Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 kwi 2024, o 17:25




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 paź 2011, o 19:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Zaciekawił mnie artykuł w Żaglach 10/2011: Jacek Czajewski "Nawigacja awaryjna cz.1" str. 74.
A jeśli zaciekawił mnie to pewnie zaciekawi innych żeglarzy.

No zaczniemy od pierwszego tematu: podziałka w lornetce. Pewnie wielu z Was zastanawiało się po kiego jest podziałka? Powiedzmy mamy środek w punkcie (0,0) i idzie podziałka w lewo, prawo i górę. Ale co to oznacza? Nikt tak prosto nie wyjaśni Wam tego jak Jacek Czajewski:

Cytuj:
a dysponujemy wojskową lornetką artyleryjską (rys. 7), to można ją wykorzystać. Podziałka artyleryjska jest wyskalowana w tysięcznych (tysięczna to kąt, pod którym odcinek 1m jest widoczny z 1 km). Odległość D obliczamy, dzieląc wysokość H w metrach przez kąt, pod którym jest widziana w tysięcznych. Uwaga: wynik D otrzymuje się w kilometrach.


Nie byłbym sobą, gdybym nie zadał cisnących się na usta pytań:
* jest to mniej dokładna metoda niż sekstans - czy korzystacie z tej metody? Kiedy ostatnio?
* czy korzystacie z tej metody także na osi X a nie tylko Y? Np. widząc znany Wam statek (powiedzmy Zawiszę) o znanej Wam przypadkowo długości?
* do jakich innych celów wykorzystujecie takie podziałki w lornetce?

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Olek, śmiejesz się, a lornetka artyleryjska jest zwykłą lornetką x7 (taka malutka), wbrew pozorom dość często spotykana w Polsce.

Nazywa się artyleryjską ze względu na fakt posiadania tej podziałki i tyle. Konkretnie, podziałka nazywa się artyleryjską :)

tu foto: http://img690.imageshack.us/img690/8060/lornetka.jpg

IMHO przydatna do pomiaru odległości do latarni (ich wysokości mamy.. a przynajmniej powinniśmy mieć)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Ostatnio edytowano 20 paź 2011, o 20:53 przez Maar, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem link


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2011, o 08:35
Posty: 37
Lokalizacja: Wawa, Atlantyk, Śródziemie
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: Korsarz JKM
Kuracent napisał(a):
* do jakich innych celów wykorzystujecie takie podziałki w lornetce?


Do zadań nawigacyjnych dla znudzonej załogi typu: oblicz pozycję za pomocą namiaru na szczyt Teide i odległości od szczytu zmierzonej za pomocą lornetki z podziałką.

Podobną dokładność pomiaru odległości uzyskali za pomocą sprytnie zmontowanych dwóch trójkątów nawigacyjnych (w zastępstwie sekstantu).

Potem zaczęły brać tuńczyki więc lornetka i zadania poszły w kąt.

Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3592
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Lornetki "wojskowe" - w sensie, że te z tymi durnowatymi podziałkami - mają zasadzkę. Skala nie zawsze jest w tysięcznych.
Bywają ze skalami w miliradach/miliradianach - te z NRD oraz w milach (od mil a nie mila!) z NATO.

Różnice są niewielkie, ale gdy doda się do tego bujanie, to błąd wychodzi na tyle duży, że ich przydatność na wodzie jest równa zero.

ps. Jakby ktoś chciał przeliczać to:
1 tysięczna = 1/6000 obwodu koła = 3,67'
1 miliradian - 1/6280 obwodu koła = 3,44'
1 mil - 1/6400 obwodu koła = 3,37'

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
Różnice są niewielkie, ale gdy doda się do tego bujanie, to błąd wychodzi na tyle duży, że ich przydatność na wodzie jest równa zero.


Czyli z góry zakładasz, że nikt nie wie w czym ma lornetę wyskalowaną?
A przy okazji - ciekawa sprawa, zawsze myślałem, że mile to takie milimetry od cali i gęstości scalaków. Właściwie to jestem tego pewien, w szkole się uczyłem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3592
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Sąsiad napisał(a):
Czyli z góry zakładasz, że nikt nie wie w czym ma lornetę wyskalowaną?
Zakładam, że nikt≠wielu :-)

Wiele lornetek ze skalami "artyleryjskimi" pochodzi z lewego handlu z żołnierzami. Nie mają nadrukowanej informacji i nie ma do nich instrukcji. Pewnie, że można sobie sprawdzić i wiedzieć jaką ma się skalę we własnej lornetce, ale jeżeli lornetka jest "jachtowa" to już nie koniecznie.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Sąsiad napisał(a):
A przy okazji - ciekawa sprawa, zawsze myślałem, że mile to takie milimetry od cali i gęstości scalaków. Właściwie to jestem tego pewien, w szkole się uczyłem.
Nie bardzo rozumiem co jest ciekawą sprawą - nie wiem co to jest "mil", ale wiem, że w geodezji tego używają.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
Nie bardzo rozumiem co jest ciekawą sprawą - nie wiem co to jest "mil", ale wiem, że w geodezji tego używają.


Nie wiem, czy w geodezji, ale w informatyce na pewno ;) Mil to 1/1000 cala.
I jest dowcip branżowy z taaaką brodą:
- Co ma największy rozstaw nóg?
- karta ISA: 100 mil


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Sąsiad napisał(a):
mile to takie milimetry od cali

prawie, prawie tylko trochę dokładniejsze od milimetrów

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
nie wiem co to jest "mil

Morski Istytut Logistyki :D

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 22:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie wytrzymałem i zapytałem starego (artylerzysta w.s.p.) o te lornetki. Powiedział, że dawniej, jak ktoś dorwał zachodnią, wyskalowaną w milach, to jej używał, bo miała lepszą optykę niż nasze. Teraz słucham o usuwaniu znaków firmowych, żeby oficer polityczny się nie czepiał ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Maar napisał(a):
w geodezji tego używają.
O geodezji nie słyszałem, ale w Stanach mil to jedna tysięczna cala, czyli - na nasze - 0.0254 mm

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2011, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
To już wyjaśnione. Zawsze podejrzewałem, Zbieraju, że szybciej piszesz niż czytasz ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Rozmawialiśmy o tym na SIZie. Poruszyłem ten wątek i ... nie bardzo czekałem na odpowiedzi. Myślałem, że nikt nie zabierze głosu. Bo nic kontrowersyjnego nie ma. A przy flaucie dokładność - mogę sobie wyobrazić - będzie relatywnie duża.

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 21:54 
BTW co do podziałki na osi X - nie wystarczy znać długość przedmiotu, ale (co oczywiste) trzeba wiedzieć, pod jakim kątem do nas się znajduje, stąd metoda ma swoje ograniczenia.
Za to tak jak napisała Monia - latarnie się doskonale sprawdzają :-)
Pzdr.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
parkad napisał(a):
BTW co do podziałki na osi X - nie wystarczy znać długość przedmiotu, ale (co oczywiste) trzeba wiedzieć, pod jakim kątem do nas się znajduje, stąd metoda ma swoje ograniczenia.


Czyli w praktyce żeglarskiej - prawie nie do wykorzystania?
Bo skąd wiedzieć, czy idziemy wprost na Zawiszę czy jednak 10 lub 20º w bok? A może znacznie więcej? Chyba, że mamy AISa. Ale wtedy bez sensu jest brać info z lornetki artyleryjskiej, skoro o wiele dokładniejsze mamy właśnie z AISa?

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 22:05 
No moim skromnym zdaniem nie za bardzo, trudno ocenić na oko. Niemniej na U-bootach i innych okrętach po to był właśnie katalog statków i okrętów, w którym oprócz tonażu podawano długość i wysokość jednostek - znając jej długość i odległość można było wyliczyć jej kurs względem obserwatora. A tu mamy dwie niewiadome :-)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3592
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ma ktoś na podorędziu lornetkę ze skalą?
Jeśli tak, to niech ten ktoś popatrzy i powie, ile działek jest na pionowej skali.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 22:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
Ma ktoś na podorędziu lornetkę ze skalą?
Jeśli tak, to niech ten ktoś popatrzy i powie, ile działek jest na pionowej skali.


U mnie 15, co 5 jest pogrubienie. Ale nie wiem w czym jest wyskalowana :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 22:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3592
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Sąsiad napisał(a):
U mnie 15, co 5 jest pogrubienie. Ale nie wiem w czym jest wyskalowana
Weź coś co ma metr albo coś mniejszego (Marlboro ma 10 cm :-) ) i odejdź na taką odległość, żeby się z którymś znacznikiem pokrywało.
Z jakiej odległości, jak duży przedmiot i ile znaczników?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 23:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Antena obok, wysokości 10,16m (wiem dokładnie, bo ją stawiałem) z odległości ok 300m zajmuje 8 podziałek. Przeliczyłem i dalej nie wiem jaka to skala. Może nanieśli ją tylko dla bajeru.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 paź 2011, o 23:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3592
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kuracent napisał(a):
A przy flaucie dokładność - mogę sobie wyobrazić - będzie relatywnie duża.
Przeczytaj post @Sąsiada (ten o jeden wyżej) i sam sobie odpowiedz jak bardzo te durnowate skale są przydatne i jak dokładne :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2011, o 00:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Poświęciłem się i poszedłem na spacer, a potem dla rozgrzewki policzyłem co nieco. Otóż odkryłem, że odległości między kreskami są równe, tylko jakiś idiota nie uwzględnił, że co 5 kreska jest grubsza. Do śmieci z tym sprzętem :evil:
Natomiast mam w domu coś, co by się nadawało - program CAD z nakładką dla architektów krajobrazu. Po użyciu obiektywu ze stabilizacją i wrzuceniu zdjęcia do kompa otrzymałem dokładne dane - odległość od anteny 296m. Aha - profil obiektywu i dane EXIF program umie odzyskać samodzielnie. Pomyślałem, że jak dołożyłbym kartę eye-fi to nawet na morzu by to zadziałało, tylko komputer stacjonarny musiałbym na pokład zabrać :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2011, o 12:16 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Niezły patent! :lol:

Co zrobić jak padnie GPS? Zrobić zdjęcie, wrzucić do laptopa, odpalić w CADzie i policzyć odległości :D

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2011, o 19:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 222
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mam starą , mocno już podniszczoną lornetkę z taką krzyżową podziałką .Zawsze podejrzewałem ,że jest to jakiś dalmierz. Zainspirowany tematem wywołanym przez Andrzeja zacząłem intensywniej grzebać w internecie i znalazłem ciekawą dyskusję tematyczną pod adresem : http://www.teleskopy.pl/forum_archiwum/ ... 583&t=6535

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2011, o 15:18 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Kiedyś prowadziłem zajęcia z nawigacji bez użycia GPS-u. Kursanci obliczali odległość za pomocą sekstantu oraz lornetki z podziałka artyleryjską ( firmy Bresser). Wyniki były zbliżone.

Jeśli w wyniku awarii stracimy prąd na jachcie, przestanie działać GPS i inne urządzenia. To trzeba wiedzieć jak bezpiecznie wrócić do portu i trzeba wykorzystywać wszystko co mamy do określenia naszej pozycji geograficznej. Nawet gdybyśmy mieli używać ołówka, pudełka zapałek i kompasu do określania naszej pozycji. A mając ołówek( jako miarka a nie pisadło) i kompas da się wyznaczyć pozycję - z dużym błędem, ale się da. Jednak jeśli mamy jeszcze lornetkę z podziałka artyleryjską to dokładność naszego pomiaru znacznie wzrasta. Z takich urządzeń korzystamy raczej w sytuacjach awaryjnych ale nigdy nie wiadomo kiedy takie się zdarzą. Oczywiście zawsze urządzenie należy przetestować aby wiedzieć z jakim błędem otrzymamy odczyt.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL