Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 00:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 sty 2021, o 09:55 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
W artykule poleconym przez Zbieraja DominikŻycki napisal

"Zainteresowanych instalacją sztywnego bomu foka odsyłam na stronę wynalazcy tego rozwiązania, Amerykanina Garry’ego Hoyta,"

Widac z tego ze nasz znakomity zeglarz jest stosunkowo mlody i nie mial do czynienia z budowanymi od poczatku lat 60 w Szczecinie jachtami typu "Vega" gdzie takie rozwiazanie masowo stosowano :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2021, o 00:16 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
M@rek napisał(a):
W artykule poleconym przez Zbieraja DominikŻycki napisal

"Zainteresowanych instalacją sztywnego bomu foka odsyłam na stronę wynalazcy tego rozwiązania, Amerykanina Garry’ego Hoyta,"

Widac z tego ze nasz znakomity zeglarz jest stosunkowo mlody i nie mial do czynienia z budowanymi od poczatku lat 60 w Szczecinie jachtami typu "Vega" gdzie takie rozwiazanie masowo stosowano :)


Może to dowód na wyższość amerykańskiego marketingu nad naszym, w dodatku jeszcze zza żelaznej kurtyny


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2021, o 11:42 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Widzisz, ja raczej sadze ze to czesta wsrod mlodszego pokolenia wiara w to co opublikowane w internecie. Co gorsza wiele historii dotyczacych zeglarstwa jest publikowanych bez sprawdzenia i refleksji a kolejne osoby takie informacjie powielaja metoda kopiuj-wklej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2021, o 17:10 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
Pewnie tak jest niestety. Ale z jakiegoś powodu, znalazł w tym internecie , jeżeli tak było, że to amerykańskie a nie znalazł , że to nasze.
Mogło być jeszcze kilka innych przyczyn, zbiegów okoliczności. Złej woli nie podejrzewam.
Tak czy inaczej ciekaw jestem opinii Forumowiczów, czy np gięta szyna robi różnicę w porównaniu z prostą, czy nie warto zawracać sobie głowy gięciem i innych sugestii.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2021, o 17:27 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To nie jest zla wola a jedynie brak wiedzy i pojscie na łatwizne. Jak wyzej napisalem, coraz powszechniejsze w dobie internetu :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lut 2021, o 14:26 

Dołączył(a): 1 lut 2019, o 10:32
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jakieś są
Jak zakładałem ten wątek to słyszałem wiele opinii od ludzi, którzy powinni się na tym znać, że szyna musi być gięta i do tego promień gięcia jest istotny. Uważali oni, że system nie zadziała na prostej szynie. Trochę kłóciło się to z moim postrzeganiem praw fizyki bo uważam, że jeżeli siła wiatru jest wystarczająca do przerzucenia żagla na drugą stronę to nie stanowi wielkiej różnicy czy wózek będzie jechał po szynie prostej czy giętej. Niestety osobiście nie sprawdziłem tego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2021, o 23:57 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
Dzięki za opinię. Ciekawe czy odezwie się ktoś kto wypróbował w naturze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2021, o 09:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nie wiem, jak powinna być ukształtowana szyna - widziałem różne rozwiązania, zwłaszcza w starych książkach o żeglarstwie, ale...
Były kiedyś stosowane foki samohalsujące, również na polskich łódkach śródlądowych, nawet na Omegach! W projekcie Omegi, jest wersja z fokiem na bomiku, nie mam dokumentacji omegi, ale zaraz poszukam obrazka z książeczki J. Sieradzkiego, gdzie podstawowy rysunek Omegi umieścił...

Załącznik:
Omega_sailplan (2).jpg
Omega_sailplan (2).jpg [ 112.89 KiB | Przeglądane 3455 razy ]

Załącznik:
Omega_hull (2).jpg
Omega_hull (2).jpg [ 137.73 KiB | Przeglądane 3455 razy ]


Załączniki:
Omega_sailplan (2).jpg
Omega_sailplan (2).jpg [ 112.89 KiB | Przeglądane 3455 razy ]

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/

Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2021, o 09:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Tylko raz w życiu pływałem z fokiem samohalsującym (pomijam w czasach węgla łupanego i epoki brązu, foka na bomie). Fok był na szynie prostej. Nie miałem wrażenia, że coś źle działa.
W moim rozumieniu szyna łukowa ma zapewnić stałą odległość od rogu żagla do bloku na szynie.
Są jeszcze przeróżne systemy prowadzenia szota, w tamtym moim przypadku biegł on po prostu po jednej burcie.
Wady były dwie:
Suwak zacinał się na szynie.
Szyna była nieco powyżej pokładu - konieczne choćby po to, by zniwelować wypukłość pokładu - narożniki/końce były istnym zabójcą dla kostek u nóg.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2021, o 18:31 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1272
Podziękował : 144
Otrzymał podziękowań: 328
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Nieraz moi klienci żądają zrobienia foka samo halsującego. Na Odysach 28 dla Niemców zakładałem szynę giętą i szot foka idący wysoko na blok do masztu i wracający na kabestan fałowy. Działało to dobrze, tylko: 1.wkurzała mnie szyna będąca zawalidrogą na pokładzie. 2. Fok był mniejszy od tradycyjnego. 3 na kursach pełnych to zupełna porażka była. 4 wolniejszy jacht niż z fokiem tradycyjnym. Jestem zdecydowanie wrogiem tego rozwiązania. Na budowanych Antilach 30 i Antilach 24,4 są przygotowane miejsca na pokładzie na szynę, ale staram się klientów zniechęcić.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze



Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2021, o 20:29 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Na kursy pelne stawia sie spinakera :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2021, o 00:36 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
Tak sobie kombinowałem , że przydatne do pływania "samotnego" nawet bez towarzystwa autopilota


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2021, o 07:42 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1272
Podziękował : 144
Otrzymał podziękowań: 328
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Przy pływaniu samotnym fok samohalsujący trochę pomaga, ale nawet nie warto porównywać do autopilota. Autopilot pozwala zrobić i wypić kawę i podziwiać widoki, a zwrot to tylko naciśnięcie dwóch guzików, wtedy mam wolne ręce do obsługi szotów. Dodać należy, że fok samohalsujący na dużych akwenach całkiem nie ma zalet, bo zwrot co kilka godzin to nie problem. Dobra, jest jedna zaleta… można nie zakładać kabestanów szotowych.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2021, o 10:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
To wszystko zależy od rodzaju łódki i sposobu żeglowania!
Na niewielkiej łodzi śródlądowej, o niewielkiej stateczności i przy braku załogi, do obsługi foka, lub w żeglowaniu w pojedynkę, samohalsujący sztaksel może być niezłym rozwiązaniem. Zakładając, że nasza łódka jest ożaglowana, jako slup, będzie źle zachowywać się pod samym grotem, więc niewielki nawet sztaksel przed masztem, jest konieczny dla zrównoważenia żaglowego. Pojedynczy i zaknagowany w knadze szczękowej szot foka upraszcza manewrowanie, zwłaszcza halsówkę w ciasnych przejściach. To trochę podobne do bezana na BETH, który ze względu na układ ożaglowania tej łódki jest konieczny, ale manewrowanie nim, za pomocą pojedynczego szota mocowanego w knadze szczękowej w zasięgu ręki sternika, na rumplu, jest po prostu rozwiązaniem komfortowym. Oczywiście, jeszcze prostszy dla samotnika byłby ket, ale ile mamy turystycznych łódek np na Mazurach, ożaglowanych jako ket?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2021, o 12:09 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
M@rek napisał(a):
Na kursy pelne stawia sie spinakera :)


Albo dwa foki bliźniaki :D

_______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2021, o 15:00 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 42
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Oli napisał(a):
Może są chętni do podzielenia się doświadczeniami z konkretnymi rozwiązaniami foka samohalsującgo,
chętny zawsze się znajdzie. Tak jak pisałem wcześniej na naszym maku 707 zrobiliśmy bomik dla foka. W związku z tym uszyliśmy mniejszy żagiel, tak by zmieścił się przed masztem. bom jest zaczepiony do pokładu około 20cm od sztagownika. Dzięki temu żagiel jest bardziej płaski na kursie ostrym a im bardziej wyluzowany tym bardziej wybrzuszony. Roler nadal spełnia swoje zadanie bo żagiel jest wybierany liną, która od rogu szotowego idzie do bloczka na noku bomu, wraca do jego pięty a następnie po pokładzie do rufy gdzie jest knagowana. Sterowanie żaglem odbywa się za pomocą czegoś w rodzaju talii operującej bomem. Jak wspominałem brakuje jeszcze obciągacza bomu bo przy fordewindzie bom znacznie unosi się powodując brzydki kształt żagla. Do plusów samohalsującego foka niewątpliwie można zaliczyć łatwość wykonywania zwrotów co przy skromnej załodze bardzo jest pomocne. minusem jest wielkość żagla i większy bałagan na pokładzie dziobowym. Niemniej w żegludze śródlądowej gdy zwrotów trzeba wykonać naprawdę dużo bardzo się przydaje.
Janek


Załączniki:
fok samohalsujący.png
fok samohalsujący.png [ 164.93 KiB | Przeglądane 3314 razy ]

Za ten post autor JanekL otrzymał podziękowania - 2: cjedra, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2021, o 22:35 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
Tak, oczywiście czytałem twój wcześniejszy post.
Szczerze, nie brałem pod uwagę rozwiązania z bomem. Wydawało mi się, że obecnie przeważa rozwiązanie szynowe i takie zakładałem. Ale oczywiście, nie mam porównania bo nigdy z bomikowym nie pływałem. Z szynowym kilka dni, na morskiej łódce. Działało OK.



Za ten post autor Oli otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2021, o 08:12 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 42
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Oli napisał(a):
Szczerze, nie brałem pod uwagę rozwiązania z bomem.
Warto je rozważyć jako mniej inwazyjną zmianę konstrukcyjną. Z dużym prawdopodobieństwem da się ją wykonać bez wiercenia pokładu. W najprostszej wersji piętę bomu zamontujesz do sztagownika a szoty powodujące bomem jako "szelki do stójek relingu. Jedyna naprawdę nieodwracalna zmiana to przycięcie liku dolnego foka (jeśli sięga za maszt) lub (kosztowne) uszycie nowego żagla. Chyba, że masz dostęp do mniejszego żagla z jakiejś innej jednostki (tak na próbę).
Janek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2021, o 20:30 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
quote
Jedyna naprawdę nieodwracalna zmiana to przycięcie liku dolnego foka (jeśli sięga za maszt) unquote

Idąc ekonomicznym rozwiązaniem, teoretycznie można nawinąć istniejący fok na rolerze żeby nie wystawał za maszt i uniknąć cięcia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lut 2021, o 05:26 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 42
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Słusznie, na potrzeby testów z pewnością wystarczy. Tak sobie teraz pomyślałem, że problemem może też być kolizja tego bomu z relingiem. U nas na łódce śródlądowej relingu nie ma ale wyobrażam sobie, że jeśli jacht go posiada, na kursach wolnych będzie przeszkadzał w wyluzowaniu żagla.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lut 2021, o 12:28 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
Moja też jest śródlądowa ale reling ma


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2021, o 23:42 

Dołączył(a): 4 lut 2018, o 18:03
Posty: 226
Podziękował : 50
Otrzymał podziękowań: 81
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja mam na łodzi foka samohalsujacego i muszę powiedzieć ze przy mocniejszym wietrze i szybkich zwrotach nie jest on bezobslugowy....

Na mojej małej łódce muszę go luzować podczas zwrotu, a potem wybierać, inaczej potrafi nieźle szarpnąć.
Średnio pomocny przy jednobsługowej żegludze... Wolę wówczas bez grota na samej genui + expander na rumplu....



Za ten post autor nipo80 otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2021, o 21:11 

Dołączył(a): 27 sty 2021, o 23:48
Posty: 10
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Są OK
Dzięki za opinię. Daje do myslenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2021, o 11:56 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cześć,
Przesyłam zdjęcia szyny umocowanej na Sportinie pod fok samohalsujący


Załączniki:
20210426_125035_Easy-Resize.com.jpg
20210426_125035_Easy-Resize.com.jpg [ 237.35 KiB | Przeglądane 2719 razy ]
20210426_125018_Easy-Resize.com (1).jpg
20210426_125018_Easy-Resize.com (1).jpg [ 240.52 KiB | Przeglądane 2719 razy ]
20210426_125027_Easy-Resize.com.jpg
20210426_125027_Easy-Resize.com.jpg [ 235.84 KiB | Przeglądane 2719 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 maja 2021, o 10:15 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
W tym sezonie będę próbował zainstalowaną na Sportinie szynę z wózkiem do foka samohalsującego. Zastanawiam się nad zastosowaniem dodatkowej liny ograniczającej ruchy wózka w stosunku do podłużnej osi łódki i knagowanej gdzieś w kokpicie. Aktualnie do rogu szotowego foka podpięta jest lina przebiegająca przez wózek i dalej na wysokość 3m skierowana na maszt i doprowadzona następnie do kokpitu. Obawiam się, że tylko ta lina to za mało do pełnej kontroli foka i fok będzie latał jak "Żyd po pustym sklepie". Czy ktoś może juz coś takiego zastosował? Taka lina powinna pozwolić na precyzyjne trymowanie foka przy żeglowaniu na wiatr - pozwoli ustawić kąt trymu wynoszący 13 – 15. Dodatkowo może pełnić funkcję stoperów wózka.


Załączniki:
Sportina.jpg
Sportina.jpg [ 30.23 KiB | Przeglądane 2424 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2021, o 12:54 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Oli napisał(a):
Może są chętni do podzielenia się doświadczeniami z konkretnymi rozwiązaniami foka samohalsującgo, czyli jakiej firmy osprzęt, szyna gięta czy prosta na utce ok 8,5 m. ? Ocena działania.


Niestety temat dotyczy Sportiny 595. Sytem zamontowałem i używam poraz pierwszy w tym sezonie. Działa wg. mnie rewelacyjnie. Zasadniczo bezobsługowy ale w przypadku gdy chcemy dotrymować foka to dwie linki spełniają swoją funkcję. Mówię o dwóch bo klasyczna jedna poprowadzona wysoko do masztu i mocowana na kabestanie foka nie jest wystarczająca. W związku z powyższym zastosowałem dodatkową linę ograniczającą ruchy wózka po szynie. Pozwala to na precyzyjną regulację foka przy ostrym kursie na wiatr. Druga lina , ta która prowadzi na maszt pozwala na ustawienie profilu foka.
Jest jeszcze linka pomocnicza , która pozwala na ustawienie kąta pochylenia szyny w stosunku do pokładu. Polecam rozwiązanie dla tych którzy pływają w pojedynkę lub wożą tylko balast.


Załączniki:
20210721_132703 (wecompress.com) (1) (2).jpg
20210721_132703 (wecompress.com) (1) (2).jpg [ 310.08 KiB | Przeglądane 2241 razy ]
20210721_132640 (wecompress.com) (1) (2).jpg
20210721_132640 (wecompress.com) (1) (2).jpg [ 291.75 KiB | Przeglądane 2241 razy ]
20210721_132716 (wecompress.com) (1).jpg
20210721_132716 (wecompress.com) (1).jpg [ 340.84 KiB | Przeglądane 2241 razy ]

Za ten post autor cjedra otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 87 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL