Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
wozek do Pegaza https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=58&t=6488 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Winnetou [ 21 lis 2010, o 20:26 ] |
Tytuł: | wozek do Pegaza |
Czolem Kolezanki i Koledzy!!! Klaniam sie Wszystkim! Jestem NOWY na forum. Mam pytanie i prosze o porade. Mam Pegaza 696.Do tej pory nie potrzebowalem wozka.Jaki wozek zastosowac,gdzie zamowic,jak to najtaniej zorganizowa itp ? Wybaczcie prozacizne pytanie lecz nie mialem do tej pory nigdy potrzeb z wozkiem. Dlatego moje pytanie. Za odpowiedz pozostane zobowiazany. Czolem Wszystkim!! |
Autor: | Wojciech [ 21 lis 2010, o 21:23 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
admiral,gdzie Ty bywasz,bo producentów przyczep podłodziowych jest co nie miara. Np. w Gliwicach znam jedną dobrą firmę. W.P.R. |
Autor: | Carlo [ 21 lis 2010, o 21:25 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Winnetou napisał(a): Jaki wozek zastosowac,gdzie zamowic,jak to najtaniej zorganizowa itp ? Żeś mu Wojtek odpowiedział, teraz już wszystko wie! |
Autor: | Wojciech [ 21 lis 2010, o 21:33 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Zakaz reklam Piotrek i linkowania,no przecież może sobie wygooglowć. Wojciech Port Rybnik |
Autor: | Carlo [ 21 lis 2010, o 21:44 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Skoro tylko linkiem umiesz pomóc (szczególnie na pytanie "jaki wózek zastosować"), to po co w ogóle piszesz? |
Autor: | Winnetou [ 21 lis 2010, o 22:59 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Ok" Panowie! Dzieki za odpowiedzi. Ja jadnak jestem z epoki gdy zeglarz pomagal zeglarzowi.Podroznicze pozdrowienia Winnetou. |
Autor: | Zgrzyb [ 21 lis 2010, o 23:21 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Pegaz ma chyba falszkil, tak mi się zdaje, dlatego potrzebuje specyficznego łoża. Kolega niedawno zlecił budowę przyczepy do Pasji 800. Kupił osie i urządzenie z hamulcem najazdowym . U spawacza zamówił ramę, całość zmontował i pomalował . Wyszło dużo taniej nią kupno nówki sztuki. |
Autor: | Wojciech [ 21 lis 2010, o 23:23 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Zapytałem Ciebie skąd piszesz,wtedy łatwiej doradzić producenta. Odnośnie przyczepki dla tego jachtu,ze względu na szerokość transportową konieczne by było dopasowanie podłodziówki z możliwością regulacji wypoziomowania,a konkretnie ułożenia tak jachtu by uzyskał w szerokości skrajną nie wymagającą dodatkowych zezwoleń transportowych. Jacht ma szer. 278 cm,a to nie polepsza sprawy. Dodatkowo podłodziówka dobrze jak by była wyposażona w hamulec najazdowy i dla bezpiecznego transportu dwie osie. Polecam wykonanie fabryczne lub doświadczonego amatora. W.P.R. |
Autor: | Kurczak [ 22 lis 2010, o 06:51 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Jacht ma prawie pół tony balastu więc waży ponad tonę . Przyczepa lekka odpada. Większość osi dostępnych na allegro także - bo są przystosowane do przyczep lekkich. Samodzielna budowa jest możliwa jednak zarejestrowanie przyczepy - samoróbki o DMC powyżej 750 kg jest dość kłopotliwe i papiero-pieniążkochłonne. Ponadto ciągnięcie takiej przyczepy za samochodem osobowym wymaga prawa jazdy kategorii ...+ E Oryginalne takie przyczepy sa drogie, wiec alternatywą może być wykonanie wózka slipowego dedykowanego do tej łódki i przystosowanego do wciągnięcia na lawetę do przewozu samochodów..... Widziałem takie rozwiązania. Lawetę łatwiej wypożyczyć jak przyczepę podłodziową... Co nie zmienia faktu, że jeśli nie masz - będziesz musiał uzyskać odpowiednie prawo jazdy. |
Autor: | Carlo [ 22 lis 2010, o 06:59 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Piotr K napisał(a): samoróbki o DMC powyżej 750 kg jest dość kłopotliwe i papiero-pieniążkochłonne. Ponadto ciągnięcie takiej przyczepy za samochodem osobowym wymaga prawa jazdy kategorii ...+ E Piotrze! To nie do końca prawda! Jeżeli dmc składu nie przekracza 3,5 t to wystarczy kat.B. Np. skład samochód o dmc 1,75 t + przyczepka (może być 2 -osiowa) o dmc 1.75 t i możesz jechać z kat. B bez żadnych dodatków. Zanim podejmiesz decyzję co do przyczepki, pasowałoby znać dokładną wagę. Wtedy można szukać przyczepki. |
Autor: | Kurczak [ 22 lis 2010, o 07:12 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Zgadza się, ale jeszcze jest jeden warunek Carlo. DMC przyczepy nie może przekroczyć masy własnej pojazdu holującego. W przypadku jachtu ważącego około 1200-1300 kg + masa własna przyczepy - bo o takiej wadze mówimy, nie jest to raczej możliwe. Dlatego takie przyczepy ciągnie się za dużymi SUV-ami lub samochodami typu "bus" ( Ford Transit, VW Transporter, Fiat Ducato) ..... Znalazłem masę tego jachtu - 950 kg, ale nie wiem czy jest to pewna informacja. Być może chodzi o wersję z lżejszym balastem (380 kg) . ***** Konstruktorem jest Adam Orych, nie ma swojej strony i nie znalazłem w necie wiarygodnych danych co do wagi jachtu w wersi z balastem 380/480 kg. |
Autor: | mariaciuncia [ 22 lis 2010, o 08:14 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Winnetou napisał(a): Ok" Panowie! Dzieki za odpowiedzi. Ja jadnak jestem z epoki gdy zeglarz pomagal zeglarzowi.Podroznicze pozdrowienia Winnetou. Winnetou czuję w Twoim poście ironie, koledzy szukają w sieci danych Twojej łódki a to raczej Ty zadając pytanie mógłbyś je podać. Planowane sposoby załadunku: dźwig czy slip mają bardzo duży wpływ na wyposażenie przyczepy i jej koszt. |
Autor: | Kurczak [ 22 lis 2010, o 08:37 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Podana powyżej znaleziona w necie waga 950 kg wydaje mi się mało prawdopodobna. Moja łódka - krótsza o 2 metry i węższa o pół metra, bez balastu waży 400 kg. Porównywalnej wielkości łódka Mak 707 waży z balastem (balast 80 kg + cięzki miecz 100 kg) około tony. Pegaz ma balast cieższy o 200 lub 300 kg (w zalezności od wersji). |
Autor: | Reling [ 22 lis 2010, o 11:01 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Winnetou napisał(a): ...jak to najtaniej zorganizowa... Tanio, może być tak: Kupujesz przyczepę bagażową, dwuosiową, z hamulcem najazdowym (DMC ok 1500 kg) i ważnymi papierami. Wywalasz z niej podłogę i burty (jak się da), stawiasz na niej leże pod łódkę i jeździsz (z zastrzeżeniem przepisów o ruchu drogowym, które Koledzy przytoczyli wcześniej). Konstrukcja leża pod łódkę zależy od tego, w jaki sposób chcesz łódkę wodować. Aha, przyczepa powinna być możliwie długa (od osi do zaczepu dyszla) aby można było ustawić łódkę tak, żeby nacisk na hak w samochodzie był nie większy niż dopuszczalny (chyba ok 70 kg). |
Autor: | kwak [ 22 lis 2010, o 11:08 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Budowa czy kupno wózka podłodziowego - tanio nie będzie, minimum 5000 zł. Taniej kupić lawetę - już ok. 2500 zł i dostosować. Mój patent jest prosty i tani choć może nieurokliwy - laweta i 4 opony od ciężarówki. Dobrze jak DMC lawety byłaby max. 1500 kg ( im mniej tym lepiej, przynajmniej w dowodzie rejestracyjnym ![]() Pisałem razem z Relingiem - zamysł ten sam. ![]() |
Autor: | Kurczak [ 22 lis 2010, o 11:43 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
DMC autolawety 1500 kg ? Chyba specjalnie dla Fiata 126p ![]() Przypominam, że ITD posiada sprzęt do pomiaru masy rzeczywistej pojazdów, także przyczep. I jeżeli się okaże, że przyczepa jest "przeładowana" , to cóż - będzie bolało ![]() Ale oczywiście każdy swoim żeglarzem, sterem i okrętem...... ![]() |
Autor: | Reling [ 22 lis 2010, o 12:06 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Piotr K napisał(a): Przypominam, że ITD posiada sprzęt do pomiaru masy rzeczywistej pojazdów, także przyczep. I jeżeli się okaże, że przyczepa jest "przeładowana" , to cóż - będzie bolało ![]() Piotruś, a ważyli Ci kiedykolwiek przyczepę? ![]() |
Autor: | kwak [ 22 lis 2010, o 12:32 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Cytuj: DMC autolawety 1500 kg ? Trafiają się takie SAM-y "dedykowane" do ciągnięcia przez np. VW Passata 1,9 o DMC 1990 kg, znam przykłady. Normalnie wystarczy - z "krokodylami" może być problem, bo też w masę 950 kg Pegaza nie wierzę. Ale na mój gust gorzej jest z szerokością. Przyczepa musi mieć 2,55 m (nie licząc obrysówek i elementów elastycznych) art.61 ust.3 pkt 1 Kodeksu drogowego, żeby w zgodzie z przepisami przewozić tak szeroką łódkę - a o miarkę łatwiej niż wagę ![]() |
Autor: | Kurczak [ 22 lis 2010, o 13:11 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Mnie nie. Ale koledze tak. Pod Poznaniem. Wiózł towar do "lumpeksu" wiec objętościowo duży , ale lekki ![]() ***** W przypadku samochodu "ciągnącego" liczy się masa własna , a nie masa całkowita.... A masa własna Passata jest znacznie mniejsza. Moje Mondeo MK III waży pusto 1506 kg , Passat IMHO podobnie... I to jest wartość DMC przyczepy, którą można ciągnąc za tym autem (czysto teoretycznie oczywiscie) - bo i tak decyduje wpis w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku mojego auta DMC holowanej przyczepy to max 1500 kg. |
Autor: | Batiar [ 22 lis 2010, o 15:03 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Cytuj: Piotruś, a ważyli Ci kiedykolwiek przyczepę? ![]() Nie Piotruś, ale tak, ważyli Austriacy i odesłali z granicy ![]() |
Autor: | kwak [ 23 lis 2010, o 07:41 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Masa własna w tym układzie nie ma żadnego znaczenia. Dopuszczalna masa całkowita zestawu samochód + przyczepa nie może być wyższa niż 3,5 t, żeby ciągnąć łódkę bez dodatkowych uprawnień. Stąd 1500 kg DMC przyczepy + np. 1990 kg DMC Passata = 3490 kg i pasuje. W dowodzie rejestracyjnym ew. na tabliczce znamionowej gdy w dowodzie nie ma wpisu, musi jeszcze pasować (czyli min. 1500 kg) DMC przyczepy hamowanej dla danego modelu samochodu - faktycznie jest to najczęściej w przybliżeniu masa własna samochodu. Niezależnie od tego masa rzeczywista samochodu (w chwili kontroli) musi być większa od masy rzeczywistej przyczepy z ładunkiem i masy rzeczywiste każdego z osobna nie mogą przekroczyć ich DMC - ale tego bez wagi nikt nie stwierdzi. Ważyli kogoś z Was z łódką w Polsce ?? |
Autor: | Wojciech [ 23 lis 2010, o 10:16 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Statystyka kontroli inspekcyjnych być może jest mała ale co wówczas jak poważą i dane będą zaniżone w Dowodzie Rejestracyjnym przyczepy ? ...lub zestaw jacht na przyczepie uczestniczył będzie w wypadku drogowym. Wtedy już na pewno poważą ,no i co dalej ? W.P.R. |
Autor: | Kurczak [ 23 lis 2010, o 13:56 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Masa własna ma znaczenie. Z tej prostej przyczyny, że wbrew pozorom DMC przyczepy wcale nie jest "w przybliżeniu masą własną samochodu" . Jest wiele, powiedziałbym nawet jest regułą, że samochody osobowe z napędem 4x4 czy bardzo popularne obecnymi czasy czteronapędówki typu SUV , jak również samochody dostawcze - mają wartość DMC przyczepy prawie dwukrotnie przewyższającą masę własną. Rekordziści w kategorii SUV mogą ciągać na haku 3,5 tony przy masie własnej około 2 T.... Dlatego takie samochody są wykorzystywane nagminnie do ciągnięcia z zachodu aut na lawetach, a także przez firmy świadczące usługi przewozu jachtów. Wtedy kierowca ciągnąc taką przyczepę musi mieć prawo jazdy kategorii B+E lub C+E. W przypadku takiego jachtu, który waży 1200 - 1300 kilo jest nierealne, aby wieźć go na przyczepie o DMC 1500 kg. Bo sama taka dwuosiówka waży pewno z pół tony. A przyczepy o większym DMC niż 1500 kg nie wolno holować za większością samochodów osobowych... Wiele lat temu wiozłem laminatową omegę na przyczepie dwuosiowej ciągniętej za moim Kubusiem (MB W123 240D) z Wilkas do Gubina. Wszystko się w papierach zgadzało, oprócz tego, że między laminatami kadłuba i kokpitu było kilkaset litrów wody. Co się działo z samochodem i przyczepą - kto ma doświadczenie w ciągnięciu przyczepy łatwo się domyśli. Ja dojechałem do Stęszewa za Poznaniem i tam na stacji paliw uparłem się aby odkręcić korek w pawęży, który był trochę sfatygowany......... Owszem taka sztuka często się udaje, ale co wtedy kiedy nie daj Bóg dojdzie do wypadku z udziałem takiego zestawu ? |
Autor: | Carlo [ 23 lis 2010, o 14:27 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Piotr K napisał(a): Rekordziści w kategorii SUV mogą ciągać na haku 3,5 tony przy masie własnej około 2 T.... Wynika to z tego że dmc samochodu nie może być mniejsze niż dmc przyczepy, a nie jak wcześniej napisałeś: Piotr K napisał(a): W przypadku samochodu "ciągnącego" liczy się masa własna , a nie masa całkowita.... Więc sam sobie zaprzeczasz. ps. zaglądnij sobie do przepisów, tam jest to określone w prost. |
Autor: | kwak [ 23 lis 2010, o 14:36 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Według taryfikatora za przekroczenie rzeczywistej masy przyczepy w stosunku do samochodu - mandat 100-300 zł, gdy w dokumentach pojazdów łączna DMC przekracza 3,5 t - mandat 500 zł za brak uprawnień. Kontrolujący w obu przypadkach powinien uniemożliwić nam dalszą jazdę, czytaj szukasz kierowcy z kat. B+E lub holowanie na parking. Nadmieniam, że holowanie tylko w przypadku, gdy pojazd, którym kierowałeś pozostawiony w miejscu kontroli stwarza zagrożenie w ruchu drogowym. Jeśli zjechałeś w zatoczkę z wagą to holowanie pewne, bo tam nie możesz pozostawić samochodu, gdyż uniemożliwia to dalsze kontrole (chyba że kierowca kontrolowanej ciężarówki zrobi Ci przysługę i wyjedzie z wagi). Przy wypadku czy kolizji - jw. + ewentualne sankcje karne za kolizję czy wypadek jeśli jesteś winny. Praktycznie przy kolizji nic nie poważą - bo czym i kto - nierealne. Przy poważniejszym wypadku - może być. Piotrze K - większość samochodów nie jest 4x4 a więc nie jest to reguła. Większość to samochody osobowe. Masa przyczepy przekraczająca dwukrotnie masę pojazdu w tej kategorii ???? Nie znam. Góra 40-50% więcej - są chyba nawet jakieś przepisy. "Chuda" dwuosiówka o DMC 1500 kg waży najczęściej trochę ponad 300 kg. "Kubusia" miałem kilka lat i z łezką w oku go wspominam. Jeśli ciągnięcie Omegi na dwuosiówce czyli max. 1300-1400 kg ( bo ile tej wody w niej miałeś - tonę ?) sprawiało problemy, to źle świadczyło o tylnym zawieszeniu "Kubusia" ![]() Poza tym autor tematu chciał informacji praktycznych jak uporać się z konkretnym problemem dotyczącym wózka do Pegaza 696, a nie jakiego SUV-a kupić i jakie uprawnienia zrobić, żeby było "cacy". Być może musi przewieźć łódkę dwa razy w roku ~50 km - to niezależnie od wózka wynajmie sobie kierowcę albo poprosi kolegę z kwitami. Chyba, że jesteś lobbystą producentów przyczep podłodziowych ![]() |
Autor: | Kurczak [ 23 lis 2010, o 15:40 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Ejże Carlo. To są dwa, a nawet trzy różne pojęcia. 1. Masa własna samochodu większa/równa DMC przyczepy na haku i DMC zestawu nie przekracza 3,5 T - wystarczy kategoria "B" 2. Masa własna samochodu mniejsza od DMC przyczepy i DMC zestawu nie przekracza 3,5 T - wymagane prawo jazdy B+E 3. Masa zestawu powyżej 3,5 T niezależnie od masy własnej samochodu - kategoria C+E Nie ma przeciwwskazań prawnych do holowania przyczepy cięższej od samochodu holującego - wymagane jest wtedy tylko prawo jazdy z kategorią "E" . O tym jakiej DMC przyczepę może ciągnąć samochód decyduje homologacja.... Na przykład wg. oficjalnej strony Kia ich nowa Sportage w wesji 2,0 DOHC przy masie własnej 1380 kg może ciągnąć przyczepę o DMC 2000 kg. Jednak wtedy wymagane jest prawo jazdy C+E ponieważ DMC zestawu będzie wynosiło 3980 kg (1980 kg DMC auta + 200 kg DMC przyczepy). A to według Ciebie nie są informacje praktyczne ? |
Autor: | Carlo [ 23 lis 2010, o 16:52 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Piotr K napisał(a): Jednak wtedy wymagane jest prawo jazdy C+E ponieważ DMC zestawu będzie wynosiło 3980 kg (1980 kg DMC auta + 200 kg DMC przyczepy). Głupoty gadasz i tyle. Na prawo jazdy kat B + E możesz jechać samochodem DMC 3,5 z przyczepką DMC 3,5! Nie wprowadzaj ludzi w błąd. To co wcześniej napisałem też jest prawdą - istotne jest DMC samochodu a nie jego masa własna. Wejdź sobie na dane techniczne KIA "Dopuszczalna masa auta: 1980 kg 2030 kg". - więc może ciągnąć 2t! |
Autor: | Kurczak [ 23 lis 2010, o 17:47 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Prawo o ruchu drogowym Art. 88 ust. 2 3) kategorii B: a)pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla, b)pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t, Więc dane podane przeze mnie są poprawne - ciągnąc Kijanką przyczepę o DMC 2000 kg trzeba posiadać prawicho B+E , ponieważ DMC przyczepy jest większe niż masa własna Kijanki. Nawet gdyby DMC zestawu nie przekraczało 3,5 T. 10)kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą; Tu się faktycznie zakręciłem bo mając prawo jazdy kat B+C można faktycznie ciągnąć zestaw samochód + przyczepa z DMC przekraczającym 3,5 T Przepraszam za pomyłkę, ale pisałem "z pamięci" , a ta jest zawodna... ![]() Ale Ty także się zakręciłeś, bo nie ma ograniczenia DMC przyczepy więc można holować przyczepę cięższą niż DMC samochodu jeśli homologacja pojazdu na to pozwala.... Czyli czysto teoretycznie Range Roverem, który waży pusty prawie 3 tony , więc jego DMC oscyluje nieco poniżej 3.5 T - możnaby ciągnąć przyczepę o DMC np. 5 T posiadając prawo jazdy B+E |
Autor: | Carlo [ 23 lis 2010, o 18:32 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Piotr K napisał(a): przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, Z przepisem nie będę dyskutował. Niedokładnie pamiętałem, ale i tak nie zmienia to faktu, że nie znajdziesz samochodu kat. B który może ciągnąć przyczepkę cięższą niż dmc tego pojazdu. Nawet Mitsubishi L200 ma przyczepkę taką jak DMC i przypuszczam, że też to wynika z jakichś przepisów, ale nie mam pewności. |
Autor: | Kurczak [ 23 lis 2010, o 18:35 ] |
Tytuł: | Re: wozek do Pegaza |
Ja tez niedokładnie pamiętałem. Jednak ten przepis który mnie dotyczy pamiętałem dobrze. Więc nie pisz, że ktoś "głupoty pisze" - bo zgodnie ze starym polskim przysłowiem "przyganiał kocioł garnkowi......." albo jak wolisz "każdy kij ma dwa końce" Ja powinienem zrobić to samo..... ![]() Napisałem przecież , że to czysto teoretyczne rozważanie. Wcale nie twierdzę, że taki pojazd jest. Range Rovera dałem jako przykład - bo jego DMC ociera się o 3,5 tony . Jednak nie znalazłem jaką może ciągnąc przyczepę... |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |