne.... (https://www.eham.net/articles/17553)

Wierzę natomiast, że podstawową przyczyną jest kompatybilność (starsi może pamiętają, ile lat ciągnęła się za Intelem decyzja o zachowaniu kompatybilności z 16-bitowym procesorem 8086). Być może też założenie, że złącze jest w kabinie, a więc nieco mniej narażone na słoną wodę niż by się wydawało.

_________________
"Czy chcesz by minimalne wynagrodzenie było nie niższe niż średnia krajowa?"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2018, o 17:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
mjacek napisał(a):
Być może też założenie, że złącze jest w kabinie, a więc nieco mniej narażone na słoną wodę niż by się wydawało.


Ale choć jedno złącze UC1 jest na zewnątrz - to przy antenie.

Resztą takich złączy jest faktycznie zwykle wewnątrz.

A co jeszcze co do złaczy UC1.

mjacek napisał(a):
Czytałem jeszcze na forach radioamatorskich, że ręcznie zalutowanie UC1 na kablu od biedy jakoś tam wychodzi,


Odkąd zajmuję się krótkofalarstwem to wszyscy znajomi zawsze robili te złącza lutując je ręcznie - jakoś nie pamiętam takich złączy fabrycznych - może przy kupnych antenach np. morskich choć ja takie końcówki tnę i zarabiam ponownie ręcznie - jakoś mam do własnej roboty większe zaufanie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2018, o 17:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Takie złącza profesjonalnie występują także w wersji zaciskanej. Tyle, że trzeba mieć do tego odpowiednią zaciskarkę.
Takie urządzenie posiada firma, która obsługuje mój sprzęt łączności..

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2018, o 20:49 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Kurczak, ale zaciska się ekran, a lutuje pin, przynajmniej w takich złączach, jakie znam.

Jeżeli potrzebujesz pożyczyć, to raczej wszystkie możliwe zaciskarki mam w firmie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 55 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 207 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL