Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 12:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 mar 2012, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Witam
Dostałem w prezencie silnik dwu cylindrowy dwusuwowy Johnson 6, który przez ostatnie 13 lat był przykręcony na stojaku i stał pod kocykiem w garażu. Kiedy podałem mu świeżej mieszanki to ku mojemu zdziwieniu silnik za szóstym szarpnięciem zapalił. Ze względu na to ,że nie był w beczce z wodą to po mniej więcej 20 sekundach go zgasiłem.
Nie mogę znaleźć zbyt wielu informacji o tym silniku, czy ktoś z forum mógłby mi udzielić informacji na temat tego silnika oraz przybliżyć jak powinny wyglądać czynności eksploatacyjne?? Szczególnie interesuje mnie co należy po takim czasie w tym silniku sprawdzić zanim zacznie się go używać na wodzie. Niżej przesyłam zdjęcia silnika:
Na tabliczce ma napisane
model: 6.ba74c

serial: b 5108


Załączniki:
20120305_003.jpg
20120305_003.jpg [ 320.11 KiB | Przeglądane 20910 razy ]
20120305_002.jpg
20120305_002.jpg [ 295.17 KiB | Przeglądane 20910 razy ]
20120305_001.jpg
20120305_001.jpg [ 255.34 KiB | Przeglądane 20910 razy ]
20120305.jpg
20120305.jpg [ 284.68 KiB | Przeglądane 20910 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 19:29 

Dołączył(a): 29 lip 2011, o 22:27
Posty: 26
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Podstawa to wymiana oleju w spodzinie. Nie pal go bez wody bo uszkodzisz pompę. Zamieść zdjęcie tabliczki znamionowej to to będzie można określić rok produkcji i rodzaj zapłonu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Przesyłam zdjęcie tabliczki na silniku, olej w spodzinie planuje jutro wymienić, jak wygląda sprawa w przekładni (przód, luz, tył) czy tam się olej wymienia również ??


Załączniki:
Tabliczka.JPG
Tabliczka.JPG [ 31.01 KiB | Przeglądane 20869 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
eder555 napisał(a):
Przesyłam zdjęcie tabliczki na silniku, olej w spodzinie planuje jutro wymienić, jak wygląda sprawa w przekładni (przód, luz, tył) czy tam się olej wymienia również ??

Spodzina, to te miejsce gdzie znajduje się przekładnia rewersu.
Zakup dobry olej przekładniowy do Johnsona , znajdziesz w necie sklepy.
W tym dziale znajdziesz sposób wymiany oleju.
O tu viewtopic.php?f=67&t=7700

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 22:13 
A propos pompy - to po tylu latach stania i próbach palenia bez wody wymieniłbym wirniczek w ciemno - bo jest na 80% sparciały i będziesz mieć w sezonie spokój. Od biedy może jeszcze wymień filtr paliwa i obejrzyj świece.
Uwaga - ten silnik ma takie dziwne pokrętło do regulacji mieszanki - nie należy się za bardzo nim kłopotać, byle ci nie gasł na wolnych obrotach.
Poszukaj w necie (jak jesteś anglojęzyczny) - można wygrzebać instrukcję obsługi małych Johnsonów 1.5 - 35 HP w pdf'ie (nie wyślę ci niestety na priva, bo plik ma 51 MB)
To starszy, ale bardzo dobry silnik - życzę wiele satysfakcji z użytkowania :-)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 22:24 

Dołączył(a): 29 lip 2011, o 22:27
Posty: 26
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
No wiec : silnik z 74r z klasycznym magnetem. Mieszanka 1:25-ważne. Olej wymieniasz w przekładni bo tylko tam go znajdziesz(ostatnie zdjęcie) odkręcając dwie śruby, jedna widoczna na zdjęciu druga pod propelerem. Czy ma luz między F R nie wiem( może nie mieć)
Clymer w swym Outboard shop manual nie podaje nic oprócz tego że należy go uruchamiać przy 1000obr -min550
Tyle na szybko .W razie problemów pytaj.
Skorzystaj z rady powyżej .impeler do wymiany na 100%



Za ten post autor ludo52 otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 23:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Witam
Po przeprowadzonej próbie uruchomienia silnika w beczce z wodą, zauważyłem ,że pompa obiegu chłodzącego jest na chodzie, z otworu wylotowego dosyć mocno pluje wodą z różnym natężeniem w zależności od ustawionych obrotów, na wszelki wypadek ją wymienię przed sezonem. Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz. Czy olej w przekładni musi być markowy firmy Johnson ?? Czy zwykły olej przekładniowy np: Hipol by sprawy nie załatwił? Pytam z czystej ciekawości.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 07:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Raczej korzystałbym z olei dedykowanych do silników przyczepnych. Co do hipolu nie wlałbym go współcześnie nawet do "malucha" :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 08:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
eder555 napisał(a):
Witam
Po przeprowadzonej próbie uruchomienia silnika w beczce z wodą, zauważyłem ,że pompa obiegu chłodzącego jest na chodzie, z otworu wylotowego dosyć mocno pluje wodą z różnym natężeniem w zależności od ustawionych obrotów, na wszelki wypadek ją wymienię przed sezonem. Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz. Czy olej w przekładni musi być markowy firmy Johnson ?? Czy zwykły olej przekładniowy np: Hipol by sprawy nie załatwił? Pytam z czystej ciekawości.
Pozdrawiam


Przekładnia w spodzinie jest prosta, ale pracuje w dość wysilony sposób i w w warunkach ciągłego chłodzsenia. Lepiej nie ryzykować z archaicznym "Hipolem", tylko użyć jakiegoś współczesnego oleju przekładniowego do pracy w niskich temperaturach - najlepiej po prostu oleju do spodzin silników...

Podobnie w przypadku oleju spalanego wraz z paliwem. Żadne "Miksole"... Ale każdy olej do dwusuwów zgodny z normą TCW3 będzie OK.

Różnica w cenie oleju nie jest warta kłopotow w niesprawnym z powodu paliwa silnikiem czy zmieloną przekładnią....

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 12:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
eder555 napisał(a):
Czy zwykły olej przekładniowy np: Hipol by sprawy nie załatwił? Pytam z czystej ciekawości.

Dla uzupełnienia podam...
- Hipol ATF II E, olej przekładniowy syntetyczny 1l
Cena produktu: 65,53 zł
- Olej przekładniowy Evinrude/Johnson HPF XR Synthetic 1l
69.57 zł

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 12:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Witam
W moim Johnsonie spodzina jest przykręcona na czterech śrubach. Po ich odkręceniu z oporem schodzi na jakieś dwa centymetry i dalej nie chce iść, czy trzeba coś tam jeszcze zwolnić aby łagodnie zeszła??
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 12:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Sprawdź, czy na kolumnie silnika nie ma przykrytego klapką otworu, w którym może być łącze do rozpięcia cięgna zmiany biegów. Jeśli tego nie ma to musisz odpiąć cięgno zmiany biegów przy silniku .

Druga rzecz , to połączenie rurowe układu chłodzenia do pompy wodnej, tu mogło się uwolnić .
Przy składaniu wymaga niezłej precyzji przy dopasowaniu uszczelnień.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 17:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Witam
W moim silniku aby rozłączyć cięgno zmiany przełożenia trzeba lekko rozsunąć spodzinę od kolumny wewnątrz jest śruba, którą trzeba wykręcić, po wykręceniu spodzina zeszła i można było przystąpić do demontażu pompy wody. Kanały jak i pompa lekko zarośnięta osadem, lecz wirniczek jest w dobrym stanie, elastyczny i w miarę miękki po wyczyszczeniu całości stwierdziłem ,że nie ma sensu go wymieniać i złożyłem silnik do kupy. Po odpaleniu go w beczce z wodą po chwili z kolumny zaczęła tryskać letnia woda. Pozostaje mi tylko olej w spodzinie wymienić na syntetyczny olej przekładniowy i zmiana starych trzynastoletnich świec zapłonowych na nowe. W najbliższy weekend wypróbuje silnik na wodzie.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 18:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
eder555 napisał(a):
i zmiana starych trzynastoletnich świec zapłonowych na nowe.

Jaki cel wymiany 13 letnich świec na nowe, gdy odpalają bez trudności , a jaki pozostawienie 13 letniego wirnika pompy wodnej po kilku minutach pracy silnika ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 20:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Wojciech1968 napisał(a):
eder555 napisał(a):
i zmiana starych trzynastoletnich świec zapłonowych na nowe.

Jaki cel wymiany 13 letnich świec na nowe, gdy odpalają bez trudności , a jaki pozostawienie 13 letniego wirnika pompy wodnej po kilku minutach pracy silnika ?


Witam
Świece co prawda włączają silnik, ale wyglądają fatalnie i wymiana ich to pestka, wirnik chwilowo zostawię na niedzielną próbę silnika, będę sprawdzał czy pompuje wodę. Przed kwietniowym wodowaniem wirnik również zostanie wymieniony na nowy. Jak wygląda sprawa z termostatem w takim silniku??
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 20:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
eder555 napisał(a):
Jak wygląda sprawa z termostatem w takim silniku??

Termostatu nie ma.
Dlatego zalecana jest wymiana wirnika pompy ,
już na pewno gdy ma 13 lat.
Nie będziesz podczas manewrów patrzył cały czas na silnik ,
czy z otworu, z układu chłodzenia wypływa strumień wody.
Kilku minutowy brak chłodzenia może uszkodzić silnik.

Edit. dot. termostatu- w Twoim modelu może być termostat, z tym, że przegrzany silnik to znaczny remont.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Wojciech1968 napisał(a):
Edit. dot. termostatu- w Twoim modelu może być termostat, z tym, że przegrzany silnik to znaczny remont.



W takim razie nie będę ryzykował, i pływanie próbne odłożę na weekend po wymianie wirnika, termostatu, świec i oleju w spodzinie.
Poszukam w sklepach internetowych odpowiedniego wirnika i termostatu.

Czy ten wirnik będzie pasował do mojego Johnsona ??
http://www.permatech.com.pl/e-sklep/ind ... 181-434424

Pozdro


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ups nie zwróciłem uwagi, ze dodałeś namiar na firmę.

eder555 napisał(a):
Poszukam w sklepach internetowych odpowiedniego wirnika i termostatu.

Zapytaj o części np. tu http://www.permatech.pl/oferta/czesci_z ... mienne.php

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2012, o 22:28 

Dołączył(a): 29 lip 2011, o 22:27
Posty: 26
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
eder 555
Tu masz wszystko http://www.boats.net/parts/search/BRP/J ... parts.html Dostawa trwa do tygodnia od zapłaty. Termostat to coś też posiada.
Impeler który pokazujesz jest zgodny z katalogiem czyli pasuje.



Za ten post autor ludo52 otrzymał podziękowanie od: eder555
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2012, o 15:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Witam
Skontaktowałem się z pewnym sklepem wysyłkowym i powiedzieli, że nie mają oryginalnego wirnika do mojego Johnsona, lecz zaproponowali zamiennik. SIERRA 18-3001 - cena taka jak za oryginał. Czy te zamienniki są godne polecenia??
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 maja 2012, o 10:27 

Dołączył(a): 23 maja 2012, o 10:19
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
Dzieńdobry

Dokleję się do tematu - nie potrafię zidentyfikować mojego Johnsona:

J15BACNC
B0251310

Pomożecie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2013, o 17:26 

Dołączył(a): 10 cze 2011, o 22:10
Posty: 15
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowo-szuwarobagienny
Witam, nie chcę zakładać nowego tematu, więc piszę tu.
Otóż posiadam taki silnik, jednak uszkodzony. Obok wału znajduje się "patyczek" połączony na zewnątrz z dźwignią zmiany biegów, w środku nie jest do niczego przymocowany...Czego brakuje w tym silniku?
I w jaki sposób następuje tu wysprzęglenie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2013, o 20:41 

Dołączył(a): 29 lip 2011, o 22:27
Posty: 26
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Przemek571 napisał(a):
Witam, nie chcę zakładać nowego tematu, więc piszę tu.
Otóż posiadam taki silnik, jednak uszkodzony. Obok wału znajduje się "patyczek" :lol: połączony na zewnątrz z dźwignią zmiany biegów, w środku nie jest do niczego przymocowany...Czego brakuje w tym silniku?
I w jaki sposób następuje tu wysprzęglenie?


Druga część dźwigni jest przy przekładni.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2013, o 19:01 

Dołączył(a): 10 cze 2011, o 22:10
Posty: 15
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowo-szuwarobagienny
Tak, ale w moim przypadku dźwignia nie jest zaczepiona o nic... Na końcu znajduje się "jabłko", które powinno być o coś zaczepione. O co?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2014, o 21:11 

Dołączył(a): 4 sie 2014, o 21:03
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jestem nowy na forum więc WITAM wszystkich
Kupiłem stary silnik Evinrude E15ECNC i mam pytanie jaki powinien być skład mieszanki ?
Teraz robię mieszankę 1:50 ale mam wrażenie że za bardzo dymi na wolnych obrotach i strasznie zakleja świece zapłonowe.
z góry dziękuję za pomoc


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL