Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=67&t=20260
Strona 1 z 2

Autor:  Marian Strzelecki [ 3 sie 2013, o 00:08 ]
Tytuł:  Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

Znalazłem aukcję z białym krukiem:

http://allegro.pl/polski-silnik-zaburto ... 60494.html

cytaty z opisu:
... Z informacji od wnucząt konstruktora, wynika że jest to AS350 22KM
...Do dzisiejszych czasów brakuje nawet zdjęć silnika i nie zachowały się też w firmie gdzie powstał


MJS

Załączniki:
1_f.jpg
1_f.jpg [ 37.09 KiB | Przeglądane 12712 razy ]

Autor:  Marian Strzelecki [ 5 sie 2013, o 11:59 ]
Tytuł:  Re: Rarytas na aukcji: silnik Schneidera AS-350

I co?
żaden związek, ani muzeum nie poczuwa się do...?

Myślałem, że chociaż oglądaczy-kolekcjonerów będzie więcej :-(

Załączniki:
4_f.jpg
4_f.jpg [ 41.8 KiB | Przeglądane 12576 razy ]

Autor:  Leszek [ 14 paź 2014, o 20:54 ]
Tytuł:  Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

Przepraszam Wszystkich Motorowodniaków. Proszę o przypomnienie, był taki silnik który miał regulacje szybkości w postaci takiej przesuwanej dźwigni z przodu. Czy to był NIESOB? Na takim, dawno dawno dawno temu, szkoliłem młodych ludzi. Jestem przekonany, że koledzy w jakimś wątku opisywali ten silnik. Ja wspominam go jako niezawodny, przyjazny silnik. W tych czasach były As-y, Gad-y i Schneidery(proszę poprawić). Na takich pływałem. Ale zawsze się bałem, że to koło zamachowe mnie zabije. Nie mówiąc o tym, że po uruchomieniu, motorówka czy jacht, nabierał od razu szybkości. Silnik pracował na początku z dosyć dużą mocą. Pamiętam, że po uruchomieniu takiego Gada (czy Asa już nie wiem) 1000 cm3 ruszał tak mocno do przodu, że trudno było utrzymać się na pokładzie. Sam wypadłem. :rotfl: Trzeba było w odpowiedniej pozycji, zapierając się nogami, szarpać nawinięty na koło zamachowe sznurek. To były czasy.

Autor:  Marian Strzelecki [ 14 paź 2014, o 22:01 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Mam takie coś od (chyba) silnika Gajęckiego: kto wie /kto chce?
http://www.swistak.pl/a56512295,GAD-Gaj ... innym.html

Załączniki:
222587562_400.jpg
222587562_400.jpg [ 37.94 KiB | Przeglądane 11973 razy ]

Autor:  Leszek [ 14 paź 2014, o 22:07 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Marian Strzelecki napisał(a):
Mam takie coś od (chyba) silnika Gajęckiego: kto wie /kto chce?
http://www.swistak.pl/a56512295,GAD-Gaj ... innym.html

Kurcze nie wiem czy to to. Napiszę potocznie. Taka wajcha którą zmieniałem pracę silnika: szybciej lub wolniej. Ale to był NIESOB. Już sobie przypomniałem. Czyja to była produkcja?

Autor:  Marian Strzelecki [ 14 paź 2014, o 22:41 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Leszek1954 napisał(a):
to był NIESOB. Już sobie przypomniałem. Czyja to była produkcja?

Nasza. :cool:
Były dwa rozmiary kolumny i różne przełożenia.
Długa kolumna miała cięższe (wojskowe?) rybackie.
MJS


ps
http://fotoforum.gazeta.pl/a/60369.html

Załączniki:
HYRCOEkIX3tS57apYX.jpg
HYRCOEkIX3tS57apYX.jpg [ 20.68 KiB | Przeglądane 11926 razy ]
bFNPyro85ykFAfNNAX.jpg
bFNPyro85ykFAfNNAX.jpg [ 83.03 KiB | Przeglądane 11926 razy ]

Autor:  Alterus [ 14 paź 2014, o 22:53 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Marian Strzelecki napisał(a):
Nasza. :cool:
MJS

Z Bydgoszczy. Były różne "niesoby", produkowali je przez kilka lat i nie wiedzieć czemu przestali. Dobre silniki, jak na tamte czasy, konstruktor sam pływał, więc wiedział o co chodzi.

Autor:  boSmann [ 14 paź 2014, o 22:56 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Marian Strzelecki napisał(a):
Leszek1954 napisał(a):to był NIESOB. Już sobie przypomniałem. Czyja to była produkcja?Nasza

Potęgą byliśmy http://skmlok.host77.pl/historia-polski ... yczepnych/

Autor:  pająk [ 22 paź 2014, o 20:23 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Inżynier Niesobski skonstruował, oprócz seryjnego modelu 125, także prototyp o większej pojemności, chyba 250. Dwucylindrowy dwusuw wyposażono w gaźnik motocykla WFM. Dwa lata temu jeden z wykonanych prototypów (8 sztuk?) był wystawiony na aukcji (foto) za symboliczne pieniądze.
Co do Niesobów 125 to spotkałem się z opinią, że były dość paliwożerne, ale może po prostu mój rozmówca pływał na źle wyregulowanym egzemplarzu. W każdym razie nie miał z takimi silnikami wiele doświadczeń.

Załączniki:
niesob 125.jpg
niesob 125.jpg [ 193.43 KiB | Przeglądane 11645 razy ]
2101284474.jpg
2101284474.jpg [ 59.88 KiB | Przeglądane 11645 razy ]

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 20:34 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

pająk napisał(a):
Co do Niesobów 125 to spotkałem się z opinią, że były dość paliwożerne, ale może po prostu mój rozmówca pływał na źle wyregulowanym egzemplarzu. W każdym razie nie miał z takimi silnikami wiele doświadczeń.

Witam. Ja pływałem na takim (na zdjęciu ten dolny) szkoląc młodych motorowodniaków. Powiem szczerze nie zastanawiałem się ile to pali. Inne czasy były. Ale to niezawodny naprawdę dzielny silnik. Ciekawa była regulacja obrotów. Ten drążek z przodu był przesuwany w prawo lub lewo i tym się regulowało prędkość. Było to wygodne i trochę niebezpieczne bo trzeba było bardzo uważać.

Autor:  Wojciech [ 22 paź 2014, o 20:37 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

pająk napisał(a):
Inżynier Niesobski skonstruował, oprócz seryjnego modelu 125, także prototyp o większej pojemności, chyba 250.


Produkowane były w różnych modelach i odmianach:
- ŁT 125 moc 6KM - tylko do łodzi turystycznych
- ŁT 125 W - silnik wyłacznie do wyścigów motorowodnych
- ŁR 125 K - silnik tylko do łodzi roboczych z krótką kolumną
- ŁR 125 D - silnik tylko do łodzi rybackich z długą kolumną
- ŁT 250 moc 12KM - silnik do łodzi turystycznych,dwusuwowy,dwucylindrowy poj.250cm³
- ŁT 500 moc 25KM - silnik dwusuwowy,czterocylindrowy poj.500cm³ (prototyp)

http://www.motorowodniakbydgoszcz.witryna.info/

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 20:45 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Ja widziałem taki silnik ŁT 125 moc 6KM - tylko do łodzi turystycznych
jako eksponat we Władysławowie. Stoi tam taki kuter, jako muzeum przy wejściu na falochron, i tam go eksponują.

Autor:  pająk [ 22 paź 2014, o 20:52 ]
Tytuł:  Re: Rarytas na aukcji: silnik Schneidera AS-350

Odgrzewam stary wątek, bo silnik jest faktycznie ciekawostką, chociaż nie unikatem, jak napisano w aukcji. Rozmawiałem z właścicielem, silnik był w świetnej kondycji i to go wyróżniało. Pokaz sprawności jest tu: https://www.youtube.com/watch?v=wdfOaOTdBwA

Silników AS widziałem co najmniej kilka, tj. jakieś 7-9 sztuk, w różnej kondycji. Aktualnie ktoś z Legionowa taki sprzedaje: http://olx.pl/oferta/silnik-spalinowy-z ... 716e83415c
Ciekawostką jest fakt, że ciągle można kupić do nich oryginalne nowe odlewy, np. śruby czy gaźnika. Oferuje je syn konstruktora, jako produkty swojej firmy, niestety jego strona www jest nieaktywna.

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 20:57 ]
Tytuł:  Re: Rarytas na aukcji: silnik Schneidera AS-350

Marian Strzelecki napisał(a):
Znalazłem aukcję z białym krukiem:

http://allegro.pl/polski-silnik-zaburto ... 60494.html

cytaty z opisu:
... Z informacji od wnucząt konstruktora, wynika że jest to AS350 22KM
...Do dzisiejszych czasów brakuje nawet zdjęć silnika i nie zachowały się też w firmie gdzie powstał

Ale to jest jakiś nowszy model. Ja pływałem z takim silnikiem i nie miał takiej obudowy. Z którego roku jest?

Autor:  pająk [ 22 paź 2014, o 21:07 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Być może ta dwucylindrówka z aukcji to pięćsetka. Skopiowałem opis aukcji ale na szybko nie mogę znaleźć.
Silników ŁT 125 kojarzę kilka z allegro, fajnie, że nie wyginęły. W akcji niestety nie widziałem.

Autor:  Marian Strzelecki [ 22 paź 2014, o 21:16 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Może by tak stworzyć dział : Stare polskie siniki ?
lub skompilować wątki o Gadach Schnaiderach Niesobach itp w jeden.
MJS

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 21:17 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

pająk napisał(a):
Być może ta dwucylindrówka z aukcji to pięćsetka. Skopiowałem opis aukcji ale na szybko nie mogę znaleźć.
Silników ŁT 125 kojarzę kilka z allegro, fajnie, że nie wyginęły. W akcji niestety nie widziałem.
Dopowiem był naprawdę cichy. Patrząc na GADY i ASY, to luksus.

Autor:  pająk [ 22 paź 2014, o 21:23 ]
Tytuł:  Re: Rarytas na aukcji: silnik Schneidera AS-350

Marian Strzelecki napisał(a):
wynika że jest to AS350 22KM


Nie znam roku produkcji, nie kontaktowałem się z właścicielem. Ta obudowa faktycznie dziwna, nie widzę takiej w innych silnikach.

Autor:  pająk [ 22 paź 2014, o 21:28 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Cytuj:
Dopowiem był naprawdę cichy. Patrząc na GADY i ASY, to luksus.


No to Szanowny Kolega pozamiatał. Zaczynam żałować, że nie kupiłem ładnego egzemplarza Niesoba, który się parę lat temu pokazał.

W sumie to wątek o polskich silnikach można by założyć, żeby nie pisać w trzech naraz :) Jak jest tutaj przyjęte - moderator sprząta wątki i przenosi do jednego czy samemu się zakłada nowy?

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 21:28 ]
Tytuł:  Re: Rarytas na aukcji: silnik Schneidera AS-350

Ja miałem zbiornik na paliwo zewnętrzny.

Autor:  Wojciech [ 22 paź 2014, o 21:34 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

pająk napisał(a):
sumie to wątek o polskich silnikach można by założyć, żeby nie pisać w trzech naraz :) Jak jest tutaj przyjęte - moderator sprząta wątki i przenosi do jednego czy samemu się zakłada nowy?

W zasadzie samemu zakłada się wątek.
Jeżeli jest taka konieczność to się przenosi.

Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie aby temu wątkowi nadać nowy tytuł.
Np. Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 21:39 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Wojtku Witam! Rzeczywiście załóż taki temat i zcal to wszystko.

Autor:  pająk [ 22 paź 2014, o 21:40 ]
Tytuł:  Re: Był taki silnik

Jeśli autor wątku się zgodzi to ok. Chętnie się podzielę zdjęciami naszych zabytkowych silników, swoich mam mało, ale z sieci zapisuję od kilku lat. Na przykład coś ze cztery egzemplarze kajakowe Malcherka się uchowały do naszych czasów, a mało kto o tym wie.

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 21:53 ]
Tytuł:  Re: Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

pająk napisał(a):
Jeśli autor wątku się zgodzi to ok. Chętnie się podzielę zdjęciami naszych zabytkowych silników, swoich mam mało, ale z sieci zapisuję od kilku lat. Na przykład coś ze cztery egzemplarze kajakowe Malcherka się uchowały do naszych czasów, a mało kto o tym wie.
Serdecznie zapraszam.

Autor:  pająk [ 22 paź 2014, o 22:06 ]
Tytuł:  Re: Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

To może na początek przedwojenny GAD 250 ze zbiorów Muzeum Techniki. Nie znam innego zachowanego egzemplarza sprzed wojny, może gdzieś jeszcze taki jest.
Foto zrobione w MT w 2005 roku. W roku ubiegłym sfotografowałem już dwa Gady. Ten z lewej to czterocylindrowa pięćsetka, jeśli wierzyć informacji podanej w książce J. Berkana.

Na kolejnych zdjęciach (z sieci) silnik kajakowy Stefana Malcherka z Poznania, przedwojenny.

Załączniki:
dsc00362zm.jpg
dsc00362zm.jpg [ 157.58 KiB | Przeglądane 11463 razy ]
dsc00360v.jpg
dsc00360v.jpg [ 132.72 KiB | Przeglądane 11463 razy ]
dsc00359l.jpg
dsc00359l.jpg [ 135.17 KiB | Przeglądane 11463 razy ]
Komentarz: przedwojenny GAD 250
GAD 250.jpg
GAD 250.jpg [ 212.59 KiB | Przeglądane 11463 razy ]
Komentarz: GAD 250 i GAD 500
GAD 250 Muzeum Techniki.jpg
GAD 250 Muzeum Techniki.jpg [ 208.45 KiB | Przeglądane 11463 razy ]

Autor:  Leszek [ 22 paź 2014, o 22:27 ]
Tytuł:  Re: Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

Ten kajakowy to WARTA

Autor:  Leszek [ 23 paź 2014, o 16:00 ]
Tytuł:  Re: Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

Jakiś ślepy jestem. Pisałem to b. późno. Ale trochę podobny do niej.

Autor:  pająk [ 23 paź 2014, o 18:19 ]
Tytuł:  Re: Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

Zachowane Asy, niedawno oferowane do sprzedaży. Przerzuciłem dysk i widzę, że większość zdjęć zgrałem na płyty, to jest zmora naszych czasów, że mnożą się sztuki nośników i później trudno na nich znaleźć to co się akurat chce. Ale na pewno mam zdjęcia jeszcze dwóch kajakowych Malcherków. I różnych Gadów.

Załączniki:
157440643_2_644x461_silnik-spalinowy-zaburtowy-polski-zabytek-dodaj-zdjecia_rev001.jpg
157440643_2_644x461_silnik-spalinowy-zaburtowy-polski-zabytek-dodaj-zdjecia_rev001.jpg [ 40.81 KiB | Przeglądane 11233 razy ]
127384725_2_644x461_800 zł.jpg
127384725_2_644x461_800 zł.jpg [ 32.6 KiB | Przeglądane 11233 razy ]
96834321_1_644x461_as-schneider-silnik-zaburtowy-chojnice.jpg
96834321_1_644x461_as-schneider-silnik-zaburtowy-chojnice.jpg [ 35.83 KiB | Przeglądane 11233 razy ]
81651875_1_644x461_silnik-do-lodki-kamien-pomorski 603 434 632.jpg
81651875_1_644x461_silnik-do-lodki-kamien-pomorski 603 434 632.jpg [ 20.68 KiB | Przeglądane 11233 razy ]
77822057_6_644x461_as-schneider-silnik-zaburtowy.jpg
77822057_6_644x461_as-schneider-silnik-zaburtowy.jpg [ 10.85 KiB | Przeglądane 11233 razy ]

Autor:  Marian Strzelecki [ 23 paź 2014, o 18:53 ]
Tytuł:  Re: Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

pająk napisał(a):
to jest zmora naszych czasów, że mnożą się sztuki nośników i później trudno na nich znaleźć to co się akurat chce.

A ja myślałem ,że to ja tak na starość mam :lol:

Autor:  pająk [ 23 paź 2014, o 19:17 ]
Tytuł:  Re: Polskie silniki zaburtowe i stacjonarne do łodzi.

Płyty się mnożą jak króliki, bo w sieci jest masa ciekawych obrazków, oczywiście każdego nie chce się opisywać no i dlatego później wiadomo, że coś jest zapisane ale nie wiadomo gdzie. Jeszcze do tego dochodzi fakt, że po wejściu płyt o większej pojemności napędy słabo sobie dają z nimi radę, mijają wieki niczym otworzą się miniaturki. Dlatego to jest zmora...
Ale spróbuj czegoś nie zapisać, to za parę miesięcy okaże się, że to akurat jest potrzebne a z sieci już zdążyło zniknąć. Jak choćby strona ze spisem polskich przedwojennych motocykli, gdzie był też jeden z kajakowych Malcherków. No i teraz zamiast ściągnąć ze strony muszę go szukać na tej setce płyt :)

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/