Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 13:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 paź 2018, o 19:15 

Dołączył(a): 28 maja 2014, o 14:54
Posty: 19
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Proszę o podpowiedź, czy oprócz przykrycia solara ,podczas przełączania akumulatorów, należy również odłączać regulator ?
Czyli
-przykryć solar
-odłączyć solar od regulatora
-odłączyć regulator od akumulatora pierwszego
-podłączyć drugi akumulator do regulatora
-podłączyć regulator do solara
-odkryć solar
Czy może wystarczy po przykryciu solara, odłączyć pierwszy akumulator od regulatora, przyłączyć drugi akumulator do regulatora, i odkryć solar


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2018, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
andrzej1515 napisał(a):
Proszę o podpowiedź, czy oprócz przykrycia solara ,podczas przełączania akumulatorów, należy również odłączać regulator ?


Na moim regulatorze STECA wyraźnie stoi napisana kolejność podłączania:
- najpierw akumulator
- potem solar (solary)

Kolejność odłączania odwrotna.

Jeżeli przełączasz akumulatory przy podłączonych solarach to jest zawsze możliwość chwilowego odłączenia odbioru prądu od solarów przed czym - w moim akurat regulatorze - bardzo przestrzegają jego producenci.

Czy to jest poszukiwana odpowiedź ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2018, o 23:52 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Wydaje mi się, że są przełączniki akumulatorów nie powodujące chwilowego rozłączenia, czy nawet nie popularny BEP? http://sklep.eljacht.pl/index.php?main_ ... ucts_id=20

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2018, o 06:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moris29 napisał(a):
Wydaje mi się, że są przełączniki akumulatorów nie powodujące chwilowego rozłączenia, c


Ja nie piszę, że tak nie jest - napisałem jedynie, iż:

bury_kocur napisał(a):
jest zawsze możliwość chwilowego odłączenia odbioru prądu od solarów


Powstaje pytanie czy ktoś sprawdzał ciągłość połączenia w takim przełączniku ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2018, o 08:31 

Dołączył(a): 28 maja 2014, o 14:54
Posty: 19
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Kolejność podłączania jest taka jak piszesz, bardziej mi chodzi o to czy solar przykryty jest jeszcze aktywny, czy nie. Bo ,jeżeli nie , to odłączanie regulatora od solara byłoby niepotrzebne , tak myślę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2018, o 11:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
andrzej1515 napisał(a):
czy solar przykryty jest jeszcze aktywny, czy nie.


Z moich doświadczeń i pomiarów przykrycie solara za dnia nie dezaktywuje jego działania.

Tak przynajmniej działają moje solary.

Niewielki prąd pozostaje generowany nadal co widać na wyświetlaczu - chyba, że mówimy o okresie nocy to nie musisz robić nic.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2018, o 11:33 

Dołączył(a): 28 maja 2014, o 14:54
Posty: 19
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Dziękuję za porady. W przyszłym sezonie będę przełączał akumulatory w nocy, bez odłączania solara. Dla pewności jeszcze go przykryję.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2018, o 13:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
andrzej1515 napisał(a):
Dziękuję za porady. W przyszłym sezonie będę przełączał akumulatory w nocy, bez odłączania solara. Dla pewności jeszcze go przykryję.

Bezksiężycowej? :D I postaw na kei wartownika, który będzie rekwirował przechodzącym latarki... :rotfl:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: cymesspol1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2018, o 21:32 

Dołączył(a): 25 lut 2007, o 14:21
Posty: 19
Lokalizacja: LODZ
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: STERNIK
Od kilku lat mam jeden solar,jeden regulator oraz dwa akumulatory i od tych kilku lat przełączam akumulatory zwykłym przełącznikiem 1-0-2 bez przykrywania solara,czekania na noc itp itd.

_________________
ODYS


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2018, o 23:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JAN MANUGIEWICZ napisał(a):
i od tych kilku lat przełączam akumulatory zwykłym przełącznikiem 1-0-2 bez przykrywania solara,czekania na noc


Drogi Janie ...

Każdy z nas wykonuje wszelkie prace jachtowe za własne pieniądze .

Cóż mogę więcej dodać ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 08:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Może uprośćmy zamiast komplikować. Sterownik ładowania MUSI BYĆ PODŁĄCZONY DO AKUMULATORA przez cały czas pracy. Po podłączeniu akumulatora łączymy i rozłączamy panele. Na koniec rozłączamy akumulator. To obowiązuje we wszystkich sterownikach z którymi miałem do czynienia. Jeżeli zrobimy inaczej, przetwornica wtórna (zakładam że mówimy o MPPT, inne sterowniki zostawmy sobie do zasilania kalkulatorka czy chińskiego power banku) nie będzie miała gdzie oddać mocy i pójdzie z dymem. Nic nie trzeba zasłaniać, robić po nocy itd. Panel z rozłączonym obwodem po prostu nie działa. Zamienia się w zwykłe płatki krzemu, takiego przetopionego piasku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 08:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
beret napisał(a):
(zakładam że mówimy o MPPT, inne sterowniki zostawmy sobie do zasilania kalkulatorka czy chińskiego power banku)


Ciutkę Kolego pojechałeś z tym stwierdzeniem po bandzie.

Osobiście mam taki sterownik STECA - nie MMPT:
https://suntrack.pl/93-steca
podłączony jest on do dwóch równoległych paneli po 100W i z działania jego jestem bardzo zadowolony.

W bardzo słonecznych dniach w lecie - z paneli tych i współpracującego z nimi sterownika - uzyskiwałem prawie 10 A prądu a widać to dość dokładnie na wyświetlaczu.

Natomiast faktycznie bardzo pilnuję się przy wszelkich pracach z panelami, aby zachować kolejność podłączania lub rozłączania - taką jak powyżej napisał Kolega Beret.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 09:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Osobiście mam taki sterownik STECA - nie MMPT
Czyli masz regulator PWM.
Różnice pomiędzy regulatorem PWM a MMPT
bury_kocur napisał(a):
uzyskiwałem prawie 10 A prądu
A mając MMPT (jak wynika z artykułu z linka) uzyskiwałbyś 12-13 A.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Nie chodzi o ampery. Oczywiście że pojechałem po bandzie. Taka mała zemsta za chęć wyrzucania za burtę, wyrwanego z mięskiem rolera, razem z jego właścicielem. PWM daje prąd przy pełnym słońcu, czyli jakieś 3-4 godziny dziennie, i tylko latem. MPPT ładuje już w ok. godzinę po wschodzie słońca. Daje wprawdzie ok. 10% mocy nominalnej, ale daje. Przy przewymiarowanych panelach mogę sobie spokojnie pracować na laptopie, bez względu na porę roku. Nawet w naszym klimacie.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Do tego polecam łączyć panele szeregowo, przetwornice pracują efektywniej przy wyższych napięciach a niższych prądach. Straty mocy są głównie na prądzie, zarówno w liniach przesyłowych jak i w przetwornicach impulsowych. Oczywiście łączenie równoległe daje większą niezawodność, ale panele to nie roler, na łączkach MC4 można wypiąć uszkodzony panel w 2-3 minuty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 10:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
beret napisał(a):
PWM daje prąd przy pełnym słońcu, czyli jakieś 3-4 godziny dziennie, i tylko latem.


No tutaj nie zgodzę się z powyższym kompletnie.

Dość często zerkam na wyświetlacz regulatora i wiem, że ładowanie występuje od wczesnego ranka do późnego popołudnia.

Fakt - w pełnym słońcu amperki skaczą sobie w górę bardzo, ale z Twoim powyższym stwierdzeniem nie zgodzę się kompletnie.

Mój PWM ładuje mi baterie cały dzień i w zimie także - oczywiście w zimie tego prądu jest zdecydowanie mniej niż latem, ale na tyle dużo, że nie wyjmuję już baterii z jachtu na zimę i prąd ładowania z ogniwa słonecznego utrzymuje baterie cały czas z napięciem rzędu ok. 12,6 - 13 V.

Także sorka - trochę napisałeś powyżej nieprawdę.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 10:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Miałem porównanie STECA typu MPPT i regulatora marki No Name typu PWM, jeżeli Twoja STECA działa z taką sprawnością, cóż, chętnie zrewiduję swoje poglądy w tym względzie. Patrzę na ten temat o tyle inaczej, że dla mnie regulator ładowania służył do wykonywania mojej codziennej działalności zarobkowej. Zatem podobnie jak z laptopem. Nie stać mnie na tańsze urządzenie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 11:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A mając MMPT (jak wynika z artykułu z linka) uzyskiwałbyś 12-13 A.


Nie jestem Wojtku tego taki pewien.

Wg posiadanej wiedzy sens z użytkowania regulatora MPPT jest wtedy, kiedy:

a. różnica pomiędzy napięciem pracy źródła prądu jakim jest ogniwo słoneczne a napięciem ładowanej baterii wyniesie min 5 V czyli patrz podłączenie moich ogniw szeregowo co akurat nie jest problemem.

b. w warunkach pogorszonego nasłonecznienia czyli rankiem lub po południu lub w warunkach np. zimowych.

Z moich obserwacji wynika, iż posiadany regulator PWM STECA - z podłączonymi do niego dwoma panelami 100 Watowymi - jest w stanie - w czasie dobrego nasłonecznienia w lecie w godzinach pełnego słońca - doładować mi baterie do napięcia 14,2 - 14,4 V.

Dzieje się to oczywiście w warunkach pełnego słońca i w lecie.

Możemy oczywiście do rozważań pominąć okresy poza letnie bo wtedy nie pływamy.

Dalej - wg posiadanej wiedzy regulatory MPPT są wydajniejsze od regulatorów PWM o ok. 15 - 20 %, ale tylko w wymienionych warunkach pogorszonego nasłonecznienia czyli rankiem i wieczorami lub np. zimą (okres dla mnie pomijalny).

W warunkach pełnego słońca oba typy regulatorów - wg oczywiście mojej posiadanej wiedzy - pracują porównywalnie czyli sens użycia MPPT (czytaj zakupu) dla powyższych warunków dobrego nasłonecznienia jest żaden.

Czyli kupno regulatora MPPT miałby sens dla uzyskania owych 15 - 20 % lepszego prądu ładowania nie w czasie dobrego nasłonecznienia latem, bo wtedy baterie mam naładowane praktycznie do pełna a jak są one do pełna naładowane to nadmiaru prądu na zapas do wiaderka z solarów nie nalejesz :lol:

Teraz jeżeli popełniam gdzieś błąd to popraw mnie.

Poniżej charakterystyka moich ogniw:


Załączniki:
Fotka 2.JPG
Fotka 2.JPG [ 113.72 KiB | Przeglądane 8069 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 12:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A mając MMPT (jak wynika z artykułu z linka) uzyskiwałbyś 12-13 A.

Nie jestem Wojtku tego taki pewien.

No, bzdurę napisałem :oops: http://systemy-fotowoltaika.pl/dziala-regulator-ladowania-mppt/

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 12:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Z przyjemnością poprawiam...

System solarny powinien składać się z trzech podstawowych komponentów:
- paneli słonecznych, charakteryzujących się pewną mocą nominalną, czyli ile mocy dawałby panel w najlepszych możliwych warunkach nasłonecznienia i napięciem maksymalnym
- akumulatorów o nominalnym napięciu zasilania, czyli pewnym założonym napięciu naszej instalacji jachtowej i pojemności
-sterownika

Teraz słów parę w maksymalnym możliwym uproszczeniu, o tym jak działają komponenty:
- panele słoneczne tworzą na stykach pewne napięcie elektryczne, rosnące z naświetleniem, do maksymalnego, jeżeli podłączymy do nich odbiornik, zacznie płynąć prąd, napięcie zaś odrobinę spadnie
- akumulator do którego podłączymy odbiornik, bądź jakikolwiek obwód o niższym napięciu, niż jego aktualne napięcie na stykach, będzie oddawał prąd do obwodu, jeżeli zaś podłączymy obwód o wyższym napięciu, będzie z niego prąd pobierać

Na koniec sterownik, otóż możemy ten element całkowicie pominąć, tyle że taka instalacja będzie maksymalnie nieefektywna. Przykładowy panel od Kocura ma napięcie maksymalne ok 18v, co oznacza że skierowany dokładnie do słońca w bezchmurne południe, na równiku będzie miał na stykach napięcie 18v. Jeżeli podłączymy do niego akumulator 12v, to będzie się on ładował (o ile nie zagotujemy elektrolitu, co w tych warunkach jest łatwe). Słoneczko jednak będzie zachodzić, a napięcie na panelu spadać. W momencie kiedy napięcie panelu zrówna się z napięciem akumulatora, co nastąpi dość szybko, nawet w warunkach równikowych, ładowanie się skończy. Od tego momentu to akumulator będzie oddawał napięcie do panela słonecznego, ten zaś będzie się nagrzewał, uwalniając pobieraną energię. Do tego akumulatory kwasowe nie lubią był ładowane prądem stałym, gdyż prowadzi to do szybkiej krystalizacji siarki z elektrolitu, czyli zużywania się akumulatora i drastycznego spadku pojemności.

Aby uniknąć tego efektu mamy sterowniki PWM, które stałe napięcie z panelu, zamieniają na impulsy prądu. Impulsy takie są dużo zdrowsze dla naszych akumulatorów. Prąd i napięcie nie idzie już jak panel da, tylko impulsami, których długość i napięcie możemy regulować. Jeżeli panel nie daje już wystarczająco dużo energii do ładowania akumulatora, sterownik odcina go zostawiając nam energię zgromadzoną w akumulatorze.

Taka instalacja dobrze działa pod warunkiem że mamy zawsze nadmiar mocy z paneli w stosunku do pojemności akumulatorów. Możemy jednak zwiększyć efektywność pracy instalacji, dostosowując punkt pracy. Najprościej mówiąc punkt pracy to konfiguracja napięcia i natężenia. Przy danym nasłonecznieniu panel daje najwięcej mocy, jeżeli w obwodzie o pewnym napięciu płynie prąd o danym natężeniu. Jest to identyczna sytuacja jak w wypadku silników spalinowych które największą moc dają przy pewnej kombinacji momentu i obrotów. Tak jak w samochodzie stosujemy skrzynię biegów, aby dopasować punkt pracy do warunków drogowych, w instalacjach solarnych używamy odmiany sterowników PWM, śledzących punkt pracy. Nazywamy je MPPT.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 14:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
beret napisał(a):
Nazywamy je MPPT.


A teraz napisz - kiedy opłaca się zainwestować w sterownik MPPT w sytuacji posiadania już dobrej klasy sterownika PWN ?

Ja napisałem co się - wg mojej wiedzy - i kiedy opłaca.

Odnieś się do tego i skoryguj - jeżeli uważasz, że posiadam fałszywą wiedzę.

Znaczy - odpowiedz na moje - powyżej zadane - pytanie.

I drugie pytanie - czy możesz podać gdzie można zakupić (i za ile) regulator MPPT, w którym będzie wyświetlacz pokazujący te wszystkie dane, które mogę odczytać z używanego przeze mnie regulatora STECA:
https://suntrack.pl/53-pr

Z góry dzięki bo ja nie mogę takiego znaleźć nigdzie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 15:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Przepraszam, ciąg dalszy nastąpi...
(muszę trochę w tym biurze popracować, tak dla odmiany)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 18:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
beret napisał(a):
PWM daje prąd przy pełnym słońcu, czyli jakieś 3-4 godziny dziennie, i tylko latem. MPPT ładuje już w ok. godzinę po wschodzie słońca.
Też się z tym nie za bardzo mogę zgodzić. Mam skromny jacht z prostą instalacją solarną. Regulator PWM odbiera prąd z dwóch solarów 60W połączonych równolegle. Zielona dioda na regulatorze ładowania zapala się wkrótce po wschodzie słońca i gaśnie o zachodzie słońca. Taka sytuacja występuje przy bezchmurnym niebie. Kiedy jest zachmurzenie to dioda ta załącza się później i wyłącza dużo wcześniej przed zachodem.
Załącznik:
DSCN2825.JPG
DSCN2825.JPG [ 171.41 KiB | Przeglądane 8024 razy ]

Do niedawna nie miałem żadnego pomiaru napięcia na akumulatorze. Po prostu nie mam miejsca na rozbudowana instalację. W tym roku do doraźnego sprawdzania napięcia kupiłem ładowarkę USB do gniazda zapalniczki z funkcja pomiaru temperatury, napięcia i natężenia prądu podczas korzystania z ładowania. Po porannym rozpoczęciu ładowania przez solary sygnalizowane świecącą diodą napięcie na wyświetlaczu wzrastało o 0,1V już po około godzinie. Tak samo w godzinach wieczornych stopniowo malało. Tak, że śmiem twierdzić, że ładowanie miało miejsca przez cały czas proporcjonalnie do nasłonecznienia w czasie kiedy regulator sygnalizował ładowanie.
Załącznik:
woltomierz.jpg
woltomierz.jpg [ 18.18 KiB | Przeglądane 8024 razy ]

Powyżej taki woltomierz z ładowarką ale na przykładowym obrazie wyświetla akurat temperaturę. A za inteligentny regulator ładowania to robiłem JA jak był słoneczny dzień i napięcie idzie w górę i jest np. powyżej 14V to na łódce ładuje sobie wszystko co mam do podładowania. Przy podstawowym zadaniu solarów które zapewniają pracę małej turystycznej lodówki sprężarkowej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2018, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
A tak tutaj się wtrącę. Nie prościej kupić regulator, który sam załatwia sprawę? Znaczy ma dwa, kompletnie rozdzielne obwody ładowania, które można ustawić w procentach?
Mój układ ma taki i jeden obwód ładuje akumulator silnikowy - 10 procent ładowania - a drugi hotelowy (90 procent). Sprawuje się doskonale, problemu z przełączaniem nie ma.
A regulator kosztuje £35 (10A) wiec nie jakoś strasznie dużo....

Mój regulator:

Obrazek
Z wyświetlaczem:

Obrazek

A może być, za nieco więcej, także MPPT:

Obrazek

Ja tam się nie znam, ale lubię proste rozwiązania :rotfl:

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2018, o 13:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Co do rozwiązań, nie da się ukryć że najprostsze są najlepsze. Każdy jednak ma inne potrzeby. Ja korzystałem z laptopa o mocy nominalnej zasilacza 90w pobierającego średnio 45-60 w w trakcie pracy. Oprócz tego sporadycznie z oświetlenia i lodowki, ale to są w tym momencie pobory pomijalne Dysponowałem dwoma panelami o mocy 100w każdy. Przy akumulatorze 55ah oraz 100ah różnic między MPPT a PWD nie było. Natomiast nawet latem nie dało się naładować akumulatorów większych niż 200ah inaczej niż z MPPT, przyrost uzyskanej mocy był ok. 20% ale stabilnosc zasilania bez względu na pogodę sporo zmieniała. Przy czym zaznaczam że w moim przypadku muszę dysponować dużą mocą a różnice zaczęły być widoczne przy większych bateriach akumulatorów.

Wysłane z mojego Moto Z2 Play przy użyciu Tapatalka

_________________
Colin Archer Kuter s/y Marysia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2018, o 15:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moniia napisał(a):
także MPPT:


A masz taki regulator MPPT ale z wyświetlaczem co robi i ile prądu produkuje ogniwo ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2018, o 15:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Tak, do tego też są wyświetlacze. Na kablu wiec można umieścić w wygodnym miejscu....

Obrazek

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2018, o 15:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
beret napisał(a):
Dysponowałem dwoma panelami o mocy 100w każdy. Przy akumulatorze 55ah oraz 100ah różnic między MPPT a PWD nie było. Natomiast nawet latem nie dało się naładować akumulatorów większych niż 200ah inaczej niż z MPPT


Mo widzisz - a ja mając dwa ogniwa po 100 W połączone równolegle do wymienionego wcześniej regulatora PWN STECA doładowuję posiadane baterie (3 szt. po 100 Ah połączone równolegle czyli w sumie ok 300 Ah) do min 14,2 V co wydaje mi się wystarczające.

Prądu z tych paneli jest na tyle dużo, że widzę na wyświetlaczu, iż są sytuacje kiedy regulator nie przekazuje na baterie pełnych możliwości prądu uzyskiwanego z paneli.

Mam np. odczyt, iż z panelu idzie 5 A a na baterie regler przekazuje 1,5 A.

Ale nie odpowiedziałeś mi na zadane wcześniej pytanie:

bury_kocur napisał(a):
kiedy opłaca się zainwestować w sterownik MPPT w sytuacji posiadania już dobrej klasy sterownika PWN ?


Bo nie są to wydatki po 5 zeta niestety ...

Jeżeli mogę prosić to:
bury_kocur napisał(a):
- odpowiedz na moje - powyżej zadane - pytanie.

I drugie pytanie - czy możesz podać gdzie można zakupić (i za ile) regulator MPPT, w którym będzie wyświetlacz pokazujący te wszystkie dane, które mogę odczytać z używanego przeze mnie regulatora STECA:
https://suntrack.pl/53-pr


Z góry dzięki.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2018, o 15:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Wiesz, trochę to tak jak z wyborcami partii, możesz im parę godzin przekazywać całą medyczną wiedzę na temat szczepień aby rozmieli jak to dla nich ważne i świadomie podjęli decyzję. A oni i tak czekają aż ktoś ją podejmie za nich. Dlatego uwierzą pseudo doktorowi który im powie że szczepionki to spisek a ziemia jest płaska.

Jeżeli PWD Ci wystarcza i zaspokaja zapotrzebowanie energetycznie to po co psuć coś co działa?
Więcej energii nie dostaniesz, tak samo jak silnik ze skrzynią biegów nie będzie miał wyższej mocy od takiego bez. Można go efektowniej używać ale to też mocno zależy od okoliczności.

Ja korzystałem ze STECA MPPT 2010. Nie miałem wyświetlaczy. Do pomiarów używałem, jako filtra całkującego, zwykłego analogowego miernika z czwórnikiem przesuwającym zakres pomiarowy do 10v..15v. Dwa tanie chińskie mierniki cyfrowe mierzyły mi natężenie z panelów i pobór prądu. Przestrzegam przed pomiarem napięcia miernikami cyfrowymi, gdyż moc ładowania modulowana jest długością impulsów (o czym własnie mówi skrót PWD), których wysokość jest stała. Opór wewnętrzny akumulatora powinien to kompensować, ale przy pomiarze miernikiem cyfrowym możemy uzyskiwać dziwne wyniki.

Cała moja instalacja została dawno już rozszabrowana bądź zniszczona, obecnie planuję postawić na VICTRON MPPT który podepnę bezpośrednio do komputera pokładowego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2018, o 12:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Mam pytanie, być może głupie ale ja się za bardzo na panelach nie znam się.
Mam w sumie aktualnie 3 panele. Jeden 80W który wbudowałem w suwklapę i poprzez tymczasowy tani regulator z ebaya:

https://www.ebay.co.uk/itm/LCD-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller-Dual-USB-12V-24V-10A-20A-30A/323384044820?hash=item4b4b30ed14:m:mzImiiMM2CuYqKaOKbxC_jg:rk:13:pf:0

podłączyłem do akumulatora >hotelowego< Jakiś tam zwykły 100Ah akumulator i całość daje radę, jeżeli mogę tak to określić.
Czy mogę do tego podłączyć równolegle dwa pozostałe panele? Z tym że one mają mniejszą moc nominalną- połówki jakby tego 80W. Ponadto byłyby w miejscach które wyklucza równe ich nasłonecznienie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2018, o 16:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
kokop napisał(a):
Czy mogę do tego podłączyć równolegle dwa pozostałe panele? Z tym że one mają mniejszą moc nominalną- połówki jakby tego 80W. Ponadto byłyby w miejscach które wyklucza równe ich nasłonecznienie.


Jeżeli są to równej mocy panele to podłącz je równolegle do tej baterii ale na osobnym regulatorze.

Ja bym w każdym razie tak zrobił.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 83 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL