Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 23:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 lis 2011, o 07:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Dygresja:
Raz w życiu na jachcie widziałem tabelę dewiacji.
Ale nigdy tabelki z promieniem skrętu przy różnych warunkach wiatrowych i z podziałem: w lewo i prawo. A gdyby tak jeszcze podobnie w różnych warunkach obliczać inercję?
Jakże ułatwiłoby to pracę kapitanowi, który pierwszy raz przychodzi na jacht!

Powiecie, że to Kuracentowy problem! No dobrze! To zdradzę Wam tajemnicę: już dawno temu robił to ... Zbieraj.


I po tym wstępie wracamy do tytułowego pytania. No dobrze - ale jak zmierzyć fizycznie promień skrętu? No dobrze! Ułatwię Wam: może być średnica skrętu. Ależ to proste! Zaznaczamy na GPSie dwa Waypointy. A on już obliczy. Albo po prostu robimy Track'a i zapisujemy tylko godziny, jaki eksperyment kiedy przeprowadzaliśmy a analizujemy w kapciach w domu na komputerze.

To trywialne. A teraz małe utrudnienie. A gdyby to było w 1979, gdy nie było GPSów? Jakie pomysły mielibyście? Uprasza się PT Szanownych Forumowiczów z Warszawy, którzy znają odpowiedź, aby wytrzymali 24h. i nie podpowiadali.

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2011, o 09:23 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie widzę potrzeby mierzenia promienia/średnicy skrętu na jachcie do trochę ponad 50 stóp (większymi nie miałem okazji manewrować). Nawet jeżeli bym miał takie coś - musiałbym mieć możliwość pomiaru szerokości miejsca gdzie chcę skręcić. No i oduczyć się robić zacieśnioną cyrkulację.

Wydaje mi się, że najprościej jest łódkę zwczywajnie wyczuć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2011, o 11:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
plitkin napisał(a):
Nie widzę potrzeby mierzenia promienia/średnicy skrętu na jachcie

A bo widzisz Wiktorze, Kuracent z wrodzona sobie cechą traktowania pierdół jako rzeczy ważne, przeoczył początek opowieści Zbieraja, czyli cel dla którego robione były te pomiary i w efekcie zachwyca się pisząc
Kuracent napisał(a):
Jakże ułatwiłoby to pracę kapitanowi, który pierwszy raz przychodzi na jacht!
.

Nie wiem skąd mu przyszła do głowy taka myśl o ułatwianiu pracy na podstawie tabelki, ale nie zdradzając metody pomiaru napiszę - Zbieraj ów pomiar robił dla Izby Morskiej orzekającej w sprawie ś/p Zewu Morza.

Po co to Szanownemu Prawniczemu Zbiegowisku owe badania były potrzebne - NIE WIEM, ale wiem, ze kapitanom są na plaster.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2011, o 11:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
A droga hamowania? Przecież to też ważne - jak nam jakiś rozpędzony tankowiec znienacka wyskoczy z prawej :roll:

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2011, o 11:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Narcisso: wydaje się komendę: Cała wstecz! - Nie ma wstecza! - pada odpowiedź.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2011, o 13:01 

Dołączył(a): 23 sie 2008, o 09:15
Posty: 408
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan jachtowy
Ja bym coś ciężkiego do wody wrzucił z liną i luzował. Potem gdy zrobimy 180 zaznaczył to na linie, lub po prostu odczytał ilość węzełków?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2011, o 23:17 

Dołączył(a): 13 gru 2010, o 23:14
Posty: 52
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żóltodzób
Narjess napisał(a):
A droga hamowania?


A narzucanie rufy na ręcznym to pomogłoby zacieśnić skręt :lol:

_________________
Artur Sekular
Grenlandia 2012


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2011, o 09:21 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Sterowanie samo w sobie to narzucanie rufy. Ale jeśli już porównywać do samochodów, to tak jak opony z kolcami pomagają to kolec w postaci kila jachtu pomaga na podobnej zasadzie.

A wracając do pytania.
Andrzej chcesz mierzyć promień skrętu na wiatr, z wiatrem, pod prąd, z prądem?
Z prądem na pewno droga hamowania się wydłuży, bo czas reakcji sternika będzie dłuższy.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Ostatnio edytowano 10 lis 2011, o 09:24 przez pough, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2011, o 09:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
pough napisał(a):
w postaci kila jachtu
Kilo jachtu? Zawsze myślałam ze jest go trochę więcej niż kilo.. jakaś tona albo cztery.. :evil: :lol:

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2011, o 09:26 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Narjess napisał(a):
pough napisał(a):
kila jachtu
Kilo jachtu? Zawsze myślałam ze jest go trochę więcej niż kilo.. jakaś tona albo cztery.. :evil: :lol:

Nobody. No właśnie. Więcej kila pomaga czy przeszkadza. Bo przecież więcej kila może przekroczyć masę krytyczną. :-(

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2011, o 10:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Chcesz powiedzieć, że Perfect jest krytyczna?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2011, o 11:20 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Miała prawo taką być. Choć nie widzę powodu. ;)

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2011, o 19:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Oks napisał(a):
Ja bym coś ciężkiego do wody wrzucił z liną i luzował. Potem gdy zrobimy 180 zaznaczył to na linie, lub po prostu odczytał ilość węzełków?

Komplikujesz. Po co coś wyrzucać?
Cumę na dalbę dewiacyjną ( po to chyba ją ustawili) sternik pływa naobkoło a załogant pilnuje długości cumy i zaznacza długość. Ot i cała filozofia :-P

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lis 2011, o 23:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Minął już czas na rozwiązanie zagadki.
Słowo kluczowe rozwiązania: jabłka.

No a teraz to już w szczegółach może Janusz zgodzi się wyjawić?
Prosimy, bo historia jest ultra-ciekawa a ja swoimi słowami jej nie wyrażę!

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2011, o 03:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
boSmann napisał(a):
naobkoło

A co to?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2011, o 09:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Stara Zientara napisał(a):
A co to?

:lol:
Odpowiem posiłkując się przykładem.
pewien nauczyciel wf tak instruował uczniów; biegniemy w tamte strone, potem naobkoło drzewa i wracamy na piaskownice (autentyczne*)
Skoro można biegać naobkoło , to i da się pływać naobkoło

----
fajni uczyciele czasem się trafiali, dzięki temu przeszli do historii szkół :)

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2011, o 10:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Kuracent napisał(a):
jabłka

A co? Adam i Ewa byli na wykładzie?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2011, o 16:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Kuracent napisał(a):
Raz w życiu na jachcie widziałem tabelę dewiacji.
Ale nigdy tabelki z promieniem skrętu przy różnych warunkach wiatrowych i z podziałem: w lewo i prawo.


... jak zmierzyć fizycznie promień skrętu?


Nie mam nic przeciwko metodzie jabłek (są 100% biodegradowalne), na pewno można za jej pomocą wiele i dokładnie zbadać ... ale całkiem dobre przybliżenie do zrobienia 'tabelki skręcalności' - niekoniecznie jachtu - to można (Pi razy oko) policzyć jak się ma jakiś prędkościomierz i stoper:

2*Pi*Promień / Czas360 = Prędkość

stąd

Promień = (Prędkość * Czas360) / 2Pi

Nic nie stoi na przeszkodzie aby obliczyć w ten sam sposób promięń skrętu np. w czasie zwrotu przez sztag (wtedy jeszcze kąt potrzebujemy -> np. kurs końcowy - kurs początkowy) ... oczywiście problemem jest zmieniająca się w czasie manewru prędkość -> dlatego potrzebne jest 'oko' do wzięcia odpowiedniej średniej :-).

Na pewno jest jakiś anglosaski wzór na to żeby prędkość była w węzłach a radius we stopach i wtedy będzie jakaś śmieszna stała zamiast zwykłego Pi ... :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2011, o 16:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
zxc napisał(a):
Na pewno jest jakiś anglosaski wzór na to żeby prędkość była w węzłach a radius we stopach i wtedy będzie jakaś śmieszna stała zamiast zwykłego Pi ...



primo: Osobiście myślę, że wątpię... Bo po co miałby niby być? Do czego mi takie wyliczenie na wodzie? Ergo, po co do niego węzły wstawiać?

a i secundo - aby ten wzór był w takich jednostkach, problem musiałby być dość stary i bardzo powszechny.. środowiska akademickie dość dawno przestawiły się na liczenie w metrach :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL