Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=70&t=29846
Strona 1 z 2

Autor:  Sailor17 [ 23 sty 2019, o 23:47 ]
Tytuł:  Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Witam mam problem jestem w technikum i obecnie na 1 kontrakcie stary poprosił mnie abym raz w tygodniu spisywał wartości dewiacji i deklinacji magnetycznej.Teraz moje pytanie jak to jest z tą dewiacja jak ja spisać mam sobie porównać hdg (gyro)z ecdisa z kompasem magnetycznym czy jak.Jesli chodzi o deklinacje to widzę że jest podana na gps-ie.Bede wdzięczny za pomoc bo za chwilę powie żebym zrobił mu tabelke dewiacji a ne wiem jak.

Autor:  bury_kocur [ 24 sty 2019, o 00:27 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sailor17 napisał(a):
jestem w technikum


Jakie to technikum ?

Autor:  ins [ 24 sty 2019, o 01:52 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sailor17 napisał(a):
Teraz moje pytanie jak to jest z tą dewiacja jak ja spisać mam sobie porównać hdg (gyro)z ecdisa z kompasem magnetycznym czy jak.Jesli chodzi o deklinacje to widzę że jest podana na gps-ie.

Najprościej jest znaleźć dewiacje na środku wody, gdy statek płynie w warunkach bez prądów lub idealnie na prąd i z prądem i bezwietrznych, lub idealnie na wiatr jak i z wiatrem.
Wówczas KDD = KR COG = Heading
KR - (cp) = KK
KR- ( deklinacja) = KM
KM -(dewiacja ) = KK
cp = (deklinacja ) + (dewiacja )

lub z żyro
KŻ +{poprawka dla żyro ) = KR

Jeśli masz dobrze skalibrowany GPS to powinien podać również przybliżony KR
najczęściej wyświetlany jako Heading lub True Course.

Po za tym jakikolwiek, NR / bearing / na stały obiekt z GPS też da Tobie możliwość wyznaczenia dewiacji. Jeszcze lepsza linia pozycyjna z nabieżnika.
Z wzoru
NR - (cp) = NK

Jakbyś koniecznie chciał to z wschodów i zachodów Słońca dewiacje też wyznaczysz.

Podobnie jak w podanych wyżej przykładach polega to na określeniu cp.

A ponieważ wiemy gdzie mniej więcej jesteśmy na mapie, to najbliższą różę deklinacji lub izogonę znajdziemy, a deklinację to potrafimy wyliczyć, nie spoglądając na wyświetlacz GPS?

Jak już wiemy jaką wartość ma cp i ile wynosi deklinacja to......
Przekształcić wzorki tak by wyłuskać dewiację to chyba w podstawówce nauczyli?


Uwaga. Jeśli maksymalne wartości dewiacji będą dwucyfrowe /powyżej 10 stopni/ * powinno się stworzyć dwie tabele jedną dla KK i drugą dla KM by można było bez ceregieli obliczać
KK + (dewiacja ) = KM
oraz
KM - ( dewiacja ) = KK

Kolejna sprawa, Tabela dewiacji dla kompasu A nie musi być prawidłową dla kompasu B położonego np. w innym miejscu na statku.

* nie wiem jakie są normy na statkach.

Piotr Siedlewski

Autor:  plitkin [ 24 sty 2019, o 03:48 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

ins napisał(a):
Jeśli masz dobrze skalibrowany GPS to powinien podać również przybliżony KR


Jak się kalibruje gps?

Autor:  ins [ 24 sty 2019, o 07:57 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

plitkin napisał(a):
ins napisał(a):
Jeśli masz dobrze skalibrowany GPS to powinien podać również przybliżony KR


Jak się kalibruje gps?


Dokonałem zbędnego skrótu.
Chodzi o kalibrację kompasu podłączonego do GPS.
Przykładowo wygląda to tak https://www.youtube.com/watch?v=MojgFPZAuHs

Piotr Siedlewski

Autor:  Sailor17 [ 24 sty 2019, o 11:14 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Czyli co mój sposób z porównaniem hdg z Ecdisa z magetycznym jest zły tak.Kolejna kwestia jak już powiedziałem a to jak zrobić tabelke dewiacji póki co statek ship na kotwicy.

Autor:  Jaromir [ 24 sty 2019, o 11:27 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

bury_kocur napisał(a):
Sailor17 napisał(a):
jestem w technikum


Jakie to technikum ?


To, Drogi Kocurku, takie technikum, w którym nauczyli, że należy ku zadowoleniu "starego" wypełniać wszelkie tabelki.... Ale nie nauczyli, że najpierw warto poszukać samodzielnie wiedzy na temat "co i na jaką cholerę wpisywać w tabelki?"...

Autor:  ins [ 24 sty 2019, o 11:46 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sailor17 napisał(a):
porównaniem hdg z Ecdisa

Jeśli to, co wyświetla się Tobie na plotterze jako hdg jest rzeczywiście Kursem Rzeczywistym czyli kątem zawartym pomiędzy kierunkiem na Północ Geograficzną, a diametralną statku,
to wynik działania
KR z wyświetlacza/plottera GPSu minus KK z kompasu magnetycznego da całkowitą poprawkę.
Od niej wystarczy odjąć deklinację by otrzymać dewiację dla danego KK.

Tabelkę dewiacji można wykonać przecinając różnymi KK linię nabieżnika i wykonując NK na pokrywające się dwa stale punkty.
Różnica pomiędzy NR/ nabieżnikiem, a NK da cp

Piotr Siedlewski

Autor:  Jaromir [ 24 sty 2019, o 11:49 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

ins napisał(a):
Najprościej jest znaleźć dewiacje na środku wody

:rotfl: :rotfl: :rotfl:
A tak trochę z boku się nie da?

Autor:  ins [ 24 sty 2019, o 11:57 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Jaromir napisał(a):
ins napisał(a):
Najprościej jest znaleźć dewiacje na środku wody


A tak trochę z boku się nie da?


Chodzi o szukanie dewiacji gdy nie ma się na co namierzyć.

Piotr Siedlewski

Autor:  Sailor17 [ 24 sty 2019, o 12:04 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Ok dzięki za pomoc.Plyniemy dalej także zrobi się na trasie.Pkzdrowienia
Jeśli jeszcze mogę poprosić o instrukcję do tabelki dewiacji będzie super

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

I jeszcze jest a kwestia jeśli już stary kleonie te tabelke to mogę z niej korzystać do poszukania dewiacji mianowicie będę miał magnetyczny i zanim wchodzę do tabelki aby odczytać dewiacje?

Autor:  Jaromir [ 24 sty 2019, o 12:16 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sailor17 napisał(a):
Jeśli jeszcze mogę poprosić o instrukcję do tabelki dewiacji będzie super

Przyznam, że nie mogę wyjść z podziwu, dlaczego prostu nie poszukasz sam...
Przykład pierwszy z brzegu:
Obrazek

Zapewniam, że instrukcja tworzenia tabeli i wykresu dewiacji, którą można znaleźć w wyżej pokazanej pozycji, jest banalnie prosta. Polecam, strona 128. Oczywiście - tylko po zrozumieniu kilku poprzednich stron...

Autor:  Sailor17 [ 24 sty 2019, o 12:30 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sprawa rozwiązana zamykam post.Dzieki za pomoc

Autor:  Jaromir [ 24 sty 2019, o 12:46 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

ins napisał(a):
Jaromir napisał(a):
ins napisał(a):
Najprościej jest znaleźć dewiacje na środku wody


A tak trochę z boku się nie da?


Chodzi o szukanie dewiacji gdy nie ma się na co namierzyć.


Chodzi też o to, aby język giętki...

No dobra, nasz gość pływa na statku konwencyjnym i możliwość porównywania headingu z żyrokompasu ze wskazaniami kompasu magnetycznego ma przez 24/7.
Zakładając, że wie cokolwiek na temat poprawek żyro (znaczy, że posiadł o swoim statku wiedzę banalną - i wie czy użyty sygnał z kompas żyro ma poprawki na szerokość i prędkość wprowadzane automatycznie, czy też nie) - może sobie porównywać całkiem niezależnie od tego, czy statek na którym przebywa akurat płynie, dryfuje, kotwiczy... i niezależnie od tego, czy działa nań prąd i wiatr.

Dowcip jednak w tym, że nasz miły gość po technikum zdaje się nie mieć pojęcia, że wartości dewiacji kompasu magnetycznego nie "spisuje się" z tego czy innego ciekłokrystalicznego ekranu, tylko zwyczajnie - oblicza... Natomiast wartość deklinacji poszukiwał i znalazł... "na GPS-ie". Tak jakby obca mu była wiedza o tym, że najprościej odczytywać wartości deklinacji z mapy morskiej (również elektronicznej...).

Nasz abiturient zdaje się także nie ogarniać tego, że jego cotygodniowe (sic!) uwiecznianie wartości dewiacji ma służyć stałemu monitorowaniu ewentualnych zmian dewiacji konkretnego kompasu magnetycznego... nie zaś stworzeniu w przyszłości jego tabeli dewiacji.

Hmmm, a ja będę musiał kiedyś zasnąć, powierzywszy komuś równie wykształconemu pełnienie samodzielnej wachty...

Autor:  ins [ 24 sty 2019, o 13:08 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Jaromir napisał(a):
Dowcip jednak w tym, że nasz miły gość po technikum


Może być na przykład po pierwszej klasie Technikum Ogrodniczego.

Piotr Siedlewski

Autor:  Sailor17 [ 24 sty 2019, o 13:57 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Takimi sprawami zajmuje się hobbystycznie a nie zawodowo .Dla mnie ta wiedza jest z czystej ciekawości a nie do pracy na codzień więc proszę o troszkę szacunku bo jak widać morze nie nauczyło.Czlowiek próbuje się dowiedzieć czegoś ekstra dla siebie a tu proszę jakiś Jasiu będzie prawil swoje kazania bo od żony już by mopem zarobił.

Autor:  ins [ 24 sty 2019, o 14:13 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sailor17 napisał(a):
Takimi sprawami zajmuje się hobbystycznie a nie zawodowo .Dla mnie ta wiedza jest z czystej ciekawości a nie do pracy na codzień więc proszę o troszkę szacunku bo jak widać morze nie nauczyło.Czlowiek próbuje się dowiedzieć czegoś ekstra dla siebie a tu proszę jakiś Jasiu będzie prawil swoje kazania bo od żony już by mopem zarobił.

Masz jakieś wonty do absolwentów Techników Ogrodniczych?

Piotr Siedlewski

Autor:  bartoszek [ 24 sty 2019, o 17:32 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Zeglarze !, na tym forum to strach sie o cos spytac. Na proste pytanie,
Sailor17 napisał(a):
jak to jest z tą dewiacja jak ja spisać mam sobie porównać hdg (gyro)z ecdisa z kompasem magnetycznym czy jak.Jesli chodzi o deklinacje to widzę że jest podana na gps-ie.Bede wdzięczny za pomoc bo za chwilę powie żebym zrobił mu tabelke dewiacji a ne wiem jak.

przychodza tak obrazliwe komentarze, roznych pseudo specjalistow, ze wlosy deba staja. Dla wyjasnienia -specjalista to taki co potrafi czytac, a nie umie pisac, albo odwrotnie. Taki co potrafi pisac i czytac to jest czlowiek wyksztalcony.
Ale taki co rozumie to co napisal i to co przeczytal...........?
Jest pytanie, jest odpowiedz - proste!

pozdrowienia bartoszek

Autor:  A.W. [ 24 sty 2019, o 17:50 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

bartoszek napisał(a):
Zeglarze !, na tym forum to strach sie o cos spytac.
Na proste pytanie, przychodza tak obrazliwe komentarze, roznych pseudo specjalistow, ze wlosy deba staja.

Dokładnie. Ale pytać należy i się nie zniechęcać, nie zważając na "omnibusów" :mrgreen:
Zawsze się znajdzie ktoś, kto merytorycznie i bez złośliwości odpowie. Po to są m.in. takie specjalistyczne fora.

Autor:  plitkin [ 24 sty 2019, o 19:55 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sailor17 napisał(a):
Czyli co mój sposób z porównaniem hdg z Ecdisa z magetycznym jest zły tak.Kolejna kwestia jak już powiedziałem a to jak zrobić tabelke dewiacji póki co statek ship na kotwicy.


A "stary" nie prosił czasem byś przyniósł klucz na 10 do kilwateru? Bo mam wrażenie, że zwyczajnie Ciebie wmanewrowuje.

Autor:  ins [ 24 sty 2019, o 21:44 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

W necie mają ciekawe sposoby na uporanie się z dewiacją.
Ten przykład jest nader "pouczający".
Cytuj:
Płyniesz kilka minut stałym kursem, sternik podaje ci KK (powiedzmy 0°) a gdy przecinasz oś nabieżnika bierzesz namiar. Zapisujesz sobie namiar i kurs. Potem to samo na innym kursie i znów zapisujesz. I tak dookoła, powiedzmy co 30° - 45°. Ważne jest, aby sternik umiał przez chwilę trzymać dokładny kurs i Ci go podać.
Różnica między linią nabieżnika a wskazaniem kompasu to dewiacja dla danego kursu


A my się dziwimy Sailorowi17.

Piotr Siedlewski

Autor:  SIRK [ 25 sty 2019, o 00:37 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

ins napisał(a):
* nie wiem jakie są normy na statkach.

Już kiedyś sugerowałem tobie abyś nie przekładał swojego doświadczenia na większe jednostki konwencyjne inaczej mówiąc nie pisz jak to jest na statkach, proszę. Niby wiedza jest ta sama ale jakoś tak inaczej poukładana i swoimi uproszczeniami ryzykujesz wielce.
Z drugiej strony odważny jesteś, stworzyć tak ad hoc, na otwartym forum dyskusyjnym, prostą procedurę „spisywania dewiacji i deklinacji magnetycznej” chyba nie każdy by się odważył. W każdym razie na niezbyt jasno sformułowane pytanie napisałeś bardzo zgmatwaną odpowiedź.

bartoszek napisał(a):
Jest pytanie, jest odpowiedz - proste!

Niby masz racje ale na tak postawione pytanie(problem?) nie ma prostej(logicznej?) odpowiedzi. I to nie „omnibusy” pierwsi wspomnieli o technikum, statku(shipie?), kontrakcie(praktyce?) oraz gyro i ECDISie aby później oznajmić swoje hobbistyczne podejście do problemu.

Autor:  ins [ 25 sty 2019, o 00:49 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

SIRK napisał(a):
Niby wiedza jest ta sama ale jakoś tak inaczej poukładana i swoimi uproszczeniami ryzykujesz wielce.
Z drugiej strony odważny jesteś, stworzyć tak ad hoc, na otwartym forum dyskusyjnym, prostą procedurę „spisywania dewiacji i deklinacji magnetycznej”

Czym się różni technicznie, w czasie normalnej żeglugi na silniku, w czasie wykorzystywania nabieżników prowadzących do Szczecina i po bokach głównego toru, procedura sprawdzania dewiacji na Pogorii, od sprawdzania dewiacji na statkach którymi Ty pływasz?

Poza tym gdzie zauważyłeś zawiłość?
Dostał jak na dłoni, pytający, wszystkie wzory z wyjątkiem jednego
(cp) - (deklinacja) = dewiacja


Piotr Siedlewski

Autor:  SIRK [ 25 sty 2019, o 23:26 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

ins napisał(a):
Czym się różni technicznie, w czasie normalnej żeglugi na silniku, w czasie wykorzystywania nabieżników prowadzących do Szczecina

Na niczym, przynajmniej nie powinna.
Co do oceny „jasnego objaśniania bardzo prostych procedur” pozostanę przy własnym zdaniu i mam nadzieje, że w realu potrafisz bardziej przystępnie przekazywać swoją wiedzę.

Autor:  ins [ 26 sty 2019, o 04:17 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

SIRK napisał(a):
Co do oceny „jasnego objaśniania bardzo prostych procedur” pozostanę przy własnym zdaniu i mam nadzieje, że w realu potrafisz bardziej przystępnie przekazywać swoją wiedzę.


Przyjmuję tą krytykę, ale proszę o wyjaśnianie jak ma wyglądać przystępny przekaz dla osoby deklarującej się, że jest po jakiejś klasie technicznej i w dodatku odbębniającej rejs na statku?

Piotr Siedlewski

Autor:  soko [ 26 sty 2019, o 12:37 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

ins napisał(a):
Dokonałem zbędnego skrótu.
Chodzi o kalibrację kompasu podłączonego do GPS.
Przykładowo wygląda to tak https://www.youtube.com/watch?v=MojgFPZAuHs


Wydaje mi się jednak, że "kalibracja kompasu" wykonana tak jak to zostało pokazane na tym youtube, uwzględnia już dewiację. Bo obracasz całym "okrętem". Razem z zamontowanym na stałe GPS-em.

Co innego, gdy skalibrujesz samo urządzenie GPS (wyizolowane, wyjęte, poza okrętem, statkiem) obracając się dookoła swej osi z trzymanym w ręku GPS. Zazwyczaj około 2 obrotów 360 stopni dookoła osi.
Wtedy będzie to prawdziwa kalibracja kompasu w GPS (tak jak w ręczniaku). Oczywiście tylko kalibracja kompasu magnetycznego tego GPS.
I nie będzie uwzględniała dewiacji wynikającej z obecności na statku idącym różnymi kursami.

Wchodzisz na statek z tym skalibrowanym GPS-em. Mocujesz go w określonym punkcie.
Tę dewiację dopiero wtedy sobie można ocenić, obracając sam statek.

Kompas magnetyczny GPS zazwyczaj jest wyłączany systemowo w urządzeniu gdy szybkość zliczona w systemie GPS przekroczy pewną wartość. Zazwyczaj jest to około 10- 15 km/h. W tym momencie cała kalibracja wg procedur wykonanych jak powyżej, traci sens.
Należy się orientować, przy jakiej szybkości (i czy w ogóle) na danym statku dany system GPS się przełącza z kompasu "magnetycznego" na kompas "GPS-owy".
A procedura pokazana na youtubie wykonywana jest podczas wykonywania kółka przy określonej prędkości, kalibruje więc kompas GPS-owy.
Nie magnetyczny.

Tak ja to widzę.

Pozdrawiam Krzysztof

Autor:  ins [ 26 sty 2019, o 12:50 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

soko napisał(a):
ins napisał(a):
Dokonałem zbędnego skrótu.
Chodzi o kalibrację kompasu podłączonego do GPS.
Przykładowo wygląda to tak https://www.youtube.com/watch?v=MojgFPZAuHs


Wydaje mi się jednak, że "kalibracja kompasu" wykonana tak jak to zostało pokazane na tym youtube, uwzględnia już dewiację. Bo obracasz całym "okrętem".

Co innego, gdy skalibrujesz samo urządzenie GPS (wyizolowane, wyjęte) obracając się dookoła swej osi z trzymanym w ręku GPS. Zazwyczaj około 2 obrotów 360 stopni dookoła osi.
Wtedy będzie to prawdziwa kalibracja kompasu w GPS (tak jak w ręczniaku).
I nie będzie uwzględniała dewiacji wynikającej z obecności na statku idącym różnymi kursami.
Wchodzisz na statek z tym skalibrowanym GPS-em. Mocujesz go w określonym punkcie.
Tę dewiację dopiero wtedy sobie można ocenić, obracając sam statek.

Tak ja to widzę.
Pozdrawiam Krzysztof


Owszem, ale twórca tego wątku pyta się o dewiacje. Obojętnie czy mamy zintegrowane w GPS czy zewnętrzne źródło dostarczające do GPS informację o KR /wcale nie jest to takie oczywiste, nawet w przypadku żyrokompasu zwłaszcza przy okazji szybkich zmian kursu/
to aby wiedzieć jaka jest dewiacja kompasu magnetycznego trzeba od KR z wyświetlacza odjąć KK z kompasu, otrzymujemy cp i od cp trzeba odjąć miejscową deklinacje.

Ale zdecydowanie lepiej jest "pobrać KR " lub NR z nabieżnika ponieważ eliminujemy wówczas jakiekolwiek błędy elektroniki.


Piotr Siedlewski

Autor:  AIKI [ 27 sty 2019, o 17:31 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

Sailor17 napisał(a):
jakiś Jasiu będzie prawil swoje kazania bo od żony już by mopem zarobił.

Nie wiem do którego z dyskutantów skierowałeś powyższą uwagę, ale jeśli do Jaromira to proponuję więcej... pokory. Ten "Jasiu" od kilkudziesięciu lat pływa jako oficer i kapitan na jednostkach handlowych. Masz szczęście, że przedstawione problemy traktujesz hobbystycznie bo mógłbyś kiedyś trafić Jaromirowi "pod rękę".

Autor:  SIRK [ 28 sty 2019, o 21:51 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

ins napisał(a):
Przyjmuję tą krytykę, ale proszę o wyjaśnianie jak ma wyglądać przystępny przekaz dla osoby deklarującej się, że jest po jakiejś klasie technicznej i w dodatku odbębniającej rejs na statku?

Nasz kolega nie potrafił sformułować prostego pytania i w tej sytuacji najodpowiedniejsze byłoby odesłanie go do odpowiedniej lektury. I nie musi to być zaraz jakiś zakurzony talmud, wystarczyłaby pierwsza z brzegu pozycja z obowiązkowej biblioteczki statkowej.
Z drugiej strony jest całkiem możliwe, że odpowiadając wdałeś się w dyskusje z „trollującym clonem”, ostatnio chyba modne.

soko napisał(a):
Należy się orientować, przy jakiej szybkości (i czy w ogóle) na danym statku dany system GPS się przełącza z kompasu "magnetycznego" na kompas "GPS-owy".
A procedura pokazana na youtubie wykonywana jest podczas wykonywania kółka przy określonej prędkości, kalibruje więc kompas GPS-owy.
Nie magnetyczny.


Prezentowana procedura dotyczy kalibrowania sensora kierunku magnetycznego tzw. „fluxgate”. Ale urządzenie to nie jest klasycznym kompasem magnetycznym ani tym bardziej nie jest „GPSowym” a sama cyrkulacja nie ma wiele wspólnego z określaniem dewiacji kompasu magnetycznego. Zastosowanie takiego „fluxgate magnetometer” jest najprostszym sposobem na określenie kierunku magnetycznego w formie cyfrowej.
Natomiast z bardziej skomplikowanym magnetometrem i/lub akcelerometrem oraz żyroskopem elektronicznym spotkamy się na przykład we współczesnych smartfonach. Czujniki takie są potrzebne nie tylko do określenia kierunku ale także do pozycjonowania telefonu w przestrzeni. Nie znam się na tzw. „reczniakach GPS” ale prawdopodobnie niektóre z nich mogą posiać podobne sensory ale raczej nie występują one w stacjonarnych odbiornikach GNSS.

Nie wiem co nazywasz kompasem „GPSowym” ale typowy kompas satelitarny nie musi być kalibrowany lub określane jakieś dodatkowe poprawki, oczywiście podczas pierwszego montażu jego wskazania powinny być sprawdzone.

Prezentowana procedura tak jak i kalibrowanie sensora kierunku dotyczy wyłącznie małych jednostek pływających. Na statkach(cokolwiek to ma znaczyć) nie ma czegoś takiego jak automatyczne przełączanie się pomiędzy kursem magnetycznym a „GPSowym”, jeszcze nigdy nie spotkałem się z „kompasem magnetycznym GPS” i prawdę mówiąc ciężko coś takiego sobie wyobrazić.

AIKI napisał(a):
kiedyś trafić Jaromirowi "pod rękę".


To jest siła argumentu.

Autor:  AIKI [ 28 sty 2019, o 22:34 ]
Tytuł:  Re: Variation i Deviation pierwszy kontrakt problem

SIRK napisał(a):
AIKI napisał(a):
kiedyś trafić Jaromirowi "pod rękę".

To jest siła argumentu.

Znasz Jaromira? (stawiam, że nie). To po co się wychylasz?

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/