Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 lip 2025, o 06:48




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 sie 2011, o 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
A ja to się Andrzeju zastanawiam jakiej wielkości żaglowcem ostatnio dowodziłeś, że masz takie problemy....

Zapytam inaczej....Na jakiej wielkości jachcie, będąc skipperem, miałeś taki problem.
Mi się jeszcze nie zdarzyło, żeby na wejściu do portu, załogant na "oku" musiał mówić czy prawiej, czy lewiej,... jedynie odległość do kei jest mi niezbędna, jak jestem bliżej niż 10 m., a jak są sieci, to zdecydowanie wolę stać na dziobie i mieć rozeznanie co się dzieje.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 16:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Olek napisał(a):
Widzisz różnicę pomiędzy dowodzeniem a wydawaniem komendy na ster? Kapitan wybiera rozsądnego, dobrze widzącego na oko, za sterem obsadza sternika. Nie wydaje komend na ster, nie kręci sterem. Czy to znaczy że przestał dowodzić?


Oczywiście ja to wszystko rozumiem. Chodzi o jak się okazało - Kuracentowy - problem. Czy w ogóle załogantowi wypada mówić np. do sternika a nie mówiąc już o skiperze w trybie komend czyli rozkazującym.

Nawet o tym nie pisałbym. Myśląc, że tylko ja mam taki dyskomfort psychiczny. Ale jak się okazało kolega w innym dziale z punktu widzenia załoganta - dokładnie tak to widział. Tzn. już sam fakt wydania komendy "lewiej" czy "prawiej" powoduje, że czuł się tak jakby to on dowodził jednostką. A czy powinien? No właśnie?! I tu jest ten Kuracentowy dylemat. Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi. Gdyby na forum był Jaromir, to bałbym się użyć argumentu o Izbie Morskiej. Ale tak mogę go użyć. Otóż doskonale wiem, że z punktu widzenia IM przypisana byłaby mi wina, uznano by mnie za prowadzącego, pomimo, że bezpośrednio nie wydawałem komend. itd. Chodzi mi o to, czy w ogóle wypada załogantowi wydawać komendy? Etykieta. Regulaminy. Te sprawy...
W tym przypadku bardziej chodzi o etykietę.

Swoją drogą - jak to jest rozwiązane np. w Marynarce Wojennej? Czy oko wydaje bezpośrednio komendy na ster?

A odpowiadając Piotrowi: dowodziłem 12m. jachtami. Może to nie są jakieś super duże. Ale najczęściej staram się poznawać nowe porty, tam gdzie nie byłem. Nawet jeśli jest mapka w locji i zdjęcie - to do końca nie wiem co mnie czeka. Zawsze mam w takich sytuacjach człowieka na dziobie, który głównie ma meldować o odległości. Ale w zatłoczonym porcie także o wolnych miejscach. Albo o łańcuchach kotwicznych innych jachtów tudzież mooringach itd. Pomijam już, że z różnych względów (m.in. zalecenia RYA dla ambitnych skiperów) często wchodzę nocą.

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 16:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
Kuracent napisał(a):
A odpowiadając Piotrowi: dowodziłem 12m. jachtami. Może to nie są jakieś super duże. Ale najczęściej staram się poznawać nowe porty, tam gdzie nie byłem. Nawet jeśli jest mapka w locji i zdjęcie - to do końca nie wiem co mnie czeka. Zawsze mam w takich sytuacjach człowieka na dziobie, który głównie ma meldować o odległości. Ale w zatłoczonym porcie także o wolnych miejscach. Pomijam już, że z różnych względów (m.in. zalecenia RYA dla ambitnych skiperów) często wchodzę nocą.


No i ? Ktoś Ci musi wydawać polecenia? Czy wystarczy jak powie - "tam po lewej jest miejsce", "odległość 3 metry", itd...

Jak to narusza Twoje "kapitańskie ego" to masz problem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 17:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Są dwa rozwiązania:
1. "Oko" powinien informować: "Panie kapitanie, melduję posłusznie, że w odległości 18,5 m, pod kątem 37 stopni jest przejście między krami o szerokości 1 koma 6 szerokości jachtu" - na co Kaptan: "Sternik, 17,5 w prawo!"- a sternik "Jest 17,5 w prawo!".

2.Zamontować kamerę internetową na dziobnicy, posłać sygnał do sieci, Kapitan sobie włączy lapka i kamerę on-line, a dalej już regulaminowo: Kaptan: "Sternik, 17,5 w prawo!"- a sternik "Jest 17,5 w prawo!".

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 17:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Colonel napisał(a):
melduję posłusznie, że w odległości 18,5 m, pod kątem 37 stopni

Trochę se jaja robicie... tak...?! :evil:

Ja myślę, że tu były znacznie mniejsze odległości do przeszkód, a pomiar kątów przez "oko" jest za mało dokładny (IMO plus/minus jeden rumb) i trwa zbyt długo, by zdążyć z precyzyjną reakcją via kapitan na ster. Nie prościej, tak jak tu miało to miejsce, powiedzieć do sternika po prostu: lewiej, prawiej...?! Zwłaszcza na kilkunastometrowej łódce. Taż to nie żaglowiec!
I co na to etykieta?

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 18:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Panowie poszaleli inaczej tego nie skomentuje;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 18:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Sławku, wystarczy wyposażyć "oko" w jakiś tam teodolit, czy inny sex..tans. I będzie precyzyjnie i regulaminowo.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 18:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Colonel napisał(a):
wystarczy wyposażyć "oko" w jakiś tam teodolit, czy inny sex..tans.

A jednak jaja! :lol:
Ja bym wysłał najsilniejszego i najbardziej mrawego z bosakiem na dziób...

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 18:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SlaWasII napisał(a):
Ja bym wysłał najsilniejszego

I najgłupszego :lol: Swego czasu bedąć na dziobie i cumując Śmiałym w Kopenhadze przywaliliśmy tak, że Syrenka z fundamentu wypadła. Ja byłem na "oku", a kapitan za sterem. :D

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 22:03 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kuracent napisał(a):
Chodzi mi o to, czy w ogóle wypada załogantowi wydawać komendy? Etykieta. Regulaminy. Te sprawy...
Może gdyby kapitan wystawiał jednorazowe zaświadczenia o uprawnieniu do wydawania poleceń byłoby ok? :)

Zezwala się zał. .... pełniącemu funkcję .... wydawać komendy sternikowi .... w zakresie komend (niepotrzebne skreślić) .... w okresie od .... do .... .

Potem jeszcze podbić pieczątką, podpisać się z podaniem stopnia i numeru patentu, pouczyć o możliwości odwołania do izby morskiej i... chyba byłoby regulaminowo? :) Co na to etykieta, nie mam pojęcia :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
gf napisał(a):
Potem jeszcze podbić pieczątką, podpisać się z podaniem stopnia i numeru patentu, pouczyć o możliwości odwołania do izby morskiej i... chyba byłoby regulaminowo? :) Co na to etykieta, nie mam pojęcia :)


Ech! Popsułeś mi temat! Nie jesteś absolutnie w najmniejszym stopniu obrażony, że załogant (być może pierwszy raz na morzu) wydaje Ci polecenia...
Ech! Brak mi słów! ;-)

Czyli jednak trzeba dopisać to jako wyjątek do moich regulaminów. A myślałem już, że są one tak doskonałe i skończone. ;-)

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 23:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Kuracent napisał(a):
Czyli jednak trzeba dopisać to jako wyjątek do moich regulaminów. A myślałem już, że są one tak doskonałe i skończone. ;-)

tego się obawiałem, zwątpienie we własne regulaminy TEŻ może być inspiracją ...
dalsze naciskanie na Kuracenta zamiast spowodować wycofanie się, totalną rezygnację, załamanie prowadzące do pływania w regatach i samotne chodzenie po empikach powoduje jeszcze większą płodność regulaminów... świat dziczeje...

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 23:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Olek napisał(a):
Kuracent napisał(a):
Czyli jednak trzeba dopisać to jako wyjątek do moich regulaminów. A myślałem już, że są one tak doskonałe i skończone. ;-)

tego się obawiałem, zwątpienie we własne regulaminy TEŻ może być inspiracją ...
dalsze naciskanie na Kuracenta zamiast spowodować wycofanie się, totalną rezygnację, załamanie prowadzące do pływania w regatach i samotne chodzenie po empikach powoduje jeszcze większą płodność regulaminów... świat dziczeje...


I nadal uważasz że na trzeźwo się da tego słuchać?:P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 23:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Katrine napisał(a):
I nadal uważasz że na trzeźwo się da tego słuchać?:P

dlaczego od razu na trzeźwo? ;)

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2011, o 23:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Olek napisał(a):
Katrine napisał(a):
I nadal uważasz że na trzeźwo się da tego słuchać?:P

dlaczego od razu na trzeźwo? ;)


Ty już wiesz dlaczego ;) :P przecież muszę wreszcie zacząć dbać o wątrobę zapomniałeś?;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL