Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:05




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 wrz 2017, o 22:04 

Dołączył(a): 21 sie 2017, o 04:30
Posty: 3
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cześć. Chciałbtm Was zapytać, czy określacie kierunek wiatru wzędem wiatru rzeczywistego czy pozornego? Spotkałem się z dwiema szkołami, studiując różne podręczniki, a interesuje mnie opinia żeglarzy-praktyków.

Pozdrawiam
Szymon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2017, o 23:19 
*** Ban ***

Dołączył(a): 18 lip 2015, o 11:08
Posty: 649
Podziękował : 280
Otrzymał podziękowań: 125
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie?
szy napisał(a):
...czy określacie kierunek wiatru wzędem wiatru rzeczywistego czy pozornego?

Hmm, jesteś pewien sensu tego o co pytasz?

_________________
"W wielu ludziach krąży po cichu robak szaleństwa."
Waldemar Łysiak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2017, o 23:29 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Rozumiem, że to pytanie jest sformułowne niefortunnie. na tak sformułowane pytanie można udzielić jedynie słusznej odpowiedzi: nie da się podać kierunku wiatru pozornego, gdyż kierunek wiatru - to powszechnie przyjęte określenie kierunku geograficznego z którego wiatr wieje: np. S lub 180 stopni.
Jeżeli natomiast masz na myśli kurs jachtu względem wiatru, to raczej sprwoadzasz temat do poziomu badania Pisma Świętego, gdyż te kursy są tak zmienne w czasie i jednocześnie jedno sformułowanie obejmuje tak szeroki zakres kursu, że poza półwiatrem lub skrajnymi warunkami nie sposób odróżnić czy chozdi o pozorny czy rzeczywisty. Oczywiście mowa o jachtach wypornościowych, bo na bojerach lub szybkich latających wielokadłubowcach lub monohulach na foilach to też jest względne, ale wątpię byś zadał takie pytanie jeżeli zdawałbyś sobie sprawę ze złożoności zjawiska.

Napisz proszę o co konkretnie Ci chodzi: jaka sytuacja i jakie masz wątpliwości.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2017, o 23:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Myślę, że aby udało mi się coś tak skomplikowanego "określanie kierunku wiatru względem wiatru" - muszę pożeglować co najmniej kolejnych 40 lat...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 05:40 

Dołączył(a): 21 sie 2017, o 04:30
Posty: 3
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Szlag. Oczywiście macie rację. Pytanie jest bezsensowne. Pisałem w biegu.
Chodzi mi o kurs jachtu. Czy określacie go względem wiatru pozornego czy rzeczywistego? Pływałem z dwoma instruktorami uczącymi z różnych ksiąg i stąd moje pytanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 07:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
szy napisał(a):
Chodzi mi o kurs jachtu. Czy określacie go względem wiatru pozornego czy rzeczywistego?


To może od Adama i Ewy - najpierw pytanie do Ciebie - masz następujące składowe wyjściowe - wiatr rzeczywisty i wiatr własny.

Ze złożenia tego wychodzi wiatr pozorny - mówiąc inaczej jest on wypadkową wiatru własnego i rzeczywistego.

Na podstawie powyższego sam sobie spróbuj odpowiedzieć na inaczej zadane pytanie - na jakim wietrze pływa jacht ?

Na rzeczywistym czy pozornym ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 07:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
bury_kocur napisał(a):
na jakim wietrze pływa jacht ?
Kocurku, jacht pływa "na" takim wietrze, jaki jest, czyli rzeczywistym, bo innego nie ma. Podejrzewam, że założycielowi watku chodzi o co innego: do jakiego wiatru ustawić żagle, do pozornego czy rzeczywistego. Odpowiedź brzmi: do pozornego.
Hint: bojery zawsze latają bajdewindem, co wynika z ich dużej prędkości (czytaj - wiatru własnego). Te maszyny regatowe z America's Cup - też.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 09:38 

Dołączył(a): 14 lut 2011, o 14:17
Posty: 371
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: Starszy oficer
Żagle do pozornego, a pływasz na rzeczywistym. w porcie lub na podejściu zaczyna cię interesować wiatr rzeczywisty co byś mógł zaplanować manewr, na otwartej wodzie pozorny co by żagle wytrymować przy czym nadal musisz wiedzieć jaki jest kierunek rzeczywistego żeby określić czy dopłyniesz tam gdzie chcesz tak szybko jak chcesz :)

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 12:42 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Określamy i tak, i tak.
I czasem wynikają z tego nieporozumienia :-?
Szczególnie "zdradliwy" jest półwiatr :oops:
W przypadkach wątpliwych warto więc dodać, czy mieliśmy na myśli wiatr pozorny, czy wiatr rzeczywisty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 12:48 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
szy napisał(a):
Szlag. Oczywiście macie rację. Pytanie jest bezsensowne. Pisałem w biegu.
Chodzi mi o kurs jachtu. Czy określacie go względem wiatru pozornego czy rzeczywistego? Pływałem z dwoma instruktorami uczącymi z różnych ksiąg i stąd moje pytanie.


Czym konkretnie różnią się w praktyce oba warianty wg Ciebie? Jaki konkretnie kurs względem wiatru będzie inny w jednej wersji względem drugiej? Moim zdaniem - przy jachtach którymi zapewne pływasz dotyczy to wyłącznie połówki, która i tak jest na tyle wąskim lub jednocześnie szerokim pojęciem, że nie ma to znaczenia.

A do ustawienia żagli określanie kursu nie jest potrzebne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 15:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
szy napisał(a):
Chodzi mi o kurs jachtu. Czy określacie go względem wiatru pozornego czy rzeczywistego? Pływałem z dwoma instruktorami uczącymi z różnych ksiąg i stąd moje pytanie.

A nie możesz olać panów instruktorów i dojść do tego sam. Weź sobie kartkę papieru i sobie trochę na niej porysuj. Chodzi mi żebyś sobie narysował przykładowy jacht w rzucie z góry i kierunek wiatru rzeczywistego wiejącego na danym akwenie. Przyjmij jakąś prędkość jachtu i razem z wiatrem przedstaw to wektorowo, (strzałeczkami). I zobacz jaki wyjdzie Ci kierunek i wielkość wiatru pozornego. Następnie zobacz co się stanie z kierunkiem wiatru pozornego kiedy wiatr rzeczywisty nie zmieniając kierunku zwiększy swoją prędkość i tak dla różnych kursów jachtu w stosunku do wiatru. Jak to pojmiesz to będziesz ekspertem od wiatrów wszelakich.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 15:24 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian J. napisał(a):
A nie możesz olać panów instruktorów i dojść do tego sam. Weź sobie kartkę papieru i sobie trochę na niej porysuj. Chodzi mi żebyś sobie narysował przykładowy jacht w rzucie z góry i kierunek wiatru rzeczywistego wiejącego na danym akwenie. Przyjmij jakąś prędkość jachtu i razem z wiatrem przedstaw to wektorowo, (strzałeczkami). I zobacz jaki wyjdzie Ci kierunek i wielkość wiatru pozornego. Następnie zobacz co się stanie z kierunkiem wiatru pozornego kiedy wiatr rzeczywisty nie zmieniając kierunku zwiększy swoją prędkość i tak dla różnych kursów jachtu w stosunku do wiatru. Jak to pojmiesz to będziesz ekspertem od wiatrów wszelakich.


Ale kolega z forum nie pytał czym jest wiatr pozorny, tylko pytał (z tego co zrozumiałem, bo to pytanie nie zostało dobrze sformułowane) jak określa się kurs jachtu względem wiatru: wg pozornego czy rzeczywistego. Jakieś różnice mogą być moim zdaniem wyłącznie w połówce albo na bardzo szybkich jednostkach (bojer/łodzie ślizgowe/latające). A samo takie pytanie miałoby sens tylko w tym drugim przypadku (moim zdaniem), gdyż faktycznie można się zastanowić czy np. ćma halsująca z wiatrem w niezbyt silnym wietrze płynie bajdewindem czy jednak baksztagiem? To samo z bojerem? Ja bym powiedział, że bojer lecąc w dół jednak leci baksztagami, mimo, że wiatr pozorny czujemy z bajdewindu.

W tym pierwszym przypadku (połówka i jachty wypornościowe) dyskusja jest czysto akademicka, ale jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację, w której jacht żeglujący baksztagiem względem wiatru rzeczywistego płynie pozorną połówką (albo odpowiednio z połówki robimy pełny bajdewind). Jednak te różnice są tak subtelne, że nie mają żadnego znaczenia w rzeczywistości poza akademicką dyskusją nowicjuszy (którzy, jak wiadomo, są najbardziej skłonni do rozdzielania włosa na czworo).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 15:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Witam. Koledze zapewne chodzi o "icka" lub "wimpelka". Co one wskazują.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 16:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
plitkin napisał(a):
Jednak te różnice są tak subtelne, że nie mają żadnego znaczenia w rzeczywistości poza akademicką dyskusją nowicjuszy (którzy, jak wiadomo, są najbardziej skłonni do rozdzielania włosa na czworo).
Poćwiczenie z wektorami we własnym zakresie jest lepsze niż bierne oglądanie takich samych rysunków w książce. Pozwala później skonfrontować to co się widziało na rysunku z tym co się później czuje na łódce. Spotkałem żeglarza (z patentem) który nie wiedział dlaczego może wyostrzyć w szkwale. Dopiero jak mu to narysowałem i uświadomiłem, że taki szkwał czyli przyśpieszenie siły wiatru nie trwa wiecznie zrozumiał, dlaczego po ustaniu szkwału musi wracać na poprzedni kurs. Nie wiemy jak daleko oblatany z teorii żeglowania jest założyciel wątku


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 16:12 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Wyjaśniłeś różnice w ostrzeniu w szkwale pomiędzy halsami lewym i prawym, na każdej z półkul? I podobnie: dodałeś jeszcze falę?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 16:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
666 napisał(a):
Wyjaśniłeś różnice w ostrzeniu w szkwale pomiędzy halsami lewym i prawym, na każdej z półkul? I podobnie: dodałeś jeszcze falę?
Ja nie rozpatrywałem ucieczki z niżu o którą ci prawdopodobnie chodzi kiedy poruszasz kwestię półkul. Tylko zwróciłem uwagę na to, że gość nie rozumie dlaczego może wyostrzyć przy chwilowym wzroście siły wiatru podczas wspólnego jeziorowego pływania.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 17:20 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian J. napisał(a):
Tylko zwróciłem uwagę na to, że gość nie rozumie dlaczego może wyostrzyć przy chwilowym wzroście siły wiatru podczas wspólnego jeziorowego pływania.


Skąd taki wniosek? Nie zauważyłem by autor o tym pisał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 18:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
plitkin napisał(a):
Nie zauważyłem by autor o tym pisał.
Nie pisałem tym razem o autorze wątku. Napisałem we wcześniejszym poście tak:
Marian J. napisał(a):
Spotkałem żeglarza (z patentem) który nie wiedział dlaczego może wyostrzyć w szkwale. Dopiero jak mu to narysowałem i uświadomiłem, że taki szkwał czyli przyśpieszenie siły wiatru nie trwa wiecznie zrozumiał, dlaczego po ustaniu szkwału musi wracać na poprzedni kurs.
A żeglarz ten żeglował ze mną kilka dni na mojej łódce. I mając notatnik i coś tam do pisania mu to na postoju narysowałem. A w kolejnym poście odpowiadałem na pytanie 666 i wypowiedź ta dotyczyła tego który ze mną wtedy żeglował.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 19:29 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Widzisz patentowany sterniku, który pouczał innego patentowanego żeglarza, prawdopodobnie nie masz pojęcia o tym, że wiatr w szkwale zwykle nieco skręca względem kierunku, z którego wiał przed szkwałem (sprawdź w którą stronę, jak sam zdobędziesz te wiedzę to lepiej ją zapamiętasz :kiss:) i w tym momencie Twoje wektory idą się [.....]. :-P
A w sumie to po co tamten miał ostrzyć?

Uwielbiam takich, co "spotykają żeglarza z patentem" (zapewne złowrogiego PZŻ-tu) - i nie ma to nic wspólnego z gender. :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Zbieraj napisał(a):
Kocurku, jacht pływa "na" takim wietrze, jaki jest, czyli rzeczywistym, bo innego nie ma. Podejrzewam, że założycielowi watku chodzi o co innego: do jakiego wiatru ustawić żagle, do pozornego czy rzeczywistego. Odpowiedź brzmi: do pozornego.


Januszku - Mordeczko - powiedzieliśmy to samo tylko Ty mniej skrótowo.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2017, o 22:55 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
666 napisał(a):
że wiatr w szkwale zwykle nieco skręca względem kierunku, z którego wiał przed szkwałem (sprawdź w którą stronę, jak sam zdobędziesz te wiedzę to lepiej ją zapamiętasz


Powiedz to żeglującym pomiędzy Orebicem a Korculą, St Vicent a St Lucia, żeglującym na W od Mull of Kintyre, lub podążającym z JKW do Kaskady na Kierskim, tudzież chcącym dostać się do Opua.

Wracając do meritum.
szy napisał(a):
Chodzi mi o kurs jachtu. Czy określacie go względem wiatru pozornego czy rzeczywistego? Pływałem z dwoma instruktorami uczącymi z różnych ksiąg i stąd moje pytanie.


Nie wyobrażam sobie pierwszych chwil na wodzie wypełnionych rozróżnianiem wiatru pozornego od rzeczywistego. Interesuje mnie - instruktora i mojego klienta ustawianie żagli i zmian kursu w stosunku do tego co odczuwa jacht i załoga - wiatru pozornego i ...fali.
Poza tym, z wyjątkiem sytuacji o których wspomniał Plitkin - b.szybkie jachty regatowe - bajdewind lub baksztag dla wiatru pozornego lub rzeczywistego nie różnią się między sobą, aż tak bardzo, a konia z rzędem temu kto potrafi w półwietrze utrzymać jacht z wimplem ustawionym sztywno pod kątem prostym do diametralnej.

Jedną z podstawowych zasad przekazu wiedzy jest prostota przekazu połączona z konsekwentnością.
Jeśli na początku zajęć, instruktor, wyraźnie sformułował, że dla jasności zrozumienia relacji tego co "rysuje na tablicy" z tym co się dzieje na wodzie przyjmuje że jacht płynący kursem bajdewind to jacht płynący ostro w stosunku do wiatru pozornego, to nie ma w tym nic złego.

Po prostu trzeba rozróżnić etapy szkolenia.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2017, o 06:12 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Jednym ze sposobów podejmowania przedmiotu (oby nie człowieka), który wypadł za burtę jest szybkie przejście do półwiatru, wzięcie kilku głębokich oddechów (wywołanie załogi na pokład, zdjęcie kontraszotów), zrobienie bardzo szybkiego zwrotu i powrót półwiatrem przeciwnego halsu - to jedna z sytuacji, gdy warto określać kurs względem wiatru rzeczywistego (fala zwykle pomaga w znalezieniu kierunku wiatru).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2017, o 06:21 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Jeżeli na fali przez 2 minuty utrzymasz równy półwiatr i choć na chwilę nie wpadniesz w bajdewind lub baksztag- jesteś mistrzem świata i jedynym takim żeglarzem na świecie, jak sądzę. Całe to teoretyzowanie jest... teoretyczne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2017, o 06:35 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Praktycznie wyłowiłem w ten sposób koło (oko "zgubiło"), innym razem bosak, a jeszcze innym razem znalazłem odbijacz.
Jak widać mamy inne kanty d... . :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2017, o 06:56 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Mój zalogant, który był pierwszy raz w życiu na łódce, też wyłowil odbijacz. Nie potrzebał w tym celu określania co to jest półwiatr.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2017, o 07:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
666 napisał(a):
zrobienie bardzo szybkiego zwrotu


Robisz ten zwrot z wiatrem czy pod wiatr ?

Znaczy przez sztag czy przez rufę ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2017, o 08:51 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
A to zależy :cool:
Od warunków, takielunku, postawionych żagli, sprawności załogi - przy powolnym zwrocie przez rufę bardzo szybko tracisz wysokość i w rezultacie po zwrocie mógłbyś nawet bajdwindem nie wyjść na "zgubę" (ale ostatni kawałek po wodzie i tak trzeba przejść do ostrego bajdewindu dla wytracenia szybkości), z kolei przy powolnym zwrocie przez sztag kręcisz właściwie w miejscu, ale sztag ma też i swoje wady.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2017, o 23:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
666 napisał(a):
...prawdopodobnie nie masz pojęcia o tym, że wiatr w szkwale zwykle nieco skręca względem kierunku, z którego wiał przed szkwałem (sprawdź w którą stronę, jak sam zdobędziesz te wiedzę to lepiej ją zapamiętasz :kiss:) i w tym momencie Twoje wektory idą się [.....]. :-P

Jesteś tego pewien? czy tylko zwykle tak jest. ;)

Moim zdaniem:
jacht w przechyle ma "lepszą aerodynamikę" - bo "skośnie mu wieje do przekrojów". :rotfl:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2017, o 00:12 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
666 napisał(a):
Jednym ze sposobów podejmowania przedmiotu (oby nie człowieka), który wypadł za burtę jest szybkie przejście do półwiatru, wzięcie kilku głębokich oddechów (wywołanie załogi na pokład, zdjęcie kontraszotów), zrobienie bardzo szybkiego zwrotu i powrót półwiatrem przeciwnego halsu - to jedna z sytuacji, gdy warto określać kurs względem wiatru rzeczywistego (fala zwykle pomaga w znalezieniu kierunku wiatru).


Piszesz o półwietrze mając na myśli wiatr rzeczywisty, czy pozorny?

Kierunek fali jest najczęściej wypadkową wielu czynników rzadko pokrywa się z bieżącym kierunkiem wiatru, zwłaszcza na akwenach o zróżnicowanym przebiegu linii brzegowej, lub na torze przemieszczającego się niżu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 78 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL