Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Log - wskazanie wiarygodne https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=58&t=4769 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Banan [ 22 kwi 2010, o 20:35 ] |
Tytuł: | Log - wskazanie wiarygodne |
Który z logów wskazuję najbardziej wiarygodą prędkość jachtu: ręczny, jachtowy ( ten wbudowany łopatkowy czy inny elektromagnetyczny) czy ze wskazania GPSu ? Bo jadąc samochodem GPS zaniża prędkość o około 15 km/h w stosunku do wskazania na prędkościomierzu. |
Autor: | Carlo [ 22 kwi 2010, o 20:39 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
W samochodzie prędkościomierz zawyża o co najmniej 5 km/h. ![]() ***** Z moich obserwacji wynika, że GPS i log jachtowy miały podobne wskazania ( z reguły choć nie zawsze) |
Autor: | Cape [ 22 kwi 2010, o 20:42 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Banan napisał(a): czy ze wskazania GPSu Tylko ten jest wiarygodny. Reszta ma dokładność....hmm mocno niewiarygodną. |
Autor: | Maar [ 22 kwi 2010, o 21:27 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Temat logu przerabiałem na Darze ![]() ![]() Z logów stosowanych na statkach, których dokładność manewru nie musi być jakaś absurdalnie wysoka najdokładniejszy jest log dopplerowski. Nikt nie wie jak on działa ![]() ![]() Logi mechaniczne - o które pyta Banan - mają wystarczającą dokładność do zastosowań jachtowych i nie ważne jest czy to jest turbinka, wirnik z łopatkami czy inne śmigiełko. Z kolei GPS nie jest logiem i jego wskazania - choć teoretycznie dokładne - często mają się nijak do ustalania techniki żeglowania np. ps. Na statkach konwencyjnych jest/bywa kilka logów. Na Darze na ten przykład są trzy - na dziobie, śródokręciu i na rufie. Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością. Gdy pierwszy raz to zobaczyłem, to oczywiście musiałem rzucić "Przecież to nie możliwe!!!". Za mną stał komendant: "Jak to niemożliwe?! A jak wjedziesz w keję to dziób stoi a rufa jeszcze długo ma niezłą prędkość" ![]() |
Autor: | Macieq [ 22 kwi 2010, o 21:33 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Maar napisał(a): Na statkach konwencyjnych jest/bywa kilka logów. Na Darze na ten przykład są trzy - na dziobie, śródokręciu i na rufie. Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością. Gdy pierwszy raz to zobaczyłem, to oczywiście musiałem rzucić "Przecież to nie możliwe!!!". Za mną stał komendant: "Jak to niemożliwe?! A jak wjedziesz w keję to dziób stoi a rufa jeszcze długo ma niezłą prędkość" ![]() Mnie argumentacja przekonuje ![]() |
Autor: | Maar [ 22 kwi 2010, o 21:35 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Macieq napisał(a): Mnie argumentacja przekonuje Ale my byliśmy na środku morza ![]() ![]() |
Autor: | Banan [ 22 kwi 2010, o 21:37 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Maar napisał(a): mają wystarczającą dokładność do zastosowań jachtowych Mniejsza o dokładność, czyli miejsca po przecinku - bardziej chodzi czy rzeczywiście wskazują rzetelną wartocść prędkości. Maar napisał(a): Z kolei GPS nie jest logiem i jego wskazania - choć teoretycznie dokładne - często mają się nijak do ustalania techniki żeglowania np. Rowiń tą myśl bo nie kapuję -dlaczego nie są logiem, przecież wskazuję prędkość i to w dowolnej walucie. Czemu mają się nijak i do jakiej techniki ? Maar napisał(a): Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością. A nie wynika to z tego, że są właśnie bardzo dokładne ? A każdy z nich może ma jakiś błąd, zakłócenia , jakieś mini pądy i wiry .... |
Autor: | Maar [ 22 kwi 2010, o 22:09 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Banan napisał(a): Mniejsza o dokładność, czyli miejsca po przecinku - bardziej chodzi czy rzeczywiście wskazują rzetelną wartość prędkości. Te mechaniczne logi, jeśli nie są "brudne" (np. nie pokryte glonami) i sprawne to pokazują poprawną prędkość. Tyle, że pokazują prędkość po wodzie a nie po dnie!!! Cytuj: Rozwiń tą myśl bo nie kapuję -dlaczego nie są logiem, przecież wskazuję prędkość i to w dowolnej walucie. Czemu mają się nijak i do jakiej techniki ? Na przykład do techniki ustawiania żagli. Płyniesz, masz jakoś wybrane żagle, patrzysz na wskazanie GPSa i dochodzisz do wniosku, że można by poprawić żagle. Poprawiasz, nakorbujesz się na szocie dwieście metrowej genui, odsapniesz, patrzysz na GPS a tam... prędkość spadła ![]() ![]() Żagle faktycznie lepiej pracowały po wybraniu, ale przeciwny prąd wziął i przyspieszył w międzyczasie a Ty siedzisz jak du*a i zastanawiasz się co źle zrobiłeś. Gdybyś patrzył na log pokazujący SOW a nie na GPS i jego SOG to nie miałbyś wewnętrznych rozterek ![]() Cytuj: A nie wynika to z tego, że są właśnie bardzo dokładne ? A każdy z nich może ma jakiś błąd, zakłócenia , jakieś mini pądy i wiry Są bardzo dokładne i nie mają żadnych zakłóceń. Zastanów się i sam odpowiedz dlaczego wskazują czasami różne prędkości.
|
Autor: | Banan [ 22 kwi 2010, o 22:27 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Maar napisał(a): Gdybyś patrzył na log pokazujący SOW a nie na GPS i jego SOG to nie miałbyś wewnętrznych rozterek SOW - droga po wodzie SOG - droga po dnie tak ? Muszę to ogarnąć bo teraz (późno już ) i nie ogarniam. Że wpływ ma dryf i prąd ? Maar napisał(a): Zastanów się i sam odpowiedz dlaczego wskazują czasami różne prędkości. Przepływ wody wokół przetwornika może być inny w różnych częściach kadłuba. np. szybciej wokół kila, a gdzieś zasysany przes śrubę wolnijeszy. PS. Gdzieś pisałeś o logu Dopplerowskim - czegoś nie rozumiałeś .... wyczytałem, że: przetwornik wysyła impulsy i odbiera echo odbite od cząstek zanieczyszczeń czy planktonu w wodzie. Kiedy jach się porusza, cząsteczki zbliżające się do przetwornika dają echo o wyższej czestotliwości niż te, które się od niego oddalają. Porównując te dwie czestotliwosci log podaje predkosc jachtu. |
Autor: | elektryczny [ 22 kwi 2010, o 23:38 ] |
Tytuł: | Re: Log - wskazanie wiarygodne |
Maar napisał(a): jest log dopplerowski. Nikt nie wie jak on działa Może tutaj sobie poczytajcie, jest tam taki załącznik, który się zwie "elementarz ADCP". Zresztą w pozostałych materiałach też są ciekawe rzeczy, polecam lekturkę, sam też zacząłem to trochę studiować. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |