Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Olej 10W30 https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=67&t=18688 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Flagsztok [ 16 kwi 2014, o 09:03 ] |
Tytuł: | Olej 10W30 |
Potrzebuję olej 10W30 do diesla i do tego w wersji 'heavy duty' - przynajmniej tak producent silnika sobie życzy. Nie mogłem znaleźć takiego oleju - ani 'marynistycznego' ani samochodowego. Przypadkiem trafiłem na taki olej w Castoramie - niby do agregatów prądotwórczych ale piszą na butelce, że do innych silników także diesla może być stosowany. I jest HD. Można taki olej nalać do silnika czy szukać czegoś innego? W necie znalazłem jakiś Liqui Moly - ten z kolei do kosiarek ![]() |
Autor: | Wojciech [ 16 kwi 2014, o 09:14 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Do jakiego silnika? |
Autor: | D40 [ 16 kwi 2014, o 09:41 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
58 344 31 31 ja kupowałem w zeszłym roku pod podanym numerem tel serwis Yanmar |
Autor: | Flagsztok [ 16 kwi 2014, o 10:50 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Wojciech1968 napisał(a): Do jakiego silnika? Zabytkowy Farymann 10 KM. 20W-30 ponoć też może być. |
Autor: | D40 [ 16 kwi 2014, o 12:49 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Jeszcze pomyśl o Statoilu , większość baz produkuje kilka firm, a Statoil jest takim producentem. PoWErWAy MonoGrAdES Ten olej na bazie mineralnej do silników wysokoprężnych można stosować także do silników benzynowych, systemów hydraulicznych, sprężarek, konwerterów i innych urządzeń, w przypadku których zalecany jest olej jednosezonowy. SAE 30 i 40 to typy polecane do silników stacjonarnych i żeglugowych, np. łodzi rybackich i jednostek transportu przybrzeżnego. PowerWay 10W API CF/SG. PowerWay 30 E2, API CF-2/CF/SG. KlAsA JAKośCi: Allison C-4, MB-Approval 228.0, MAN 270, MTU 1, ZF TE-ML 02H, ZF TE-ML 04B. PowerWay 40 ACEA E2, API CF-2/CF/SG. KlAsA JAKośCi: Allison C-4, MB-Approval 228.0, MAN 270, MTU 1, ZF TE-ML 02H, ZF TE-ML 04B. |
Autor: | Alterus [ 16 kwi 2014, o 13:48 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Flagsztok napisał(a): Zabytkowy Farymann 10 KM. 20W-30 ponoć też może być. Lepiej jednak nie. Jeśli silnik nie pracuje ciągle, a uruchamiany jest dość często na krótko (na przykład do manewrów portowych), pierwsza liczba im niższa, tym dla silnika korzystniejsza. Szczególnie, kiedy jest zimno. Druga, która określa zachowanie odpowiedniej lepkości w podwyższonej temperaturze, akurat odwrotnie. I oczywiście olej mineralny - półsyntetyk w ostateczności. Starsze silniki nie przepadają za zbyt nowoczesnymi olejami. Producent nie jest tak istotny, byle olej przeznaczony był do diesla. |
Autor: | D40 [ 16 kwi 2014, o 14:06 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
W tym przypadku moim zdaniem to nie ma znaczenia czy lepkość zachowana będzie w temp -25 dla SAE 10, czy -20 dla SAE 15 lub -15 dla SAE 20. Nie znam jednostek pływających w takich temperaturach Wystarczjący jest dobry olej sezoenowy SAE 30 |
Autor: | Alterus [ 16 kwi 2014, o 15:54 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
D40 napisał(a): Wystarczjący jest dobry olej sezoenowy SAE 30 Ponieważ lepkość ani nie zwiększa, ani nie zmniejsza się skokowo, korzystniejsze warunki pracy dla silnika stwarza olej o niższej początkowej lepkości (łatwiejszy rozruch, szybsze rozprowadzenie oleju tak w kanałach jak przez rozbryzg), dlatego warto taki stosować. Nie jest to konieczne, ale silnikowi dobrze służy. Pierwsze silniki były smarowane olejem rycynowym i też chodziły... ![]() |
Autor: | Marian Strzelecki [ 16 kwi 2014, o 19:31 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Ta dyskusja przypomniała mi motto starego mechanika. Na pytanie, jak często mam wymieniac olej w skrzyni biegów w 2-CV odpowiedział: MA BYĆ . ![]() |
Autor: | Flagsztok [ 18 kwi 2014, o 06:35 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Ja tam się nie znam więc chciałem nalać olej jaki producent zaleca. Ale w międzyczasie sporo w technologii się zmieniło i oleje tej klasy są już rzadko spotykane. Znalazłem Quicksilver 10W30 do silników zaburtowych czterosuwowych. Taki olej będzie się istotnie różnił od oleju dedykowanego do wbudowanego diesla? |
Autor: | D40 [ 18 kwi 2014, o 06:51 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
10w30 to nie wszystko patrz na klasyfikację Klasyfikacja ta wyróżnia normy olejów dla silników benzynowych oznaczane literą „S” i silników Diesla oznaczane literą „C”. Po literze oznaczającej typ silnika umieszczana jest druga litera oznaczająca normę właściwą (im dalsza litera alfabetu tym norma wyższa i nowsza), a w przypadku silników dieslowskich dodatkowo umieszczana jest cyfra oznaczająca podnormę. Najnowsze obowiązujące obecnie normy to SN i CJ-4. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 18 kwi 2014, o 12:09 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Większość współczesnych olejów dedykowana jest do bardzo wyrafinowanych silników z elektroniką wtrysku. Tobie potrzebny jest najtańszy, najgorszy olej 15w40 z dopiskiem może być do diesla, dobrze, jak byś znalazł w opisie : "do zabytkowych" . Dla przykładu taki pierwszy z brzegu, który wypadł z wyszukiwarki aukcji: http://allegro.pl/valvoline-maxlife-10w ... 29563.html lub taki http://allegro.pl/motul-300v-competitio ... 99215.html Tyle, że ja bym szukał dalej, tych tańszych, bo po co przepłacać za nazwę. MJS ps Masz stary silnik i do niczego mu nie służą nowoczesne dodatki myjące wtrysk. |
Autor: | Flagsztok [ 18 kwi 2014, o 13:36 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Marian Strzelecki napisał(a): Większość współczesnych olejów dedykowana jest do bwrzdo wyrafimowanych silników z elektronikę wtrysku. Tobie potrzebny jest najtańszy, najgorszy olej 15w40 z dopiskiem może być do diesla I chyba właśnie do tego to zmierza. Ze sklepu, w którym znalazłem 10W30, ale do silników zaburtowych, dzwonili do dystrybutora i ten stwierdził, że do wbudowanego diesla taki olej się nie nadaje. A mineralny 15W40 jest wszędzie bez problemu. |
Autor: | Były user [ 18 kwi 2014, o 14:10 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
http://ioleje.pl/produkt,361/orlen-oil-trawol-10w-30-1l.html 10w30 CD ma czyli do diesli OK. To jest ten tani prosty olej. http://allegro.pl/lotos-agrol-stou-plus-10w30-5l-i4089827278.html http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/Produkty/Strony/Produkt.aspx?produkt=ORLEN_OIL_SUPEROL_CD_10W-30.aspx Te 2 Cię interesują najbardziej. Zastosowanie także do silników mocno obciążonych, starszej konstrukcji i z dużym przebiegiem. Orlen - warsztaty samochody ciężarowe/maszyny rolnicze/oldtimery w okolicy - pogadaj powinni Ci sprzedać do baniaka jak mają. Najmniejsze opakowania fabryczne orlenowego - 17kg. Zupełnie poważnie poszukałbym serwisu ciężarówek czy traktorów w okolicy - będą mieli beczkę z pompką. http://maxmoto.pl/olej-bel-ray-marine-diesel-4t-10w-30-4l,id5108.html A tu masz Marine jak chcesz przepłacać. |
Autor: | Były user [ 18 kwi 2014, o 14:29 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Alterus napisał(a): Ponieważ lepkość ani nie zwiększa, ani nie zmniejsza się skokowo, korzystniejsze warunki pracy dla silnika stwarza olej o niższej początkowej lepkości (łatwiejszy rozruch, szybsze rozprowadzenie oleju tak w kanałach jak przez rozbryzg), dlatego warto taki stosować. Niestety nie mogę się zgodzić. Jest wręcz odwrotnie. To co piszesz dotyczy eksploatacji w miarę nowoczesnego silnika przystosowanego do danej lepkości oleju i ułatwienia rozruchu w bardzo niskich /poniżej zera/ temperaturach. Wtedy jest prawdziwe. Jeśli mówimy o silnikach jachtowych starszej konstrukcji z dużymi przebiegami - olej o niższej początkowej lepkości to wolniejszy /w przypadku niektórych typów pomp dużo wolniejszy!!!/ wzrost ciśnienia w układzie smarowania czyli wolniejsze rozprowadzenie oleju w silniku co w połączeniu z niemodyfikowanymi powierzchniowo panewkami wykonanymi z niezaawansowanych stopów i częstymi w przypadku silników jachtowych długimi przestojami przeplatanymi krótkimi okresami pracy oraz równie częstej pracy jachtowych diesli w warunkach permanentnego niedogrzania bywa zabójcze. Olej o niższej od zalecanej początkowej lepkości to często utrudniony, wymagający dodatkowych zabiegów, bądź nawet niemożliwy rozruch na zimno wyeksploatowanego diesla starszej konstrukcji z powodu niedostatecznej kompresji. |
Autor: | Ryś [ 18 kwi 2014, o 15:02 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
Zajrzałem do sklepu - w małych ilościach kupi: http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/P ... aspx?kat=3 http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/P ... aspx?kat=0 Też mogą być. Ciutkę 'gęstszy' olej wcale staremu silnikowi nie zawadza ![]() Ważniejsze by był "CD", w każdym razie nie wyżej niż CF. A dodam przy okazji inną poradę: kapnij trochę oleju do paliwa. Należy rozbełtać, chyba że użyjesz Miksolu. Dosłownie kapkę starczy (daję 1/4 litra na 100 l diesla), choć można więcej, diselek potrafi palić olej. Idzie o smarowanie układu wtryskowego - dzisiejsze paliwo jest suche i bez siarki, stare pompy przewidziane były na tłustsze. |
Autor: | Flagsztok [ 22 kwi 2014, o 10:52 ] |
Tytuł: | Re: Olej 10W30 |
RyśM napisał(a): Zajrzałem do sklepu - w małych ilościach kupi: http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/P ... aspx?kat=3 Zajechałem na najgorszą stację Orlenu w okolicy, poszedłem do najdalej wciśniętego w kąt regału i na najniższej półce pod warstwą kurzu znalazłem ![]() Całe 12 PLN za litr bo nikt tego nie kupuje. Dzięki. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 22 kwi 2014, o 13:49 ] | ||
Tytuł: | Re: Olej 10W30 | ||
Chwała Orlenowi ![]()
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |