Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 02:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 kwi 2019, o 08:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lis 2010, o 18:20
Posty: 278
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 60
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Witam Koleżeństwo po świętach i proszę o podpowiedź. Nabyłem przed sezonem nowy maszt do mej łódki. Wszystko jest z nim ok - ustawienie go, naciąg want, sztagu i achtersztagu przebiegły bezproblemowo. W trakcie pierwszego pływania - skorzystałem z pięknej pogody w pierwszy dzień świąt - nasunęło mi się jedno pytanie. Nowy maszt ma zamontowaną szynę, pozwalającą na płynną regulację wysokości ustawienia bomu a tym samym podniesienie lub obniżenie grota. Obecnie posiadany przeze mnie grot pozwala mi na regulację w pionie o ok. 30 cm. I teraz nie wiem, jak winien być on podniesiony. Czy maksymalnie do góry, czyli róg fałowy grota podciągnięty do topu masztu, co daje oczywiście podniesienie bomu nad pokład o te 30 cm? Wygodne to jest, bo nie muszę robić uników przy zwrotach by nim nie dostać w głowę. Czy jednak obniżyć jego położenie, rezygnując z komfortu ale zyskując coś - czy to ułamek węzła, czy ostrzejsze pływanie. Sam pływając pierwszy raz, nie byłem w stanie zauważyć różnicy. Pozdrawiam!.j.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2019, o 10:54 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
jgrz napisał(a):
Sam pływając pierwszy raz, nie byłem w stanie zauważyć różnicy.


To chyba kluczowe. Jeżeli się nie ścigasz, a nie zauważasz róznicy - to po co zaprzątać tym sobie głowę? Zrób jakkolwiek. Zapewne najlepszym wyjściem będzie zrobić tak by było wygodnie. Podejmując decyzję weź pod uwagę kilka zależności i zastanów się która dla Ciebie ma większą wartość:
- wyższy środek ożaglowania prawdopodobnie będzie oznaczał lepszą sktueczność żeglugi, zwłaszcza z wiatrem, zwłaszcza w słabym wietrze. W silnym - wcześniejsze refowanie. Czy na turystycznej łódce odczujesz różnice w momentach refowania z grotem wysoko i grotem nisko - pytanie na które nikt z nas nie zna odpowiedzi. Na małej łódce ja czułem, ale pływam sportowo.
- Wyżej bom - większa wygoda pod bomem i prawdopodobnie sprawniejsza praca obciągacza bomu. O ile w ogóle korzystasz z obciągacza bomu inaczej niż "zablokowany w stoperze na stałe". A może masz obciągacz tak sprawny, że i mniejszy kąt nie stanowi problemu?
- Jeżeli masz ułamkowy takielunek - to przy wyżej postawionym grocie masz większą powierzchnię grota podatną na trym achtersztagiem. O ile pracuejsz achtersztagiem i o ile grot jest na tyle przyzwoity, że praca achtersztagiem cokolwiek daje.

Wszystko powyżej to subiektywne opinie amatora-laika. Mogę się mylić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2019, o 17:51 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Wyżej postawiony da Ci lepsze osiągi, zwłaszcza w lekkich wiatrach na wiatr. Zauważalnie ;)
No i szkoda skalpu, nie? :mrgreen:
Oczywiście i siły przechylające, lecz skoro to nie jolka to nie zauważysz.
Głowna zaleta tej szyny, IMHO, to bezproblemowe doszpanowanie naciągu liku/fału, jak przyjdzie potrzeba, zwłaszcza w silniejszych wiatrach. Skoro jest, załóż sobie downhaul do bomu, talijka mała podobna acz mniejsza niż obciągacz. Przydasie.



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: jgrz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 204 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL