Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 paź 2019, o 11:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 paź 2012, o 21:07 

Dołączył(a): 10 mar 2011, o 22:03
Posty: 61
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam.
Mam następujące pytanie.
Fakty: silnik 25 KM śruba normalna przy 3/4 manetki (brak obrotomierza) prędkość 8 km/h zużycie około 5l/h łajba 6,75 m długości.
Czy jeśli założę śrubę o większym skoku i większej średnicy to przy tej samej prędkości obniżą się obroty i zużycie paliwa.
Eksperymenty kosztują , a wiedza jest bezcenna.
Z Szacunkiem dla Forum i dla Wiedzy i doswiadczenia. Sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2012, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 20:37
Posty: 11173
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1208
Otrzymał podziękowań: 1373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Może tu znajdziesz odpowiedź http://www.propellerhub.com/

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2012, o 00:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 wrz 2010, o 18:17
Posty: 26
Lokalizacja: Warszawka
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: mam dużo, zbieram nadal
Sruby mozna podzielic m.in. na dwie kategorie: uciagowe i szybkobiezne.
Uciagowa sruba ma mniejszy skok, ale wieksze pokrycie. Osiagasz lepsze przyspieszenie i uciag kosztem predkosci maksymalnej. Sruba szybkobiezna natomiast bedzie miala wiekszy skok i mniejsze pokrycie.
Zakladam, ze Twoja lodka jest raczej lodka wolnobiezna. Stosunek skoku do srednicy sruby jachtu nie plywajacego w slizgu powinien teoretycznie wynosic ok 0,55 do 1.
Jezeli zwiekszysz skok sruby, to obciazenie silnika rosnie. Wtedy istnieje mozliwosc, ze nie bedzie on mogl wkrecic sie na swoje maksymalne obroty. Szkoda, ze nie wiesz czy osiaga on obroty wskazywane przez producenta w instrukcji (brak obrotomierza).

Jezeli zalozysz wieksza srube o wiekszym skoku mozesz osiagnac odwrotny efekt niz chcesz. Obroty spadna, bo silnik nie bedzie mial sily pokonac oporu wody, ale spalanie nie spadnie (a moze nawet wzrosnac).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2012, o 08:25 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8144
Podziękował : 1044
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie wiem co to za lodz i jaki silnik, ale dla porownania- przy predkosci powyzej 5w (czyli wiecej niz te 8 km/g) moja lodka 8.5 m 3t. na silniku 15 km suzuki spala ok 2 l /g lub mniej. Tohatsu 6km palil ponizej litra. Moja lodka to jacht zaglowy z dobrym dnem dajacym male opory. Srube mam uciagowa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2012, o 18:00 

Dołączył(a): 10 mar 2011, o 22:03
Posty: 61
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dziękuje.Na tej łajbie przy TOHATSU 25c3 dwusuw i tak nie wejdę w ślizg i na tym mi nie zależy. Ale chciałem przy prędkości 8-10 km/h i po zmianie śruby obniżyć zużycie paliwa.
Łódka waży około 1,5 t. Przesyłam foto.


Załączniki:
20120707_140158 (Kopiowanie).jpg
20120707_140158 (Kopiowanie).jpg [ 175.6 KiB | Przeglądane 4541 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2012, o 19:19 

Dołączył(a): 18 lip 2011, o 13:38
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Śruba powinna być dobrana tak ,aby silnik pod normalnym obciążeniem dokręcał do obrotów nominalnych(patrz wskazania producenta),tak więc bez obrotomierza trudno Ci będzie. http://forum-motorowodne.pl/silniki-do- ... obor-sruby)/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 gru 2014, o 19:21 

Dołączył(a): 28 gru 2014, o 19:13
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam kolego twoja lodka to teal 22 albo inaczej ja nazywaja teal 670 sam sie rozgladam za jedna z nich piekna lodz 2.45 szerokosci hull z mozliwoscia plywania morskiego co do silnikow to 25hp tylko uciaguwka na te rozmiary i mase a silnik jakbys chcial poplynac saybciej to kolo 60_70hp tez z uciagowka z 25 to tylko predkosc spacerowa a no morze i strefy przybrzezne zamalo oczywiscie do teal 22.......ale mysle ze po rzekach i jeziorach tylko plywasz wiec spacerowo pozdrawiam z angli.......


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2014, o 11:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 02:08
Posty: 8816
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1657
Otrzymał podziękowań: 1730
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
plitkin napisał(a):
moja lodka 8.5 m 3t. na silniku 15 km suzuki spala ok 2 l /g lub mniej. Tohatsu 6km palil ponizej litra.

Plitkin - przy tej samej prędkości?

Przemawia do mnie to, co pisze Saper30, ten silnik 25KM za słaby do tej łodzi. A jeśli do pływania wypornościowego, to znów trochę za duży... No i dwusuw.
Co do śruby, to przy pływaniu wypornościowym, jeśli zależy nam na małym zużyciu paliwa a prędkość nie odgrywa specjalnie roli, lekkie zwiększenie skoku/średnicy śruby z reguły powoduje zmniejszenie spalania na kilometr. Wada to problemy z osiągnięciem prędkości maksymalnej dla danego silnika. Ale coś za coś. Jeśli robimy długie dystanse spokojnie sobie żeglując, jest to opłacalne... :-D

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2014, o 11:54 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8144
Podziękował : 1044
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Tak, ta sama predkosc.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2014, o 13:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 02:08
Posty: 8816
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1657
Otrzymał podziękowań: 1730
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
plitkin napisał(a):
Tak, ta sama predkosc.

Ciekawe, prawda?
Jeśli przyjmiemy, że oba silniki mają podobne spalanie licząc w g/KM, to wynikałoby z tego (zgodnie z rozsądkiem zresztą), że przy pływaniu wypornościowym tracimy przy używaniu silnika zbyt dużego. Tymczasem stosowanie silników przewymiarowanych jest powszechne, wydaje się nam, że silnik mocniejszy musi być lepszy, co w większości wypadków nie jest prawdą. Zyskując nieznacznie na prędkości maksymalnej nieproporcjonalnie zwiększamy zużycie paliwa.
Podejrzewam jednak, że u Ciebie chodziło o dostosowanie się do warunków morskich, gdzie zwiększenie mocy silnika jest pożądane.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2014, o 13:53 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 17:17
Posty: 8144
Podziękował : 1044
Otrzymał podziękowań: 3232
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
A - morze. B - komfort (przede wszystkim manewrowania) jest zupełnie inny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL