Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Farmy wiatrowe (OWF) a ograniczenia w żegludze.
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=70&t=29217
Strona 1 z 1

Autor:  SIRK [ 11 wrz 2018, o 00:31 ]
Tytuł:  Farmy wiatrowe (OWF) a ograniczenia w żegludze.

W nawiązaniu do dyskusji viewtopic.php?f=18&t=29180
takie małe podsumowanie obowiązujących regulacji.

OWF (Offshore Wind Farm) w trakcie budowy.
Większość (wszystkie?) kraje europejskie wyznaczają na czas budowy danej „farmy” akwen zamknięty dla żeglugi. Granica takiego akwenu zazwyczaj przebiega 500m od strefy OWF a sam akwen oznaczony jest jako niebezpieczeństwo w systemie kardynalnym. Dodatkowo do oznaczenia granic akwenu mogą być użyte żółte boje specjalnego przeznaczania. W zależności od rodzaju prowadzonych prac zamknięty akwen może być powiększony a do monitorowania ruchu mogą być wyznaczone tzw. jednostki „guard vessel”. Szczegółowe informacje powinny być podawane na bieżąco jako MSI.

OWF oddana do użytku.
Po zakończeniu wszelkich prac i uruchomieniu OWF sytuacja zależy od lokalnych przepisów danego kraju.
Dania/Szwecja – zazwyczaj nie wyznacza się strefy bezpieczeństwa a w obrębie OWF obowiązuje generalny zakaz kotwiczenia i trałowania dennego.

UK – nie ma jednej strefy bezpieczeństwa dla całej OWF ale obowiązują 50metrowe strefy bezpieczeństwa dla każdej turbiny z osobna.

Niemcy – OWF jest zawsze rejonem o ograniczonym prawie do żeglugi jednakże w porze dziennej i przy dobrych warunkach pogody (siła wiatru poniżej 6B i widzialność powyżej 1000m) jednostki poniżej 24 mogą swobodnie przekraczać strefę bezpieczeństwa.

Holandia/Belgia – zazwyczaj jest wyznaczana 500m strefa bezpieczeństwa ale małe jednostki (do 24m) są zwolnione z nakazu jej przestrzegania.

Jako generalną zasadę można przyjąć, że w obrębie OWF nie wolno pływać większymi jednostkami, kotwiczyć lub trałować jednakże należy zawsze zapoznać się z aktualnymi przepisami dla danego akwenu. Na przykład przy Kopenhadze jest całkowicie zamknięta dla żeglugi strefa wokół Middelgrunden Windfarm, natomiast nawet w UK może być ustanowiona strefa bezpieczeństwa na czas poważnych prac konserwacyjnych.

Reasumując, przy dobrych warunkach pogodowych w określonych przypadkach możemy próbować żeglugi w obrębie strefy OWF. I teraz kilka pytań do kolegów którzy doświadczyli już takiej przyjemności.
Czy w obrębie działających wiatraków wyczuwa się zmiany kierunku/prędkości wiatru?
Czy od strony zawietrznej można mówić o wyraźnym osłabieniu prędkości wiatru?
Czy w na wodach brytyjskich jest „popularne” żeglowanie pomiędzy wiatrakami?
Jakieś inne obserwacje czy ciekawe wrażenia?

https://www.rya.org.uk/SiteCollectionDo ... Energy.pdf
http://www.simsl.com/Risk-Alerts/RA02NavigationOREI.pdf
https://www.dma.dk/Documents/Publikatio ... Energy.pdf

Załączniki:
OWF_Safety Zones.jpg
OWF_Safety Zones.jpg [ 310.67 KiB | Przeglądane 3539 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/