Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Log - wskazanie wiarygodne
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=58&t=4769
Strona 1 z 1

Autor:  Banan [ 22 kwi 2010, o 20:35 ]
Tytuł:  Log - wskazanie wiarygodne

Który z logów wskazuję najbardziej wiarygodą prędkość jachtu: ręczny, jachtowy ( ten wbudowany łopatkowy czy inny elektromagnetyczny) czy ze wskazania GPSu ?

Bo jadąc samochodem GPS zaniża prędkość o około 15 km/h w stosunku do wskazania na prędkościomierzu.

Autor:  Carlo [ 22 kwi 2010, o 20:39 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

W samochodzie prędkościomierz zawyża o co najmniej 5 km/h. ;)

*****

Z moich obserwacji wynika, że GPS i log jachtowy miały podobne wskazania ( z reguły choć nie zawsze)

Autor:  Cape [ 22 kwi 2010, o 20:42 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Banan napisał(a):
czy ze wskazania GPSu

Tylko ten jest wiarygodny. Reszta ma dokładność....hmm mocno niewiarygodną.

Autor:  Maar [ 22 kwi 2010, o 21:27 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Temat logu przerabiałem na Darze :-) :-)

Z logów stosowanych na statkach, których dokładność manewru nie musi być jakaś absurdalnie wysoka najdokładniejszy jest log dopplerowski. Nikt nie wie jak on działa :-) :-) ale dokładność ma rzędu "dwa miejsca po przecinku".

Logi mechaniczne - o które pyta Banan - mają wystarczającą dokładność do zastosowań jachtowych i nie ważne jest czy to jest turbinka, wirnik z łopatkami czy inne śmigiełko.

Z kolei GPS nie jest logiem i jego wskazania - choć teoretycznie dokładne - często mają się nijak do ustalania techniki żeglowania np.

ps. Na statkach konwencyjnych jest/bywa kilka logów. Na Darze na ten przykład są trzy - na dziobie, śródokręciu i na rufie. Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością. Gdy pierwszy raz to zobaczyłem, to oczywiście musiałem rzucić "Przecież to nie możliwe!!!". Za mną stał komendant: "Jak to niemożliwe?! A jak wjedziesz w keję to dziób stoi a rufa jeszcze długo ma niezłą prędkość" :-)

Autor:  Macieq [ 22 kwi 2010, o 21:33 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Maar napisał(a):
Na statkach konwencyjnych jest/bywa kilka logów. Na Darze na ten przykład są trzy - na dziobie, śródokręciu i na rufie. Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością. Gdy pierwszy raz to zobaczyłem, to oczywiście musiałem rzucić "Przecież to nie możliwe!!!". Za mną stał komendant: "Jak to niemożliwe?! A jak wjedziesz w keję to dziób stoi a rufa jeszcze długo ma niezłą prędkość" :-)

Mnie argumentacja przekonuje :)

Autor:  Maar [ 22 kwi 2010, o 21:35 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Macieq napisał(a):
Mnie argumentacja przekonuje :)
Ale my byliśmy na środku morza :-)

Autor:  Banan [ 22 kwi 2010, o 21:37 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Maar napisał(a):
mają wystarczającą dokładność do zastosowań jachtowych


Mniejsza o dokładność, czyli miejsca po przecinku - bardziej chodzi czy rzeczywiście wskazują rzetelną wartocść prędkości.
Maar napisał(a):
Z kolei GPS nie jest logiem i jego wskazania - choć teoretycznie dokładne - często mają się nijak do ustalania techniki żeglowania np.


Rowiń tą myśl bo nie kapuję -dlaczego nie są logiem, przecież wskazuję prędkość i to w dowolnej walucie. Czemu mają się nijak i do jakiej techniki ?

Maar napisał(a):
Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością.


A nie wynika to z tego, że są właśnie bardzo dokładne ? A każdy z nich może ma jakiś błąd, zakłócenia , jakieś mini pądy i wiry ....

Autor:  Maar [ 22 kwi 2010, o 22:09 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Banan napisał(a):
Mniejsza o dokładność, czyli miejsca po przecinku - bardziej chodzi czy rzeczywiście wskazują rzetelną wartość prędkości.
Te mechaniczne logi, jeśli nie są "brudne" (np. nie pokryte glonami) i sprawne to pokazują poprawną prędkość.
Tyle, że pokazują prędkość po wodzie a nie po dnie!!!

Cytuj:
Rozwiń tą myśl bo nie kapuję -dlaczego nie są logiem, przecież wskazuję prędkość i to w dowolnej walucie. Czemu mają się nijak i do jakiej techniki ?
Na przykład do techniki ustawiania żagli.
Płyniesz, masz jakoś wybrane żagle, patrzysz na wskazanie GPSa i dochodzisz do wniosku, że można by poprawić żagle.
Poprawiasz, nakorbujesz się na szocie dwieście metrowej genui, odsapniesz, patrzysz na GPS a tam... prędkość spadła :-( No to myk - plujesz sobie w brodę, że się nakorbowałeś bez sensu, luzujesz szot i... znów jest wolniej :-(

Żagle faktycznie lepiej pracowały po wybraniu, ale przeciwny prąd wziął i przyspieszył w międzyczasie a Ty siedzisz jak du*a i zastanawiasz się co źle zrobiłeś. Gdybyś patrzył na log pokazujący SOW a nie na GPS i jego SOG to nie miałbyś wewnętrznych rozterek :-)

Cytuj:
A nie wynika to z tego, że są właśnie bardzo dokładne ? A każdy z nich może ma jakiś błąd, zakłócenia , jakieś mini pądy i wiry
Są bardzo dokładne i nie mają żadnych zakłóceń. Zastanów się i sam odpowiedz dlaczego wskazują czasami różne prędkości.

Autor:  Banan [ 22 kwi 2010, o 22:27 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Maar napisał(a):
Gdybyś patrzył na log pokazujący SOW a nie na GPS i jego SOG to nie miałbyś wewnętrznych rozterek

SOW - droga po wodzie
SOG - droga po dnie
tak ?
Muszę to ogarnąć bo teraz (późno już ) i nie ogarniam.
Że wpływ ma dryf i prąd ?

Maar napisał(a):
Zastanów się i sam odpowiedz dlaczego wskazują czasami różne prędkości.


Przepływ wody wokół przetwornika może być inny w różnych częściach kadłuba. np. szybciej wokół kila, a gdzieś zasysany przes śrubę wolnijeszy.

PS. Gdzieś pisałeś o logu Dopplerowskim - czegoś nie rozumiałeś .... wyczytałem, że: przetwornik wysyła impulsy i odbiera echo odbite od cząstek zanieczyszczeń czy planktonu w wodzie. Kiedy jach się porusza, cząsteczki zbliżające się do przetwornika dają echo o wyższej czestotliwości niż te, które się od niego oddalają. Porównując te dwie czestotliwosci log podaje predkosc jachtu.

Autor:  elektryczny [ 22 kwi 2010, o 23:38 ]
Tytuł:  Re: Log - wskazanie wiarygodne

Maar napisał(a):
jest log dopplerowski. Nikt nie wie jak on działa

Może tutaj sobie poczytajcie, jest tam taki załącznik, który się zwie "elementarz ADCP". Zresztą w pozostałych materiałach też są ciekawe rzeczy, polecam lekturkę, sam też zacząłem to trochę studiować.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/