Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 01:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 wrz 2018, o 10:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Elektroniczna nawigacja terestryczna - alternatywna metoda nawigacji.

Wiele razy - w kontekście zanikania umiejętności pracy z mapą i trójkątem - padało pytanie: co się stanie, gdy systemy satelitarne przestaną działać?

Właśnie pojawia się odpowiedź: nic się nie stanie. Na wyświetlaczu w dalszym ciągu będą pojawiały się cyferki pokazujące pozycję, mapy (nawet te przełączone na obrazowanie HUP/CUP :-) ) będą pokazywały gdzież to nasz jachcik się znajduje, a w smartfonach dojdzie jeszcze jedna ikonka. :-)

http://www.umgdy.gov.pl/?p=25738

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: miru71
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2018, o 15:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Maar napisał(a):
Elektroniczna nawigacja terestryczna - alternatywna metoda nawigacji.

Wiele razy - w kontekście zanikania umiejętności pracy z mapą i trójkątem - padało pytanie: co się stanie, gdy systemy satelitarne przestaną działać?

Właśnie pojawia się odpowiedź: nic się nie stanie. Na wyświetlaczu w dalszym ciągu będą pojawiały się cyferki pokazujące pozycję, mapy (nawet te przełączone na obrazowanie HUP/CUP :-) ) będą pokazywały gdzież to nasz jachcik się znajduje, a w smartfonach dojdzie jeszcze jedna ikonka. :-)

http://www.umgdy.gov.pl/?p=25738


* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

To o czym piszesz jest super!

Znajduję 99% zalet.

I jest jedną wada. Firmuje to UE. Czyli uda się za 50-100 lat.

Weźmy np. Galileo. USA było dużo bardziej zaawansowane w 1984 czyli ... 34 lat temu. Pisał o tym Jaromir wiele lat temu ...

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2018, o 16:51 
*** Ban ***

Dołączył(a): 16 kwi 2018, o 16:43
Posty: 200
Lokalizacja: Jelonka
Podziękował : 118
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Kuracent napisał(a):
Znajduję 99% zalet.
I jest jedną wada. Firmuje to UE. Czyli uda się za 50-100 lat.

Za 50 lat to po Unii tylko złe wspomnienie zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2018, o 17:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Maar napisał(a):
http://www.umgdy.gov.pl/?p=25738

Mareczku - nie chcę gasić entuzjazmu, widzę jednak pewien problem z tym, że pani Magdalena, rzecznik UM w Gdyni, zachowała się w tym artykule jak klasyk.
Znaczy - napisała, chociaż nie wiedziała...

Albowiem wyrażone przez panią rzecznik Magdalenę zdanie:
"...stacje naziemne DGPS mają bardzo dokładnie określone współrzędne pozycji, zasada wyznaczenia pozycji statku względem nich polega w dużej mierze na rozwiązaniach geometrii dwuwymiarowej (kierunek, odległość), podobnie jak w metodzie radionamierzania (RDF)." - jest typową trzecią prawdą tischnerowską. Czyli - to gówno prawda.
Nie chodzi zatem o wykorzystanie "rozwiązań geometrii dwuwymiarowej (kierunek, odległość), podobnie jak w metodzie radionamierzania (RDF)". Z tego prostego powodu, że nie sposób za pomocą sygnału nadajników DGPS "wyznaczać pozycję statku względem nich". Bo nie do tego nadajniki DGPS służą.
Albowiem obecnie DGPS jedynie "rozgłasza" poprawki, które należy przyjąć, aby zmniejszyć i skorygować ew. błędy transmisji z satelitów GPS odebranych na statkach.
Najprościej jak można o DGPS:


W "DGPS R-mode" chodzi z grubsza o wprowadzenie do transmisji z nadajników DGPS całkiem nowych informacji - takich, które mogłyby być wykorzystywane do określania pozycji statku względem nadajników - również w razie zaniku sygnału satelitarnego. Tyle, że - jeśli kiedyś zostanie to zrealizowane - to w sposób całkiem niepodobny do "radionamierzania (RDF)"... Czyli - znów upraszczając - tak:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2018, o 18:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czyli jednak uczmy się klasycznej nawigacji. ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Maar
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 wrz 2018, o 23:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
waliant napisał(a):
Czyli jednak uczmy się klasycznej nawigacji. ;)

Tak jak strzelania z łuku, wypieku chleba lub nie przymierzając biegu na orientacje, bo jak wiadomo, nigdy nie znamy dnia ani godziny.
Przypominam, że dla GPS alternatywą jest GLONASS a już niedługo powszechnie dostępny chiński BDS i może Galileo. Natomiast w sytuacji gdy wszystkie trzy(cztery?) GNSSy odmówią posłuszeństwa to każdy z nas będzie miał dużo większy problem, powiedzmy żywotny problem.

Za projektem Galileo (niestety?) nie stoi żadna armia i/lub przemysł zbrojeniowy. Nie jest to także projekt komercyjny i wszelkie opóźnienia nie mają wiele wspólnego z biurokracją EU.

Wracając do tematu to projekt R-Mode Baltic (Ranging Mode Position Navigation & Timing) jest w pewnym sensie kontynuacją wcześniejszego i dużo szerszego ACCSEAS i tak naprawdę to wszystko zostało już opracowane i udowodnione. Idea jest teoretycznie słuszna i nie ma żadnych przeciwskazań natury technicznej. O ile na Bałtyku nie będziemy mieli do czynienia z dodatkowym sygnałem eLoran to brzegowe stacje DGPS (DGNSS) oraz AIS prawdopodobnie wystarczyłyby aby stworzyć system oferujący dokładność rzędu 10m w strefie brzegowej i 100m na otwartym morzu. Jedynie pozostaje odpowiedzieć na pytanie kto i dlaczego ma za to zapłacić.
Natomiast w projekcie ACCSEAS o wiele ważniejsze były prace nad automatyzacja i unifikacja wymiany informacji pomiędzy jednostką pływającą a VTS i/lub logistyką portową niż opracowywanie backupu dla GNSS.
Na zakończenie warto dodać, że współczesny rolnik nie obsieje swoich areałów bez dostępu do GNSS.


Załączniki:
ACCSEASFinal.pdf [3.96 MiB]
Pobrane 146 razy

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2018, o 07:29 

Dołączył(a): 1 gru 2014, o 07:53
Posty: 219
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Wg mnie jeśli już ma do czegoś dojść, to o wiele bardziej prawdopodobna jest awaria elektroniki na jachcie niż zanik sygnału GPS. W tym przypadku (awaria elektroniki) ten cudowny system brzegowy można sobie o kant siedzenia rozbić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2018, o 12:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2018, o 12:22
Posty: 91
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: do 60 wszystko mi wolno
Już lata temu jeden bosman w Marinie Agana w Chorwacji przekonywał mnie, że GPS jest na jachcie w ogóle nie potrzebny (akurat chciał mi bezskutecznie wydać jacht z awarią GPS), bo i tak terroryści niebawem go wyłączą :D

Minęło kilkanaście lat, a to cholerstwo ciągle działa.

_________________
Pozdrawiam,

Marcin Kasperek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 100 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL