Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 kwi 2024, o 19:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 lis 2023, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Na śródlądowych mapach IENC obejmującej Odrę od kilometra 695,0 (w dół) pojawiły się izobaty! :D Wkartowane są co 1 metr, więc wydają się być przydatne do prowadzenia nawigacji. Pytanie o aktualność ich przebiegu w stosunku do rzeczywistości... Izobaty są też (częściowo) na mapach Odry Zachodniej.
Załącznik:
Izobaty_IENC_Dolna_Odra.png
Izobaty_IENC_Dolna_Odra.png [ 31.74 KiB | Przeglądane 2997 razy ]

Mapy można pobrać spod adresu: https://www.szczecin.uzs.gov.pl/ris-odra/elektroniczne-mapy-nawigacyjne/pobierz-mapy/
UWAGA:
przycisk [Odra - pobierz wszystkie mapy] pobiera wszystkie mapy Odry ("OD"), ale tylko "Odry zasadniczej", nie obejmuje to Odry Zachodniej ("WOD")(osobny przycisk). Mapy Warty ("WR") nie mają izobat (są do pobrania osobno).
Załącznik:
WYKAZ-MAP-IENC.jpg
WYKAZ-MAP-IENC.jpg [ 189.46 KiB | Przeglądane 2997 razy ]


Zerem map jest MLLW (mean lower low water). :roll:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 2: barwil, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2023, o 17:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Czy ma ktoś wiedzę jak odnieść MLLW, będące zerem tych map, do np. stanu wodowskazów?


Załączniki:
zero_mapy_IENC_OD.png
zero_mapy_IENC_OD.png [ 8.38 KiB | Przeglądane 2907 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2023, o 20:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Czy ma ktoś wiedzę jak odnieść MLLW, będące zerem tych map, do np. stanu wodowskazów?

Napisałem maila do UŻŚ w Szczecinie i finalnie rozmawiałem z przemiłą Panią Hydrografką. Najdziwniejsze, że to Pani dziękowała mi za zainteresowanie mapami, słuchała z uwagą moich "pretensji" i wyjaśniała wątpliwości. Wręcz była mi wdzięczna za owe uwagi. :mrgreen:

OK. Przekazuję czego się dowiedziałem:
Zerem map jest Średni Stan Wody (SSW) dla najbliższego wodowskazu.
Mamy w tym rejonie wodowskazy: WIDUCHOWA, GRYFINO, SZCZECIN-PODJUCHY, SZCZECIN MOST DŁUGI, TRZEBIEŻ i dla każdego z nich IMGW-PIB oblicza SSW (więc dla każdego będzie to inny stan np.: a to 512 cm, a to 520 cm, itd.). Jak się dowiem konkretnie - podam.
Załącznik:
wodowskazy.png
wodowskazy.png [ 443.14 KiB | Przeglądane 2696 razy ]
Powiedziałem Pani Hydrograf, że dla nawigacji to trochę przekombinowane, że powinien być za zero mapy przyjęty jakiś stały stan wodowskazu i to dla każdego wodowskazu taki sam i "okrągły" (np "400" czy "500"). Wtedy dodawanie czy odejmowanie poprawki na aktualny stan wody byłoby w miarę proste.

Nie wiem jak w przypadku rzeki - czy da się zastosować zero mapy wg. zasady stosowanej w kartografii morskiej (czyli nie stan "średni" tylko jakiś "niski" - jak na przykład LAT).

Najwygodniej byłoby gdyby za zero mapy przyjąć ZERO wodowskazów... liczenie aktualnego poziomu byłoby bajecznie proste: głębokość z mapy PLUS stan wodowskazu. Bez liczenia czy dodać czy odjąć oraz ile... :roll:
Ale niestety to by kuriozalnie wyglądało i chyba mapa byłaby mniej użyteczna dla innych zastosowań, bo Odra miałaby sporo osuchów. :twisted:

Pytanie do Was: co sądzicie o zerze map Odry? Być może uda się tu wypracować jakąś sensowną propozycję i zasugerować twórcom. Mam wrażenie (po nastawieniu pani Hydrograf), że sensowna propozycja może zostać przyjęta.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 2: Maar, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2023, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12957
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2916
Otrzymał podziękowań: 2587
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
IMHO SSW

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2023, o 21:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stara Zientara napisał(a):
SSW
Może jakieś uzasadnienie? :roll:

Dodam, że SSW (jak to średnia) może się oczywiście zmieniać z upływem czasu. Dla roku 2023 może być inny niż dla 2024 czy 2022.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2023, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12957
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2916
Otrzymał podziękowań: 2587
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Bo statystycznie jest najczęściej.
Ale do tego należałoby przesunąć podziałki wodowskazów, aby 500=SSW.

Zasadniczo przy pływaniu po rzekach dokładne głębokości są mało istotne. Ważne jest położenie największych głębokości. Istotne natomiast są wysokości przeszkód nad wodą.
Należy lobbować za obowiązkiem malowania podziałek prześwitu na wszystkich mostach (i to wyraźnie).
Załącznik:
Komentarz: Most w Sobieszewie - podawany jako przykład nowatorskiego oznakowania. Kto powie, jaki jest aktualny prześwit?
20230803_130322_Sobieszewo_most.jpg
20230803_130322_Sobieszewo_most.jpg [ 374.45 KiB | Przeglądane 2673 razy ]

Powtarzam: WYRAŹNIE.
Załącznik:
Komentarz: Przeciętny most w Niderlandach.
IMG_5793.JPG
IMG_5793.JPG [ 265.14 KiB | Przeglądane 2673 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2023, o 07:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stara Zientara napisał(a):
Bo statystycznie jest najczęściej.
Czyżby?... Jeśli przez 6 miesięcy było 400, przez 3 - 500 a kolejne 3 m-ce 700. Średnia wynosi 500, ale najczęściej jest 400... Tak działa średnia! :roll: Chodzi Ci o dominantę? :cool:
Stara Zientara napisał(a):
Ale do tego należałoby przesunąć podziałki wodowskazów, aby 500=SSW.
Teoretycznie: super. Ale za wodowskazy nie odpowiada UŻŚ, a tym bardziej komórka odpowiedzialna za RIS Dolna Odra, tylko IMGW-PIB. Więc: jakoś nie wiedzę tego, tym bardziej, że wymagałoby to wyłania kogoś fizycznie w teren i wykonania tej pracy. :-?

Zakładając niezmienność wodowskazów: lepiej byłoby przyjąć za zero map "500" niezależnie od SSW czy też (jak jest obecnie) przyjąć SSW, niezależnie jakiemu stanowi wodowskazu odpowiada?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2023, o 08:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4487
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 761
Otrzymał podziękowań: 1538
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Załącznik:
widuchowa_1946_2020.png
widuchowa_1946_2020.png [ 333.91 KiB | Przeglądane 2611 razy ]

https://obserwator.imgw.pl/zmiany-stanu ... -w-polsce/

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 165 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL