Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 13:16




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 01:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Mam pytanie do posiadaczy wiedzy na temat wodolotu produkcji wschodniego sąsiada.

Były jeszcze w latach 80-tych u nas takowe wodoloty kadłub aluminium, przekładnia Z,
chyba 6-8 osób załogi.

Przypomnijcie jaki to mógł być typ ( pamięć zawiodła, brak dokumentów/sprzedane )...
Miło widziane fotografie.

Wojtek Ty masz bogate archiwum ...może masz gdzieś dane, fotki. :)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 10:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Wojciech1968 napisał(a):
Mam pytanie do posiadaczy wiedzy na temat wodolotu produkcji wschodniego sąsiada.

Były jeszcze w latach 80-tych u nas takowe wodoloty kadłub aluminium, przekładnia Z,
chyba 6-8 osób załogi.

Przypomnijcie jaki to mógł być typ ( pamięć zawiodła, brak dokumentów/sprzedane )...
Miło widziane fotografie.
Uważaj przy szukaniu źródeł, zwłaszcza rosyjskich. Otóz w języku rosyjskim nie ma określenia ogólnego, jak po polsku wodolot, czy po angielsku hydrofoil. Tam się określa opisowo (sudno na podwodnych kryljach), albo podaje nazwę konkretnego typu, a były trzy: "Rakieta", "Kometa" i "Meteor".
A tu masz próbkę efektownej przeróbki "Meteora" na salonkę :lol:


Załączniki:
005.jpg
005.jpg [ 82.84 KiB | Przeglądane 20489 razy ]
004.jpg
004.jpg [ 53.59 KiB | Przeglądane 20489 razy ]
002.jpg
002.jpg [ 68.52 KiB | Przeglądane 20489 razy ]
003.jpg
003.jpg [ 72.02 KiB | Przeglądane 20489 razy ]
tn.jpg
tn.jpg [ 81.84 KiB | Przeglądane 20489 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski

Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 10:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
I dalszy ciąg:


Załączniki:
015.jpg
015.jpg [ 44.18 KiB | Przeglądane 20485 razy ]
013.jpg
013.jpg [ 63.33 KiB | Przeglądane 20485 razy ]
012.jpg
012.jpg [ 36.93 KiB | Przeglądane 20485 razy ]
007.jpg
007.jpg [ 43.42 KiB | Przeglądane 20485 razy ]
006.jpg
006.jpg [ 53.46 KiB | Przeglądane 20485 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 12:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ten jest całkiem wypasiony.
Wodoloty, które były na Rybniku przy podanym przez Ciebie nie mogły by nawet paliwa dowozić.
Mam informacje, że mógł być to typ WALA lecz czy aby na pewno ?.
W necie nie potrafię znaleźć...chyba to jest tajne ?. :D

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 12:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Wojciech1968 napisał(a):
Ten jest całkiem wypasiony.
Wodoloty, które były na Rybniku przy podanym przez Ciebie nie mogły by nawet paliwa dowozić.
Mam informacje, że mógł być to typ WALA lecz czy aby na pewno ?.
W necie nie potrafię znaleźć...chyba to nie jest tajne ?. :D

Jedyne o jakich słyszałem - to te, które wymieniłem, tzn. "Rakieta", "Kometa" i "Meteor". W byłym ZSRR istniał jeszcze "Sokoł", ale on był przeznaczony wyłącznie dla nieustraszonej Armii Radzieckiej

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 12:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Dzięki Janusz, może jeszcze Wojtek ma tajne akta w dolnej szufladzie. :D :wink:

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 14:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Były jeszcze takie małe wodolociki też produkcji ZSRR. Jeden z nich zagrał w filmie "Szaleństwo Majki Skowron"....
Nazywał się całkiem swojsko "Volga"

http://forum.:forum_o_mazurach:/printview.p ... 7410f852c7

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 3 lut 2011, o 14:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Piotr kurcze pieczone w pysk, w ząbek czesany :D ...to jest ten typ wodolotu co mieliśmy w dyspozycji...jeden został sprzedany dla gościa na Chorwację, drugiego losu nie znam.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 6 lut 2011, o 11:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Hymmm taki:


Załączniki:
2011-02-05-17-06-22-01.JPG
2011-02-05-17-06-22-01.JPG [ 589.27 KiB | Przeglądane 20340 razy ]

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła

Za ten post autor Jurmak otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 6 lut 2011, o 13:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Dokładnie taki Jurku...czy ten ze zdjęcia jeszcze istnieje ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 6 lut 2011, o 13:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Wojciech1968 napisał(a):
Dokładnie taki Jurku...czy ten ze zdjęcia jeszcze istnieje ?


Hymmmm nie wiem jaki jest jego los, zdjęcie było zrobione kilka ładnych lat temu na terenie klubu Barkas w Katach Rybackich, mogę zadzwonić do Tomka Fita i zapytać jaki jest jego los...
Jeszcze jedno (a może dwa :D ) zdjęcie z tamtej imprezy...


Załączniki:
2011-02-05-17-05-23-01.JPG
2011-02-05-17-05-23-01.JPG [ 598.95 KiB | Przeglądane 20298 razy ]
2011-02-05-16-59-54-01.JPG
2011-02-05-16-59-54-01.JPG [ 765.77 KiB | Przeglądane 20298 razy ]

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 6 lut 2011, o 13:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Zapytaj i o stan techniczny. :)
Pozdrawiam.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 18 lut 2011, o 09:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2009, o 23:40
Posty: 337
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 28
Uprawnienia żeglarskie: plastikowy kapitan lipcowy :))
A czytałeś styczniowy Jachting?
Jest tam opis odrestaurowanego przez litwinów takiego pięknego wodolotu.

Ja jeszcze pamiętam lata 70-te, kiedy mazurska policja takim pływała po jeziorach (oprócz polskich lublinów).

_________________
Pozdrawiam, Krzysztof Kusiel-Moroz
_____________________________________________________
navigare... i wystarczy



Za ten post autor Kriss otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 18 lut 2011, o 13:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Nie czytałem , dzięki za info Kriss.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 18 lut 2011, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2009, o 23:40
Posty: 337
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 28
Uprawnienia żeglarskie: plastikowy kapitan lipcowy :))
To jeszcze Ci napiszę, gdzie znajdziesz w Polsce taki wodolot:
Wylot z Pisza na Orzysz, po lewej baza pomocy drogowej pana Lejmańczyka.
Koło płotu pod żółtą plandeką czeka na Ciebie to cudo.

_________________
Pozdrawiam, Krzysztof Kusiel-Moroz
_____________________________________________________
navigare... i wystarczy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 18 lut 2011, o 15:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ok dzięki.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 19 lut 2011, o 22:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Zbieraj napisał(a):
Jedyne o jakich słyszałem - to te, które wymieniłem, tzn. "Rakieta", "Kometa" i "Meteor". W byłym ZSRR istniał jeszcze "Sokoł", ale on był przeznaczony wyłącznie dla nieustraszonej Armii Radzieckiej

Było trochę więcej tego -> http://www.hydrofoils.org/

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 22 lut 2011, o 19:11 

Dołączył(a): 14 sie 2009, o 09:17
Posty: 42
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy,st. sternik motorowodny
identyczny jak ta "Volga" widziałem na aukcji allegro w maju (może kwietniu) zeszłego roku. Jak dobrze przegrzebać archiwum to może się znajdzie...

*****

http://archiwumallegro.pl/wodolot_wolga-1080926604.html kurde w czerwcu...

_________________
Jacht - dziura w wodzie obita dechami, w której frajerzy za ciężkie pieniądze tracą zdrowie...
http://www.anura.pl/



Za ten post autor Zombie otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 22 lut 2011, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Dane techniczne, rysunki i super zdjęcia są na stronie <Strzały> czyli Wołgi full wypas.
http://strela-hydrofoil.com/
Mnie najbardziej podoba się kierownica przecudnej urody, licznik (taki jak w samochodach Wołga, z daszkiem z zielonkawego plastiku) oraz popielniczka dla pasażerów :)

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 22 lut 2011, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Super stronka ...dzięki Zbyszku.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 23 lut 2011, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Skoro tak lubisz te wodne latadła to pooglądaj następne :D
To co używali w Dederówku http://www.ddr-binnenschifffahrt.de/fot ... chiffe.htm
A tu coś co pewnie na Mazurach by się spodobało http://www.paritetboat.com/looker35gal24.htm Inne łódki tego producenta też są ciekawe

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 23 lut 2011, o 22:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Zbyszku kawał dobrej roboty. Dziękuję za ciekawe linki.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 28 lut 2011, o 20:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16804
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kriss napisał(a):
Ja jeszcze pamiętam lata 70-te, kiedy mazurska policja takim pływała po jeziorach (oprócz polskich lublinów).
Ja też pamiętam. Pływał taki po Wiśle robiąc niezły hałas. Nie wiem czy ten sam, czy inny był na Zalewie Zegrzyńskim. Jakoś szybko zniknęły - chyba je wykończył kryzys paliwowy, albo co?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 6 paź 2019, o 19:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Zryw-I – pierwszy polski wodolot

W latach 50. w wielu krajach rozpoczęto prace nad nowym rodzajam jednostek pływających – wodolotami. Na liście tej znalazła się również Polska, a pierwszym zaprojektowanym w naszym kraju i wykorzystywanym w praktyce wodolotem był Zryw-I. Niestety jego kariera nie była zbyt długa.

Geneza
Wodoloty dzięki swojej unikalnej konstrukcji mogą poruszać się znacznie szybciej niż tradycyjne jednostki pływające. Chociaż ich konstrukcja nie jest prosta i wymagała wielu badań, wodoloty idealnie nadawały się do roli szybkich statków pasażerskich, kursujących na krótkich trasach jak wodne taksówki oraz szybkich jednostek patrolowych i rakietowych.

W 1953 roku w Zakładzie Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej inżynier Lech Kobyliński wraz z swoim zespołem rozpoczął prace studyjne nad polskimi wodolotami. Chęć posiadania tego typu jednostek była częściowo podyktowana kwestiami prestiżowymi, ponieważ pionierami w tej dziedzinie byli Rosjanie i Amerykanie.

Obrazek
Jeden z prototypów wodolotu Zryw-I

W 1956 roku zespół rozpoczął prace nad pierwszymi prototypami wodolotów. W ciągu kolejnych kilku lat zbudowano wiele jednostek doświadczalnych, które ostatecznie doprowadziły do powstania pierwszego polskiego wodolotu pasażerskiego Zryw-I.

Długa droga do pierwszego wodolotu
W 1956 roku zespół inżyniera Kobylińskiego zbudował pierwszy eksperymentalny wodolot – K-1. Jednostka miała wyporność 430 kg, 4,6 m długości i silnik Johnson o mocy 14 KM. Testy prowadzono w Ośrodku Doświadczalnym w Iławie na jeziorze Jeziorak. Wyniki prób pozostawiały jednak wiele do życzenia, przez co K-1 wielokrotnie przebudowywano. Z racji niewielkich rozmiarów łodzi, podjęto decyzję o budowie większego prototypu – K-2. Miał on wyporność 801 kg i 6,1 m długości, a napęd stanowił silnik Evinrude o mocy 50 KM. Próby nowej jednostki rozpoczęto w lipcu 1957 roku. Pierwsze wersje wodolotu podczas prób nie uzyskały wyników pokrywających się z nie do końca udanymi próbami K-1. Dopiero po kilku przebudowach udało się uzyskać odpowiednią prędkość

Pod koniec roku zespół badawczy zamówił w Stoczni Rzecznej w Gdańsku Pleniewie (Gdańsk Górki Zachodnie) jeszcze jeden prototyp – K-3. Jednostka miała wyporność, 1500 kg i 6,2 m długości, a napęd stanowił silnik M-21 o mocy 63 KM. Niestety w związku z przedłużającymi się pracami i problemami z konstrukcją, w 1958 roku kontynuowano próby mocno zużytej łodzi K-2. Pod koniec 1958 roku zbudowano jeszcze jedną łódź testową – K-6 o wyporności 326 kg i długości 4,2 m, której napęd stanowił silnik IFA MZ o mocy 15 KM.

Obrazek
Wodolot Zryw-I

Próby kontynuowano przez cały 1959 rok, ale ich efekty nie były do końca zadowalające. Największym problemem konstruktorów była kwestia budowy płatów, oraz doboru kształtu kadłuba, aby maksymalnie zwiększyć prędkość wodolotów. Dopiero po konsultacji z radzieckimi inżynierami udało się pozyskać dane, pozwalające na przyśpieszenie prac projektowych.

Jesienią 1961 roku rozpoczęto próby kolejnej łodzi, która otrzymała oznaczenie K-4 “Wiesia”. Jednostka miała wyporność 12 ton i długość 14,4 m. Napęd stanowił silnik M50 o mocy 1000 KM. Ze względu na rozmiary jednostki, mogła ona przewozić trzyosobową załogę i 12 pasażerów. W trakcie budowy K-4 wykorzystano całe doświadczenie z prac nad poprzednimi prototypami oraz informacje uzyskane od Rosjan. K-4 trafił pod koniec 1961 roku do Marynarki Wojennej, gdzie otrzymał oznaczenie M-101. Nowy właściciel miał kontynuować próby wodolotu, z zamiarem wprowadzenia go do eksploatacji i opracowania nowych, bojowych wersji wodolotów. Z powodów technicznych próby wielokrotnie przerywano i ostatecznie wraz z końcem 1966 roku jednostka została wycofana z eksploatacji a Marynarka Wojenna wyleczyła się na długi czas z zainteresowania wodolotami.

Narodziny pierwszego wodolotu
Chociaż Marynarka Wojenna wyleczyła się z wodolotów, zespół inżyniera Kobylińskiego postanowił kontynuować prace i nawet pójść o krok dalej i rozpocząć prace nad jednostką finalną. Już w maju 1961 roku minister żeglugi zatwierdził projekt budowy cywilnego wodolotu pasażerskiego. Wstępny budżet projektu oszacowano na 6 mln złotych.

Już 22 kwietnia 1962 roku zatwierdzono projekt jednostki, ale równocześnie pojawił się problem z wykonawcą jednostki. Żadne z biur konstrukcyjnych w polskich stoczniach nie chciało podjąć się budowy wodolotu, tłumacząc się brakiem doświadczenia i czasu. Prace zlecono więc Zakładowi Teorii Okrętu Politechniki Gdańskiej, który prowadził wcześniejsze prace koncepcyjne nad prototypami wodolotów. Zespół miał stworzyć ostateczny projekt wodolotu, który miał trafić do eksploatacji w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga Szczecińska. 15 października 1964 roku przewoźnik podpisał umowę z Stocznią Rzeczną w Gdańsku Pleniewie na budowę prototypu wodolotu. Koszt projektu wyliczono na 10 mln złotych a termin dostarczenia jednostki na 15 czerwca 1965 roku.

Obrazek
Wodowanie wodolotu Zryw-I

Wodolot otrzymał nazwę Zryw-I i miał wyporność 30,7 ton i nośność 8 ton. Kadłub miał 27,6 m długości, a napęd stanowił silnik spalinowy M50F4 o mocy 1200 KM zapewniający prędkość 35 węzłów. Podzielona na dwie części kabina pasażerska mogła pomieścić 76 osób, a załoga liczyła 4 ludzi.

W czerwcu 1965 roku wraz z końcem prac nad prototypem zwiększono szacowany koszt jednostki na 14,4 mln zł. 7 lipca Zryw-I opuścił stocznię i został skierowany do Szczecina, gdzie zamiast rozpocząć próby natychmiast skierowano go do eksploatacji 7 lipca 1965 roku. Chociaż wydawało się, że wodolot radzi sobie całkiem nieźle, już 23 lipca doszło do awarii i uszkodzenia płatów nośnych, przez co Zryw-I musiał wrócić do stoczni na remont. Co ciekawe, w ciągu kilku dni eksploatacji jednostka przewiozła 4028 pasażerów!

Obrazek
Wodolot Zryw-I

W trakcie oględzin w stoczni okazało się, że awaria spowodowana była złą konstrukcją płatów. Niestety produkcja nowych płatów przedłużała się, w związku z czym podjęto decyzję o rozszerzeniu napraw o remont i modernizację jednostki. W szczególności planowano lepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej. Ostatecznie prace zakończono w kwietniu 1967 roku. Po podliczeniu kosztów prac stocznia wyceniła wartość projektu na 18,2 mln zł. Rosnące koszty sprawiły, że Zryw-I natychmiast trafił do eksploatacji na trasach pasażerskich Szczecin-Świnoujście. Wykorzystywano go do 24 września 1967 roku. W tym czasie przewieziono 8485 pasażerów w ciągu 52 dni eksploatacji. Cały czas występowały jednak drobne problemy techniczne, które kilkukrotnie unieruchamiały jednostkę.

Pod koniec roku nad projektem zawisło widmo zamknięcia prac z powodu kosztów. Wodolot otrzymał ostatnią szansę i w sezonie wiosna-jesień 1968 roku miał udowodnić swoją wartość. Niestety krótko po rozpoczęciu sezonu wodolot doznał awarii silnika, która unieruchomiła go do… listopada 1969 roku. Przeholowano go do Gdańska, ale nie podjęto napraw. W grudniu 1970 roku formalny właściciel jednostki, Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska zaproponowało przekazanie Zrywa-I Marynarce Wojennej.

Obrazek
Wodolot Zryw-I

Dowództwo Floty zgodziło się przejąć wodolot i nawet pokryć koszty jego naprawy. Po remoncie zmieniono nazwę jednostki na Zryw (bez “I”) i skierowano do obsługi trasy Gdynia-Hel. Wykorzystywano go do sierpnia 1984 roku, po czym z racji zużycia, wodolot wycofano z eksploatacji i pozostawiono własnemu losowi. Ostatecznie rozebrano go. Tak zakończyła się historia pierwszego polskiego wodolotu.

Niespełnione marzenie
Chociaż kariera Zrywa-I była krótka i nie do końca udana, potwierdził on swoje możliwości, przez co w latach 60. Polska zakupiła kilka sprawdzonych radzieckich wodolotów, które eksploatowano przez długie lata. W latach 90. zaczęto je jednak stopniowo wycofywać z eksploatacji z powodu kosztów.

Obecnie Żegluga Gdańska posiada 3 stare wodoloty, które od wielu lat nie są eksploatowane i powoli niszczeją. W sezonie letnim 2017 roku planowane jest jednak wznowienie rejsów wodolotów na trasie Gdańsk – Hel. Nie wiadomo czy do tego jednak dojdzie.


Obrazek

https://www.smartage.pl/zryw-i-pierwszy ... vt6CM0CPgQ

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowania - 3: MarekSCO, Marian J., robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 1 lis 2023, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
https://www.naszbaltyk.com/morskie-kadr ... dlach.html

Jeszcze nie tak dawno uskrzydlone statki były na naszych wodach przybrzeżnych czymś tak normalnym, jak „Maluch” na szosie. Od połowy lat 60tych radzieckie „Komety”, „Rakiety”, „Kolchidy” czy „Polesia” sunęły po wodach Zalewu Szczecińskiego, Wiślanego, czy też na szybkich liniach z Gdyni do Helu. Mieliśmy nawet własne konstrukcje, ale nie zdołały one wyprzeć wschodniej konkurencji. „Zryw-1”, pierwszy (i jedyny) polski wodolot, zbudowany w 1966 roku w Gdańskiej Stoczni Rzecznej, pływał zaledwie dwa lata pomiędzy Szczecinem i Świnoujściem, po czym, nie wiado mo po co, trafił do Gdańska, by stać bezczynnie „na kołkach”. Na koniec przejęła go marynarka wojenna. Zniknął po cichu z początkiem lat 90 tych.

Pozostałe wodoloty padły, po wejściu Polski w niepodległość, ofiarą wysokich kosztów eksploatacji. Od lat w bazie Żeglugi Gdańskiej dogorywają nieczynne wraki i, sądząc choćby po ich stanie, raczej nie ma nadziei, by kiedykolwiek jeszcze wróciły do eksploatacji. Najdłużej trzymały się na Zalewie Szczecińskim, bo aż do 1997 roku. Mało tego, w 2007 roku, po 10-letniej przerwie, znów pojawił się tam wodolot. „Bosman Express”, bo to o nim mowa, to jednostka radzieckiego typu „Meteor”, zakupiona w Holandii. Ze zmiennym szczęściem kursuje od tego czasu na trasie Szczecin-Świnoujście. Ubiegłoroczny sezon zupełnie się nie udał, wodolot trzeba było przedwcześnie wycofać i wyglądało na to, że będzie to jego sezon ostatni. Jednak w ostatnich dniach pojawiła się informacja (sami też ją przedrukowaliśmy ), że „Bosman Express”, wyremontowany i z nowym właścicielem, powrócić ma na linię 1 czerwca. Trzymamy więc kciuki i życzymy powodzenia!

Prawie zupełnie nieznanym u nas wodolotem jest uskrzydlona „Wołga”, sześcioosobowy, rekreacyjny pojazd projektu 343 (wersja jeziorowa) lub 343 ME (wersja morska). Ma on 8,5 m długości i 2,1 m (343 ME) względnie 1,95 m (343) szerokości. Jego zanurzenie w stanie wypornościowym wynosi 0,85 m, na płatach 0,55 m. Napęd tego cudeńka stanowi 77 konny benzynowy silnik samochodowy „М652У”, pozwalający na osiągi rzędu 60 km/h. Dlaczego „Wołga”? Bo w wodolocie zastosowano części wyposażenia radzieckiej limuzyny, jak np kierownicę, kompletną deskę rozdzielczą, a chyba również i silnik! Sam pojazd waży też mniej więcej tyle, co samochód, czyli 1.340 kg. Udźwignąć zaś może dalsze 520 kg. Dla sześciu osób z podręcznym bagażem powinno to wystarczyć.

„Wołgi” produkowane były w stoczni w Gomelu od 1958 do 1989 roku. Nieliczni z Was widzieli je być może na Jeziorach Mazurskich lub innych akwenach śródlądowych. Miała je w posiadaniu Milicja Obywatelska i kilka innych służb. Ale było też na świecie kilku prominentów, którzy cieszyli się swoją własną „Wołgą”. Jednym z nich był Fidel Castro, ktory dostał wodolot w prezencie od Breżniewa w 1970 roku. W 1972 roku jedną z nich podarowano również rządowi Stanów Zjednocznych i na zdjęciach widać ją w Miami z prezydentem Richardem Nixonem na pokładzie.

Moja „Wołga”, którą zupełnym przypadkiem znalazłem w Gdyni - dokładnie w dniu Święta Ludzi Pracy, 1 maja ubiegłego roku, nie jest może w stanie idealnym, ale z pewnością dałoby się zrobić z niej takie cacko, jakim jest „Strzała” („Стрела”), będąca w posiadaniu niejakiego Martinasa Obymachy z Wilna. Zobaczyłem ją w internecie i zakochałem się w niej od pierwszego wejrzenia. Wam też to grozi, jeśli otworzycie zamieszczony swego czasu na (niestety nieistniejącej już) stronie www.strela-hydrofoil.com plik PDF. Szczęśliwie przechowałem go dla Was!

Gdyńska „Wołga” nazywa się „Ilona E.” i nosi na aluminiowej, ręcznie klepanej burcie numer POL 4252. Znaczy to, że jest zarejestrowana w Polskim Związku Żeglarskim. Nie dotarłem jednak do dalszych informacji, wykazu jachtów PZŻ zaś na próżno szukać w necie.



Załączniki:
00-DSC_9397-nb.jpeg
00-DSC_9397-nb.jpeg [ 978.52 KiB | Przeglądane 9067 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 1 lis 2023, o 17:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Taką łódkę widać na J.Mikołajskim w filmie Szaleństwo Majki Skowron.

https://cyfrowa.tvp.pl/video/szalenstwo ... a,43872906

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 2 lis 2023, o 00:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12950
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2914
Otrzymał podziękowań: 2586
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Wojciech napisał(a):
wykazu jachtów PZŻ zaś na próżno szukać w necie.
Nieoficjalny jest na naszym forum.

Do historii wodolotu „Zryw” (którego głównym konstruktorem był inż. Mieczysław Krężelewski - jeden z moich egzaminatorów na obronie pracy magisterskiej) chciałbym dodać jeden drobiazg. Poza pewnymi kłopotami technicznymi, normalnymi w tak awangardowej konstrukcji, podstawowym powodem przerwania prac nad wodolotami było to, że w ramach podziału prac w RWPG jedynym ich producentem miał być Związek Radziecki.
A „Zryw” był ekonomiczniejszy od konstrukcji „starszego brata”, więc nie mógł mieć szans na rozwój.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 29 mar 2024, o 21:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13380
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1524
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wodolot Vołga w Rybniku


Załączniki:
FB_IMG_1711720534499.jpg
FB_IMG_1711720534499.jpg [ 69.38 KiB | Przeglądane 675 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...

Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Wodolot ...
PostNapisane: 30 mar 2024, o 16:11 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1274
Podziękował : 145
Otrzymał podziękowań: 334
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Warto poczytać książkę Skrzydlate Okręty Ryszarda Kaczkowskiego z 1979r. Sporo zdjęć, ale nędznej jakości. Nawet amfibia była w wersji z płatami. Radzieckie wodoloty pasażerskie: Woschod, Cyklon, Tajfun, Rakieta, Meteor, Kometa-M, Burewiestnik napędzany turboodrzutowymi silnikami lotniczymi AI-20M. Małe radzieckie turystyczne: Wołga-70.
Kurty patrolowe typ Pszczoła floty Czarnomorskiej. Polski wodolot doświadczalny K-1 \1956r\
Pasażerski Polski Zryw-1 \1965\ Trasę Szczecin Gdańsk przebył w 7,5h. Kolejny W-2 Rekin. Żegluga Gdańska i Szczecińska kupiły dwadzieścia wodolotów typ Kometa.
Był nasz mały sportowy WS-4 Amor /WS-6 później/

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze



Za ten post autor Michal otrzymał podziękowania - 2: robhosailor, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 71 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL