Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 mar 2025, o 01:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lut 2025, o 20:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
To pytanie, trochę ironicznie pojawiło się ostatnio na Spiczu Samosterowym z Michałem.

Ale co skodzi zapytać się AI. Jak ocenianie profesjonalizm?

Skrzypienie miecza w jachcie balastowo-mieczowym, takim jak Antila 24.4, może wynikać z kilku przyczyn, najczęściej tarcia metalu o kadłub, zużycia tulei czy osadzania się brudu. Oto kilka sposobów na rozwiązanie problemu:

1. Smarowanie miecza i jego prowadnicy

Silikon w sprayu – łatwy w aplikacji, nie brudzi, dobrze zmniejsza tarcie.

Teflonowy smar w sprayu – skuteczny i odporny na wodę, ale nie klei się do brudu.

Wosk (np. parafina lub wosk żeglarski) – naturalny środek smarujący, mniej trwały niż smary techniczne.


2. Sprawdzenie luzów i tulei

Miecz może skrzypieć, jeśli ma za duży luz w gnieździe lub jeśli tuleje są zużyte. Warto:

Sprawdzić stan tulei prowadzących miecz – jeśli są zużyte, wymienić je na nowe (np. z tworzywa o niskim współczynniku tarcia).

Wypełnić nadmierne luzy np. cienką warstwą odpowiedniego smaru lub nakleić teflonowe podkładki.



3. Czyszczenie mechanizmu miecza

Jeśli skrzypienie pojawiło się nagle, możliwe, że w prowadnicy zebrał się piasek, muł lub inne zabrudzenia. Warto:

Opuścić miecz na maksymalną długość i przepłukać prowadnicę wodą pod ciśnieniem.

Jeśli to nie pomoże, podnieść jacht i sprawdzić miecz oraz gniazdo.



4. Zastosowanie okładzin antytarciowych

Można zamontować cienkie paski z teflonu lub poliuretanu na bocznych powierzchniach prowadnicy, co zmniejszy tarcie i hałas.


Jeśli skrzypienie jest bardzo uciążliwe i powyższe metody nie pomagają, warto skonsultować się ze stocznią lub serwisem jachtowym, aby sprawdzili dokładnie mechanizm podnoszenia miecza.

Czy skrzypienie jest ciągłe, czy pojawia się tylko przy określonych ruchach jachtu?

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2025, o 20:29 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1354
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 440
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
To spytaj jeszcze raz, bo chodziło o stukanie miecza i żadna z tych odpowiedzi tego nie porusza.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze



Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2025, o 22:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Jeśli w nowym jachcie balastowo-mieczowym słychać stukanie miecza podczas żeglugi, może to wynikać z kilku przyczyn:

1. Luz w skrzynce mieczowej – Jeśli miecz ma za dużo luzu w skrzynce, może uderzać o jej ściany, szczególnie na fali.


2. Niedostateczne napięcie fału mieczowego – Jeśli fał (linka do podnoszenia miecza) nie jest odpowiednio napięty, miecz może się lekko poruszać i stukać.


3. Brak odpowiednich uszczelek lub prowadnic – Niektóre jachty mają wkładki, które ograniczają ruchy miecza w skrzynce. Jeśli ich nie ma lub są zużyte, mogą powodować hałas.


4. Ukształtowanie miecza – Jeśli miecz ma nieco inny kształt niż przewidziany przez projektanta, może mieć większy luz w skrzynce.



Jeśli hałas jest uciążliwy, warto sprawdzić, czy można dołożyć wkładki dystansowe, uszczelki lub regulować napięcie fału. W skrajnych przypadkach można rozważyć modyfikację samego miecza.

Czy ten dźwięk pojawia się cały czas, czy tylko w określonych warunkach (np. na fali, przy większej prędkości)?

pzdr,
Andrzej Kurowski



Za ten post autor Kuracent otrzymał podziękowanie od: Michal
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2025, o 08:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7459
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3714
Otrzymał podziękowań: 2057
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Kto pływał Orionem ten wycia miecza się nie boi :)

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.



Za ten post autor Zielony Tygrys otrzymał podziękowania - 2: Maar, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2025, o 20:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17538
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2325
Otrzymał podziękowań: 3680
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Andrzej, mam prośbę, żebyś publikował prompty. Porównamy z 4o.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL