Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 kwi 2024, o 19:04




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 maja 2011, o 08:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Od dzisiaj na www będę pisał recenzje fajnych żeglarskich książek i artykułów z czasopism czy to polskich czy niemieckich a przede wszystkim brytyjskich. I przygotowując się do tego w jednej z dobrych książek natknąłem się na opinię, że żaden benzynowy silnik nie poradziłby sobie na morzu w trudnych sztormowych warunkach. To niby wiem, że tak się przypadkowo składało, że na jachtach, na których pływałem na morzu zawsze był diesel. Ale zawsze też bałem się zapytać: a właściwie dlaczego? Całe szczęście, że jest taki dział, gdzie można zapytać, o to co zawsze chciałem wiedzieć lecz bałem się zapytać. ;-)

Czy ktoś może motorowemu laikowi wytłumaczyć w prostych słowach dlaczego? I pytanie dodatkowe a dlaczego w pontonach jest benzynowy silnik?

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13383
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kuracent napisał(a):
Ale zawsze też bałem się zapytać: a właściwie dlaczego?

Zapewne bezpieczniej magazynować w zbiornikach paliwowych olej napędowy i tu zasadniczy powód przewagi silnika diesla nad silnikiem benzynowym stacjonarnym na jachtach.


Cytuj:
Czy ktoś może motorowemu laikowi wytłumaczyć w prostych słowach dlaczego? I pytanie dodatkowe a dlaczego w pontonach jest benzynowy silnik?

Natomiast dla tego przypadku...silnik przyczepny benzynowy może i ma mniejsze gabaryty.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 09:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16809
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4109
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Wojciech1968 napisał(a):
Cytuj:
Czy ktoś może motorowemu laikowi wytłumaczyć w prostych słowach dlaczego? I pytanie dodatkowe a dlaczego w pontonach jest benzynowy silnik?

Natomiast dla tego przypadku...silnik przyczepny benzynowy może i ma mniejsze gabaryty.
i zwykle bywa dużo lżejszy od diesla, co bardziej pasuje do silnika przyczepnego dla pontonu/dinghy.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12956
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2915
Otrzymał podziękowań: 2587
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Mniej palne paliwo i brak instalacji elektrycznej wrażliwej na wilgoć (to rozumie każdy, komu zawilgotniały kable do świec).

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 17:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Ropa nie daje wybuchowych oparów w zęzie, jest łatwiej dostępna w portach.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Colonel napisał(a):
Ropa nie daje wybuchowych oparów w zęzie, jest łatwiej dostępna w portach.


To wszystko prawda. Mnie chodziło najbardziej o tezę z książki, że żaden benzynowy silnik nie poradziłby sobie na morzu w trudnych sztormowych warunkach. Czyli dlaczego akurat w sztormie silnik benzynowy jest gorszy od diesla?

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13383
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kuracent napisał(a):
przygotowując się do tego w jednej z dobrych książek natknąłem się na opinię, że żaden benzynowy silnik nie poradziłby sobie na morzu w trudnych sztormowych warunkach

Gdzie to pisało ?.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Wojciech1968 napisał(a):
Kuracent napisał(a):
przygotowując się do tego w jednej z dobrych książek natknąłem się na opinię, że żaden benzynowy silnik nie poradziłby sobie na morzu w trudnych sztormowych warunkach

Gdzie to pisało ?.


Zgaduję, że u Hala Roth'a.. Nie chce mi się szukać cytatu (obiadek czeka :) ) więc być może się mylę, pamiętam jednak, że strasznie psioczył na benzyniaki. I wiem, że Andrzej go czytał. Z tym, że głównie pamiętam barwne opisy efektów palnych/wybuchowych jakich był świadkiem, więc może jednak u kogoś innego...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 maja 2011, o 23:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Kuracent napisał(a):
Colonel napisał(a):
Ropa nie daje wybuchowych oparów w zęzie, jest łatwiej dostępna w portach.


To wszystko prawda. Mnie chodziło najbardziej o tezę z książki, że żaden benzynowy silnik nie poradziłby sobie na morzu w trudnych sztormowych warunkach. Czyli dlaczego akurat w sztormie silnik benzynowy jest gorszy od diesla?


Eeee..
Wiesiek Cybulski wozi od dnia zakupu na FreeDom'ie silnik benzynowy, żegluje dużo po całym Bałtyku i nie narzeka. Inna sprawa, że on nigdy nie narzeka :roll:
Istotne, że jest to silnik stacjonarny, skonstruowany i zbudowany dla niewielkiego, żaglowego, wypornościowego jachtu, konkretnie Volvo-Penta.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2011, o 01:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Wojciech1968 napisał(a):
Gdzie to pisało ?.
PAC! Chyba chciałeś zapytać Gdzie tak było napisane, bądź Kto to napisał?

~ ~ ~ ~ ~
Kuracent napisał(a):
Mnie chodziło najbardziej o tezę z książki, że żaden benzynowy silnik nie poradziłby sobie na morzu w trudnych sztormowych warunkach. Czyli dlaczego akurat w sztormie silnik benzynowy jest gorszy od diesla?
Eeee...
Skoro całkiem dobrze radził sobie BETEPOK, czemu nie miał by prawdziwy SILNIK? :D

Fotki już historyczne:
http://www.makiela.pl/rozne02/dino/dino.html

Kwestia niebezpiecznego paliwa to jest mit. Znacznie bardziej niebezpieczny jest gaz do kuchenki. Wozi się na jachtach pontony, do nich benzynowe silniki a do silników benzynę dość powszechnie. I co? I nic.

Czemu diesel?
-- niezawodność, pewność pracy;
-- większy moment obrotowy;
-- większa trwałość;
-- ekonomiczność i większa autonomia. Jeśli na przepłynięcie mili potrzeba jeden litr ON, to wyjdzie ze dwa-trzy benzyny.
-- ładniejszy dźwięk ma i ładniej pachnie ;)

A jest całkiem sporo argumentów za silnikiem benzynowym, szczególnie dla małych jachtów:
-- mniejszy i lżejszy (czasem jedyny możliwy do zabudowy);
-- z powodów w/w łatwiejszy do zabudowy;
-- łatwiejszy rozruch;
-- tańszy w zakupie;
-- mniej trzęsie łódką ;)

Warto zauważyć, że do lżejszego silnika benzynowego należało by zwiększyć zapas paliwa, łatwo może wyjść wagowo na to samo. Większy koszt zakupu diesla po kilku-kilkunastu latach eksploatacji zwraca się w postaci mniejszego zużycia paliwa.

Warto zauważyć też, że coraz częściej nowoczesny silnik diesla jest sterowany elektronicznie, więc teza o większej wrażliwości układu zapłonowego na wilgoć powoli traci na znaczeniu.

Tak czy tak, najwidoczniej to diesel ma więcej zalet. Nie widzę żadnego związku ze sztormem. I tyle.

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2011, o 04:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 wrz 2010, o 15:18
Posty: 1073
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 182
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
Kuracent napisał(a):
Od dzisiaj na www będę pisał recenzje fajnych żeglarskich książek i artykułów z czasopism czy to polskich czy niemieckich a przede wszystkim brytyjskich.


Z własną stroną www możesz robić, oczywiście, co chcesz. Bo jest ona - jako się rzekło - własna, autorska.

Ale, na Boga!

Czuj proporcjum, mocium panie!

Słowo "recenzja" niesie w sobie istotny ładunek znaczeniowy.

Otóż: recenzent to autorytet, znawca, ekspert, ustosunkowujący się do tez czyjegoś artykułu. W systemie stopni naukowych - od licencjatu do habilitacji - recenzent to ktoś, kto de facto wystawia pracy cenzurkę, ocenia, czy autor jest już godzien być profesorem, czy należy go odesłać do podstawówki.

Ergo: recenzent to uznany autorytet. Na tej grupie jest tylko kilka takich autorytetów. Aby nie krzywdzić paru kolegów "nie-zapisaniem-na-listę", wymienię tylko jedno imię - Zbieraj.

Sam nawet nie aspiruję...

Jeśli wolno radzić - zatytułuj ten dział nie "recenzje" tylko "notatki kursanta" - i wszystko będzie OK.

Oczywiście - wolno ci robić co chcesz, twoja strona, twoje autorstwo treści na niej zawartych.

Jeśli chcesz - jako autorytatywny recenzent - od razu "złapać byka za rogi" podrzucam ci temat: Adlard Coles - "Żeglowanie w trudnych warunkach sztormowych"

_________________
Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2011, o 08:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
JasiekN napisał(a):
Jeśli chcesz - jako autorytatywny recenzent - od razu "złapać byka za rogi" podrzucam ci temat: Adlard Coles - "Żeglowanie w trudnych warunkach sztormowych"


Tutaj 'recenzja' czy pewnie jak bardziej byś wolał 'opis' czy 'streszczenie' byłoby bardzo krótkie: 'Lektura obowiązkowa'. No ale skoro rzuciłeś takie wyzwanie - spróbuję po powrocie do domu napisać coś nieco dłużej. Oczywiście nie będzie to opis dla Znawców. Choćby dlatego, że Oni już dawno przeczytali większość z pozycji, które chce opisać. I słowo 'recenzja' jest faktycznie nie na miejscu. Zakłada pewien krytycyzm. A ja będę koncentrował się na książkach, do których nie mam większych uwag a raczej jestem pełen zachwytu. Może właściwsze słowo to byłoby 'reklama'?

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2011, o 09:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
Kuracent napisał(a):
Może właściwsze słowo to byłoby 'reklama'?


A może "subiektywna opinia o...."?? :>


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 maja 2011, o 09:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13383
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1526
Otrzymał podziękowań: 2214
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Cypis napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
Gdzie to pisało ?.
PAC! Chyba chciałeś zapytać Gdzie tak było napisane, bądź Kto to napisał?

I tu się mylisz...gdybym chciał zapytać tak jak Ty to bym zapytał. ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 71 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL