Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 12:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 sie 2020, o 16:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Przy okazji dyskusji o wypadku jachtu Sharki oraz o tłumaczeniu angielskich terminów:
Jak w temacie: co to jest COG M(agnetyczny)?
Czy to jest kąt drogi nad dnem -dewiacja czy też po prostu kurs magnetyczny?
Jeżeli to pierwsze - jak to nazwać po polsku?


Załączniki:
sharki_2020_08_11_2243.jpg
sharki_2020_08_11_2243.jpg [ 216.1 KiB | Przeglądane 6812 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 11:28 

Dołączył(a): 27 wrz 2010, o 10:07
Posty: 117
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: Wioślarz, (małpa) ekstraordynaryjny
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Przy okazji dyskusji o wypadku jachtu Sharki oraz o tłumaczeniu angielskich terminów:
Jak w temacie: co to jest COG M(agnetyczny)?
Czy to jest kąt drogi nad dnem -dewiacja czy też po prostu kurs magnetyczny?
Jeżeli to pierwsze - jak to nazwać po polsku?

To jest dokładnie to drugie. Żaden autopilot nie pracuje w oparciu o COG (GPS)
bo ta jest znana po przepłynięciu jakiegoś odcinka, natomiast zmianę kąta wg żyro lub kompasu jest w stanie ustalić na bazie ułamka stopnia i system (siłownik, płetwa) zareaguje. Dla jasności można przyjąć, że z pktu widzenia autopilota korzysta on z KK, a co wyświetla plotter, to to co mu ustawisz w danym polu. Chcesz żyro będzie żyro. Ciekawym natomiast jest to, że taką wartość da się ustawić, skoro tak, to znaczy, że autopilot jest zintegrowany z plotterem i wzajemnie się widzą. Na ogół autopilot jest w stanie przjąć do 10 wpt z route, wtedy byłby w stanie poprawić sobie kurs tak aby płynąć zgodnie z nimi. Tylko jak znam życie to ustalono kurs na autopilocie na dajmy na to 116 i wszystkie poprawki wyleciały z automatu


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 12:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Pan Bodzio napisał(a):
Ciekawym natomiast jest to, że taką wartość da się ustawić, skoro tak, to znaczy, że autopilot jest zintegrowany z plotterem i wzajemnie się widzą.

No właśnie wydaje mi się że w niektórych plotterach da się ustawić ów "magnetyczny" nawet gdy nie ma źródła danych o kursie magnetycznym (czy też kompasowym) - kompasu elektronicznego czy autopilota.

Nazwa COG M może wprowadzać w błąd, to powinno być "magnetic course" chyba?

Żeby do końca wyjaśnić (lub namieszać): co to jest:
1. Magnetic Heading
2. True Heading
3. samo Heading?
Załącznik:
true_magnetic_Heading.JPG
true_magnetic_Heading.JPG [ 59.06 KiB | Przeglądane 6696 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 13:18 

Dołączył(a): 27 wrz 2010, o 10:07
Posty: 117
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: Wioślarz, (małpa) ekstraordynaryjny
No tak ;)
Przecież plotter ma integrować w zasadzie wszystko. Nie mam aktualnie dostępu do żadnego, ale najprościej było by odpalić skaner i sprawdzić co idzie w sentencjach
1. VHW - Water speed and heading
2. HDM - Heading, Magnetic
3. HDT - Heading, True
4. HDG - Heading - Deviation & Variation
a i znalazło mi się ;-)

HDG - Heading - Deviation & Variation

1 2 3 4 5 6
| | | | | |
$--HDG,x.x,x.x,a,x.x,a*hh<CR><LF>

Field Number:

Magnetic Sensor heading in degrees

Magnetic Deviation, degrees

Magnetic Deviation direction, E = Easterly, W = Westerly

Magnetic Variation degrees

Magnetic Variation direction, E = Easterly, W = Westerly

Checksum


HDT - Heading - True

Actual vessel heading in degrees true produced by any device or system producing true heading.

1 2 3
| | |
$--HDT,x.x,T*hh<CR><LF>

Field Number:

Heading, degrees True

T = True

Checksum

Example: $GPHDT,274.07,T*03


HDM - Heading - Magnetic

Vessel heading in degrees with respect to magnetic north produced by any device or system producing magnetic heading.

1 2 3
| | |
$--HDM,x.x,M*hh<CR><LF>

Field Number:

Heading Degrees, magnetic

M = magnetic

Checksum

VHW - Water speed and heading

1 2 3 4 5 6 7 8 9
| | | | | | | | |
$--VHW,x.x,T,x.x,M,x.x,N,x.x,K*hh<CR><LF>

Field Number:

Heading degrees, True

T = True

Heading degrees, Magnetic

M = Magnetic

Speed of vessel relative to the water, knots

N = Knots

Speed of vessel relative to the water, km/hr

K = Kilometers

Checksum


;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 16:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Pan Bodzio napisał(a):
Żaden autopilot nie pracuje w oparciu o COG (GPS) ...

I tak i nie.
„Ploter” to jak sam sugerujesz „urządzenie które ma integrować w zasadzie wszystko”. I nie ważne czy nazwiemy go „chartplotter”, ECS, ECDIS a może BCS (Bridge Control System) czy (IBS) Integrated Bridge System. Co raz częściej jest to urządzenie(?) które miedzy innymi zadba o prawidłową drogę ruchu naszej jednostki. I w zależności od zadanego reżimu pracy będą wydawane automatyczne komendy na ster. A co raz częściej i napęd, tak aby nasza jednostka poruszała się po określonej drodze. W naszym przypadku gdy ograniczymy się jedynie do steru to możemy wyróżnić;

- heading mode (w zależności od użytego sensora jednostce zostanie nadany odpowiedni kierunek)
- course mode (także NavMode, jednostka nasza będzie poruszać się po zadanym kącie nad dnem)
- track mode (jednostka nie tylko będzie podążać zadanym kątem nad dnem ale również po osiągnieciu WP wykona automatycznie zwrot i ustawi się na kursie następnym)

Oczywistym jest, że przy Cours/Track Mode musza być określone odpowiednie parametry zadanej drogi oraz ciągła informacja z sensorów GNSS.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Jeżeli to pierwsze - jak to nazwać po polsku?

Temat powraca jak bumerang;
Cytuj:
popełniasz błąd przekładając schemat naszej „drabinki kursowej” na nie do końca poprawnie używane skróty terminologii angielskiej a może nawet „międzynarodowego standardu eNav”.

viewtopic.php?f=70&t=31547
To była dyskusja z kol. Ins ale ty ją także chyba śledziłeś.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 16:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Pan Bodzio napisał(a):
sprawdzić co idzie w sentencjach

Co idzie w sentencjach niczego nie wyjaśnia, bo nie wiem czym jest która wartość... :-(
Załącznik:
true&magnetic.jpg
true&magnetic.jpg [ 91.97 KiB | Przeglądane 6637 razy ]

Różnica pomiędzy COG a M_COG odpowiada deklinacji (pozycja jachtu" na izogonie 6° E)
True Heading i Magnetic Heading zmieniają się w miarę kręcenia "kompasem" i bywa że różnią się o 1 stopień.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 17:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Po kalibracji kompasu różnica pomiędzy Mag HDG i True HDG także równa się deklinacji! :mrgreen:
Załącznik:
po_kalibracji.jpg
po_kalibracji.jpg [ 42.76 KiB | Przeglądane 6620 razy ]


I w tym układzie tłumaczenie (i rozumienie pojęć) powinno być chyba następujące:
Mag HDG - Kurs magnetyczny (KM)
True HDG - Kurs rzeczywisty (KR)
COG - KDD (kąt drogi nad dnem)
i... (najciekawszy potworek)
Mag COG = magnetyczny kąt drogi nad dnem (MKDD)?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 20 sie 2020, o 22:47 przez Wojciech, łącznie edytowano 1 raz
Zmiana koloru czcionki z zielonej dedykowanej dla moderacji.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 18:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SIRK napisał(a):
- heading mode (w zależności od użytego sensora jednostce zostanie nadany odpowiedni kierunek)
W jakim sensie "kierunek"? Kierunek ruchu, kierunek w jaki "patrzy" diametralna jachtu? I w stosunku do czego?
SIRK napisał(a):
- course mode (także NavMode, jednostka nasza będzie poruszać się po zadanym kącie nad dnem)
Kącie nad dnem mierzonym w stosunku do czego?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2020, o 19:12 

Dołączył(a): 27 wrz 2010, o 10:07
Posty: 117
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: Wioślarz, (małpa) ekstraordynaryjny
Dobra ;-) Spróbujmy od d... rugiej strony. Czego potrzebuje autopilot
I tutaj mamy co następuje
APB
BOD
BWR
BWC
RMB
HSC
XTE
RMC
VWR
MWD
MMV

To łatwo znaleźć ot choćby tu https://gpsd.gitlab.io/gpsd/NMEA.html#_ ... sentence_b
a teraz pytanie fundamentalne. Jak się wyłączy GPS, „chartplotter” to autopilot nie bedzie działać? A jeśli będzie to dlaczego? Skąd weźmie kurs? Od Pana Boga? I drugi problem wypinamy wypnij kompas z układu i podaj wartość HDG i dlaczego jest ona NA. Tutaj dane autopilota garmin w kórego skład wchodzi Półprzewodnikowy, 9-osiowy żyroskop AHRS autopilota z serii GHP Reactor™ pozwala utrzymywać kurs nawet wtedy, gdy łódź kołysze się i przechyla na wzburzonych wodach. Generalnie chodzi o to, że to z kompasu, żyrokompasu idzie sygnał na element wykonawczy (hydrauliczny, elektryczny) po czym następuje korekta kursu. Korekta w oparciu o zadane wpt drogi to odrębna sprawa i wymaga jeszcze paru czujników takich jak choćby MWD - Wind Direction & Speed oraz MWV - Wind Speed and Angle


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sie 2020, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
W jakim sensie "kierunek"? Kierunek ruchu, kierunek w jaki "patrzy" diametralna jachtu? I w stosunku do czego?

Kierunek określony do „jakiejś północy” przez aktywny i współpracujący „heading sensor”. A o szczegółach możemy się dowiedzieć z instrukcji obsługi danego urządzenia. Kłania się niedokończona rozmowa(offtop?) o prostych i tanich sensorach kierunku.
viewtopic.php?f=86&t=31917&start=30

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Kącie nad dnem mierzonym w stosunku do czego?

Dla mnie kąt drogi nad dnem jest(był?) zawsze mierzony w stosunku do północy geograficznej. Cała idea CRS/Nav/Track Mode opiera się na możliwości automatycznego sterowania zgodnie z wytyczoną na mapie drogą nad dnem/namiarem na WP. Oczywiście schody się zaczną gdy zaczniemy zastanawiać się nad tłumaczeniami poszczególnych terminów i/lub mieszać systemy walutowe, ale o tym już było.
Tak naprawdę to chciałem jedynie zwrócić kol. Pan Bodzio uwagę, że co raz częściej nawet „nasz typowo żeglarski” autopilot bez aktywnej współpracy z sensorem GNSS nie będzie mógł być w pełni wykorzystany.
https://www.furuno.com/en/products/auto ... pilot-711C

Lub na przykład trochę bardziej profesjonalny;
Cytuj:
Track Control
Track Control (also referred to as “Tracksteering”) combines an ECDIS with the Autopilot. The navigator can program a voyage plan into the ECDIS that contains one or more tracks. Track Control with a NAVIPILOT 4000 marine autopilot is type-approved (category B/C) when connected to a Northrop Grumman Sperry Marine VisionMaster FT ECDIS.

The autopilot system receives its orders from the Northrop Grumman Sperry Marine ECDIS and transmits steering commands to the steering system. The orders may be manual changes of wanted heading, turn radius or rate of turn or it may be orders originating from track control along a selected route. Together with Northrop Grumman Sperry Marine Bridge ECDIS and Conning Information Display, the Integrated Bridge Autopilot forms a complete system for automatic track control.

https://www.sperrymarine.com/navipilot- ... -autopilot


Załączniki:
Defferent mode variations.jpg
Defferent mode variations.jpg [ 201.79 KiB | Przeglądane 6479 razy ]

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2020, o 12:08 

Dołączył(a): 27 wrz 2010, o 10:07
Posty: 117
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: Wioślarz, (małpa) ekstraordynaryjny
SIRK napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Tak naprawdę to chciałem jedynie zwrócić kol. Pan Bodzio uwagę, że co raz częściej nawet „nasz typowo żeglarski” autopilot bez aktywnej współpracy z sensorem GNSS nie będzie mógł być w pełni wykorzystany.
https://www.furuno.com/en/products/auto ... pilot-711C

Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Problem nie polega na tym, co może autopilot bo to można sobie znaleźć i przeczytać. Jeśli chodzi o moje doświadczenie w tej kwestii to w zeszłym roku we wrześniu używałem czegoś takiego https://www.bandg.com/ i wiem, że bez względu na wiatr i prąd da się wjechać z A do B bez dotykania steru. Mnie interesuje jakie sentencje nmea decydują o tym w którą stronę ma się wychylić płetwa i o ile stopni. Taki sztuczny problem np. jak zbudować prosty autopilot z raspberry pi i wiertarki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2020, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SIRK napisał(a):
Dla mnie kąt drogi nad dnem jest(był?) zawsze mierzony w stosunku do północy geograficznej.
Dla mnie też, ale - da liegt der Hund begraben - wychodzi, że w niektórych urządzeniach używa się także kąta drogi nad dnem mierzonego w stosunku do północy magnetycznej. Kwestia ewentualnego tłumaczenia terminu jest wtórna, pierwotne jest określenie desygnatu tytułowego terminu "COG M". Bo albo to kąt drogi nad dnem w stosunku do północy magnetycznej albo kąt poziomy pomiędzy diametralną jachtu a północą magnetyczną (równe mogą być przecież tylko gdy dryfu plus znos = 0).

Może tytuł wątku "Jak rozumieć "COG M"?" byłby lepszy...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Pan Bodzio napisał(a):
Mnie interesuje jakie sentencje nmea decydują o tym w którą stronę ma się wychylić płetwa i o ile stopni. Taki sztuczny problem np. jak zbudować prosty autopilot z raspberry pi i wiertarki
Tu pewnie można doczytać jak to zrobiono https://pypilot.org/

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2020, o 13:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Sternik steruje według kompasu... podobnie autopilot jadący w takim trybie. Jest to jakiś parametr.
A każda maszynę obsługiwać powinien człowiek.
Fakt, że bym się w tym pogubił.


Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2020, o 15:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
albo kąt poziomy pomiędzy diametralną jachtu a północą magnetyczną (równe mogą być przecież tylko gdy dryfu plus znos = 0).


Nawet gdybyś zaznaczył pogrubioną czcionką, że mówisz o szczególnych przypadkach COG to coś takiego jak COG który równocześnie ma być „heading” nie istnieje. Samo określenie kąta/kursu nad dnem w stosunku do bieguna magnetycznego jest bardzo naciągane i jak dla mnie to problematyczne(?). Jak i po co mamy określać taką wartość? Przecież wspomniany przez ciebie IMU wskazuje kurs rzeczywisty, cokolwiek to w tym konkretnym przypadku miało znaczy.
Cytuj:
Cena i wielkość IMU pozwalają na wkładanie ich do dronów, modeli, telefonów, zabawek...
Samodzielne wyprodukowanie "kompasu elektronicznego" wypluwającego sentencje NMEA czy SignalK też nie jest wielkim problemem (technicznym czy finansowym). Przy okazji prócz kursu rzeczywistego (Heading) dostajemy także dane o przechyle i trymie (dziób-rufa) (Roll i Pitch).


Natomiast my mówiąc o „CRS/Track/Nav Mode” mówimy o poruszaniu się jednostki po zadanej drodze nad dnem. Szukaną wartość określimy z mapy i bezpośrednio ustawiamy na autopilocie. Dalej to tylko dane z właściwych sensorów i odpowiednie algorytmy na podstawie których są wydawane komendy na ster. Heading/kierunek wskazywany przez dziób jednostki lub jak wolisz „kurs kompasowy” jest cały czas wartością płynną i to czasami w dość dużych zakresach. Co może być w niektórych okolicznościach kłopotliwe, niebezpieczne a nawet niezgodne z przepisami gdy zbyt duża korekta nastąpi w nieodpowiednim momencie. Nie wiem na ile jesteśmy świadomi co może współczesna „elektronika” ale równocześnie jakie są tego konsekwencje.
Należy jeszcze dodać, że tak przebyta droga nigdy w ostateczności nie będzie linią prostą i możemy mówić jedynie o „uśrednionym” kącie nad dnem. Ale jak zwykle diabeł tkwi … i tak dalej.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2020, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SIRK napisał(a):
Samo określenie kąta/kursu nad dnem w stosunku do bieguna magnetycznego jest bardzo naciągane i jak dla mnie to problematyczne(?). Jak i po co mamy określać taką wartość?

Dla mnie też. Właśnie tego nie wiem, stąd wątek.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 10:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Inaczej, ktoś wie jak rozumieć (nie "przetłumaczyć") te wartości:
Załącznik:
course_heading.jpg
course_heading.jpg [ 56.16 KiB | Przeglądane 6186 razy ]

357° - Heading - to kąt jaki tworzy diametralna Dorady z północą geograficzną (w terminologii PL zwana kursem rzeczywistym) - Tak?

045° - Course - należy rozumieć jako kąt który tworzy prosta poprowadzona przez punkt o obecnych współrzędnych i punkt sprzed jakiegoś czasu (albo inaczej "uśrednionym" śladzie Dorady) z północą geograficzną (PL: KDD)?

Bo 031° (M) to sprawdziłem - jest to Course, po uwzględnieniu deklinacji... UWAGA! w miejscu gdzie jest nasza łódź (a nie Dorada)! Czyli to magnetyczny kąt drogi nad dnem Dorady z uwzględnieniem "naszej" deklinacji... Do czego owa wartość może być komukolwiek potrzebna? :roll:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 12:37 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Bo 031° (M) to sprawdziłem - jest to Course, po uwzględnieniu deklinacji... UWAGA! w miejscu gdzie jest nasza łódź (a nie Dorada)! Czyli to magnetyczny kąt drogi nad dnem Dorady z uwzględnieniem "naszej" deklinacji... Do czego

Mógłbyś podać źródło takiej definicji.

BTW
Nadajnik klasy A na takim drobiażdżku i w dodatku na akwenie o bardzo silnym prądzie.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 13:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Mógłbyś podać źródło takiej definicji.
Obserwacja własna: OpenCPN v.5.2 na Windows 10. Course od Course (M) wykazuje różnicę równą deklinacji w miejscu gdzie postawię "swoją" łódź:
Załącznik:
Deklinacja_minus_15.jpg
Deklinacja_minus_15.jpg [ 79.21 KiB | Przeglądane 6142 razy ]
Załącznik:
deklinacja_zero.jpg
deklinacja_zero.jpg [ 124.72 KiB | Przeglądane 6142 razy ]
Załącznik:
Deklinacja_plus_20.jpg
Deklinacja_plus_20.jpg [ 85.41 KiB | Przeglądane 6142 razy ]

Przy czym deklinacja w pozycji Dorady jest rzędu 3°E - 4°E.

(pokazane izokliny co 1°)

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 24 sie 2020, o 13:55 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 13:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Czyli to magnetyczny kąt drogi nad dnem Dorady z uwzględnieniem "naszej" deklinacji... Do czego owa wartość może być komukolwiek potrzebna?

Nie wiem, czy masz rację z tymi obliczeniami, ale jeśli masz, to odpowiedź wydaje się jasna. Heading Dorady może nas interesować tylko wtedy, kiedy jest na tyle blisko, żeby istniało ryzyko zderzenia, co oznacza, że pewnie różnica w deklinacji nie będzie ogromna. A programista oszczędził na sprawdzaniu deklinacji we wszystkich punktach, gdzie jest jakiś target AIS. To może być znaczna oszczędność, zwłaszcza, kiedy odświeżamy targety AIS co ułamki sekund.

Można się raczej pytać po co w ogóle taka dokładność podawania tego kursu. Myślę, że to jest po prostu nieprzemyślany interfejs programu. Mnie heading targetów AIS bywa przydatny jedynie do zgrubnej orientacji (typu: gdzie dziób, gdzie rufa).

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366



Za ten post autor barwil otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 13:59 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
To poproszę jak można o adres bramki do źródła sygnału AIS.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 14:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
poproszę jak można o adres bramki do źródła sygnału AIS
Jasne:
Załącznik:
ais.jpg
ais.jpg [ 31.55 KiB | Przeglądane 6146 razy ]
No i jeszcze to zaznaczone, aby uzyskać oba "course'y":
Załącznik:
true&magnetic.jpg
true&magnetic.jpg [ 46.25 KiB | Przeglądane 6146 razy ]
A jak chcesz konkretnie Doradę odnaleźć - to płynie Kilońskim w stronę Bałtyku... :)

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 24 sie 2020, o 14:43 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 14:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
barwil napisał(a):
Heading Dorady może nas interesować tylko wtedy, kiedy jest na tyle blisko, żeby istniało ryzyko zderzenia, co oznacza, że pewnie różnica w deklinacji nie będzie ogromna.
Zaraz... zaraz chyba się nie rozumiemy:
Heading nadaje AIS Dorady i jest on kątem jaki tworzy diametralnia z południkiem (inaczej mówiąc wskazuje gdzie "patrzy" dziób jednostki) Jest on przez nadajnik AIS sczytany z jakiegoś "kompasu elektronicznego" onej Dorady.
"Course" to - po naszemu KDD (COG) także nadawany jest przez Doradę. I tu - na razie - nie ma deklinacji w żaden sposób
Załącznik:
AIS_COG_HDG.jpg
AIS_COG_HDG.jpg [ 29.45 KiB | Przeglądane 6135 razy ]
https://gpsd.gitlab.io/gpsd/AIVDM.html#_types_1_2_and_3_position_report_class_a

Pytanie po co prócz KDD ("course") podawać jeszcze KDD uwzględniający deklinację (srał pies skąd wziętą). Po co? Do czego komuś to może być potrzebne / przydatne / użyteczne?

Tak samo: Po co komu własny KDD poprawiony o deklinację (COG M)?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 16:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Pytanie po co prócz KDD ("course") podawać jeszcze KDD uwzględniający deklinację (srał pies skąd wziętą). Po co? Do czego komuś to może być potrzebne / przydatne / użyteczne?

Tak samo: Po co komu własny KDD poprawiony o deklinację (COG M)?


Na tyle na ile to rozumiem, to jedynie po to, żeby to odnieść do wskazań własnego kompasu. Bo to jest to co sternik widzi na bieżąco. Mnie zwykle tylko interesuje KDD (zarówno własny jak i targetów AIS, brany z GPS), ale pewnie są tacy, co sterują patrząc na kompas magnetyczny i wolą kursy odnoszące się do tego co na kompasie widać (+- dewiacja).

Przy okazji, ogólnie myślę, że openCPN ma zdecydowanie za dużo kontrolek i często różne wartości podaje ze zbyt dużą dokładnością. To częsty problem programów open source, gdzie programiści-hobbyści implementują funkcje które może nie są potrzebne, ale łatwo je zrobić...

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2020, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
barwil napisał(a):
To częsty problem programów open source, gdzie programiści-hobbyści implementują funkcje które może nie są potrzebne, ale łatwo je zrobić...

Masz rację. Ale - post zapoczątkował zrzut ekranu plotera - gdzie COG M się również znalazł. Stąd moje dociekania: co to i po co to?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sie 2020, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
barwil napisał(a):
To częsty problem programów open source, gdzie programiści-hobbyści implementują funkcje które może nie są potrzebne, ale łatwo je zrobić...

Masz rację. Ale - post zapoczątkował zrzut ekranu plotera - gdzie COG M się również znalazł. Stąd moje dociekania: co to i po co to?


Często w kokpicie nie ma plotera - jest pod pokładem.

Pływanie wg kompasu jest (IMHO) naturalniejsze.
Wszystkie namiary, kierunek wiatru, kierunek, w którym patrzy dziób, to czy zakręcamy, odnoszenie do znaków kardynalnych - na kompasie widać od razu.

Można, oczywiście sterować wg plotera, ale nie jest to takie naturalne. Trzeba się zastanowić, przenieść punkt odniesienia na jacht, wtedy określić kierunki.

Stąd informacja o drodze nad dnem odnosząca się do północy magnetycznej (COG (M))
może być przydatna choćby do tego aby określić dryf. I to ważne info dla sternika, nie dla nawigatora. Także dla auto-sternika. Bo sternik odnosi swoje poczytania do kompasu a nie do północy geograficznej.




pozdro

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.



Za ten post autor Fazi otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sie 2020, o 14:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1396
Podziękował : 787
Otrzymał podziękowań: 604
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
Fazi napisał(a):

Stąd informacja o drodze nad dnem odnosząca się do północy magnetycznej (COG (M))
może być przydatna choćby do tego aby określić dryf. I to ważne info dla sternika, nie dla nawigatora. Także dla auto-sternika. Bo sternik odnosi swoje poczytania do kompasu a nie do północy geograficznej.


Nie wiem po co sternikowi informacja o dryfie na otwartym.morzu a nawigator miałby być jej pozbawiony? Sternik ma sterować takim kursem jaki mu podał Skipper/ nawigator po przeliczeniu z T na M i C ( True, Magnetic, Compass) .

Sent from my E6853 using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sie 2020, o 14:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Fazi napisał(a):
Pływanie wg kompasu jest (IMHO) naturalniejsze.
Wszystkie namiary, kierunek wiatru, kierunek, w którym patrzy dziób, to czy zakręcamy, odnoszenie do znaków kardynalnych - na kompasie widać od razu.
A co z dewiacją? Pomijać? To na Północnym tak samo (w zasadzie: tym bardziej) można deklinację pominąć (-2° do +3°)... :roll: A może ktoś używa "COG K" - "kompasowy kąt drogi nad dnem"? :mrgreen:

No dobra - wracam do tytułu wątku - jak nazywać ów kąt poziomy pomiędzy "śladem" statku na dnie a północą magnetyczną (żeby z KM się nie mylił)? Po angielsku i po polsku.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sie 2020, o 20:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Po angielsku

Po angielsku - jak widzę:
"Magnetic course over ground" (i - konsekwentnie - True course over ground") lub
"Course over ground - magnetic", wariantowo "Track made good magnetic".
Po polsku - nie znalazłem... "Magnetyczny KDD", "Magnetyczny kąt drogi"?

Sekwencja NMEA VTG:
https://www.hemispheregnss.com/technical-resource-manual/Import_Folder/GPVTG_Message.htm https://www.trimble.com/OEM_ReceiverHelp/V4.44/en/NMEA-0183messages_VTG.html

A w ogóle czemu używają? Chyba najtrafniej oddał to MYTraveler: „Na mojej łodzi, z jednym wyjątkiem, wszystko jest "magnetyczne". Ale chociaż mam kompas magnetyczny, w praktyce go nie używam (zamiast tego używam cyfrowych wyświetlaczy kursu z GPS). W związku z tym użycie magnetycznych kursów i namiarów to anachronizm, który pewnego dnia będzie niczym więcej jak śladem historii. Jeśli więc chcesz być do przodu, nie ma nic złego w używaniu wszystkiego jako "rzeczywiste", ale pamiętaj, aby ustawić "rzeczywiste" we wszystkim. Ja jednak będę trzymał się tego, do czego jestem przyzwyczajony, nawet jeśli "rzeczywiste" jest bardziej logiczne."

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sie 2020, o 22:18 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
„Na mojej łodzi, z jednym wyjątkiem, wszystko jest "magnetyczne". Ale chociaż mam kompas magnetyczny, w praktyce go nie używam (zamiast tego używam cyfrowych wyświetlaczy kursu z GPS). W związku z tym użycie magnetycznych kursów i namiarów to anachronizm, który pewnego dnia będzie niczym więcej jak śladem historii. Jeśli więc chcesz być do przodu, nie ma nic złego w używaniu wszystkiego jako "rzeczywiste", ale pamiętaj, aby ustawić "rzeczywiste" we wszystkim. Ja jednak będę trzymał się tego, do czego jestem przyzwyczajony, nawet jeśli "rzeczywiste" jest bardziej logiczne."


Nie łapię tego.
Namiar i kurs z kompasu, który nie jest idealnie skompensowany, będzie namiarem i kursem kompasowym, a nie magnetycznym.

Tak samo nie rozumiem co autor tej wypowiedzi uważa za rzeczywiste.
Wszak to co wyświetla się na ekranie GPS jako Heading w rozumieniu kąta pomiędzy N geograficznym, a diametralną, wynika z tego co podaje kompas elektroniczny, załóżmy że odpowiednio skalibrowany, plus deklinacja, wprowadzana automatycznie lub manualnie.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2020, o 07:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 753
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Namiar i kurs z kompasu, który nie jest idealnie skompensowany, będzie namiarem i kursem kompasowym, a nie magnetycznym.
To prawda, ale w życiu nie potrzeba idealnej dokładności. Sądzę, że wszystko zależy od miejsca gdzie ktoś żegluje. W Europie deklinacja mieści się w przedziale -5° do +5°. Dobrze skompensowany kompas ma dewiację w podobnym zakresie (-5° do +5°), albo i mniejszym. Więc "po europejsku" pomijanie jednej z poprawek, a uwzględnianie drugiej byłoby nielogiczne.
Jednak z perspektywy osoby, żeglującej po wodach gdzie deklinacja osiąga wartość bezwzględną rzędu 20 lub większą (np Kanada, Alaska, Brazylia...)
Załącznik:
WMM2020_D_BoZ_MILL.png
WMM2020_D_BoZ_MILL.png [ 90.58 KiB | Przeglądane 5883 razy ]
(większe: deklinacja na Ziemii wg NOAA), uwzględnianie tej kilkunastostopniowej poprawki, przy pomijaniu 3-4 stopniowej dewiacji zaczyna mieć sens...

ins napisał(a):
to co wyświetla się na ekranie GPS jako Heading w rozumieniu kąta pomiędzy N geograficznym, a diametralną, wynika z tego co podaje kompas elektroniczny, załóżmy że odpowiednio skalibrowany, plus deklinacja, wprowadzana automatycznie lub manualnie.
Ale ten Heading także może być "magnetyczny" lub rzeczywisty... (sekwencje HDM, HDG).

Wydaje się, że nam trudno wyobrazić sobie takie podejście do kursów i namiarów (na co wpływ mają utrwalone "schody" (KM + δ = KM + d = KR + pw = KDW + pp = KDD). A przecież kolejność "stopni" nie ma znaczenia, i tak "wejdziemy" na dokładnie ten sam poziom... Tak samo to co nam się utrwaliło, że na mapie nie kreślimy magnetycznych kursów czy namiarów. Przecież gdy mamy na mapie wydrukowaną różę
Załącznik:
magnetic_rose.jpg
magnetic_rose.jpg [ 86.38 KiB | Przeglądane 5883 razy ]
z powodzeniem możemy magnetyczny namiar czy "magnetyczny KDD" wykreślić (w końcu po coś tę róże na mapach drukowano i dlaczegoś u nas mapy miały podaną deklinację w ramce - uniemożliwiającą takie praktyki). Można sobie wyobrazić nawet drukowanie map bez południków geograficznych ("rzeczywistych"), a jedynie z południkami "magnetycznymi". Trzeba by tylko co kilka lat drukować nowe (ale i tak trzeba). Byłoby to nieco dziwne, że dziadek wchodził do portu innym kursem niż wchodzi wnuk... :rotfl:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 65 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL