Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 kwi 2024, o 07:14




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 kwi 2012, o 15:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 10:49
Posty: 291
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: jsm
W marcowym wydaniu Jachtingu ukazało się zadanie nawigacyjne nr 3. Mam z nim problem, który nie daje mi spać. Wskażcie mi proszę błąd w moim rozumowaniu.
Treść zadania:
Cytuj:
W pochmurną noc jacht żegluje u brzegów Minorki. Dokładnie o 2337 sternik - wysoki, 2-metrowy student, stojący w kokpicie na wysokości metra nad linią wody, zauważył światło latarni Ile del Aire pojawiające się w namiarze kompasowym 120°. Czy będąc oficerem wachty potrafisz wyznaczyć w przybliżeniu pozycję obserwowaną jachtu? Deklinacja dla Minorki wynosi zaledwie 0,12°E, a dewiacja kompasu +1°.

Z powodu praw autorskich nie załączę skanu mapy ale oznaczenia przy latarni wyglądają tak:
Załącznik:
iledelaire.jpg
iledelaire.jpg [ 11.13 KiB | Przeglądane 2686 razy ]
Powyższy piktogram umieszczony jest na lądzie.

Mam przekonanie, że autorowi zadania chodziło o wyznaczenie pozycji obserwowanej z odległości od latarni oraz namiaru kompasowego. Tu zaczynają się problemy. Z tego co mi się wydaje to namiar kompasowy to kąt pomiędzy północą magnetyczną (+/-dewiacja), a obiektem obserwowanym. Hmm 120° to taka godzina czwarta... Jeśli miałbym tam zobaczyć tą latarnię to stałbym na lądzie.
No nic, wyznaczmy drugą linią (okrąg odległości). Z takim oznaczeniem na mapie spotykam się po raz pierwszy ale chłopski rozum podpowiada, że 20m to wysokość samej latarni, a 53m to wzniesienie światła ponad poziom wody, w końcu latarnia stoi na lądzie. Nie dysponuję spisem świateł ale na mapie elektronicznej znalazłem oznaczenie: FL W 5s 53m 18M. No to liczymy:
Załącznik:
wzor.jpg
wzor.jpg [ 5.07 KiB | Przeglądane 2684 razy ]

d = liczona odległość od latarni w milach
h = wyskokość oczu obserwatora = 2m + 1m = 3m
H = wysokość obiektu obserwowanego = 53m

Po podstawieniu do wzoru wychodzi 18,74Mm. Pozycja wypada w środku Minorki. Speszony wynikami czekałem na rozwiązanie zadania lub korektę.

W numerze kwietniowym znalazłem rozwiązanie:
Cytuj:
(...)Linią pozycyjną będzie okrąg o promieniu równym odległości od latarni Ile del Aire (...) gdzie wysokość obiektu (m), z mapy = 20m

Odległość wyszła 12,9.

Wyliczony namiar rzeczywisty wyszedł w przybliżeniu 121°.
Cytuj:
wykreślając namiar 121° od latarni Ile del Aire i odkładając na nim odległość 12,9Mm otrzymamy w przybliżeniu naszą pozycję obserwowaną(...)


Rodzą się we mnie dwa pytania, pierwsze to: jak czytać takie oznaczenia z mapy i drugie znacznie poważniejsze, czy zaproponowany w rozwiązaniu sposób wykreślania jest poprawny?

_________________
marchew
ready2sail.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2012, o 17:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
1.Jak spece z "Jachtingu" objaśnili w rozwiazaniu - chodziło im o namiar OD latarni...
Czyli - zanim przystąpisz do rozwiązywania zadania z "Jachtingu" - zapamiętaj, że specom z "Jachtingu" zawsze może się coś tragicznie pomiąchać w tekście zadania... Na przykład moze im się pomiąchać namiar wzięty z jachtu NA latarnię - z namiarem wykreślanym OD latarni dla rozwiązania zadania...
Tyle że zadania tak pomiąchane są do dupy i tyle.
2. Speców nawigacyjnych z "Jachtingu" broń Boże nie konsultuj też w kwestii danych, jakie podstawiają do wzoru na zasieg geograficzny światła latarni (czyli nie pytaj ich: "co to jest H?").
Interesują Cię dane ze spisu świateł, który po to jest... Wg tego spisu (ba - nawet według informacji z mapy...) - wysokość światła nad poziomem morza to 53m...
Jeżeli spece z "Jachtingu" do linii pozycyjnej z zasięgu geigraficznego światła chcą brać wysokość latarni nad gruntem a nie wysokość światła nad poziomem morza - to niech biorą.
Tylko trzeba pamiętać, że zadania tak pomiąchane są do dupy i tyle...
3. Co do dokładności speców z "Jachtingu" - każdy może sobie sam wyrobić zdanie. Wg mnie nie są oni w stanie zadać sensownej zagadki - dlatego ich zagadki są do dupy i tyle...
Co do dokładności pozycji, w której wykorzystuje się "linię pozycyjną" z zasięgu geograficznego światła nawigacyjnego - warto przeczytać coś o refrakcji atmosferycznej oraz coś na temat wpływu temperatury i ciśnienia na dokładność takiej "linii pozycyjnej"... Na początek np. tu: http://ocean.am.gdynia.pl/student/meteo ... lnosc.html

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 3: Małgosia, Stara Zientara, tuptipl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2012, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 10:49
Posty: 291
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: jsm
O ile linia pozycyjna z zasięgu światła może być dyskusyjna, o tyle błąd w odczytaniu mapy i pomyłka w namiarze o 180° w konkursie nawigacyjnym burzy mój porządek wszechświata :)

_________________
marchew
ready2sail.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 58 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL