Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=67&t=11037
Strona 1 z 1

Autor:  eder555 [ 5 mar 2012, o 18:18 ]
Tytuł:  Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Witam
Dostałem w prezencie silnik dwu cylindrowy dwusuwowy Johnson 6, który przez ostatnie 13 lat był przykręcony na stojaku i stał pod kocykiem w garażu. Kiedy podałem mu świeżej mieszanki to ku mojemu zdziwieniu silnik za szóstym szarpnięciem zapalił. Ze względu na to ,że nie był w beczce z wodą to po mniej więcej 20 sekundach go zgasiłem.
Nie mogę znaleźć zbyt wielu informacji o tym silniku, czy ktoś z forum mógłby mi udzielić informacji na temat tego silnika oraz przybliżyć jak powinny wyglądać czynności eksploatacyjne?? Szczególnie interesuje mnie co należy po takim czasie w tym silniku sprawdzić zanim zacznie się go używać na wodzie. Niżej przesyłam zdjęcia silnika:
Na tabliczce ma napisane
model: 6.ba74c

serial: b 5108

Załączniki:
20120305_003.jpg
20120305_003.jpg [ 320.11 KiB | Przeglądane 20937 razy ]
20120305_002.jpg
20120305_002.jpg [ 295.17 KiB | Przeglądane 20937 razy ]
20120305_001.jpg
20120305_001.jpg [ 255.34 KiB | Przeglądane 20937 razy ]
20120305.jpg
20120305.jpg [ 284.68 KiB | Przeglądane 20937 razy ]

Autor:  ludo52 [ 5 mar 2012, o 19:29 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Podstawa to wymiana oleju w spodzinie. Nie pal go bez wody bo uszkodzisz pompę. Zamieść zdjęcie tabliczki znamionowej to to będzie można określić rok produkcji i rodzaj zapłonu.

Autor:  eder555 [ 5 mar 2012, o 20:39 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Przesyłam zdjęcie tabliczki na silniku, olej w spodzinie planuje jutro wymienić, jak wygląda sprawa w przekładni (przód, luz, tył) czy tam się olej wymienia również ??

Załączniki:
Tabliczka.JPG
Tabliczka.JPG [ 31.01 KiB | Przeglądane 20896 razy ]

Autor:  Wojciech [ 5 mar 2012, o 20:47 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

eder555 napisał(a):
Przesyłam zdjęcie tabliczki na silniku, olej w spodzinie planuje jutro wymienić, jak wygląda sprawa w przekładni (przód, luz, tył) czy tam się olej wymienia również ??

Spodzina, to te miejsce gdzie znajduje się przekładnia rewersu.
Zakup dobry olej przekładniowy do Johnsona , znajdziesz w necie sklepy.
W tym dziale znajdziesz sposób wymiany oleju.
O tu viewtopic.php?f=67&t=7700

Autor:  Prosiek [ 5 mar 2012, o 22:13 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

A propos pompy - to po tylu latach stania i próbach palenia bez wody wymieniłbym wirniczek w ciemno - bo jest na 80% sparciały i będziesz mieć w sezonie spokój. Od biedy może jeszcze wymień filtr paliwa i obejrzyj świece.
Uwaga - ten silnik ma takie dziwne pokrętło do regulacji mieszanki - nie należy się za bardzo nim kłopotać, byle ci nie gasł na wolnych obrotach.
Poszukaj w necie (jak jesteś anglojęzyczny) - można wygrzebać instrukcję obsługi małych Johnsonów 1.5 - 35 HP w pdf'ie (nie wyślę ci niestety na priva, bo plik ma 51 MB)
To starszy, ale bardzo dobry silnik - życzę wiele satysfakcji z użytkowania :-)

Autor:  ludo52 [ 5 mar 2012, o 22:24 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

No wiec : silnik z 74r z klasycznym magnetem. Mieszanka 1:25-ważne. Olej wymieniasz w przekładni bo tylko tam go znajdziesz(ostatnie zdjęcie) odkręcając dwie śruby, jedna widoczna na zdjęciu druga pod propelerem. Czy ma luz między F R nie wiem( może nie mieć)
Clymer w swym Outboard shop manual nie podaje nic oprócz tego że należy go uruchamiać przy 1000obr -min550
Tyle na szybko .W razie problemów pytaj.
Skorzystaj z rady powyżej .impeler do wymiany na 100%

Autor:  eder555 [ 5 mar 2012, o 23:18 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Witam
Po przeprowadzonej próbie uruchomienia silnika w beczce z wodą, zauważyłem ,że pompa obiegu chłodzącego jest na chodzie, z otworu wylotowego dosyć mocno pluje wodą z różnym natężeniem w zależności od ustawionych obrotów, na wszelki wypadek ją wymienię przed sezonem. Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz. Czy olej w przekładni musi być markowy firmy Johnson ?? Czy zwykły olej przekładniowy np: Hipol by sprawy nie załatwił? Pytam z czystej ciekawości.
Pozdrawiam

Autor:  Kurczak [ 6 mar 2012, o 07:35 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Raczej korzystałbym z olei dedykowanych do silników przyczepnych. Co do hipolu nie wlałbym go współcześnie nawet do "malucha" :lol:

Autor:  Jaromir [ 6 mar 2012, o 08:06 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

eder555 napisał(a):
Witam
Po przeprowadzonej próbie uruchomienia silnika w beczce z wodą, zauważyłem ,że pompa obiegu chłodzącego jest na chodzie, z otworu wylotowego dosyć mocno pluje wodą z różnym natężeniem w zależności od ustawionych obrotów, na wszelki wypadek ją wymienię przed sezonem. Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz. Czy olej w przekładni musi być markowy firmy Johnson ?? Czy zwykły olej przekładniowy np: Hipol by sprawy nie załatwił? Pytam z czystej ciekawości.
Pozdrawiam


Przekładnia w spodzinie jest prosta, ale pracuje w dość wysilony sposób i w w warunkach ciągłego chłodzsenia. Lepiej nie ryzykować z archaicznym "Hipolem", tylko użyć jakiegoś współczesnego oleju przekładniowego do pracy w niskich temperaturach - najlepiej po prostu oleju do spodzin silników...

Podobnie w przypadku oleju spalanego wraz z paliwem. Żadne "Miksole"... Ale każdy olej do dwusuwów zgodny z normą TCW3 będzie OK.

Różnica w cenie oleju nie jest warta kłopotow w niesprawnym z powodu paliwa silnikiem czy zmieloną przekładnią....

Autor:  Wojciech [ 6 mar 2012, o 12:02 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

eder555 napisał(a):
Czy zwykły olej przekładniowy np: Hipol by sprawy nie załatwił? Pytam z czystej ciekawości.

Dla uzupełnienia podam...
- Hipol ATF II E, olej przekładniowy syntetyczny 1l
Cena produktu: 65,53 zł
- Olej przekładniowy Evinrude/Johnson HPF XR Synthetic 1l
69.57 zł

Autor:  eder555 [ 6 mar 2012, o 12:51 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Witam
W moim Johnsonie spodzina jest przykręcona na czterech śrubach. Po ich odkręceniu z oporem schodzi na jakieś dwa centymetry i dalej nie chce iść, czy trzeba coś tam jeszcze zwolnić aby łagodnie zeszła??
Pozdrawiam

Autor:  Wojciech [ 6 mar 2012, o 12:57 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Sprawdź, czy na kolumnie silnika nie ma przykrytego klapką otworu, w którym może być łącze do rozpięcia cięgna zmiany biegów. Jeśli tego nie ma to musisz odpiąć cięgno zmiany biegów przy silniku .

Druga rzecz , to połączenie rurowe układu chłodzenia do pompy wodnej, tu mogło się uwolnić .
Przy składaniu wymaga niezłej precyzji przy dopasowaniu uszczelnień.

Autor:  eder555 [ 6 mar 2012, o 17:31 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Witam
W moim silniku aby rozłączyć cięgno zmiany przełożenia trzeba lekko rozsunąć spodzinę od kolumny wewnątrz jest śruba, którą trzeba wykręcić, po wykręceniu spodzina zeszła i można było przystąpić do demontażu pompy wody. Kanały jak i pompa lekko zarośnięta osadem, lecz wirniczek jest w dobrym stanie, elastyczny i w miarę miękki po wyczyszczeniu całości stwierdziłem ,że nie ma sensu go wymieniać i złożyłem silnik do kupy. Po odpaleniu go w beczce z wodą po chwili z kolumny zaczęła tryskać letnia woda. Pozostaje mi tylko olej w spodzinie wymienić na syntetyczny olej przekładniowy i zmiana starych trzynastoletnich świec zapłonowych na nowe. W najbliższy weekend wypróbuje silnik na wodzie.
Pozdrawiam

Autor:  Wojciech [ 6 mar 2012, o 18:16 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

eder555 napisał(a):
i zmiana starych trzynastoletnich świec zapłonowych na nowe.

Jaki cel wymiany 13 letnich świec na nowe, gdy odpalają bez trudności , a jaki pozostawienie 13 letniego wirnika pompy wodnej po kilku minutach pracy silnika ?

Autor:  eder555 [ 6 mar 2012, o 20:06 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Wojciech1968 napisał(a):
eder555 napisał(a):
i zmiana starych trzynastoletnich świec zapłonowych na nowe.

Jaki cel wymiany 13 letnich świec na nowe, gdy odpalają bez trudności , a jaki pozostawienie 13 letniego wirnika pompy wodnej po kilku minutach pracy silnika ?


Witam
Świece co prawda włączają silnik, ale wyglądają fatalnie i wymiana ich to pestka, wirnik chwilowo zostawię na niedzielną próbę silnika, będę sprawdzał czy pompuje wodę. Przed kwietniowym wodowaniem wirnik również zostanie wymieniony na nowy. Jak wygląda sprawa z termostatem w takim silniku??
Pozdrawiam

Autor:  Wojciech [ 6 mar 2012, o 20:24 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

eder555 napisał(a):
Jak wygląda sprawa z termostatem w takim silniku??

Termostatu nie ma.
Dlatego zalecana jest wymiana wirnika pompy ,
już na pewno gdy ma 13 lat.
Nie będziesz podczas manewrów patrzył cały czas na silnik ,
czy z otworu, z układu chłodzenia wypływa strumień wody.
Kilku minutowy brak chłodzenia może uszkodzić silnik.

Edit. dot. termostatu- w Twoim modelu może być termostat, z tym, że przegrzany silnik to znaczny remont.

Autor:  eder555 [ 6 mar 2012, o 21:21 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Wojciech1968 napisał(a):
Edit. dot. termostatu- w Twoim modelu może być termostat, z tym, że przegrzany silnik to znaczny remont.



W takim razie nie będę ryzykował, i pływanie próbne odłożę na weekend po wymianie wirnika, termostatu, świec i oleju w spodzinie.
Poszukam w sklepach internetowych odpowiedniego wirnika i termostatu.

Czy ten wirnik będzie pasował do mojego Johnsona ??
http://www.permatech.com.pl/e-sklep/ind ... 181-434424

Pozdro

Autor:  Wojciech [ 6 mar 2012, o 21:31 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

ups nie zwróciłem uwagi, ze dodałeś namiar na firmę.

eder555 napisał(a):
Poszukam w sklepach internetowych odpowiedniego wirnika i termostatu.

Zapytaj o części np. tu http://www.permatech.pl/oferta/czesci_z ... mienne.php

Autor:  ludo52 [ 6 mar 2012, o 22:28 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

eder 555
Tu masz wszystko http://www.boats.net/parts/search/BRP/J ... parts.html Dostawa trwa do tygodnia od zapłaty. Termostat to coś też posiada.
Impeler który pokazujesz jest zgodny z katalogiem czyli pasuje.

Autor:  eder555 [ 7 mar 2012, o 15:21 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Witam
Skontaktowałem się z pewnym sklepem wysyłkowym i powiedzieli, że nie mają oryginalnego wirnika do mojego Johnsona, lecz zaproponowali zamiennik. SIERRA 18-3001 - cena taka jak za oryginał. Czy te zamienniki są godne polecenia??
Pozdrawiam

Autor:  lipidor [ 23 maja 2012, o 10:27 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Dzieńdobry

Dokleję się do tematu - nie potrafię zidentyfikować mojego Johnsona:

J15BACNC
B0251310

Pomożecie?

Autor:  Przemek571 [ 6 sty 2013, o 17:26 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Witam, nie chcę zakładać nowego tematu, więc piszę tu.
Otóż posiadam taki silnik, jednak uszkodzony. Obok wału znajduje się "patyczek" połączony na zewnątrz z dźwignią zmiany biegów, w środku nie jest do niczego przymocowany...Czego brakuje w tym silniku?
I w jaki sposób następuje tu wysprzęglenie?

Autor:  ludo52 [ 6 sty 2013, o 20:41 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Przemek571 napisał(a):
Witam, nie chcę zakładać nowego tematu, więc piszę tu.
Otóż posiadam taki silnik, jednak uszkodzony. Obok wału znajduje się "patyczek" :lol: połączony na zewnątrz z dźwignią zmiany biegów, w środku nie jest do niczego przymocowany...Czego brakuje w tym silniku?
I w jaki sposób następuje tu wysprzęglenie?


Druga część dźwigni jest przy przekładni.

Autor:  Przemek571 [ 9 sty 2013, o 19:01 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Tak, ale w moim przypadku dźwignia nie jest zaczepiona o nic... Na końcu znajduje się "jabłko", które powinno być o coś zaczepione. O co?

Autor:  Tom_Krasu [ 4 sie 2014, o 21:11 ]
Tytuł:  Re: Silnik Johnson 6 hp - czynności eksploatacyjne

Jestem nowy na forum więc WITAM wszystkich
Kupiłem stary silnik Evinrude E15ECNC i mam pytanie jaki powinien być skład mieszanki ?
Teraz robię mieszankę 1:50 ale mam wrażenie że za bardzo dymi na wolnych obrotach i strasznie zakleja świece zapłonowe.
z góry dziękuję za pomoc

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/