Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 lip 2025, o 15:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 sty 2012, o 10:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Na bardzo ciekawym wykładzie w ostatni wtorek chciałem zadać pytanie, ale koleżanka natychmiast powstrzymała mnie, mówiąc że lepiej nie.
A jednak ciekawość mnie zżera. Włodek - mówiłeś, że jeśli jacht nie pływa w zimie, to olej lepiej zmienić przed sezonem niż po sezonie.
Czy ta sama zasada dotyczy aut z silnikiem na benzynę bezołowiową? Innymi słowy jeśli prawie nie będę jeździł w zimowym sezonie (od listopada do marca), to korzystniej jest wymienić olej w listopadzie niż w marcu?

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 12:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13872
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1631
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Andrzej, może tu odnajdziesz wiedzę tajemną viewtopic.php?f=22&t=7860&hilit=wymiana+oleju ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 14:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
jesli nie jeździsz od listopada do marca to się zastanów po co Ci samochód. Policz czy taryfa nie wyszłaby taniej.
A co do "lepszości" wymiany przed zima niz po zimie to mity i legendy stumilowego lasu. Jest to bez znaczenia, a "znawcy pisma" w tej sprawie podzieleni sa po równo i dyskutuja nad tym od zawsze, podobnie jak nad tematem wyższości świat Bożego Naradzenia, nad świętami Wielkiej Nocy.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 15:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Popieram przedpiśćcę w całej rozciągłości. Mam autko, którym jeżdżę mało, i rozpoznawałem temat. Wyszło mi, że olej należy wymieniać mn.w. raz w roku, nie ma kompletnie znaczenia czy przed, czy po zimie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 17:10 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Logicznym się wydaje, że skoro zakładamy wymianę oleju przynajmniej raz w roku (olej nawet nieeksploatowany utlenia się i traci swoje walory smarujące), to lepiej jest rozpocząć nowy sezon ze świeżym olejem :)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 18:32 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Letni czy zimowy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 19:44 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Pytasz o sezon, czy olej? :-P
Jeśli sezon, to nie ma znaczenia, jeśli olej to ...sezonowe oleje są już raczej archaiczne ;-)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
noone napisał(a):
Logicznym się wydaje, że skoro zakładamy wymianę oleju przynajmniej raz w roku (olej nawet nieeksploatowany utlenia się i traci swoje walory smarujące), to lepiej jest rozpocząć nowy sezon ze świeżym olejem :)


Witam
Mając do wyboru:

1. wymienić olej PO sezonie eksploatacyjnym czyli przed okresem długiej bezczynności silnika, w czasie której w silniku pozostaje stary i zasiarczony olej powodujący zwiększoną korozję elemantów silnika a

2. wymienić olej PRZED sezonem eksploatacyjnym (bo istnieje domniemanie o częściowym utlenianiu oleju) to ja wybieram wariant pośredni tzn wymieniam olej przed i po sezonie.

Ktoś może powiedzieć, że jestem nadgorliwy.
OK, ale ta nadgorliwość BARDZO procentuje w funkcji długowieczności życia silnika.
Mam wiele pozytywnych przykładów takich dzialań na wielu swoich silnikach w jachtach i samochodach.
Ale jak już ktoś chce wymianiać tylko RAZ w sezonie to jednak sugeruję - tak jak wcześniej pisałem - czyli PO sezonie ze względu na zasiarczenie dotychczasowego oleju.
Jeżeli chcesz znać Andrzej moje zdanie to odnosi się to także do silników samochodowych eksploatowanych bardzo sezonowo.
W swoich samochodach, niezależnie od tego co pisze producent, oleje w silniku + filtry wymieniam co 10 tys km.
A w silniku na własnym jachcie wymieniam olej naprawdę dwa razy w sezonie tzn PRZED i PO ale to juz tylko moja nieszkodliwa fanaberia.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2012, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2011, o 16:25
Posty: 336
Lokalizacja: N50°03' E18°36'
Podziękował : 157
Otrzymał podziękowań: 78
Uprawnienia żeglarskie: majtek
bury_kocur napisał(a):
A w silniku na własnym jachcie wymieniam olej naprawdę dwa razy w sezonie tzn PRZED i PO ale to juz tylko moja nieszkodliwa fanaberia.

Chciałem tylko zapytać czy dobrze zrozumiałem,wymieniasz olej który nie "pracował" na nowy ?

_________________
Pozdrawiam Piotr
"Dystans do świata jest właściwy, gdy do jednego wora nawalimy ziarno wyrozumiałości, optymizmu łyżkę, tolerancji z umiarem, wiedzy mędrców szklaneczkę i wina antałek by jak będą dokuczać pierdolnąć głośnym NIE."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2012, o 16:40 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
bury_kocur napisał(a):
1. wymienić olej PO sezonie eksploatacyjnym czyli przed okresem długiej bezczynności silnika, w czasie której w silniku pozostaje stary i zasiarczony olej powodujący zwiększoną korozję elemantów silnika


Chcesz powiedzieć, że olej, który przepracował pół roku, staje się żrący dla metali? :D
I co to znaczy "zasiarczony"? - zawierający siarkę? Oleje defaultowo zawierają też detergenty i inne świństwa :)

Mnie uczono, że olej poza własnościami chłodząco-czyszcząco-smarującymi ma właśnie za zadanie chronić przed korozją i nie sądzę, żeby którykolwiek producent oleju pozwolił sobie na taką wpadkę, po to są uszlachetniacze :-)

Odnośnie nadmiernie częstej wymiany oleju (i filtrów) - bardzo dobre podejście, pozostaje jedynie kwestia ekonomiczna, czy po zliczeniu kosztów wymiany oleju, nie okaże się, że za te pieniądze nie kupilibyśmy nowego silnika ;)

IMO jak zawsze zdrowy rozsądek jest najlepszy.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2012, o 17:14 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
noone napisał(a):
pozostaje jedynie kwestia ekonomiczna, czy po zliczeniu kosztów wymiany oleju, nie okaże się, że za te pieniądze nie kupilibyśmy nowego silnika
:roll:
noone napisał(a):
IMO jak zawsze zdrowy rozsądek jest najlepszy.

Z pierwszym zdaniem można dyskutować, z drugim nie :D
Pozdrawiam
Roman

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2012, o 18:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Włodek ile znasz przypadków awarii silnika spowodowanej wymienianiem oleju na wiosnę? Bo ja żadnego.
Kwestia kiedy wymieniać olej: przed sezonem na wiosnę czy po sezonie na jesieni to religia. Obie schizmy mają równie wielu wyznawców i obie strony mają równie dobre argumenty.
Ja w moich silnikach wymieniam wtedy kiedy akurat mam czas, kasę i z grubsza termin wymiany oleju przychodzi (czasem sporo przed terminem, ale nigdy po terminie) i wszystkie moje silniki (Mitsubishi, Volkswagen i Yamaha)pracują bez zarzutu :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2012, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
skipbulba napisał(a):
Włodek ile znasz przypadków awarii silnika spowodowanej wymienianiem oleju na wiosnę? Bo ja żadnego.


Maćku Drogi
Odpowiem Ci inaczej.
Przed ponad 30 lat plywania - amatorskiego oraz zawodowego - eksploatowalem od nowości wiele silników w jednostkach pływających i w samochodach i mam własne doświadczenia co do stanu tych silnikow po wielu latach ich eksploatacji w funkcji dbałości o nie - w tym, a może przede wszystkim, w regularnej wymianie olejów wg opisanego schematu.
Moje silniki były (i są) zawsze dobrze chodzące, są dynamiczne i nie mam i nie mialem z nimi żadnych kłopotów.
Ostatni samochod sprzedałem z silnikiem Diesla przebiegiem 300 000 km i nowy kierowca byl zdymiony jego dynamiką.
Jestem mechanikiem statkowym z wykształceniem technicznym na kierunku Samochody i Maszyny Robocze i mam oprócz swego doświaczenia pewną wiedzę sklaniającą mnie do takiego a nie innego postępowania.
Ponieważ jest to tylko luźna dystkusja więc nie zamierzam nikogo przekonywać na siłę do swego zdania - ja postępować będę wg wlasnego schematu a inni niech robią jak chcą.
Mamy w końcu demokrację.
Napisałem jedynie swoje zdanie oparte na wiedzy i doświadczeniu.
I to Maćku wszystko.
Pzdr serd.
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 11:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Temat czy wymienić olej po czy przed sezonem pojawia się na forach, grupach motocyklowych przynajmniej raz w roku i zawsze powoduje zażartą dyskusję. Osobiście myślę że temat jest przestarzały i wywodzi się z czasów kiedy oleje silnikowe (zwłaszcza te w Polsce) były słabej jakości w porównaniu z dobrymi, syntetycznymi, współczesnymi olejami . Gdyby miało to znaczenie można by przeczytać u producentów olejów lub silników (motocyklowych) zalecenia co do wymiany oleju przed lub po sezonie, a takich zaleceń nie ma. Producenci zapewniają że olej może pracować przez określony czas oraz że nie traci swoich właściwości w tym okresie. Podejrzewam że analogicznie jest z silnikami na jachtach (zwłaszcza że są o wiele mniej wysilone).

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Olek napisał(a):
Osobiście myślę że temat jest przestarzały i wywodzi się z czasów kiedy oleje silnikowe (zwłaszcza te w Polsce) były słabej jakości w porównaniu z dobrymi, syntetycznymi, współczesnymi olejami .


Witaj Olku

Zgadzam sie z Toba w pełni, że przez moje wypowiedzi w jakimś stopniu przemawia historyczne już wykształcenie i doświadczenie

ale:

1. mam uzasadnione powody uzasadnione doświadczeniem wymieniać oleje bardzo regularnie

2. Nie stosuję olejow syntetycznych do silników pracujących w otoczeniu wilgoci ze względu na:

a. dużą podatność olejów syntetycznych do zdecydowanie większej - wg mojej wiedzy - higroskopijności

b. brak tak naprawdę uzasadnienia stosowania olejow syntetycznych do silnikow zdecydowanie niewysilonych, pracujących na niskich prędkościach obrotowych.

Wg mnie (każdy może mieć swoje zdanie) wystarczy jak kiedys pisałem regularna wymiana olejów mineralnych klasy CC lub CD.

Naprawdę olej "Marinol" CC byl wystarczająco dobrym olejem do takich silników.

Koszt takiego oleju to 15 zł/l. - do mojego Diesla na jachcie wchodzi 2,8 l + filtr oleju za 40 zł, więc wybacz Olku ale koszty wymiany oleju z filtrem nawet co 100 h w porównaniu z ceną silnika są żadne a zyski z takiej regularnej wymiany OGROMNE.

Co polecam pamięci młodym adeptom sztuki silnikowej.

Pzdr
Kocur

ps. NIKT mnie NIE PRZEKONA, że wymiana oleju co 30 tys km w silniku samochodowym z turbodoładowaniem, pracującym do 4,5 tys obr. jest dla takiego silnika OK a takie zalecenia sugerują obecnie producenci wielu obecnych samochodów....

Ja w takim silniku (1,9 TDI) wymieniam olej + filtr co 10 tys km.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 19:52 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
bury_kocur napisał(a):
wymiana oleju co 30 tys km w silniku samochodowym z turbodoładowaniem, pracującym do 4,5 tys obr. jest dla takiego silnika OK a takie zalecenia sugerują obecnie producenci wielu obecnych samochodów....

Producenci samochodów, czy olejów ;)
Pozdrawiam
Roman

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Roman K napisał(a):
Producenci samochodów, czy olejów


To dobre pytanie.
Jeżdzę obecnie Octavią II z silnikiem 1,9 DTI na pompowtryskiwaczach i przyjąlem wymianę oleju w nim co 10 tys km mając w nosie zalecenia z książki gwarancyjnej.
W poprzedniej Skodziance postępowałęm podobnie z bardzo dobrym rezultatem.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
bury_kocur napisał(a):
ps. NIKT mnie NIE PRZEKONA, że wymiana oleju co 30 tys km w silniku samochodowym z turbodoładowaniem, pracującym do 4,5 tys obr. jest dla takiego silnika OK a takie zalecenia sugerują obecnie producenci wielu obecnych samochodów....
Ale ta wypowiedź ma jakieś podłoże w badaniach lub chociaż w porównaniu dwóch podobnych silników różnie serwisowanych?

Zapewne (nie wiem na pewno, ale jestem przekonany w 99,9%) istnieje współpraca pomiędzy producentami silników/samochodów i producentami olei. Ci pierwsi chcieliby ze względów marketingowych wymieniać olej jak najrzadziej a jednocześnie nie chcieliby, żeby ich silniki miały opinię "nietrwałych". Petrolowcy chcieliby sprzedać jak najwięcej olejów.
Jeżeli połączy sie pragnienia jednych i drugich, to... zapewne wymiana co 50 tys nie robi różnicy.
Uznawane za niezniszczalne, ciągniki siodłowe MAN mają zalecany przez producenta okres wymiany oleju w silniku 80000 a dopuszczalny 250 tys km.

bury_kocur napisał(a):
koszty wymiany oleju z filtrem nawet co 100 h
Przekładając to na pracujące w niepoliczalnie gorszych warunkach (przeciążenia, ciągłe zmiany obrotów, hamowanie silnikiem, praca na bardzo wysokich obrotach) silniki samochodowe, to w DC gdzie średnia prędkość wynosi 25 km/h należałoby wymieniać olej w aucie co 2500 km a w autach normalnie eksploatowanych (80 km/h ?) co 8 tys km. Więc dlaczego - jeździsz wszak po Wawie - wymieniasz co 10000?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 20:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13872
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1631
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
szpiszpak napisał(a):
bury_kocur napisał(a):
A w silniku na własnym jachcie wymieniam olej naprawdę dwa razy w sezonie tzn PRZED i PO ale to juz tylko moja nieszkodliwa fanaberia.

Chciałem tylko zapytać czy dobrze zrozumiałem,wymieniasz olej który nie "pracował" na nowy ?


I jeszcze jedno, bo sam jestem ciekawy odpowiedzi na powyższe.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Marek napisał(a):
Więc dlaczego - jeździsz wszak po Wawie - wymieniasz co 10000?


Marku - jeżdzę ostątnio po Warszawie niedużo - głównie poza miastem.

Co do wymian olejów - nie zamierzam Marku przekonywać nikogo do swoich racji.
Jak dla mnie inni mogą sobie swoje oleje wymianiac jak chcą a ja pozostanę przy swoim.
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojciech1968 napisał(a):
Chciałem tylko zapytać czy dobrze zrozumiałem,wymieniasz olej który nie "pracował" na nowy ?


Kazdy robi jak chce - ja olej wymieniam PO sezonie a PRZED sezonem po przepłukaniu silnika po zimie po kilku godzinach pracy wymianiam raz jeszcze.
Koszt oleju w moim Volvo Penta to niecałe 3 litry x 15 zl/litr = 45 zł.
Jak to mówią - mój silnik, mój olej, moje koszty i moja fanaberia.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13872
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1631
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Kazdy robi jak chce - ja olej wymieniam PO sezonie a PRZED sezonem po przepłukaniu silnika po zimie po kilku godzinach pracy wymianiam raz jeszcze.
Koszt oleju w moim Volvo Penta to niecałe 3 litry x 15 zl/litr = 45 zł.
Jak to mówią - mój silnik, mój olej, moje koszty i moja fanaberia.

Kiedyś woził nas na WJM przewoźnik swoim prywatnym Ikarusem
przystosowanym do turystyki.
Jego częstotliwość wymiany oleju to co 7000 km.
Z tego co pamiętam, to mówił podobnie, że to jego prywatny wóz
i zależy mu na tym by służył mu jak wówczas.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 22:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojciech1968 napisał(a):
mówił podobnie, że to jego prywatny wóz
i zależy mu na tym by służył mu jak wówczas.


Co chcesz Wojtku przez To powiedzieć ?
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13872
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1631
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Co chcesz Wojtku przez To powiedzieć ?

Tylko to, że przez kilka ładnych lat obsługiwał trasy o długich
przebiegach bezawaryjnie. Mówił jeszcze , że koszt wymiany oleju
w tej częstotliwości (tj. co 7 tys km) nie szarpnie go tak po kieszeni,
jak ewentualna awaria silnika.
W żadnym przypadku nie uważam tego za fanaberię.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2012, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojciech1968 napisał(a):
W żadnym przypadku nie uważam tego za fanaberię.


Widzisz więc Wojtku, że nie jest to tylko moje zdanie.
Uważam podobnie - koszt działań prewencyjnych to MIKI w porównaniu z kosztami napraw sprzętu.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2012, o 01:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Witaj Włodku,
bury_kocur napisał(a):
1. mam uzasadnione powody uzasadnione doświadczeniem wymieniać oleje bardzo regularnie

Absolutnie nie twierdzę że należy wymienić nie regularnie, należy wymieniać co określoną liczbę motogodzin, przejechanych km lub co określony czas (w zależności co nastąpi pierwsze).
bury_kocur napisał(a):
2. Nie stosuję olejow syntetycznych do silników pracujących w otoczeniu wilgoci ze względu na:
a. dużą podatność olejów syntetycznych do zdecydowanie większej - wg mojej wiedzy - higroskopijności

O tym nie myślałem, ale też nie mam żadnej wiedzy na ten temat. Czy rzeczywiście higroskopijność olejów syntetycznych jest większa? I czy im szkodzi?
bury_kocur napisał(a):
b. brak tak naprawdę uzasadnienia stosowania olejow syntetycznych do silnikow zdecydowanie niewysilonych, pracujących na niskich prędkościach obrotowych.

Pisałem o silnikach które mają powyżej 160-170KM z 1 litra, jak bym wlał do takiego olej mineralny to bym chyba do pracy nie dojechał nawet :) Swoją drogą oleje syntetyczne pracują poprawnie również w o wiele wyższych temperaturach. Czy to nie jest zaleta? Może dzięki temu jesteś w stanie uniknąć awarii w niewysilonym silniku np. jeżeli nie zauważysz na czas awarii chłodzenia. Zyskujesz te 20 minut, które może będą niezbędne żeby się podeprzeć silnikiem z uszkodzonym chłodzeniem przy wejściu do portu (abstrakcyjny pomysł ale może ...)
bury_kocur napisał(a):
Koszt takiego oleju to 15 zł/l. - do mojego Diesla na jachcie wchodzi 2,8 l + filtr oleju za 40 zł, więc wybacz Olku ale koszty wymiany oleju z filtrem nawet co 100 h w porównaniu z ceną silnika są żadne a zyski z takiej regularnej wymiany OGROMNE.

Odszedłeś od tematu. Mówimy o sensowności, a nie o redukcji kosztów, lub odczuciach płacącego. Masz rację koszty żadne, ale to nie dotyczy meritum tematu.
bury_kocur napisał(a):
ps. NIKT mnie NIE PRZEKONA, że wymiana oleju co 30 tys km w silniku samochodowym z turbodoładowaniem, pracującym do 4,5 tys obr. jest dla takiego silnika OK a takie zalecenia sugerują obecnie producenci wielu obecnych samochodów....

Materiały i precyzja wykonania silników też się zmieniła przez ostatnie 30 lat. Nadal są silniki w których producent zaleca wymianę co 25-30 moto godzin (np. półprofesjonalne, mocne motocykle enduro gdzie 15 lat temu w analogicznych konstrukcjach zalecano wymianę po każdej jeździe lub co 5 godzin, oleje były gorsze, silnik nie był tak precyzyjny).

Całe szczęście że przepisy nie wymagają "takiego to a takiego" postępowania z wymianą oleju. Koszt ponosisz niewielki, a zyskujesz dobre samopoczucie wymieniając olej częściej niż zaleca producent, liczy się też to że lubisz to robić. Rozumiem to i nie mam zamiaru "nawracać" Cię na zmianę podstępowania. Chciałbym tylko zwrócić uwagę że technologie silników i olejów zmieniają się, i powielanie zasad z przed lat nie musi być uzasadnione. Ma to o tyle duże znaczenie że mówisz to Ty, osoba mająca renomę speca od silników. Powielasz informacje z przed lat, czy rzeczywiście masz wiedzę która nakazuje częstsze wymiany oleju? Ja staram się postępować tak jak mówi dokumentacja serwisowa, a ta nie potwierdza Twojego podejścia.

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2012, o 07:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Kilka lat tamu LOTOS zrobił badania oleju o przebiegu 30 tys km. olej nie wykazał symptomów zużycia, miał parametry identyczne jak nowy olej. Niestety nie mam obecnie dostępu do wyników tych badań, ponieważ z oczywistych przyczyn postanowiono nie upubliczniać wyników tych badań :D
Podobne badania wcześniej przeprowadzili spece z ADAC (chyba) i do 80 tys olej nie wykazywał zużycia.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2012, o 07:50 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Parametry oleju zostały niezmienione ale czy był zanieczyszczony? Bo i ile lepkość czy smarowność mogły być niezmienione to zawarte w oleju zanieczyszczenia mogą szkodzić silnikowi. Tak mi się prostemu wydaje.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2012, o 13:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
JAcku, po pierwsze nie wiem:) nie jestem chemikiem. Info jakie posiadłem powiadało o braku zmian parametrów i o brak oznak zużycia.
Co do zanieczyszczeń, to hmm... jeżeli silnik jest sprawny to jakie zanieczyszczenia :D
Oczywiscie nikomu nie zalecam i nie sugeruję jeżdżenia po 80 tys bez wymiany oleju :D Jedynie daję pod zastanowienie czy kwestia "wymieniać olej jesienią czy wiosną", "przed sezonem czy po sezonie" warta jest dyskusji :)
Oleje wymienia się zgodnie z zaleceniem producenta. Jeśli nie wspomina nic o konieczności wymiany przed lub po sezonie, znaczy to, że kwestia ta nie ma istotniejszego znaczenia. A dyskusja na ten temat jest akademicka. Co nie zmienia faktu, że żadnemu silnikowi wymiana oleju nie zaszkodziła, a brak wymiany owszem.
:D

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2012, o 14:52 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
skipbulba napisał(a):
JAcku, po pierwsze nie wiem:) nie jestem chemikiem. Info jakie posiadłem powiadało o braku zmian parametrów i o brak oznak zużycia.
Co do zanieczyszczeń, to hmm... jeżeli silnik jest sprawny to jakie zanieczyszczenia :D

:D


Nie dziwi cię czemu w korku spustu oleju jest magnes? :D
Nie ma cudów, wszystko się wyciera i drobiny tego świństwa zostają w oleju. Generalnie powinny pozostać na filtrze ale co robią te mniejsze świństewka?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2012, o 16:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jacek Woźniak napisał(a):
Nie dziwi cię czemu w korku spustu oleju jest magnes?
Nie ma cudów, wszystko się wyciera i drobiny tego świństwa zostają w oleju. Generalnie powinny pozostać na filtrze ale co robią te mniejsze świństewka?



Witajcie Drodzy Dyskutancji
Jacek wyprzedził mnie więc nie mam specjalnie wiele do dodania.
Jest to jednocześnie odpowiedz Olkowi na Jego pytanie w ostatnim poście.
Zgodzisz się Olku, iz jedną z przyczyn systematycznej wymiany olejów i filtrów jest wyłapywanie z układu smarnego mikrocząstek metalu powodującego spustoszenie w gładziach panewek, pierścieni itp... ?
Powinno się to niestety robić zdecydowanie częściej niż owe 30 tys. km a robiąc tak silnik będzie Ci za to wdzięczny i odpłaci Ci za Twoją systematykę długoletnią bezawaryjną pracą.
Ja osobiście np. w każdym nowym silniku pierwszy raz wymieniam olej po mniej/więcej 20 h pracy lub po 1000 km.
Ktoś powie - przesada - przecież silnik ten jest już wcześniej wstepnie dotarty.
Ok, ale ja będę tak robił bo żadne moim zdaniem "wstępne" dotarcie nie załatwi potrzeby takiej wymiany.
Podobnie, żeby nie wiem jak dokładnie silnik ten był składany, to podczas tych pierwszych kilkunastu godzin następuje dotarcie jego układu korbowodowo-tłokowego i są wszelkie przesłanki nakazujące po takim okresie olej ten wymienić.
Także technologia-technologią a fizyka ścieralności fizyką.
Pzdr
Kocur
Ps. Olku - dziekuję za tego speca choć to lekka przesada - ja po prostu kocham Diesle.


Załączniki:
Nauczmy sie kochać Diesle....jpg
Nauczmy sie kochać Diesle....jpg [ 4.91 KiB | Przeglądane 7327 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL