Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 4 cze 2024, o 12:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 121 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 gru 2011, o 20:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Dodajmy jeszcze zdanie na temat lodówki jednego z najlepszych polskich popularyzatorów wiedzy żeglarskiej, znanego instruktora w wielu systemach, k.j. Piotra Lewandowskiego z Jego najnowszej książki:

Cytuj:
lodówka - może być włączona tylko wtedy, kiedy pracuje silnik, bądź wtedy, gdy jesteśmy podpięci pod prąd z zewnątrz. Jest to podyktowane tym, ze lodówka pobiera dość dużo prądu i używanie jej np. podczas żeglugi na samych żaglach spowodowałaby rozładowanie i co za tym idzie uszkodzenie akumulatora. Przeważnie na jachtach są lodówki z drzwiczkami do góry, co powoduje utrzymanie niskiej temperatury. Moim patentem na utrzymywanie niskiej temperatury w lodówce jest jej załadowanie do pełna pierwszego dnia (np. wodą mineralną) i schłodzenie wszystkiego przez pierwszą noc w marinie. Potem woda schłodzona w lodówce będzie działać jak wkład do termosu i utrzymywać niską temperaturę.


Dokładnie takiej odpowiedzi oczekiwałem na swój pierwszy post. Szkoda, że dopiero teraz napisałeś książkę.

Podejrzewam, że znajdę w niej odpowiedzi na wiele innych pytań, które zadałem na tym forum. Bo jestem dopiero na 16-tej stronie...

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kuracent napisał(a):
Dokładnie takiej odpowiedzi oczekiwałem na swój pierwszy post.

Skoro wiedziałeś, to po co pytałeś ?
Piotr Lewandowski się myli, lub inaczej, to co napisał dotyczy jachtów delikatnie mówiąc niesprawnych. Tu masz standartową lodówkę jachtową.
http://www.szopeneria.pl/pl/p/Lodowka-d ... RP-40/4536
Jej średni pobór mocy to 40 W. Normalny trzykabinowy jacht posiada dwa 120 Ah akumulatory serwisowe głębokiego rozładowania. A teraz policz ile dziesiątków godzin ta lodówka może pracować (a nie pracuje cały czas na maksa) aby zużyć te 240 Ah.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Ostatnio edytowano 16 gru 2011, o 21:18 przez Cape, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 21:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Cape napisał(a):
Skoro wiedziałeś, to po co pytałeś ?


1. Chciałem się upewnić. ;-)
2. Chodziło o formę odpowiedzi: w miarę krótka, konkretna, na ile możliwe - ogólna. Dla typowych jachtów. Typowych akumulatorów. Typowych lodówek. I okazało się, że można! Choć wiele osób uważało inaczej. ;-)
3. Akurat Twoje wypowiedzi były w tym wątku najbardziej merytoryczne i konkretne. I jestem wdzięczny, że rozszerzyłeś moją wiedzę na ten temat. Sorry, że dopiero dzisiaj dałem podziękowanie za jeden z Twoich postów. Po prostu zapomniałem o podziękowaniu. Przepraszam.

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 21:05 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Kuracent napisał(a):
Chodziło o formę odpowiedzi: w miarę krótka, konkretna, na ile możliwe - ogólna. Dla typowych jachtów. Typowych akumulatorów. Typowych lodówek. I okazało się, że można! Choć wiele osób uważało inaczej. ;-)


Nie ma typowych jachtów, akumulatorów, lodówek i żeglarstwa. Jedyne co typowe to sposób liczenia bilansu energetycznego. Jak uwzględnisz lodówkę to se jej używaj tak jak założyłeś.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 21:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Kuracent napisał(a):
Dokładnie takiej odpowiedzi oczekiwałem na swój pierwszy post.
Cape napisał(a):
Piotr Lewandowski się myli, lub inaczej, to co napisał dotyczy jachtów delikatnie mówiąc niesprawnych.
Kuracent napisał(a):
Dla typowych jachtów. Typowych akumulatorów. Typowych lodówek. I okazało się, że można! Choć wiele osób uważało inaczej.
Jacek Woźniak napisał(a):
Nie ma typowych jachtów, akumulatorów, lodówek i żeglarstwa. Jedyne co typowe to sposób liczenia bilansu energetycznego. Jak uwzględnisz lodówkę to se jej używaj tak jak założyłeś.


Eh, dużo cytatów, ale się wkurzyłam.
Andrzej, kup sobie Practical and Mechanical Cruising Manual, Nigel Calder*. Albo jeszcze lepiej, tegoż autora Boatowner's Mechanical and Electrical Manual.

On wychodzi z takiego głupiego założenia jak Cape. I podobnego jak Jacek. Że jeśli lodówka rozładowuje akumulatory w mniej niż 7 dni - to znaczy, że mamy schrzaniony bilans energetyczny.
Tam też popatrzysz sobie, o jakich bilansach na normalnym cruisingowym jachcie mówimy. I jakie baterie* taki jachcik normalnie posiada.

*to taki facet, co zajmuje się tym zawodowo, żyje od iluś lat na jachtach i jest uznawany za wyrocznię w sprawach technicznych w anglosaskim świecie żeglarskim. Tym niewyczynowym.
*podpowiem - to, o czym pisze Cape, to mało jakoś jest...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 14:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13980
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kuracent napisał(a):
Cytuj:
lodówka - może być włączona tylko wtedy, kiedy pracuje silnik, bądź wtedy, gdy jesteśmy podpięci pod prąd z zewnątrz. Jest to podyktowane tym, ze lodówka pobiera dość dużo prądu i używanie jej np. podczas żeglugi na samych żaglach spowodowałaby rozładowanie i co za tym idzie uszkodzenie akumulatora.


Przepraszam ale to jekieś nieporozumienie chyba.
W każdej lodówce jest termostat, którego nie należy rozkręcać bez opamiętania.
Ja u siebie lodoki nie wylączam plynąc na żaglach i jakoś z bilansem energetycznym sobie radzę.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 14:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14037
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2019
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A ja nie mam takiego problemu - bo nie mam lodówki. I dobrze mi z tym :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 14:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13980
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
bo nie mam lodówki. I dobrze mi z tym


Lubisz w lecie cieple piwo ??? :roll:
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 16:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12988
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2924
Otrzymał podziękowań: 2595
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
bury_kocur napisał(a):
Lubisz w lecie cieple piwo ???

A co ma do tego pora roku? Ciepłe piwo zawsze jest niedobre - nawet w zimie.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 16:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17330
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2189
Otrzymał podziękowań: 3600
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Stara Zientara napisał(a):
Ciepłe piwo zawsze jest niedobre - nawet w zimie.
Sprawdzić czy nie grzaniec! :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 00:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Jacek Woźniak napisał(a):
Kuracent napisał(a):
Chodziło o formę odpowiedzi: w miarę krótka, konkretna, na ile możliwe - ogólna. Dla typowych jachtów. Typowych akumulatorów. Typowych lodówek. I okazało się, że można! Choć wiele osób uważało inaczej. ;-)


Nie ma typowych jachtów, akumulatorów, lodówek i żeglarstwa. Jedyne co typowe to sposób liczenia bilansu energetycznego. Jak uwzględnisz lodówkę to se jej używaj tak jak założyłeś.


Czytuje fora żeglarskie od lat i bardzo, Jacku, cenię sobie Twoje wypowiedzi.
Z całą pewnością nie będę Cię krytykował.

Ale jedna mała uwaga - nie krytykuj mnie - tylko - jeśli już Piotra. Jest On dla mnie niesamowitym Autorytetem. I właśnie On - ale przecież także tysiące innych żeglarzy - uważa, że nie należy używać lodówki na morzu bez silnika.

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 01:08 

Dołączył(a): 5 paź 2010, o 15:15
Posty: 65
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Kuracent napisał(a):
Ale jedna mała uwaga - nie krytykuj mnie - tylko - jeśli już Piotra. Jest On dla mnie niesamowitym Autorytetem. I właśnie On - ale przecież także tysiące innych żeglarzy - uważa, że nie należy używać lodówki na morzu bez silnika.
Cóż tysiące znaczą?
W milionach siła!
.
.
.
.
.
.
Miliony much nie mogę się mylić. Jedz kupę!

_________________
Stopy wody i pomyślnych wiatrów
Paweł Polak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 01:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2028
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1576
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Kuracent napisał(a):
nie należy używać lodówki na morzu bez silnika.

Pozwolę się nie zgodzić. Nie widzę uzasadnienia dla takiego postępowania. Kryterium decydujące o tym, kiedy włączyć silnik (w celu doładowania akumulatorów) jest tylko jedno - rozładowane do stanu w którym konieczne jest doładowanie. Ala różnych akumulatorów (kwasowe, głębokiego rozładowania, żelowe) ten stan będzie inny.
Jeżeli lodówka ma 50-70W pobiera (w zależności od temperatury w niej panującej) średnio ok. 4-5 A (a bywa, że mniej). Jeżeli bank akumulatorów ma 240 Ah (mój ma 360), to lodówka bez szkody dla akumulatorów może pracować ok 30 godzin. Ja zaczynam myśleć o ładowaniu akumulatorów poważnie jak mam ubytek 80% pojemności. Mam monitoring i wiem dokładnie kiedy ta chwila nadchodzi, nie widzę powodu aby robić to wcześniej.
Jeżeli na jachcie jest panel solarowy i (lub) generator wiatrowy, to konieczność włączania silnika w celu doładowania akumulatorów, może długo (bardzo długo) lub w ogóle nie pojawić się.

Andrzeju, pomyśl - gdyby ktoś Ci powiedział, że nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy bez podłączenia go do ładowarki - uwierzysz.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 01:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Kuracent napisał(a):
Pływałem na różnych jachtach - także polskich. Pływałem też z żeglarzami doświadczonymi życiowo na polskich jachtach. I mam zakodowane głęboko, że jak wyłączamy silnik - wyłączamy lodówkę. A jak tylko silnik jest uruchomiony - natychmiast przełączamy bezpiecznik lodówki na ON. Żeby wykorzystać te chwile do schłodzenia


Wracam do pierwszych trzech linijek mojego pierwszego postu.
Piotr Lewandowski uważa, że jest problem lodówki.
Słyszałem to też z ust wielu innych słynnych żeglarzy.

I co? Jest to przesąd? Prawda?
Nie przesądzajmy! Ale jak najbardziej spokojnie podyskutujmy!

Mam prośbę! Wiele osób używa wzorów fizycznych! Super! Inni mówią o praktyce! I to jeszcze lepiej!

Tylko mała prośba: nie krytykujcie mnie za sam pomysł wątku. Czyli za początek dyskusji. Nie wiem, co jest prawdą? Ale chcę się dowiedzieć!

A co gorsze - nie krytykujcie mnie za poglądy! Czy ja w pierwszym poście napisałem, że jest to mój pomysł???!

Zauważyłem po prostu, że wielu kapitanów, tak uważa.
Ale nie krytykujecie kapitanów - tylko mnie. :-(

Proszę o porady, jak pisać posty, abyście krytykowali osoby głoszące dane poglądy.
A nie mnie - który nie ma absolutnie nic wspólnego z poglądem, że trzeba wyłączać lodówkę?

Po prostu tak uważa wielu kapitanów, którym nie jestem godzien podać sandałów...

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 02:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2028
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1576
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Mam nadzieję, że żalu o krytykę nie kierujesz do mnie. Nie krytykowałem. Pozwoliłem sobie nie zgodzić się z głoszonym poglądem.
Kuracent napisał(a):
I mam zakodowane głęboko, że jak wyłączamy silnik - wyłączamy lodówkę. A jak tylko silnik jest uruchomiony - natychmiast przełączamy bezpiecznik lodówki na ON. Żeby wykorzystać te chwile do schłodzenia

Z tym poglądem też pozwolę sobie się nie zgodzić.
Czy mam rozumieć, że przy włączonym silniku należy włączyć lodówkę bez względu na to, czy jest taka potrzeba, czy też nie?
Energią elektryczna na jachcie należy gospodarować. Mając na uwadze czym dysponujemy i jakie mamy potrzeby.
Jeżeli włączymy silnik (wychodzimy z portu) przy pełnych akumulatorach a lodówka wymaga dalszego schłodzenia, to należy włączyć lodówkę. Prąd z alternatora będzie napędzał lodówkę, bo akumulatory są już pełne.
Jeżeli włączymy silnik w celu naładowania akumulatorów (są rozładowane w 80%) a lodówka jest zimna. Zupełnie bezsensowne jest włączanie lodówki. Alternator będzie dużo dłużej ładował akumulatory, gdyż pobierany jest prąd przez lodówkę (przyzwoicie zimną). W takim przypadku naładowałbym akumulatory a lodówkę włączył wtedy gdy będzie taka potrzeba, a nie tylko dlatego, ze silnik jest włączony.
Jeżeli będziesz miał kiedyś okazję pływać jachtem, który będzie miał zainstalowany monitoring akumulatorów, to szybko zorientujesz się o czym piszę. Będziesz mógł zaobserwować jaki będzie prąd ładowania z lodówką i bez, wówczas sam zdecydujesz co i kiedy włączać, żeby miało sens.
Energią należy gospodarować.

Odrębnym zagadnieniem jest pytanie: Po co w ogóle wyłączać lodówkę?
Lodówka ma termostat i po osiągnięciu zadanej temperatury sama będzie się włączała i wyłączała. Podtrzymanie pracy schłodzonej lodówki jest najbardziej oszczędnym sposobem na gospodarowanie energią.
Najwięcej prądu lodówka zużywa, wówczas, gdy zaczyna pracować (po zbytnim rozgrzaniu). Utrzymywanie jej w takim trybie pracy, to znaczy zawsze doprowadzanie do sytuacji w której będzie musiała schładzać rozgrzane wnętrze, powoduje, że pracuje bardzo nieekonomicznie.
Nie ma to nic wspólnego z dobrym gospodarowaniem energią.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com



Za ten post autor -O- otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 11:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13980
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jeanneau napisał(a):
Po co w ogóle wyłączać lodówkę?
Lodówka ma termostat i po osiągnięciu zadanej temperatury sama będzie się włączała i wyłączała. Podtrzymanie pracy schłodzonej lodówki jest najbardziej oszczędnym sposobem na gospodarowanie energią.
Najwięcej prądu lodówka zużywa, wówczas, gdy zaczyna pracować (po zbytnim rozgrzaniu). Utrzymywanie jej w takim trybie pracy, to znaczy zawsze doprowadzanie do sytuacji w której będzie musiała schładzać rozgrzane wnętrze, powoduje, że pracuje bardzo nieekonomicznie.
Nie ma to nic wspólnego z dobrym gospodarowaniem energią.


Andrzej
Marek napisal dokładnie to co pisałem poprzednio.
Termostat jest urządzeniem służącym do kontroli poziomu schładzania lodowki - czytaj - do ekonomicznego gospodarowania energią elektryczna zasilającą lodowkę.
Moja lodowka na jachcie już przy termostacie rozkręconym do 3/4 potrafi zamrozić dolne pół lodowki na kamień - nie raz przez przeoczenie zapominałem skręcić termostatu w porcie na noc, kiedy lodówki sie nie otwiera a rano miałem piwo zmrożone na kamień.
Użytkowo ustawiam termostat na połowę - lodówka na Kocurze na starcie ciągnie średnio 30 W/h czyli ok. 2,5 Amperów a po wychłodzeniu zdecydowanie mniej.
Ale przyjmijmy nawet te 30 W/h.
To teraz liczymy zużycie prądu na typowym przelocie do SE.
Startujemy np. z Helu - do Karlskrony.
Mamy ok. 150 Mm.
Kocur płynie średnio V=5 w.
150 Mm / 5 w = 30 h
30 x 2,5 = 75 Ah
Pojemność akumulatorów mam 180 Ah.

Czyli gdyby nie włączać żadnych innych odbiorników prądu to na typowym bałtyckim przelocie w poprzek tej kałuży, pojemność akumulatorów na skutek załączonej lodówki zostanie wyczerpana mniej niż w połowie.

Oczywiście dochodzi jeszcze prąd do elektroniki, do pompy samosteru, do światel w nocy itd...

Niemniej jakby nie liczyć to prądu wystarczy.

Więc PO CO MAM WYŁĄCZAĆ TĘ LODÓWKĘ ?

Druga sprawa - jak się wyłączy lodówkę to sie ona rozmraża.
Po 10 godzinach braku prądu na dnie lodówki mam kałużę wody.
Wiec zanim załączę ponownie prąd muszę wszystko wyjąć z lodówki, wytrzeć ja całą, żeby nie mrozić niepotrzebnie owej kałuży i dopiero potem załączyć zasilanie.

Jestem na to zbyt leniwy więc wolę starannie gospodarować posiadaną energią aby "wilk był syty a owca zjedzona" czyli aby lodówka działała a akumulatory nie padły.

A na końcu - jakby nadszedł jakiś armagedon energetyczny - to zawsze mogę kopnąć Diesla i doładować baterie.

Więc proszę powiedz - z całym szacunkiem do cytowanego przez Ciebie Twego Autorytetu - PO CO WYŁĄCZAĆ TĘ LODÓKĘ ???

Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kuracent napisał(a):
Jest On dla mnie niesamowitym Autorytetem. I właśnie On - ale przecież także tysiące innych żeglarzy - uważa, że nie należy używać lodówki na morzu bez silnika.



Jeszcze jedno
Przyszło mi do glowy, że właściwie czemu tak oponujemy przeciw temu wyłączaniu przez Ciebie tej lodówki ?
Przecież na Boga mamy demokrację więc możesz ją wyłączać.
Czyż to nie prostrze podejście do tematu ? :D :D :D
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 11:25 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Fajnie Kocurze wszystko wytłumaczyłeś ale mnie nurtuje pytanie czy ta lodówka to cały czas działa, znaczy pobiera prąd? Nie ma czegoś takiego jak osiągnięcie zamierzonej temperatury i wyłączenie?

A Kuracentowi powiem tak. Jeśli nie masz zapasu energii na używanie lodówki to wtedy faktycznie używaj jej tylko podczas pracy silnika (dysponujesz nadmiarem mocy) głęboko schładzając to co tam w tej lodówce masz. Może te autorytety opisywały właśnie taka sytuację kiedy do wyposażenia dodano lodówkę a nie zwiększono pojemności akumulatorów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12988
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2924
Otrzymał podziękowań: 2595
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
bury_kocur napisał(a):
Startujemy np. z Helu - do Karlskrony.

A z Lefkas do Koryntu?
Prąd z kei będziesz miał dopiero po powrocie do domu. A na zewnątrz jest 38°C, a nie 18°. Bilans energetyczny wygląda wtedy zupełnie inaczej.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 13:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Jacek Woźniak napisał(a):
Fajnie Kocurze wszystko wytłumaczyłeś ale mnie nurtuje pytanie czy ta lodówka to cały czas działa, znaczy pobiera prąd? Nie ma czegoś takiego jak osiągnięcie zamierzonej temperatury i wyłączenie?


Kocur i Marek napisali, czego mi się nie chciało :) Jacku, już pisałam kiedyś, teraz powtórzę - producenci tychże lodówek podają zużycie prądu uśrednione, z uwzględnieniem faktu, że lodówka pracuje ok. 40% czasu. I podają, przy jakiej różnicy temperatur ma to miejsce. Na Bałtyku - będzie zużywała zwykle mniej, bo na cieplejsze nieco warunki jest projektowana (rzadko na Bałtyku mamy sytuację, że różnica temperatur jest 20 stopni lub więcej). I uwzględnia to fakt, że lodówka jest uprzednio schłodzona. Podają też, ile schłodzenie jej wymaga (znaczy, ile wtedy zużywa) - ale to już nie wszyscy. Sporo więcej.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 13:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2028
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1576
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Stara Zientara napisał(a):
na zewnątrz jest 38°C, a nie 18°. Bilans energetyczny wygląda wtedy zupełnie inaczej.

Bilans będzie taki sam, gdyż Kocur przyjął maksymalny pobór 2,5 A przez całą drogę (30W/12V=2,5A).
Powinien przyjąć zgodnie z tym co pisała Monia 40% tej wartości, czyli średnio 1 A.
Na trasie z Lefkas do Koryntu to zużycie wyniesie średnio ok. 60 %, czyli 1,5 A.

To dla lodówki 30W, jeżeli lodówka będzie miała 40W (tak jest na Delphi), to wyliczenia zmienią się ale nieznacznie, bo silniejszy agregat będzie miał krótsze cykle pracy.

Na pobór prądu przez lodówkę ma również wpływ ilość wkładanego piwa w czasie rejsu i temperatura wkładanego piwa. Żeby oszczędzać prąd należy wyjmować piwa zgrzewkami, nie pojedynczo, gdyż częste jej otwieranie ma istotny wpływ na zużycie energii.

Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że komfort używania lodówki zależy od pojemności akumulatorów. Ta pojemność z biegiem czasu zmniejsza się stale. Stary akumulator o pojemności 120Ah po trzech latach może mieć zaledwie 50-60Ah. W tym stanie rzeczy faktycznie mamy do dyspozycji około 20Ah. W tej sytuacji, każdy pobór prądu, niekoniecznie przez lodówkę, to kiler.

Kolega opowiadał mi jak wyczarterowanym jachtem na Bałtyku wracał do Gdańska (po kilku godzinach), bo po włączeniu świateł nawigacyjnych wszystko przysiadło. Armator nabył nowy akumulator.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 13:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12988
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2924
Otrzymał podziękowań: 2595
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jeanneau napisał(a):
Na pobór prądu przez lodówkę ma również wpływ ilość wkładanego piwa

Piwo to się trzyma w stoliku w kokpicie i zasypane lodem :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 14:51 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Moniia napisał(a):
Kocur i Marek napisali, czego mi się nie chciało :) Jacku, już pisałam kiedyś, teraz powtórzę - producenci tychże lodówek podają zużycie prądu uśrednione,


Dzięki za wyjaśnienie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 17:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13980
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Stara Zientara napisał(a):
zasypane lodem


A skąd masz lód ?
Masz kostkarkę do lodu ?
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 17:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
A skąd masz lód ?

Z każdego sklepu w Grecji

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 17:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12988
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2924
Otrzymał podziękowań: 2595
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Cape napisał(a):
Z każdego sklepu w Grecji

A także kiosku, stacji benzynowej, a w braku takowych w okolicy również z najbliższej knajpy :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 17:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13980
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Cape napisał(a):
Z każdego sklepu w Grecji


Na wodzie ??? :)
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12988
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2924
Otrzymał podziękowań: 2595
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Stara Zientara napisał(a):
Piwo to się trzyma w stoliku w kokpicie i zasypane lodem :)
bury_kocur napisał(a):
Na wodzie ??? :)
Kupuje się razem :-P

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2011, o 19:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
a trzyma zadziwiająco długo...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Jakże życie byłoby proste, gdyby:
a) Mariusz Główka odpowiedział na ten wątek
b) ja przeczytał książkę Mariusza zanim zadałbym to pytanie
c) nastąpiły oba zdarzenia a) i b)

Co do punktu b) to mam usprawiedliwienie. Książki Mariusza nie było, gdy zadawałem to pytanie. Gdyby była, to zacytowałbym po prostu odpowiedni akapit zamiast zadawać pytania. Bo Mariusz tak napisał książkę, że odpowiedział na większość samo nasuwających się pytań. I to odpowiedział wyczerpująco. Gorąco polecam jego Poradnik. Po raz pierwszy ale nie ostatni na tym Forum.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 19:53 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
Kuracent napisał(a):
Gorąco polecam jego Poradnik.

A mógłbyś napisać który i gdzie lub w jaki sposób można go przeczytać?.

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 121 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL