Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 paź 2020, o 17:39




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 kwi 2020, o 19:35 

Dołączył(a): 6 sie 2017, o 09:20
Posty: 37
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jsm
jak nawigacyjnie powinien być wyposażony jacht morski :
muszę zadecydować w co wyposażyć "utkę"..:-)
podpowiedzcie proszę co działa a co omijać szerokim łukiem ( AIS , RADAR , RADIO , PLOTTER itd.. )


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2020, o 19:41 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 530
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 159
Otrzymał podziękowań: 187
Uprawnienia żeglarskie: sternik
To wszystko co wymieniłeś będzie działać - o ile włączysz. :D
Szerokim łukiem omijałbym AISy - zwłaszcza jak są na obcym statku. Może dojść do zderzenia. :D

A tak na serio to może określ dokładnie o co Ci chodzi, bo mam wrażenie że nie wiesz o czym piszesz.



Za ten post autor miru71 otrzymał podziękowania - 2: Andrzej Rachwał, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2020, o 23:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 12859
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 267
Otrzymał podziękowań: 2165
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Andrzej Rachwał napisał(a):
a co omijać szerokim łukiem ( AIS , RADAR , RADIO , PLOTTER itd.. )


Jeżeli to co wymieniłeś będziesz omijał szerokim łukiem to w dzisiejszych czasach zostanie Ci do nawigacji w zasadzie chyba tylko Laska Jakuba a do sygnalizacji znaki dymne takie jak ognisko na pokładzie ...

Może napisz coś więcej do czego i na jakie rejsy potrzebujesz tego wyposażenia ...

Bo u mnie wszystko to co wymieniłeś działa znakomicie + cała masa innych rzeczy...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2020, o 07:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 11934
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1585
Otrzymał podziękowań: 1578
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wszystko zależy od tego ile przeznaczyłeś na to pieniążków.

Zacząwszy od oświetlenia nawigacyjnego wszystko można jak w samochodzie na nowych lub używanych częściach. :D

Jeżeli posiadasz/planujesz zakupić jacht powyżej 7 m długości musisz posiadać kompletne oświetlenie nawigacyjne - sektorowe. To zadanie także można zrealizować w różnych wariantach.

Musisz z czegoś to wszystko co zamontujesz zasilać, czyli akumulator, i czymś go ładować w porcie i doładowywać w morzu. Więc ładowarka z lądu i ładowanie od silnika. Przydatne są także solary.

Opcją minimum jest ploter z mapami, możesz kupić używany, jest ich sporo na portalach ogłoszeniowych. Owszem, możesz używać tabletu lub telefonu z wgranym programem nawigacyjnym, ale traktuj go raczej jako zapasowy. Ploter - to ploter. :) Radio stacjonarne i porządna antena najlepiej na topie masztu. Owszem są tacy co używają "ręczniaki" ale w razie Niemca ich zasięg jest nieduży.

Ja swój pierwszy jacht właśnie tak wyposażyłem, później w miarę posiadanych środków dokupowałem kolejne urządzenia.

W tej chwili mam na jachcie masę elektroniki: dużą baterie z systemem ładowania, 150 W w solarach, radio z porządną, półfalową anteną na topie, dwa ręczniaki, 7 calowy ploter z mapami, transponder AIS, spliter antenowy pozwalający podłączyć wszystko do jednej anteny, autopilota. Mam dwa niezależne systemy oświetlenia nawigacyjnego.

Kolejna inwestycja to echosonda. Ale przy moim pływaniu to nie jest sprzęt pierwszej potrzeby.

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" a także "chamską hołotą", "zdradziecką mordą" oraz "kanalią"...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2020, o 08:24 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 446
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Autor w swoim profilu ma zaznaczone jsm. Nigdy w ręku nie miał podręcznika dla jsm-ów? A może też nie był na jachcie większym niż Omega, bo to wszystko omijał szerokim łukiem? :rotfl:

_________________
Maciej Stachowicz



Za ten post autor Moris29 otrzymał podziękowania - 3: Colonel, M@rek, miru71
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2020, o 09:08 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1401
Podziękował : 206
Otrzymał podziękowań: 267
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
No to pozamiataliście taki wdzięczny temat.
Mógłby rozwijać się jak wyprawa małym jachtem na Bornholm.

Nie kaźdego stać na oszczędzanie i eksperymenty czyli nie kończące się przeróbki lądujące w koszu na śmieci.

Podstawowe i na morze certyfikowane wyposażenie a potem zabawy w dongle, smartfony
itd. skoro kasa pozwala i rejon pływania na to pozwoli.

Nie warto cofać się do rzeczy sprzed 10 - 15 lat. Ceny spadły na rynkach światowych.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowania - 2: Andrzej Rachwał, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2020, o 14:42 

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 21:12
Posty: 57
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Witaj.
Moim zdaniem Kocur i Kurczak mają sporo racji nakłaniając Cię do podania podstawowych założeń (danych) typu: jaka łódka, planowany rejon pływania i pora dnia czy liczebność załogi (w pojedynkę, we dwoje czy z załogą np. pięć osób).
Podam Tobie przykłady. Mój Tata pływa głównie po Zalewie Szczecińskim, zna akwen ponieważ pływa tam od ponad 40 lat i używa głównie dobrej lornetki z kompasem (siaty i pławy, czasem wieczorem nabieżnik) oraz echosondy ponieważ pływają tylko we dwoje lub sam potrzebny jest autopilot. Posiada ploter ale spokojnie może się bez niego obejść.
Ja pływam po Bałtyku. Sam lub z żoną i małoletnim synem. Pływam turystycznie i głównie w dzień. Najczęściej używam ploterów ( mam komplet map papierowych ale używam ich raczej do planowania trasy i jako zabezpieczenie + ręczny GPS czy zegarek z GPS). Bardzo często używam autopilota ale przy licznej załodze nie będziesz go potrzebował. Używam AIS ale może wystarczy Tobie dobra lornetka, czujność i obserwacja. To też zależy od nawyków. Przy ocenie kursu statku ja prędzej sięgnę po lornetkę a mój syn do plotera ( inne pokolenie).
Radaru użyłem w zeszłym sezonie tylko dwa razy. Może na początku zbędny wydatek?
UKF z DSC koniecznie. Takie z GPS trochę ponad 1000 PLN.



Za ten post autor Doctor otrzymał podziękowania - 2: Andrzej Rachwał, Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2020, o 15:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 9389
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1262
Otrzymał podziękowań: 2980
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Pływam po Zatoce Gdańskiej i Bałtyku, sporo w regatach.
Mam ukf-kę z dsc, log, echosondę, autopilota, ręczne dwa gps-y i atlasy papierowe. Planuję ais z własnym ekranem, ale to za rok najwcześniej.
Nawigację na Zatoce uprawiam na pamięć i gps, na Bałtyku używam map papierowych.
Gdybym miał smartfona lub tablet, dodałbym navionicsa.

Zalety mojego zestawu - tanie w inwestycji i niezawodne. Wady oczywiście są.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2020, o 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9031
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4912
Otrzymał podziękowań: 2033
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Ja także pływając po Baltyku do nawigacji używam smartfona z Navionicsem, są na jachcie trzy i różne zasilania. Mam echosondę i autopilota. Marzy mi się odbiornik i nadajnik AIS.
Radar nie ma dla mnie wartości w stosunku do kosztu. Wygodnie byłoby mieć ploter ale ...kasa.
Oczywiście radio VHF, niestety zabytkowe, bez DSC. pławka PLB.
Prognozy na smartfonach, znajdź "meteorologiczne przedszkole" na mojej stronie.
Mam mapy papierowe, ręczny namiernik, linijkę, ekierkę, przenośnik, ołówki.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Andrzej Rachwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2020, o 08:04 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1401
Podziękował : 206
Otrzymał podziękowań: 267
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Założyciel wątku umilkł....

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2020, o 08:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9031
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4912
Otrzymał podziękowań: 2033
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
On tak "pojawia się i znika.. i znika.. i znika, ma na tym punkcie bzika" ;)
Wróci, poczyta, zapyta.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2020, o 08:08 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 7977
Podziękował : 3562
Otrzymał podziękowań: 1694
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Po raz kolejny okazalo sie jak trudno zadac pytanie :) Wystarczyloby dodac wielkosc jachtu i planowany rejon zeglowania :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2020, o 11:14 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 158
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 23
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
M@rek napisał(a):
Po raz kolejny okazalo sie jak trudno zadac pytanie Wystarczyloby dodac wielkosc jachtu i planowany rejon zeglowania

A może to problem z odczytaniem pytania.
Mi się wydaje, że jacht powinien być wyposażony tak jak przepisy tego wymagają (ewentualnie jakieś normy/zalecenia międzynarodowe).
Reszta to można powiedzieć, że wodotryski. Oczywiście że mogą być przydatne i zwiększać bezpieczeństwo (na forum jest wiele tematów o przydatności różnych urządzeń).
Ale jak zaczęliście wypisywać, to wszystko zależy od ...

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2020, o 12:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 2823
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 505
Otrzymał podziękowań: 828
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
wsl85 napisał(a):
A może to problem z odczytaniem pytania.
Mi się wydaje, że jacht powinien być wyposażony tak jak przepisy tego wymagają (ewentualnie jakieś normy/zalecenia międzynarodowe).

Raczej nie o prawo pytającemu chodziło.
Po pierwsze - post nie wylądował w dziale prawo, po wtóre zapis
Andrzej Rachwał napisał(a):
podpowiedzcie proszę co działa a co omijać szerokim łukiem
w kontekście prawa jest... niecelowy. A po trzecie nie podał bandery.

Tak czy siak - skoro zastanawiamy się o co pytającemu chodziło i dochodzimy do odmiennych wniosków - to jednoznacznie wskazuje, że to nie "problem z odczytaniem pytania", a z jego klarownym sformułowaniem; Jak mądrze zadawać pytania.
Załącznik:
sprzęt_nawigacyjny.JPG
sprzęt_nawigacyjny.JPG [ 98.84 KiB | Przeglądane 2193 razy ]
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160001557

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2020, o 13:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2603
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 589
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A po trzecie nie podał bandery.
Nie podał bandery ale chyba chodzi o łódkę z tego wątku:
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=58&t=31415
W którym dalej na kolejne pytania odpowiada:
M@rek napisał(a):
Gdzie ?
Sailor4x4 napisał(a):
I jaka wielkość pływadła...
Andrzej Rachwał napisał(a):
w płn Szkocji a wielkość 34 stopy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2020, o 19:23 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 158
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 23
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Raczej nie o prawo pytającemu chodziło.

Tego się domyślam ale to jest najodpowiedniejsza odpowiedź na tak postawione pytanie.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A po trzecie nie podał bandery

A to sobie sam może poszukać dla danej bandery. Wiem, że ty się na tym znasz i podałbyś odpowiednie linki :)
Bo wystarczyły 2 pierwsze posty i oczekiwanie na odpowiedź.
Ewentualnie polecić można jakieś książki/linki jak te urządzenia działają.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 11:27 

Dołączył(a): 6 sie 2017, o 09:20
Posty: 37
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Witam ,
wybaczcie chwilowe zniknięcie (obowiazki)
Tak to prawda nie doprecyzowałem pytania - biję się w piersi ! :-)

- po pierwsze , tak łódka ma byc wypozażona zgodnie z przepisami
- rejon pływania :dookoła Europy
-rodzaj typ itd : Grampian 2-34 ( https://sailboatdata.com/sailboat/grampian-2-34 )
Czego chciałem się dowiedzieć :
jaki chartplotter ? ( czy Garmin czy Navionics - mapy )
czy system NMEA200 ? jakie są ZA I PRZECIW ?
INREACH czy warto ?
Radio jezeli zintegrowane z NMEA200 to jakie ?
Pozdrawiam
Andrzej

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Moris29 napisał(a):
Autor w swoim profilu ma zaznaczone jsm. Nigdy w ręku nie miał podręcznika dla jsm-ów? A może też nie był na jachcie większym niż Omega, bo to wszystko omijał szerokim łukiem? :rotfl:

Daruj sobie uszczypliwości !! :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 11:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 335
Podziękował : 111
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: skip ICC RYA
Nie jestem pewien, ale jak zgodnie z przepisami to ja bym się martwił raczej o wyposażenie ratunkowe / bezpieczeństwa niż o sprzęt navi. Jak mi wystarczą mapy i sekstant, albo GPS z możliwością wpisania choćby 1 way point plus ołówek linijka i cyrkiel to co komu do tego.
Navionics jest ok i chyba wystarczy, oraz co istotne tani i updaty za free. Do tego telefon oraz jakiś tablet z cash converter i już. VHF z GPS, DSC i distress plus jakiś handset jeśli pływasz sam.

Sent from my E6853 using Tapatalk

_________________
"Nigdy nie polemizuj z idiota bo najpierw sprowadzi cie do swojego poziomu a pozniej pokona doswiadczeniem " M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 12:22 

Dołączył(a): 6 sie 2017, o 09:20
Posty: 37
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jsm
piotras napisał(a):
Nie jestem pewien, ale jak zgodnie z przepisami to ja bym się martwił raczej o wyposażenie ratunkowe / bezpieczeństwa niż o sprzęt navi. Jak mi wystarczą mapy i sekstant, albo GPS z możliwością wpisania choćby 1 way point plus ołówek linijka i cyrkiel to co komu do tego.
Navionics jest ok i chyba wystarczy, oraz co istotne tani i updaty za free. Do tego telefon oraz jakiś tablet z cash converter i już. VHF z GPS, DSC i distress plus jakiś handset jeśli pływasz sam.

Sent from my E6853 using Tapatalk

Oczywiscie ze tak , masz rację ! wypozażenie ratunkowe to inny rozdział moich zmartwień - pracuję nad tym :-)
Dopytuję bo każdy pływa tu i tam i ma rózne doświadczenie z "temy sprzętamy" więc chcę troszkę ułatwić sobie proces decyzyjny i wybrać cos naprawdę wartego uwagi .
Pozdrawiam
Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 14:02 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 7977
Podziękował : 3562
Otrzymał podziękowań: 1694
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jesli wyposazasz jacht od poczatku to staraj sie zeby urzadzenia byly kompatybilne i pracowaly na NEMEA 200 . Fajnie by bylo, gdyby urzadzenia byly od jednego producenta. Ja mam juz dosc starty ploter Digital Yacht na mapy C-map zintegrowany z odbiornikiem AIS. Jestem z niego bardzo zadowolony choc wolalbym AIS a nadawczo odbiorczego bo takie sa nowe wymagania dotyczace regat. Radar na pewno bym odpuscil. Warto tez zainwestowac w Epirb i osobisty PLB. Mam tez bardzo dobra i tania sonde z logiem firmy NASA . W Twoim przypadku, jesli finanse pozwalaja wybralbym urzadzenie pod NEMEA 200. Do tego oczywiscie autopilot najmocniejszy z mozliwych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 14:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 2823
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 505
Otrzymał podziękowań: 828
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
M@rek napisał(a):
NEMEA 200

Ponieważ użyłeś dwukrotnie, a i pytający pisał o 200: standard nazywa się NMEA 2000

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 2: jedrek, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 14:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 2823
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 505
Otrzymał podziękowań: 828
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Andrzej Rachwał napisał(a):
łódka ma byc wypozażona zgodnie z przepisami

Którymi przepisami (jakiej bandery jest łódka)?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 15:02 

Dołączył(a): 6 sie 2017, o 09:20
Posty: 37
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Andrzej Rachwał napisał(a):
łódka ma byc wypozażona zgodnie z przepisami

Którymi przepisami (jakiej bandery jest łódka)?

Bandera UK , tak TO JEST NMEA 2000 -SORKI literówka .
W zasadzie jestem zdecydowany na sprzęt zgodny z NMEA2000 , w kwestji wyboru konkretnych modeli osprzętu jeszcze nie zdecydowałem ( szukam , pytam , podglądam )
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 15:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 12859
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 267
Otrzymał podziękowań: 2165
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
M@rek napisał(a):
Radar na pewno bym odpuscil.


A czemu ?

Osobiście dziś po paru latach posiadania radaru na pewno nie zrezygnowałbym z niego.

Co do sieci NMEA 2000 - temat jest prosty jak pęczek drutu - kupuje się wyposażenie, które chce się mieć - najlepiej jednej firmy - zwracając uwagę, żeby wszystkie elementy miały standard NMEA 2000.

Potem to wszystko łączysz wg prostego schematu - połączenia są równoległe i pomylić się nie sposób.

U mnie to wygląda schematycznie tak:
Załącznik:
NMEA 2000 schemat Kocur01.jpg
NMEA 2000 schemat Kocur01.jpg [ 181.49 KiB | Przeglądane 2004 razy ]


A w praktyce tak:
Załącznik:
Sieć NMEA2000-03.jpg
Sieć NMEA2000-03.jpg [ 111.49 KiB | Przeglądane 2004 razy ]


Jak chcesz do takiego układu coś dołożyć np. radio to po prostu rozbudowujesz taki system o to co chcesz mieć.

Np tak:
Załącznik:
Sieć NMEA2000-05.jpg
Sieć NMEA2000-05.jpg [ 68.59 KiB | Przeglądane 2004 razy ]


Lub przykładowa wersja sieci NMEA 2000 bardziej rozbudowana:

Załącznik:
Garmin Krogen - schemat.png
Garmin Krogen - schemat.png [ 167.28 KiB | Przeglądane 1992 razy ]


Jeszcze jedno - polecam dobrą firmę zajmująca się m.in. zawodowo doradztwem w temacie, o którym piszesz.
http://el-marine.com/oferta/

Generalnie w dwóch swoich ostatnich jachtach cały system NMEA 2000 robiłem sam i nie wymaga to profesury.

Jak masz pytania to dawaj.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Andrzej Rachwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 16:11 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 7977
Podziękował : 3562
Otrzymał podziękowań: 1694
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Radar odpuscilbym sobie bo ma spore zapotrzebowanie na energie a jacht nie jest wielki. Do tego zeby poprawnie interpretowac to co pokazuje trzeba miec nieco doswiadczenia.
Zdaje sobie sprawe z tego ze sa coraz lepsze urzadzenia a ja juz ponad 10 lat z radarem nie mialem do czynienia ale wczesniej duzo na nim pracowalem a kwit Radar+ ARPA robilem w SDKO WSM w Szczecinie wiele lat temu. Wystarcza mi ploter z AIS w kokpicie.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 16:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 12859
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 267
Otrzymał podziękowań: 2165
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
M@rek napisał(a):
Radar odpuscilbym sobie bo ma spore zapotrzebowanie na energie a jacht nie jest wielki. Do tego zeby poprawnie interpretowac to co pokazuje trzeba miec nieco doswiadczenia.
Zdaje sobie sprawe z tego ze sa coraz lepsze urzadzenia a ja juz ponad 10 lat z radarem nie mialem do czynienia ale wczesniej duzo na nim pracowalem a kwit Radar+ ARPA robilem w SDKO WSM w Szczecinie wiele lat temu. Wystarcza mi ploter z AIS w kokpicie.


M@rek - co do sporego zapotrzebowania na prąd to się zgadzam - widzę to wyraźnie na kontrolerze prądu jak załączę radar.

Ale ... jest to tak wszechstronne urządzenie, że jednak dziś bym go nie odpuszczał i bardzo jestem zadowolony z faktu jego posiadania.

Tym bardziej, że z osobistego doświadczenia wiem, iż wiele jednostek nie ma nie tylko AIS-a a i nie używa jakichkolwiek środków identyfikacyjnych z brakiem świateł pozycyjnych w nocy włącznie - szczególnie małe jednostki wędkarskie i rybackie.

Także jeżeli tylko energetycznie i finansowo nasz Kolega może sobie pozwolić na radar to jednak bardzo go polecam.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 16:39 

Dołączył(a): 6 sie 2017, o 09:20
Posty: 37
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jsm
bury_kocur napisał(a):
M@rek napisał(a):
Radar odpuscilbym sobie bo ma spore zapotrzebowanie na energie a jacht nie jest wielki. Do tego zeby poprawnie interpretowac to co pokazuje trzeba miec nieco doswiadczenia.
Zdaje sobie sprawe z tego ze sa coraz lepsze urzadzenia a ja juz ponad 10 lat z radarem nie mialem do czynienia ale wczesniej duzo na nim pracowalem a kwit Radar+ ARPA robilem w SDKO WSM w Szczecinie wiele lat temu. Wystarcza mi ploter z AIS w kokpicie.


M@rek - co do sporego zapotrzebowania na prąd to się zgadzam - widzę to wyraźnie na kontrolerze prądu jak załączę radar.

Ale ... jest to tak wszechstronne urządzenie, że jednak dziś bym go nie odpuszczał i bardzo jestem zadowolony z faktu jego posiadania.

Tym bardziej, że z osobistego doświadczenia wiem, iż wiele jednostek nie ma nie tylko AIS-a a i nie używa jakichkolwiek środków identyfikacyjnych z brakiem świateł pozycyjnych w nocy włącznie - szczególnie małe jednostki wędkarskie i rybackie.

Także jeżeli tylko energetycznie i finansowo nasz Kolega może sobie pozwolić na radar to jednak bardzo go polecam.


Sporo osprzętu zdemontowałem przed remontem między innymi radar :-) więc nie wyrzucę do kosza przecierz :-) Fakt ze niezbyt młody ale może uda się jakieś upgrade zrobić ??


Ostatnio edytowano 15 kwi 2020, o 16:40 przez Andrzej Rachwał, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 16:39 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 7977
Podziękował : 3562
Otrzymał podziękowań: 1694
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Kazde urzadzenie ktore poprawia bezpieczenstwo jest warte polecenia :) Z radarem jest jednak pewien problem, mianoeicie poprawna interpretacja jego wskazan i umiejetnosc poslugiwania sie nim. Zeglarze amatorzy uzywaja go stosunkowo malo i w zwiazku z tym doswiadczenie maja niewieklie co moze powodowac bledy w interpretacji wskazan. Warto zdawac sobie z tego spawe :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowania - 2: Andrzej Rachwał, Doctor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 17:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 12859
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 267
Otrzymał podziękowań: 2165
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
M@rek napisał(a):
Z radarem jest jednak pewien problem, mianoeicie poprawna interpretacja jego wskazan i umiejetnosc poslugiwania sie nim. Zeglarze amatorzy uzywaja go stosunkowo malo i w zwiazku z tym doswiadczenie maja niewieklie co moze powodowac bledy w interpretacji wskazan.


Ja Ci M@rku powiem jak jak robię - jak tylko mogę to odkąd go mam (2016) pływam z włączonym radarem i uczę się go (jak nasz .... prezydent na TIK TOK-u :-( ) .

Nie mam tak, że załączam go tylko w nocy czy we mgle - jak tylko mogę to mam go włączonego non stop w czasie pływania nawet przy pięknej pogodzie.

To naprawdę uczy.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2020, o 18:04 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 7977
Podziękował : 3562
Otrzymał podziękowań: 1694
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wlodku, plywasz bardzo duzo, masz znakomicie utrzymany i doposazony jacht . Bilans energetyczny tez jest godny podziwu. Do tego kupowanie nowych "zabawek" jak widac sprawia Ci przyjemnosc . Dla mnie radar to bylaby juz "wisienka na torcie" i to dopiero wtedy kiedy mialbym docelowy 13-15 metrowy jacht :)
Jak juz pisalem, mam w kokpicie ploter z AIS-em ktory kupilem na wystawie w Londynie jak tylko sie pokazal na rynku, sprawdza sie znakomicie i na razie mi wystarcza.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL