Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 01:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 12:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
bury_kocur napisał(a):
Próbowałem w rożnych warunkach wiatrowych zrozumieć zależność pomiędzy tymi wartościami i nie do końca mi się to udało.

No to mogę Ci chyba pomóc.
Mój autopilot ma też dwa ustawienia: "Response level" i "Wind Trim".
Twierdzę więc, że Twój "Gain" to mój "Wind Trim".
Różnica jest taka, że "Response level" to czas reakcji na zmianę kursu kompasowego, a "Wind Trim" (czyli Twój "Gain"), to czas reakcji na zmianę kierunku wiatru. Działa oczywiście tylko wówczas, gdy ustawiasz autopilota na kurs względem wiatru.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 12:17 

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 21:12
Posty: 60
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
U mnie autopilot prowadzi łódkę bardzo dokładnie. System sterowania jest hydrauliczny z dwoma kołami sterowymi jednym w sterówce, drugim w kokpicie. Siłownik ma około 450 cm sześciennych i współpracuje z pompą typ 3 Raymarine i autopilotem SPX. Stabilność kursową wspomaga długi kil - płetwa sterowa podparta i masa 22 tony.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 12:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Doctor napisał(a):
masa 22 tony

Ciężki kadłub zniesie więcej.
Doceniam to bo mój jacht waży 24 tony i wiem czym różni się pływanie ciężkim głęboko osadzony w wodzie jachtem, w porównaniu z płaskodenną lekką jednostką.
Ale to nie znaczy, że autopilot zawsze radzi sobie doskonale. Od pewnego momentu przestaje sobie doskonale radzić i w miarę wypiętrzania się bocznych fal zaczyna sobie radzić już średnio, i wtedy zazwyczaj wacham się czy nie przejąć steru, albo nie zmienić nieco kursu względem fali.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 12:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Ile godzin może sterować człowiek i to z pełną precyzją?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Colonel napisał(a):
Ile godzin może sterować człowiek i to z pełną precyzją?

To zależy od kondycji człowieka.
Radek Kowalczyk sterował przez 24 godziny non stop bez picia i jedzenia w regatach Mini Transat. Nie mógł się ruszyć z pozycji zajętej na burcie w kokpicie, bo był istotną częścią balastu. Twardziel.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com



Za ten post autor -O- otrzymał podziękowanie od: Doctor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Byłoby fajnie, gdyby o tym wszystkim wypowiedział się Szymon, bo ma doświadczenia z autopilotem prostym i z autopilotem z wyższej półki. Z tego co mówił, to na auto wypasionym może zostawić łódkę z postawionym genakerem i iść spać.
Wbrew pozorom autopilot może reagować z wyprzedzeniem - do tego służą czujniki przyspieszeń. Wtedy autopilot reaguje nie na zejście z kursu, ale na tendencję zejścia z kursu. To olbrzymia różnica. Nie pływałem osobiście z wypasionym autopilotem, a szkoda.
Autopilot jaki mam, czyli ST2000, radzi sobie z baksztagową falą, nawet zbełtaną, radzi sobie z kursem na wiatr, ale pod warunkiem, że nie ma spinakera i że jacht nie jest przeżaglowany. Wtedy ok.
Ale już dodanie spinakera w średnim wietrze wprowadza taką dynamikę, że zaczyna się jazda od wywózki do fałszywca, gdzie spinaker też gaśnie. Po kilku takich strzałach żagla wszystkiego się odechciewa. Być może brakuje mi wiatromierza, być może lepszej kalibracji autopilota - to jest do sprawdzenia.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Colonel napisał(a):
Ile godzin może sterować człowiek i to z pełną precyzją?

Asia Pajkowska całą trasę Bitwy przejechała za sterem. Ale ile z tego z pełną precyzją, to nie wiem. Kilkanaście godzin?

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
waliant napisał(a):
Z tego co mówił, to na auto wypasionym może zostawić łódkę z postawionym genakerem i iść spać.

Wszystko zależy od warunków i stabilności wiatru, o fali nie wspomnę.
Tylko autopilot (albo samoster) gwarantuje możliwość wyspania się samotnikowi.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:19 

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 21:12
Posty: 60
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Jeanneau ile tak mniej więcej czasu korzystałeś z autopilota kiedy w zeszłym roku przypłynąłeś do Mirka Marciniaka swoim Oysterem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
-O- napisał(a):
Tylko autopilot (albo samoster) gwarantuje możliwość wyspania się samotnikowi.

Nie przesadzaj, Szymon połowę kółka zrobił bez autopilotów ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:38 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Colonel napisał(a):
Ile godzin może sterować człowiek i to z pełną precyzją?


Kurde, powtarzam to jak mantrę: nie to jest przedmiotem dyskusji. Mam wrażenie, że każdy tu gada sam ze sobą.
Nikt tu nie podważał zalet autopilota.

A zresztą, wszystko mi jedno.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
waliant napisał(a):
-O- napisał(a):
Tylko autopilot (albo samoster) gwarantuje możliwość wyspania się samotnikowi.

Nie przesadzaj, Szymon połowę kółka zrobił bez autopilotów ;)
Idąc samosterownie...

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Doctor napisał(a):
ile tak mniej więcej czasu korzystałeś z autopilota

Płynąc i Ipswich?
Praktycznie cały czas. Lajtowo było.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 13:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
waliant napisał(a):
Nie przesadzaj, Szymon połowę kółka zrobił bez autopilotów

Tego nie kwestionuję.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 14:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
-O- napisał(a):
Różnica jest taka, że "Response level" to czas reakcji na zmianę kursu kompasowego, a "Wind Trim" (czyli Twój "Gain"), to czas reakcji na zmianę kierunku wiatru. Działa oczywiście tylko wówczas, gdy ustawiasz autopilota na kurs względem wiatru.


A wiesz Marku, że muszę to spróbować - nie wpadłem na to, bo tego nie ma nigdzie napisanego.

Dam znać jak mi wyszło.

Także dzięki za podpowiedź.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 18:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12944
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
M@rek napisał(a):
gdyby nawet dobry autopilot sterowal lepiej niz dobry sternik wszyscy w regatach plywaliby na autopilotach.
Myślałem, że w regatach załogowych używanie autopilota jest zabronione.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 20:23 

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 21:12
Posty: 60
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Stara Zientara napisał(a):
M@rek napisał(a):
gdyby nawet dobry autopilot sterowal lepiej niz dobry sternik wszyscy w regatach plywaliby na autopilotach.
Myślałem, że w regatach załogowych używanie autopilota jest zabronione.
Racing Rule of Sailing Nr 52 pozwala tylko na stosowanie sił załogi ale wyjątkiem są regaty single i double handed gdzie autopiloty są dozwolone.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 20:28 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Doctor napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
M@rek napisał(a):
gdyby nawet dobry autopilot sterowal lepiej niz dobry sternik wszyscy w regatach plywaliby na autopilotach.
Myślałem, że w regatach załogowych używanie autopilota jest zabronione.
Racing Rule of Sailing Nr 52 pozwala tylko na stosowanie sił załogi ale wyjątkiem są regaty single i double handed gdzie autopiloty są dozwolone.


Moim zdaniem nic takiego przepis 52 nie mówi w kontekście autopilotów. A tym bardziej nie dzieli żadnych regat na single i double. Zacytujesz skąd to wziąłeś?

Takie rzeczy regulują przepisy klasowe moim zdaniem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 21:21 

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 21:12
Posty: 60
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Racing Rules of Sailing 2017-2020, rule 52 strona 32. DRHEAM 2018 pkt 1 Rules "RRS 52 /manual power/ modified for single handed and double handed crews: "single handed and double handed crews are autorised use power other than manual power to use an autopilot that acts on heading the boat".
Sądzę, że ta modyfikacja przepisów regatowych i dopuszczenie autopilotów ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa załóg i bezpieczeństwa na morzu w ogóle.
Ja dużo pływam single lub jak Kocur double. To chyba mogę tego autopilota trochę poużywać?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 21:28 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Podaj źródło. Mam wrażenie, że czytasz zawiadomienie lub instrukcję żeglugi konkretnych regat lub klasy, a nie przepis regatowy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 21:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12944
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Zapytałem, bo w instrukcji żeglugi do Tall Ships Races jest wyraźny zakaz używania autopilotów.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2018, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Zawiadomienie o regatach i instrukcja żeglugi mogą zmieniać przepisy regatowe i klasowe i czasami to robią.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 00:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Czym głębiej w las tym więcej drzew.
Tak jak my mamy różne doświadczenie w ręcznym sterowaniu tak i różne są „umiejętności naszych autopilotów” a jeszcze większe różnice w ich ustawieniu czy kalibracji.
Gain – to po prostu wzmocnienie którym możemy dopasować działanie autopilota do danej jednostki ale i własnych oczekiwań lub aktualnych warunków pogodowych.
W zależności od rodzaju urządzenia mamy różne możliwość regulacji;
- czasu reakcji
- czułości
- wzmocnienia
czy ograniczeń wychylenia steru
W prostych urządzeniach wszystkie funkcje są sprowadzone do jednego pokrętła w tych lepszych możemy ustawiać każdy parametr z osobna a w tych naprawdę zaawansowanych wszystko wyliczy procesor oby tylko dostał odpowiednie dane.
Dlatego tak ważne są odpowiednie sensory, pamiętam jak jeden z kolegów stwierdził, że jego d… to najlepszy sensor, niestety nie jest to prawda a nasze zmysły mają ograniczenia.

Jednym z atrybutów pracy steru to także „ecomomy” i nie chodzi tu tylko o energie jaką musi zużyć automat czy sternik ale bardziej o konkretny zysk z wykonanej pracy. Ster to dodatkowy hamulec ale i w szczególnych sytuacjach to także napęd. Czy nasi koledzy regatowcy mogą podać definicje dobrego/prawidłowego sterowania i czy ona będzie obowiązywała w każdych warunkach?
Czy zależy nam abyśmy płynąc łagodnie myszkowali i miękko wchodzili na fale czy może „jak strzelił i po sznurku do mety” np. wyostrzenie na wybudowaną fale to bezpieczeństwo odpoczywających ale i ogromne starty w prędkości, czy dobry sternik powinien wyliczyć co w danej sytuacji bardziej się opłaci?

Jeżeli prawdą jest, że podczas regat są ograniczenia w używaniu autopilotów to o czym to może świadczyć? Już nie pamiętam którego to żeglarza chciano zdeprecjonować umieszczając jego karykaturę na pływającym komputerze ale teraz wszyscy mamy już zamontowane mniejsze lub większe komputery.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof



Za ten post autor SIRK otrzymał podziękowania - 2: Doctor, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 06:51 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Stara Zientara napisał(a):
Zapytałem, bo w instrukcji żeglugi do Tall Ships Races jest wyraźny zakaz używania autopilotów.


Czyli tak jak pisalem: instrukcja żeglugi może wprowadzać swoje ograniczenia. Można tez wprowadzic ograniczenia przez zawiadomienie o regatach lub też przepisy klasowe.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
Czy nasi koledzy regatowcy mogą podać definicje dobrego/prawidłowego sterowania i czy ona będzie obowiązywała w każdych warunkach?


Nie musimy. To Kurczak, Kocur i Dochód napisali, że sugerują gorzej od swoich autopilorów. Oni sami wiedzą na czym to polega. Wspominali m.in. o mniejszym zakresie wychylania steru lub też o zdolności utrzymania kursu.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
Jeżeli prawdą jest, że podczas regat są ograniczenia w używaniu autopilotów to o czym to może świadczyć?


Ogólne przepisy regatowe tego nie definiują moim zdaniem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
SIRK napisał(a):
W zależności od rodzaju urządzenia mamy różne możliwość regulacji;
- czułości
- wzmocnienia
czy ograniczeń wychylenia steru

Mógłbyś wyjaśnić:
Czułości - czego?
Wzmocnienia - czego?
Autopilot to uradzenie techniczne a więc określenie kryteriów i parametrów powinno możliwe.

Jeżeli możesz podesłać źródła (np. instrukcję obsługi jakiegoś autopilota) opisujące te parametry, albo materiał z którego czerpałeś wiedzę, chętnie poczytam.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 08:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
W zależności od rodzaju urządzenia mamy różne możliwość regulacji;
- czasu reakcji
- czułości
- wzmocnienia


Podobne pytanie do Ciebie jak poprzednik:

Czy możesz napisać czym wg Ciebie różni się funkcja "Response level" od funkcji "Gain".

Nie jestem jakoś specjalnie tępy, ale z ze zrozumieniem tego właśnie mam kłopot.

A mam w konfiguracji obie takie funkcje.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 08:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2434
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 371
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
bury_kocur napisał(a):
czym wg Ciebie różni się funkcja "Response level" od funkcji "Gain".

W tym linku jest to w miarę dokładnie opisane.
https://www.yachtingworld.com/yachts-an ... ilot-60038

Osobiście nie próbowałem, więc nie mogę potwierdzić... ;)

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała



Za ten post autor Senator otrzymał podziękowanie od: -O-
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Senator napisał(a):
W tym linku jest to w miarę dokładnie opisane.


Bardzo Ci Senatorze dziękuję - poczytam w chwili wolnej :D

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 09:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
W artykule opisanych jest kilka modeli. lewmara niestety nie ma. Funkcje powtarzają się mniej więcej w różnych modelach, i zostały one (nie wszystkie) opisane.
Response could be interpreted as the number of corrections per minute the pilot makes to stay on course. Sometimes called the ‘sensitivity’
The wind trim determines the sensitivity of the pilot when operating in wind mode.

Zarówno response jak i wind trim sprowadzają się do czasu reakcji. Number o corrections per minute oznacza, że ustawienie 1 spowoduje jedną reakcję na minutę, a 4 reakcja będzie co 15 sekund.
U mnie ustawienie 1 połączone jest to z funkcją "Autoseastate" co sprowadza się do tego, że w czasie oczekiwania na reakcję autopilot analizuje zejścia z kursu i kiedy przyjdzie czas na reakcję będzie ignorował drobne "myszkowania". Przy ustawieniu 3 "Autoseastate" jest automatycznie wyłączone i uruchomione jest "jaw damping" co powoduje maksymalne zacieśnienie kursu.
W artykule ogólnie opisany jest Rudder gain/counter rudder, jako: The rudder gain determines the size of corrective helm movements.
W moim autopilocie (Raymarine ST7002) ta funkcja jest dostępna jako "counter rudder setting" i jest ustawiana tylko w "Dealer Calibration".
Nie mam funkcji nazwanej "Gain".
Moja instrukcja wnikliwie i dokładnie opisuje wszystkie funkcje wyjaśniając jednocześnie zasadę działania. Myślę, że lektura instrukcji Twojego autopilota powinna wyjaśnić czym jest :Gain".
Połączenie pilota z windeksem otwiera możliwość ustawiania pilota kursem do wiatru, a połączenie z ploterem umożliwia ustawienia wielu korekt przy kursach na waypointy, oraz obsługę autopilota z poziomu plottera.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 10:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
....
Nie musimy. To Kurczak, Kocur i Dochód napisali, że sugerują gorzej od swoich autopilorów. Oni sami wiedzą na czym to polega. Wspominali m.in. o mniejszym zakresie wychylania steru lub też o zdolności utrzymania kursu.

......


niektórzy ludzie grają w szachy gorzej niż komputery, a niektórzy mówią ze lepiej ;)



Za ten post autor kooniu otrzymał podziękowanie od: plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 10:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2434
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 371
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Przy okazji czytania tego wątku odnalazłem na dysku sporo instrukcji Raymarine, w tym również serwisowych (w sumie około 135 Mb).

Gdyby ktoś potrzebował... ;)

2004-10-13 11:42 397˙644 04_03_09_Suggest_Systems_lr.pdf
2004-10-13 11:42 667˙738 04_16_27_Radars_lr.pdf
2004-10-13 11:42 383˙935 04_28_33_Navaids_lr.pdf
2014-06-11 12:57 567˙991 4000+serv.pdf
2004-10-15 00:13 909˙023 40Bidata.pdf
2004-10-13 13:34 92˙330 40BidataQ.pdf
2004-10-15 00:14 707˙659 40comp.pdf
2004-10-15 00:13 85˙370 40compQ.pdf
2004-10-15 00:14 668˙703 40wind.pdf
2004-10-15 00:14 86˙087 40windQ.pdf
2014-06-11 12:57 102˙193 5000LAY.pdf
2014-06-11 12:57 223˙645 5000PCB.pdf
2014-06-11 12:57 410˙955 60trans.pdf
2014-06-11 12:57 441˙636 80wind_tx.pdf
2004-10-15 00:10 526˙769 81023_1 Raystar 120 owner.pdf
2014-06-11 12:57 132˙038 81023_2 Raytheon 4000 Wheel Drive.pdf
2014-06-11 12:57 167˙913 81023_4.pdf
2004-10-15 00:10 143˙557 81166_3 PCSeaTalkNMEA Interface Box owner.pdf
2015-05-12 15:42 1˙024˙775 81166_5_PCSeaTalkNMEA Interface Box owner.pdf
2004-10-15 00:13 3˙727˙472 81171_4 Raynav 300 GPS Plotter owner.pdf
2004-10-12 21:37 4˙096˙775 81204_1 SL72 and SL72RC owner.pdf
2004-10-15 00:09 2˙990˙236 81205_1 SL70 PLUS Series owner.pdf
2004-10-15 00:10 7˙800˙074 81206_1 SL70RC PLUS owner.pdf
2004-10-15 00:11 1˙430˙083 81208_1 M1500 Marine owner.pdf
2004-10-15 00:13 2˙627˙163 81209_1 SL520530631 PLUS owner.pdf
2004-10-15 00:07 6˙304˙440 81232_2 Ray54E owner.pdf
2011-05-16 19:26 1˙874˙839 81300_1 SeaTalk Reference manual.pdf
2011-05-16 19:25 1˙239˙454 81303_1 SmartPilot X-5 owner.pdf
2004-10-15 00:15 61˙341 82169_1 RayTech Navigator Version 4.1.pdf
2004-10-15 00:12 214˙948 86053_4 Raynav 300 GPS Plotter Bridge Card.pdf
2011-05-16 19:25 1˙804˙655 86131_1 Raynav 300 GPS Plotter Card.pdf
2011-05-16 19:26 2˙598˙604 87075_2 SmartPilot X5 Installation and setup.pdf
2013-04-25 21:30 1˙545˙172 A65chartplotter manual.PDF
2015-04-29 10:36 2˙086˙459 Autohelm ST2000 Tiller Pilot Operation and Installation Handbook.pdf
2014-06-11 12:58 1˙844˙781 AutoHelm6000SternDrive.pdf
2004-10-13 13:33 44˙780 bidata ST40.pdf
2011-10-06 13:08 1˙907˙603 is20 analog.pdf
2014-06-11 13:18 1˙377˙602 New Windvane ser man.pdf
2014-06-11 13:19 11˙593˙478 RAY Marine USB Drivers.rar
2014-06-11 13:19 3˙956˙105 RayChart320_manual.pdf
2014-06-11 13:19 1˙695˙511 Raychart_620.pdf
2011-05-16 19:25 2˙706˙893 Raymarine 2010_Autopilot_Brochure.pdf
2013-04-29 16:49 1˙432˙030 Raymarine Autopilots.pdf
2011-05-05 10:49 2˙093˙568 Raymarine ST1000 2000 81130_6.pdf
2011-05-03 11:02 2˙088˙665 Raymarine ST2000 manual_en_2003-05-19.pdf
2004-10-05 22:11 909˙023 RaymarineST40Bidata.pdf
2004-10-05 22:11 92˙330 RaymarineST40BidataQ.pdf
2014-06-11 13:20 2˙375˙666 Raymarine_S100_MANUAL.pdf
2014-06-11 13:20 1˙516˙524 Raymarine_st4000_manual.pdf
2014-06-11 13:19 2˙201˙675 RayMarine_ST5000plus_stern_hydr.pdf
2014-06-11 13:20 1˙988˙401 Raymarine_ST50_plus_NavdataGPS.pdf
2014-06-11 13:20 2˙486˙048 Raytech trouble.pdf
2014-06-11 13:47 9˙463˙040 rc520manual.pdf
2004-10-15 00:16 1˙260˙735 RNS_v5_GettingStarted.pdf
2004-10-15 00:18 6˙023˙449 RNS_v5_manual.pdf
2014-06-11 13:19 734˙088 S0 Tiller and Wheel Service Manualcomments.pdf
2014-06-11 13:33 3˙556˙170 Smartpilot S1.pdf
2014-06-11 13:20 1˙516˙524 ST 4000 Plus Service Manual.pdf
2014-06-11 13:20 3˙526˙066 ST 60 Analog Instruments Service Manual.pdf
2014-06-11 13:20 3˙158˙164 ST 60 Digital Instruments Service Manual.pdf
2014-06-11 13:20 919˙389 ST 6000 Plus Service Manual.pdf
2014-06-11 13:20 889˙060 ST 7000 Plus Service Manual.pdf
2014-06-11 13:34 653˙045 st1 & 2000 service manual.pdf
2015-04-25 17:13 2˙097˙170 ST1000+_ST2000+_Tiller_pilots_Installation_and_operation_81130-6_EN.pdf
2015-04-25 17:13 128˙575 ST1000+_ST2000+_Tiller_pilots_Quick_reference_86022-2_EN.pdf
2014-06-11 13:21 2˙323˙055 ST40 Instruments Service Manual.pdf
2014-06-11 13:21 6˙294˙956 ST50_Circuit_Diagrams.pdf
2014-06-11 13:21 1˙988˙401 ST50_plus_NavdataGPS.pdf
2014-06-11 13:29 206˙895 ST60+ Supplement 84200_1.pdf
2014-06-11 13:32 3˙903˙406 ST60+_Circuit_Diagrams.pdf
2014-06-11 13:32 1˙657˙518 ST70ServiceManual.pdf
2014-06-11 12:56 134˙179 STwind service manual 30rotov.pdf
2014-06-11 13:35 448˙661 TU450_Integracion con serie G.pdf
2014-06-11 13:44 495˙531 TU455_Linealizaci%f3n pantalla tactil.pdf
2014-06-11 13:44 445˙798 TU459_Modificacion lector de cartas.pdf
2014-06-11 13:44 207˙509 TU476 Advisory e7 compatibility with other Multifunction Displays.pdf
2004-10-13 12:06 48˙982 www_raymarine_com_raymarine_ProductPrintInfo_asp_site=1&.pdf

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała



Za ten post autor Senator otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 218 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL