Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2024, o 16:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 gru 2012, o 10:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 mar 2010, o 23:17
Posty: 893
Lokalizacja: Laxenburg/Kraków
Podziękował : 205
Otrzymał podziękowań: 83
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Wielkie dzieki za merytoryczna dyskusje z honorowym zakonczeniem!

_________________
Trzymaj się wiatru!
Adam Stępień
www.smartkat.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 gru 2012, o 10:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3241
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 333
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Zbieraj napisał(a):
LAT (lowest astronomical tide) and HAT (highest astronomical tide)
These are the lowest and highest levels which can be predicted to occur under average meteorological conditions and any combination of astronomical conditions.

Trzeba jednak pamiętać, że to z powodów "astronomicznych"!
Inne czynniki (sejsze, huragany, zmiany ciśnienia) mogą spowodować, że woda osiąga czasem niższy poziom niż LAT albo wyższy niż HAT.


OK. Tym niemniej jak zawsze są wyjątki. Ujemne wartości w tabelach pływów (kilka razy widziałem) nie wynikają z owych "innych czynników" :-) Te które widywałem miały niewielkie wartości -0,1 czy -0,2. Ale to taka ciekawostka :D

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.



Za ten post autor Szaman3 otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 gru 2012, o 11:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Mariusz Główka napisał(a):
Zbieraj napisał(a):
LAT (lowest astronomical tide) and HAT (highest astronomical tide)
These are the lowest and highest levels which can be predicted to occur under average meteorological conditions and any combination of astronomical conditions.

Trzeba jednak pamiętać, że to z powodów "astronomicznych"!
Inne czynniki (sejsze, huragany, zmiany ciśnienia) mogą spowodować, że woda osiąga czasem niższy poziom niż LAT albo wyższy niż HAT.


OK. Tym niemniej jak zawsze są wyjątki. Ujemne wartości w tabelach pływów (kilka razy widziałem) nie wynikają z owych "innych czynników" :-) Te które widywałem miały niewielkie wartości -0,1 czy -0,2. Ale to taka ciekawostka :D


Zgadza się, nawet tu u mnie przy syzygii LW bywają minus 0,1. Podejrzewam wyjątek potwierdzający regułę :)

Maar, dziękuje za przeprosiny, nie ma zbytnio za co, każdemu się zdarza, im rzadziej tym trudniej nam to przyznać (a trudno, wiem z własnego doświadczenia! Kilka razy musiałam odszczekiwac piramidalną głupotę...). Ale fakt, dałeś mi ciężki dzień wczoraj, na tyle ze zaczęłam się zastanawiać sama co i kiedy pilam.. :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 gru 2012, o 11:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Moniia napisał(a):
zaczęłam się zastanawiać sama co i kiedy pilam.. :D
Ależ Moniko, pij spokojnie, zakąską się brzydząc. Nic Ci nie grozi. Ten cały Guinness nie jest w stanie dorównać skutecznością wyrobom starej Sobieskiej. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 gru 2012, o 12:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
Zbieraj napisał(a):
Moniia napisał(a):
zaczęłam się zastanawiać sama co i kiedy pilam.. :D
Ależ Moniko, pij spokojnie, zakąską się brzydząc. Nic Ci nie grozi. Ten cały Guinness nie jest w stanie dorównać skutecznością wyrobom starej Sobieskiej. :lol:

A swoja drogą w ramach przeprosin mógłby nas Maar zaprosić na degustacje wyrobów starej Sobieskiej...

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 gru 2012, o 12:18 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1386
Podziękował : 100
Otrzymał podziękowań: 235
Uprawnienia żeglarskie: kj
Zbieraj napisał(a):
Na niektórych mapach (np. norweskich) prześwit (vertical clearence) pod mostami i liniami energetycznymi podawany jest w odniesieniu do HAT.
W uzupełnieniu na norweskich mapach wysokości obiektów też są inaczej odnoszone

PS.Moniia dzięki :D


Załączniki:
reference_level.png
reference_level.png [ 24.68 KiB | Przeglądane 16474 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Krzyś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 gru 2012, o 14:45 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
monik napisał(a):
Ciekawa i potrzebna. Czytam i się uczę.
Do tej nauki potrzebujesz takiej kłótni? :) Czytania "uprzejmości" jakie wzajemnie sobie prawią dyskutanci? Nie lepiej po prostu zapytać o coś na forum i dostać odpowiedź bez tych "chrzanisz", "brniesz" poupychanych między treścią właściwą? :)

Zbieraj napisał(a):
I jeszcze - przy okazji - jedna uwaga: Do zera mapy (LAT) odnoszone są tylko głębokości i wysokości osuchów. Wysokości na lądzie (np. wysokość światła latarni morskiej) odnoszone sa do MHWS (średnia wysoka woda syzygijna).

Jeżeli o brytyjskie mapy i pomoce nawigacyjne chodzi, to od paru lat prześwity są podawane w odniesieniu do HAT, a wzniesienia światła dalej (bez zmian) do MHWS. Nie wiem w którym dokładnie momencie nastąpiła zmiana. Reeds z 2005 r. jeszcze mówi o vertical clearances nad MHWS, a ten z 2007 r. już odnosi do HAT.

Zbieraj napisał(a):
Nie w dyskusji, tylko w definicji. To jest najniższy zanotowany na danym akwenie poziom wody.
Przewidywany, jak to sam zacytowałeś dalej :) Pewnie dlatego, że Anglicy zawsze robią po swojemu i nawet LAT wolą przewidzieć, niż przyjąć ze wcześniejszych obserwacji :D

Prawdziwe dramaty, jak widać, dzieją się jednak nie tylko na pływach. Mogą się zdarzyć każdemu z nas w zwykłym sklepie. Zachowajmy czujność - tu jak na egzaminach z nawigacji - każde 0,1 się liczy :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 15 gru 2012, o 19:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lut 2010, o 18:50
Posty: 80
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie powiem
Nie zaznałem spokoju...

Po co odróżniać "osuchy" od "lądu"? Te pierwsze mierzy się do Chart Datum a te drugie do MSL. Po co?

Prowokuję: mierzmy wszystko do Chart Datum. Niech to będzie nasz "poziom morza" :)

Może to tylko rozważania teoretyczne a może coś pierniczę bez sensu? (Już po paru lampkach (sic!)

Wasze przemyślenia, proszz...

_________________
Pozdrawiam
Marcin Rosłoński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 15 gru 2012, o 19:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Pluszoholik napisał(a):
Może to tylko rozważania teoretyczne a może coś pierniczę bez sensu?
To drugie! :D
Pluszoholik napisał(a):
(Już po paru lampkach (sic!)
Trafiony, zatopiony, usprawiedliwiony (bo na lądzie). :lol: :lol: :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 16 gru 2012, o 11:07 

Dołączył(a): 30 lis 2010, o 19:36
Posty: 151
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
gf napisał(a):
monik napisał(a):
Ciekawa i potrzebna. Czytam i się uczę.
Do tej nauki potrzebujesz takiej kłótni? :)


Wiesz, są różne sposoby przyswajania wiedzy. Ja lubię się uczyć przez przeżywanie, tak z emocjami ;)

gf napisał(a):
Nie lepiej po prostu zapytać o coś na forum i dostać odpowiedź bez tych "chrzanisz", "brniesz" poupychanych między treścią właściwą? :)


Oczywiście, że lepiej, ale jak tu liczyć na rzetelną odpowiedź, gdy "dwóch Polaków a trzy zdania" :) Niemniej jednak dziękuję za Twoją radę. :)

_________________
Monika


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 sty 2013, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witam po długiej nieobecności

czy mam rozumieć, że jachty na powyższych (post Mariusza Główki) zdjęciach stoją "po kolana" w błocie?
Czy nie pozostają przyssane gdy woda wraca?

_________________
pozdrawiam
Tomasz Mahrburg
TMG geodezyjna obsługa inwestycji, geodezja Szczecin, Pajęczno Łódzkie, geodeta Pajęczno, usługi geodezyjne Szczecin Pajęczno Łódzkie, modele 3D do maszyn, pomiary terenu (dtm, dsm) z UAV(dron)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 1 sty 2013, o 22:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17407
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2215
Otrzymał podziękowań: 3628
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Wszelki duch... cześć Tomaszku.

tommy napisał(a):
Czy nie pozostają przyssane gdy woda wraca?
Nie pozostają.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 2 sty 2013, o 08:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
tommy napisał(a):
Witam po długiej nieobecności

czy mam rozumieć, że jachty na powyższych (post Mariusza Główki) zdjęciach stoją "po kolana" w błocie?
Czy nie pozostają przyssane gdy woda wraca?


Jak to wyglada, macie wiecej w artykule:

http://www.zegluje.pl/zagiel,cumowanie-na-plywach,297.html


(A co, zareklamuje sie, w sumie pochodną tego wątku jest..)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Ostatnio edytowano 2 sty 2013, o 12:00 przez Narjess, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłam linka.



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowania - 3: JasiekN, Roman K, Zbieraj
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 2 sty 2013, o 16:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 wrz 2010, o 15:18
Posty: 1073
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 182
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
Mariusz Główka napisał(a):
Ujemne wartości w tabelach pływów (kilka razy widziałem) nie wynikają z owych "innych czynników" :-) Te które widywałem miały niewielkie wartości -0,1 czy -0,2. Ale to taka ciekawostka :D


W praktyce nie widziałem. Znaczy, nie byłem w takich miejscach. A przynajmniej - nie wtedy co trzeba (mam na myśli datę dzienną).

Natomiast pytanie "co znaczy ujemna wartość w tabeli pływów, o, tu pan ma, zechce pan to wyjaśnić..." przerobiłem na własnej skórze na egzaminie na sternika morskiego, lata temu.

_________________
Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 2 sty 2013, o 20:46 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
Moniia napisał(a):
BTW, ta 'górka' jest całkowicie płaska. Jak wrócę wieczorem do domu, to specjalnie dla Ciebie zamieszcze fotkę przy odplywie, mam kilka takich...


nie musisz szukać, :D TU SĄ :
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t ... c&start=45

a jeszcze więcej tu ...

https://picasaweb.google.com/1176730249 ... rI94Cb4AE#

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 7 maja 2017, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
A czym jest "zero mapy" na wodach gdzie nie ma pływu wywołanego siłami grawitacji Księżyca i Słońca, a poziom wody zmienia się z powodu np. ujścia rzeki lub wiatru? Vide Zalew Szczeciński.

Czy "zero mapy" jest na mapie określone? Pytam, bo wg wiki, LAT i MLLW są najczęściej stosowane jako chart datum, przez co rozumiem, że nie ma zasady co do "zera mapy".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 7 maja 2017, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13008
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2944
Otrzymał podziękowań: 2608
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Stefan Wisła. Morskie mapy nawigacyjne napisał(a):
Na morzach bez pływów, jak również na morzach gdzie wielkość pływu jest mniejsza niż 50 cm, jako poziom zerowy przyjmuje się średni wieloletni poziom morza (MSL - Mean Sea Level).

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: dudeusz75
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 8 maja 2017, o 05:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
Stefan Wisła. Morskie mapy nawigacyjne napisał(a):
Na morzach bez pływów, jak również na morzach gdzie wielkość pływu jest mniejsza niż 50 cm, jako poziom zerowy przyjmuje się średni wieloletni poziom morza (MSL - Mean Sea Level).
Tak samo w atlasie map BHMW "poziom odniesienia map BHMW = średni poziom morza (MSL)"

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: dudeusz75
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 8 maja 2017, o 08:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
Czy z samej mapy można wyczytać jakie przyjęto "zero"?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 8 maja 2017, o 09:06 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Dawniej na polskich mapach pisano, że chodzi o średni poziom Morza Bałtyckiego w Kronsztadzie (port wojenny w Petersburgu), teraz tę informację czasem wstydliwie się pomija. A jak profesorowie geodezji potrafią sobie wynajdować zajęcie i komplikować wszystkim życie, to poczytajcie https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_wysoko%C5%9Bci_Kronsztad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 8 maja 2017, o 23:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
dudeusz75 napisał(a):
Czy z samej mapy można wyczytać jakie przyjęto "zero"?

Podczas rewolucji cyfrowej i pogoni za dokładnością stwierdzono między innymi potrzebę redefiniowania „zera mapy”. Dla przykładu wszystkie kraje bałtyckie uzgodniły aby bodajże do 2020 roku zastąpić standardowe Mean Sea Level (MSL) na Baltic Sea Chart Datum 2000 (BSCD2000). Jako, że proces jest płynny to już teraz możemy spotkać wiele publikacji odnoszących się do inaczej zdefiniowanego Chart Datum (CD).

Tak naprawdę to dla nas żeglarzy nic się nie zmienia gdyż wartości te są bardzo zbliżone a różnice nie przekraczają kilku centymetrów.
Szczegóły można „wygooglać”, generalnie chodzi o rezygnacje z lokalnej statystyki, zunifikowanie obliczeń i ciekawostka, uwzględnienie wypiętrzania się Skandynawii (z tego powodu Bury Kocur woli pływać z sonarem)

Trochę dziwna sytuacja powstała na Skagerraku gdyż Norwedzy nadal używają własny punkt odniesienia natomiast Duńczycy i Szwedzi przechodzą na BSCD2000 gdzie głębokości mogą się już różnić o kilkanaście lub nawet więcej centymetrów.

Przy publikacjach klasycznych informacja o CD była zawsze drukowana. Obecnie mapy ENC posiadają standardowy file „readme”, natomiast nie jestem pewien jak sytuacja się przedstawia na mapach dedykowanych dla nas. Prawdopodobnie zdecydowano, że faktycznie sprawa nas nie dotyczy.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 12 wrz 2023, o 10:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 wrz 2023, o 10:49
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam wszystkich!

Szukając informacji na temat HAT natknąłem się na ten wątek.

Czy może mi ktoś proszę wyjaśnić...
Czy poziom HAT liczony jest od poziomu LAT/Chart Datum?

Chodzi mi o to, że mamy na mapie pod mostem wartość np. 1,1 metra (LAT), a HAT dla tego portu wynosi 5,1 metra.

Czyli licząc od dna LAT wynosi 1,1 metra - to oczywiste.
A ile (licząd również od dna) wynosi HAT?
a) 5,1 metra? czy
b) 5,1 + 1,1 = 6,2 metra?

Będę wdzięczny za odpowiedź!

Pozdrawiam
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 17 wrz 2023, o 15:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17407
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2215
Otrzymał podziękowań: 3628
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
St.Christoph napisał(a):
Chodzi mi o to, że mamy na mapie pod mostem wartość np. 1,1 metra (LAT), a HAT dla tego portu wynosi 5,1 metra.
Prześwity podawane są w odniesieniu do MHWS a nie HAT. HAT nie jest standaryzowany i u różnych publikatorów może przyjmować różne wartości - może uwzględniać inny okres czasu.

HAT jako wartość skoku pływu liczony jest podobnie jak inne wartości skoku czyli do Chart Datum, czyli odpowiadając na Twoje pytanie będzie to pkt.b czyli 6,2 metra.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 17 wrz 2023, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1421
Podziękował : 810
Otrzymał podziękowań: 616
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
Maar napisał(a):
Prześwity podawane są w odniesieniu do MHWS a nie HAT.

Napewno?


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 17 wrz 2023, o 19:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17407
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2215
Otrzymał podziękowań: 3628
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
piotras napisał(a):
Napewno?

Nie!!!

Na pewno. :-) (tłumaczy Cię długi pobyt poza granicami)

A tak na serio - HAT jest nie policzalny, więc nie dało by się ustalić określonej wartości.
Gdyby żył Zbieraj, to by nas pogodził pisząc (i wklejając printscreen w Wordzie, który byłby zupełnie nieczytelny), że widział kiedyś w małej szkockiej wiosce most i kolorową "reklamówkę" (nie wiem jak się taka karteczka z reklamą wsi/portu/rejonu nazywa) na której właśnie było podane, że od czasu panowania Królowej Viktorii statki o wysokości x.yy feedsów pod mostem, nb. będącym rzymskim akweduktem, przepływały.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: piotras
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 17 wrz 2023, o 19:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1421
Podziękował : 810
Otrzymał podziękowań: 616
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
Nic mnie nie tłumaczy. Przepraszam.
A co do HAT to będę się jednak upierał, że wartości podawane na mapach nawigacyjnych są liczone i podane z HAT. Ma to większy sens niż uśredniony sprint high tide, który jest z definicji niższy niż HAT , i którego też niecka się precyzyjnie przewidzieć. Dlatego rok w rok w Almanach podaje sie wartości zebrane z danych i ostatnich lat podobnie jak HAT. Na wodach, gdzie spring tide dochodzi do kilku metrów ma to znaczenie, gdyż ta różnica może być nawet kilkadziesiąt centymetrów. Konsekwencja to złamany maszt i serce skippera.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zero mapy
PostNapisane: 18 wrz 2023, o 08:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17407
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2215
Otrzymał podziękowań: 3628
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
piotras napisał(a):
A co do HAT to będę się jednak upierał, że wartości podawane na mapach nawigacyjnych są liczone i podane z HAT.

I słusznie, ze się upierasz. Moja wiedza ukształtowała się w XX wieku a obecnie mamy XXI wiek, wszak. :-)

Jakoś w okolicach lat 2005-2007 Angole dokonali zmiany. Nieco wyżej, w wątku w którym jesteśmy, pisze o tym fakcie Grzesiek Firlik.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: piotras
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 57 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL