Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 187 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 lis 2017, o 09:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
piotr6 napisał(a):
Dokładnie. Może być tak że jak nie masz postawionego plotera nie zapisze tracku czy tam nie wykresli


Tego nie sprawdzałem. Poczytam w instrukcji. Być może ploter sam pamięta ostatnią, nawet nie zapisaną ręcznie trasę.


ins napisał(a):
Jak się zapytałem "jajogłowych" czy dwie komórki każda z power bankiem, z apką i mapami spełnia wymogi rozporządzenia - 40 dni temu nie było tak szczegółowe - to zbaranieli.
Piotr Siedlewski


https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektroni ... awigacyjna

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12933
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2903
Otrzymał podziękowań: 2579
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Kurczak napisał(a):
. Poczytam w instrukcji. Być może ploter sam pamięta ostatnią, nawet nie zapisaną ręcznie trasę.
Tego nie będzie w instrukcji. Niektóre (może większość, ale tego nie wiem) plotery zapisują ostatnią część śladu automatycznie, ale dostęp do niego jest tylko w serwisie.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 09:42 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Kurczak napisał(a):


Sorry Moderatorze, ale egzamin na JSM nie powinien polegać na sprawdzaniu wiedzy z wiki.
Tym niemniej, byłbym zachwycony jakbyś zdefiniował pojęcie systemu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 09:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A co, Pan Instruktor tego nie wie ? :rotfl:


Wojtku, zdrowy rozsądek mi mówi, że ostatnie ileśtam minut powinno sie zapisywać "z urzędu" i jest do odzyskania.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 09:48 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Kurczak napisał(a):
A co Pan Instruktor tego nie wie ? :rotfl:


Nie wiem. Strzelam w ciemno. Dwa niezależne źródła zasilania, dwie odrębne anteny, dwa plotery, dwa nośniki z mapami.
I uwaga!!! Nigdzie ze sobą nie połączone!!!

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 09:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Według informacji pod linkiem z wikipedii nawigacja elektroniczna (w sensie sama nawigacja) jaką posiadamy jest cześcią "Electronic Chart Display and Information System".
Może więc mapa + program nawigacyjny + ploter stanowi tenże system, o którym mowa w rozporzadzeniu ?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Niestety polski Wujek Google oprócz Wiki nic nie pokazuje.

Znalazłem coś z Australii. Oficjalna informacja typu FAQ z rządowego portalu.

https://www1.veristar.com/veristar/Dps_ ... IS_FAQ.pdf

Wynika z tego na szybko, że system dotyczy dużych jednostek komercyjnych, nie zaś jachtów żaglowych.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 10:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ins napisał(a):
Nigdzie ze sobą nie połączone!!!

Połączone w źródle sygnału. Chyba że jeden korzysta z GPS a drugi z Glonassa. Inaczej to lipa, znaczy nie spełnia, wg mojej logiki, zasady całkowitej niezależności systemów.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: junak73, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 10:12 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
waliant napisał(a):
Połączone w źródle sygnału.

Absolutnie nie. Przecież najzwyklejsze mechaniczne uszkodzenie kabla powoduje zanik sygnału do obu systemów.
Mało tego. W czasie burzy, jeden z systemów, moim zdaniem, powinien być całkowicie wyłączony.

W tej chwili anteny pracują na dwóch sygnałach, nawet popularne M 215.
http://www.pcomp3000.pl/gps-holux-m-215 ... -1003.html

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 10:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ins napisał(a):
anteny pracują na dwóch sygnałach


No i to jest warunek całkowitej rozdzielności.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 10:26 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
waliant napisał(a):
ins napisał(a):
anteny pracują na dwóch sygnałach


No i to jest warunek całkowitej rozdzielności.


Dwa systemy elektronicznej nawigacji na jachcie = dwie anteny
To że jedna antena ściągać może sygnał od USA i od Rosji to druga sprawa.

Uwaga. Jestem w stanie, nawet pójść na kompromis.......4 anteny.

Piotr Siedlewski


Ostatnio edytowano 20 lis 2017, o 10:31 przez ins, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ins napisał(a):
To że jedna antena ściągać może sygnał od USA i od Rosji to druga sprawa.

Druga jak druga, kluczowa.
Nie chcę się głupio spierać, ale tak właśnie rozumiem całkowitą niezależność systemów. Gdyby oba były oparte tylko o GPS, to nie są niezależne.
Oczywiście wiem, że szansa na to, że system GPS padnie albo zostanie wyłączony, jest niewielka, ale jednak.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 10:45 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Dwa niezależne systemy to dnia niezależne instalacje np. Ploter plus ręczny Garmin czy smartfon który zresztą glonasa też zbiera.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 12:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
ins napisał(a):
Jaromir napisał(a):
ins napisał(a):
Przepisy polskie przewidują możliwość nie prowadzenia nawigacji na mapie papierowej, pod warunkiem posiadania na jachcie dwóch niezależnych systemów elektronicznych.

A zacytujesz, jakie to przepisy? :roll:

http://pya.org.pl/files/Przepisy-zeglar ... orskie.pdf

3) Każdy jacht powinien posiadać na pokładzie mapy oraz publikacje nawigacyjne do planowania oraz monitorowania pozycji jachtu w każdym momencie podróży.Wymagania te może wypełnić elektroniczny system zobrazowania i informacji (ECDIS), pod warunkiem uprawiania żeglugi na akwenach objętych uznanymi wektorowymi mapami elektronicznymi, posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.

Po pierwsze - istotne przepisy rozporządzenia, z którego zacytowałeś fragment przypisu do załącznika, nie dotyczą "jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji". Czyli nie dotyczą zdecydowanej większości polskich jachtów. O czym możesz przeczytać - nie w przypisach do załącznika, tylko na samym początku, w paragrafie 2...

Po drugie - cytujesz fragment przypisów do załącznika do rozporządzenia - a nie sprawdzasz, że załącznik ów dotyczy... jachtów o długości co najmniej 24m...
Słowem - cytujesz komentarz do przepisu, który ewentualnie dotyczyć mógłby tylko 6 (słownie sześciu) polskich jachtów. (Inna sprawa, że jest tak wydumany, że nie znalazł jak dotąd zastosowania)*...

Po trzecie - jeżeli chciałbyś poszukać przepisu, który przewiduje z grubsza "możliwość nie prowadzenia nawigacji na mapie papierowej" (brrr...) na polskich jachtach nieco krótszych niż 24m (i - nie zapominajmy - tylko takich, które poddały się inspekcji)- to obejrzyj załącznik dotyczący wyposażenia jachtów o długości poniżej 24m.
Tam - znów zaledwie w przypisie - coś na temat zastępowania map papierowych mapami wektorowymi wraz ze systemami zdublowanymi - znajdziesz (oczywiście - bez takiego kaleczenia polszczyzny, jak w Twoich słowach zacytowanych powyżej...).

ins napisał(a):
Być może w systemie ECDIS nie ma możliwości wymazania danych. Nie wiem.
Wyglada na to, że nie wiesz, co to system zobrazowania i informacji (ECDIS).
Jedno jest pewne - to na pewno nie jest każdy "niezależny system elektroniczny".

*) O ile się orientuję, to formalnie systemu zobrazowania i informacji (ECDIS) nie posiada żaden polski jacht. Nawet pojedynczego ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 3: Były user, junak73, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 12:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
ins napisał(a):
W każdym razie to uszczegółowienie pojawiło się całkiem niedawno.

ins napisał(a):
40 dni temu nie było tak szczegółowe

Wydawało Ci się.
Tekst przypisu nr 3 do załącznika nr 2, czyli tego co zacytowałeś jako "przepis", który dotyczy polskich jachtów (tia...sześciu...) - pozostaje niezmienny od 2012 roku.
Podobnie - niezmienny od 2012 roku pozostaje przypis, który dotyczy możliwości użycia nawigacji elektronicznej, bez papierowego "back-up'u" na niektórych innych polskich jachtach (to jest - tych o długości poniżej 24m i poddających się inspekcjom w administracji morskiej).

Dowód - tu masz tekst rozporządzenia "w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie" ogłoszony w 2012:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 120326.pdf
A tu obowiązujący obecnie tekst jednolity tego samego aktu prawa:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 161557.pdf

Tyle na temat "uszczegółowienie pojawiło się całkiem niedawno", etc...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 20 lis 2017, o 13:10 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 12:50 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1386
Podziękował : 99
Otrzymał podziękowań: 235
Uprawnienia żeglarskie: kj
ins napisał(a):
Być może w systemie ECDIS nie ma możliwości wymazania danych. Nie wiem.

W systemie ECDIS nie ma możliwości wymazania danych:

ANNEX 24 RESOLUTION MSC.232(82)
ADOPTION OF THE REVISED PERFORMANCE STANDARDS FOR
ELECTRONIC CHART DISPLAY AND INFORMATION SYSTEMS (ECDIS)

....
11.5 Voyage recording

11.5.1 ECDIS should store and be able to reproduce certain minimum elements required to
reconstruct the navigation and verify the official database used during the previous 12
hours. The following data should be recorded at one minute intervals:
.1 to ensure a record of own ship's past track: time, position, heading, and speed; and
.2 to ensure a record of official data used: ENC source, edition, date, cell and update
history.
11.5.2 In addition, ECDIS should record the complete track for the entire voyage, with time
marks at intervals not exceeding 4 hours.
11.5.3 It should not be possible to manipulate or change the recorded information.
11.5.4 ECDIS should have a capability to preserve the record of the previous 12 hours and of
the voyage track

_________________
Pozdrawiam
Krzyś



Za ten post autor Krzys otrzymał podziękowanie od: ins
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 17:06 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Bardzo miło, tylko jak interpretować zapis dotyczący jachtów o długości mniejszej niż 24 metry.

Cytuj:
2) Mapy morskie i żeglarskie oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe ‒ na zamierzoną trasę rejsu edycje
muszą być aktualne i poprawione. Wymagania te mogą wypełnić wektorowe mapy elektroniczne, pod
warunkiem posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2017, o 18:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
ins napisał(a):
Bardzo miło, tylko jak interpretować zapis dotyczący jachtów o długości mniejszej niż 24 metry.

Cytuj:
2) Mapy morskie i żeglarskie oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe ‒ na zamierzoną trasę rejsu edycje
muszą być aktualne i poprawione. Wymagania te mogą wypełnić wektorowe mapy elektroniczne, pod
warunkiem posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.


Interpretują ten "zapis" (czyli odnośnik do załącznika) biurokraci od "inspekcji bezpieczeństwa" w UM-ach...
Oczywiście - tylko wobec tych jachtów, które poddadzą się ich inspekcji ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 15:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
W sumie mi to tito :D

Zawsze mam na jachcie przynajmniej dwie mapy elektroniczne (ploter i smyrofon lub inszy tablet) oraz mapy papierowe na rejon pływania.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 15:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Kurczak napisał(a):
Pytanie było insie czy z nawigacji można odtworzyć fakty, a nie czy można je usunąć.

Ale jeśli już padło takie stwierdzenie - to owszem. Tracki można usunąć. Czy bezpowrotnie nie wiem. Być może fachowiec w razie potrzeby da radę odzyskać usunięte dane. (..).


No właśnie o to chodzi, że z poziomu użytkownika nie da się tych danych wymazać. To, że dla użytkownika są niewidoczne nie oznacza, że znikły...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 15:47 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Z ciekawości zadzwoniłem do dwóch Urzędów Morskich, by dowiedzieć się jak definiują zdublowany system dla jachtów poniżej 24 metrów i uzyskałem dwie różne odpowiedzi.
1. Że musi to być system podobny jak na jachtach powyżej 24 metrów.
2. Że może to być inny system.
Konkretnych dostępnych aktów prawnych definiujących to to nie ma.

Moniia napisał(a):
No właśnie o to chodzi, że z poziomu użytkownika nie da się tych danych wymazać. To, że dla użytkownika są niewidoczne nie oznacza, że znikły...


A czy z poziomu użytkownika da się uniemożliwić zapis tracku?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2017, o 17:28 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Moniia napisał(a):
No właśnie o to chodzi, że z poziomu użytkownika nie da się tych danych wymazać. To, że dla użytkownika są niewidoczne nie oznacza, że znikły...

Czy to oznacza, że w instrukcji Raymarine series E120-E80 kłamią?

Settings and data reset

All data set-up menus, including page sets and the data bar, are reset to the factory
default when you apply a settings and data reset.

Important: Applying a settings and data reset will remove all waypoints, routes and
tracks.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2017, o 08:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
ins napisał(a):
zadzwoniłem do dwóch Urzędów Morskich, by dowiedzieć się jak definiują zdublowany system dla jachtów poniżej 24 metrów i uzyskałem dwie różne odpowiedzi.

Zadzwoń do trzeciego - wysoce prawdopodobne, że uzyskasz trzecią różną odpowiedź.
:rotfl:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2017, o 08:55 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Moniia napisał(a):
nie da się tych danych wymazać
Wszystko się da wymazać, np. z przyczyny ograniczonej pamięci (a każda jest ograniczona) nadpisując stare dane nowymi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2017, o 09:55 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
666 napisał(a):
Moniia napisał(a):
nie da się tych danych wymazać
Wszystko się da wymazać, np. z przyczyny ograniczonej pamięci (a każda jest ograniczona) nadpisując stare dane nowymi.


Zrozumiałym jest że dla usunięcia danych z systemu, który ma spełnić wymagania dla statków potrzeba będzie jakiś tajnych kodów, uprawnień etc.


Ale przeciętny plotter nie musi spełniać tych wyższych wymagań.
To jest fragment z instrukcji modelu a series czyli dość nowego.

Cytuj:
IMO and SOLAS
The equipment described with in this document is intended for use on leisure marine boats and work boats NOT covered by International Maritime Organization(IMO) and Safety of Life at Sea(SOLAS)Carriage Regulations.

a to następny fragment.
Cytuj:
Erasing waypoints, routes, andtracks from the system
Note: The following procedure permanently erases selected or ALL waypoints, routes, or tracks stored on the display.
BEFORE proceeding, ensure that you backup any data that you want to keep on to a memory card.


i następny.
Cytuj:
Resetting system
Note: Performing a settings and data reset erases ALL waypoints, routes, and track data from your system. BEFORE proceeding with a settings and data reset, ensure that you backup any data that you want to keep on to a memory card.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2017, o 18:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A w moim (zmodyfikowanym) koszu jest napisane:
Załącznik:
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg [ 26.34 KiB | Przeglądane 10366 razy ]

I tego będę się trzymał.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
W sobotę zaczęły się a w niedzielę skończyły regaty WarmUp Doublehanded. Płynący w piątek do Gdyni jacht Fourwinds trafił na burzę. Uderzenie pioruna w wodę niedaleko jachtu skasowało w zasadzie całą elektronikę. Gdy niewiele później przeprowadzałem w Gdyni inspekcję jachtu przed regatami, widziałem jak załoga uruchomiła część elektroniki, a konkretnie UKF-kę i autopilota. Znaczy te urządzenia przetrwały. Co do autopilota, to nie wiem na ile, ale wykazywał w porcie oznaki życia. Czego nie można powiedzieć o ploterze.
Wymogiem na tych regatach i ogólnie wymogiem OSR jest posiadanie na jachcie map papierowych i przyrządów do ich obsługi. Oraz umiejętność obsługi tejże mapy, bez pomocy plotera i GPS-a. Z tego co czytam, to załoga przepłynęła trasę regat korzystając z nawigacji klasycznej.
Pioruny to zło, jak widać, i dość trudno się przed nimi uchronić.

Podobny przypadek braku nawigacji elektronicznej, choć z innego powodu, (szoty grota wyrwały ploter i wyrzuciły go za burtę przy niekontrolowanej rufie), był w Bitwie o Gotland.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
waliant napisał(a):
Pioruny to zło
Hej, Piorun, czytasz to? :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 maja 2018, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
waliant napisał(a):
Podobny przypadek braku nawigacji elektronicznej, choć z innego powodu, (szoty grota wyrwały ploter i wyrzuciły go za burtę przy niekontrolowanej rufie), był w Bitwie o Gotland.

Szoty to także zło... skoro tak nieodpowiedzialnie wyrzucają plotery za burtę.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 maja 2018, o 06:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marian Strzelecki napisał(a):
Szoty to także zło

Chyba bardziej niekontrolowane zwroty przez rufę? Tak czy owak, ploter wyleciał i nagle zrobił się problem...

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 maja 2018, o 06:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dlatego mam mapę, przybory kreślarskie i kilka źródeł współrzędnych z GPS. W tym jedno
(smyrofon HTC) wyłączone i przechowywane w grabbagu - wiec burza mu nie straszna. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 187 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 80 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL