Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
MD7B - wskaźnik temperatury nie podnosi się https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=67&t=28529 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | mikolajf [ 10 maja 2018, o 11:06 ] |
Tytuł: | MD7B - wskaźnik temperatury nie podnosi się |
Witam kolegów. Mam dwa pytania: 1. Wskaźnik poziomu paliwa pokazuje maks i nie reaguje. Odkręciłem pokrywę zbiornika i poruszałem pływakiem, bo myślałem, że się zawiesił, ale zegar VDO dalej wskazuje na maksymalne wychylenie strzałki. Zmierzyłem napięcie na pokrywie baku z paliwem (są tam dwa przewody) i wskazuje 7.5 V. Co to może być i jak to naprawić? 2. Wskaźnik temperatury nie idzie w górę tylko stoi nieruchomo na minimum. Ruszałem kontaktami, bo myślałem że skorodowały, ale to niczego nie zmieniło. Mam zainstalowny ostrzegawczy buczek i lampkę kontrolną i one działają. Natomiast wskaźnik stoi nieruchomo. Z góry dziękuję za pomoc. Mikołaj |
Autor: | Ryś [ 10 maja 2018, o 11:53 ] |
Tytuł: | Re: MD7B - wskaźnik temperatury nie podnosi się |
Odłącz odnośne przewody od silnika/czujnika i podaj na nie jakieś napięcie, jakkolwiek Ci wygodniej będzie, tzn. np. dotknąc klemy akumulatora i masy, czy czegoś, albo uzyć bateryjki od latarki - w ten sposób sprawdzisz czy zegary w ogóle działają. Podejrzane sa częściej czujniki niż zegary. To rzecz nabyta i psuje się. Ale skoro kontrolka Ci chodzi, a zegar nie... Klasycznie czujniki działaja na zasadzie opornicy (potencjometru), czyli zegary mierzą napięcie/prąd przez czujnik. Jeśli zegar reaguje na zmiany prądu jaki mu podasz - podejrzany jest czujnik. Jeśli zegar nie reaguje - podejrzany jest najpierw... sam obwód, czyli może gdzieś styk albo przewód nie przewodzi; sam zegar wtedy sprawdzisz podlączając się wprost do jego styków. Natomiast działanie czujnika sprawdzisz mierząc prąd na nim, który powinien się oczywiście odpowiednio zmieniać (zależnie od tego co mierzy). |
Autor: | mikolajf [ 10 lip 2018, o 12:02 ] |
Tytuł: | Re: MD7B - wskaźnik temperatury nie podnosi się |
Ryś napisał(a): Odłącz odnośne przewody od silnika/czujnika i podaj na nie jakieś napięcie, jakkolwiek Ci wygodniej będzie, tzn. np. dotknąc klemy akumulatora i masy, czy czegoś, albo uzyć bateryjki od latarki - w ten sposób sprawdzisz czy zegary w ogóle działają. Podejrzane sa częściej czujniki niż zegary. To rzecz nabyta i psuje się. Ale skoro kontrolka Ci chodzi, a zegar nie... Klasycznie czujniki działaja na zasadzie opornicy (potencjometru), czyli zegary mierzą napięcie/prąd przez czujnik. Jeśli zegar reaguje na zmiany prądu jaki mu podasz - podejrzany jest czujnik. Jeśli zegar nie reaguje - podejrzany jest najpierw... sam obwód, czyli może gdzieś styk albo przewód nie przewodzi; sam zegar wtedy sprawdzisz podlączając się wprost do jego styków. Natomiast działanie czujnika sprawdzisz mierząc prąd na nim, który powinien się oczywiście odpowiednio zmieniać (zależnie od tego co mierzy). Dzięki za wskazówki ale nie bardzo rozumiem jak to zrobić: 1. Jak sprawdzić dlaczego wskaźnik paliwa stoi po włączeniu prądu na maks. 2. Dlaczego wskaźnik temperatury w ogóle nie podnosi się chociaż silnik jest nagrzany. Bardzo proszę o pomoc. Nie mogę tego rozgryźć. Przeczyściłem wszystkie kontakty i dalej nic. |
Autor: | Ognisty Szkwał [ 10 lip 2018, o 15:58 ] |
Tytuł: | Re: MD7B - wskaźnik temperatury nie podnosi się |
http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop%20manual.pdf Analogicznie wg chematu ze strony 31 (przewód niebieski), sprawdź czy na pewno masz porządną masę na wskaźniku temperatury i pozostałych, czyli na panelu wskaźników. Jeśli tak, to trzeba sprawdzić czujniki miernikiem, czy zmienia się ich oporność. |
Autor: | Ryś [ 10 lip 2018, o 19:45 ] |
Tytuł: | Re: MD7B - wskaźnik temperatury nie podnosi się |
mikolajf napisał(a): ale nie bardzo rozumiem jak to zrobić A to może łopatologiczniej: Czujnik, np temperatury silnika, działa jak opornik: np. gdy zimny ma opór kilka kiloomów (kilka tysięcy omów), a gorący kilkaset omów. Zegar zaś jest podłączony z jednej strony do 'prądu' (z akumulatora) a z drugiej do czujnika, i przez czujnik do 'masy' silnika. I mierzy prąd przepływający przez ten czujnik, który im cieplej tym jest większy. Tak to działa. Jeśli chcesz sprawdzić (co padło) to włącz 'zapłon' (prąd na silnik) i zdejmij przewód z czujnika temperatury, ściągnij ze styku. Prąd wtedy nie płynie, więc zegar wskaże zero/minimum (no chyba że masz odwrotnie ![]() I jeśli zegar się rusza i pokazuje, to czujnik walnięty zapewne. A jeśli zaś zegar nie reaguje to albo on padł, albo gdzieś cos nie przewodzi w instalacji, co bywa częściej. I wtedy należałoby sprawdzić wprost na stykach zegara czy prąd tam dochodzi, względnie wprost podłączyć zegar do prądu, innym jakim kabelkiem. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |