Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 lip 2025, o 02:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 lip 2018, o 10:20 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Ostrzerzenia przed niewystarczającą grubością ścianki, grożącą śmiercią lub kalectwem użytkownikom Rols-Roysów. :-P

A tera przedyskutuj sens i logikę układu: palec (cal) - dłoń, ćwiartka, sztych, stopa, łokieć, krok, laska, sznur.
A kwartę stawię! :green:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 10:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
MarekSCO napisał(a):
(..)


Dobra, nie muszę wymyślać, bo wiem jak to działa.

Na tej samej zasadzie, jak calowa lina jest cieńsza od półcalowej.

Ot, przez bardzo długi czas w naszym wyspiarskim (i amerykańskim) systemie rozmiar lin i innych obiektów cylindrycznych podawano używając OBWODU a nie średnicy. W ten sposób lina calowa - o calowym obwodzie - jest cieńsza od liny półcalowej (o 1/2 cala średnicy). Bo lina o średnicy 1/2 cala ma trochę ponad 1 1/2 cala obwodu...

Podejrzewam, że podobny problem masz z narzynkami...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 10:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia :)
Odpowiedź uznaję za prawidłową ( mimo, ze prawidłowa nie jest ;) ), ale zagadkę zostawmy jeszcze dla innych bo fajna i zaskakująca.

plitkin napisał(a):
Średnicy zewnętrznej i kierunku otaczania dziury (znając Brytyjczyków będą otaczać tą dziurę pod prąd ;) )

Masz rację co do średnicy zewnętrznej, ale Twoja znajomość Brytyjczyków... Pozostawia wiele do życzenia ;)
"znając Brytyjczyków będą otaczać tą dziurę pod prąd ;)"
Przecież to byłoby za proste i zupełnie nie wyspiarskie. Zauważ, że oni już jedną średnicę podają w calach. Więc, żeby się im nie mieszało, drugą postanowili podać w innej jednostce...
W stopniach kątowych :rotfl:
( Do tego rzecz się sprowadza i to jest naprawdę wyspiarskie podejście ;) potrafiące ułatwić wszystko :lol: )

Ryś napisał(a):
Ostrzerzenia przed niewystarczającą grubością ścianki, grożącą śmiercią lub kalectwem użytkownikom Rols-Roysów. :-P

:-P Chcesz zepsuć całą zabawę w "myślenie w systemie calowym" ? ;)

Ryś napisał(a):
A tera przedyskutuj sens i logikę układu: palec (cal) - dłoń, ćwiartka, sztych, stopa, łokieć, krok, laska, sznur.
A kwartę stawię! :green:

A może od razu przejdziemy do bardziej uniwersalnych i bardziej polskich wzorców miar długości ?
Metr powszechny ( katolicki ) przykładowo :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 11:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
Ostrzerzenia przed niewystarczającą grubością ścianki, grożącą śmiercią lub kalectwem użytkownikom Rols-Roysów. :-P

Ryś :)
I bądźmy uczciwi w dyskusji o Brytyjskich normach.
Gdzie mierzona ta "niewystarczająca grubość ścianki" ?
Przecież to kontynentalna rura ma dwie powierzchnie cylindryczne :-P
A mówimy o wyspiarskiej ;) A ta ma tylko jedną :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 11:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
Ot, przez bardzo długi czas w naszym wyspiarskim (i amerykańskim) systemie rozmiar lin i innych obiektów cylindrycznych podawano używając OBWODU a nie średnicy.

Moniiu :)
Jakby interesowało Ciebie moje spojrzenie, to proszę:
( Może Cię nie zainteresuje ale przynajmniej jest szansa, że rozbawi )

Najważniejsze w przestawianiu się z systemu calowego na metryczny jest nie to co jest ale to czego nie ma ;)
Gdyby podawano średnicę znaczyłoby to, że lina ma średnicę ;) Że jest w przekroju kołem... Na całej długości...
A podając obwód nie gwarantujesz, że posiada tylko jedną średnicę na całej długości.
To naprawdę dokładniejszy opis... Dokładniejszy niż w systemie metrycznym.

Pisałem kiedyś, że uwielbiam Land Rovery. A zwłaszcza silniki benzynowe serii K.
W Polsce cieszą się najgorszą z możliwych opinią. Są pogardzane przez wszystkich mechaników samochodowych a co za tym idzie naprawdę skrajnie tanio dostępne.
Za jeden wyświechtany ośmio zaworowy silnik Volkswagena, tych land roverowych ( szesnasto zaworowych ) kupisz trzy.
W stanie o wiele lepszym. Oczywiście będą ciekły ( po długim czasie użytkowania ) Oczywiście tej awarii nie podejmie się usunąć żaden krajowy majster...
A wystarczy tylko nie zapominać czym jest rura i ile ma średnic. Jedną ;)
Rura ma jedną średnicę - tuleja ma dwie ;)
Naprawdę różnice w rozumieniu systemu calowego i metrycznego są niesamowite.
Ale daleki jestem od tego, żeby narzekać ;)
A i chętnie będę z calowego systemu szydził - na wszelki wypadek...
Bo one naprawdę tanie a po dobrym wyregulowaniu i przerobieniu na zasilanie LPG - po prostu jedziesz za darmochę i to jak jeszcze :lol:
I wolałbym żeby to się nie zmieniło ;)


Ostatnio edytowano 22 lip 2018, o 11:48 przez MarekSCO, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 11:46 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Kiedyś Łada 2108 też była uznawana za dobre auto. Wystarczyło ją po zakupie rozebrać i od nowa skręcić :) Tak jak cudowny silnik wymagający do dobrej pracy przerobienia na inne paliwo i regulacji :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 11:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Kiedyś Łada 2108 też była uznawana za dobre auto. Wystarczyło ją po zakupie rozebrać i od nowa skręcić :) Tak jak cudowny silnik wymagający do dobrej pracy przerobienia na inne paliwo i regulacji :)

Tak. Ale w przypadku Łady musiałeś "poprawiać po fabryce". Wiele elementów wykonanych było skrajnie niechlujnie.
A tutaj masz hiper dokładne wykonanie i na tym polega cała zabawa.
Masz za grosze coś naprawdę super...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 11:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Colonel napisał(a):
Marek ale KAZDE dwie proste się przecinają, równoległe też...


Colonelu kpina nie na miejscu, drugi aksjomat geometrii Euklidesa mówi że się nie przecinają ale jeżeli przyjmiesz aksjomat geometrii Łobaczewskiego to tam .... dwie proste równoległe się się jednak przecinają... :-)



Za ten post autor reed otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 11:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
reed :)
Tak, ale tutaj Colonel ma rację w nieco innym miejscu. To ja popełniłem błąd, bo chciałem w prosty sposób opisać rzecz.
W tym urządzeniu nie chodzi o wyznaczenie dwu prostych równoległych a dwu pokrywających się prostych.
Czyli takich, które według Euklidesa będą miały wszystkie punty wspólne.
( W praktyce rzecz sprowadza się do konstrukcyjnego wykreślenia prostej wzorca na wzorcowanym etalonie )


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 12:07 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
MarekSCO napisał(a):
plitkin napisał(a):
Kiedyś Łada 2108 też była uznawana za dobre auto. Wystarczyło ją po zakupie rozebrać i od nowa skręcić :) Tak jak cudowny silnik wymagający do dobrej pracy przerobienia na inne paliwo i regulacji :)

Tak. Ale w przypadku Łady musiałeś "poprawiać po fabryce". Wiele elementów wykonanych było skrajnie niechlujnie.
A tutaj masz hiper dokładne wykonanie i na tym polega cała zabawa.
Masz za grosze coś naprawdę super...


Spoko, pewnie tak jest. Żartowałem łapiąc za słówka jedynie. Nie znam się na LR.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 12:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Nie znam się na LR.

Ja też się do bardzo niedawna nie znałem w ogóle. Po prostu pewnego pięknego dnia przeczytałem manual producenta i zacząłem przeliczać na metryczny system niektóre
podane w calowym wielkości ;)
Olśnienie nastąpiło dopiero po 12 godzinach od ukończenia lektury :lol:
Stąd wnioskuję, że w większości przypadków my w Polsce w ogóle nie rozumiemy specyfiki
systemu calowego.
Tzn widzimy jego odmienność ale nie widzimy sensu tego co ze sobą niesie :D

Niedawno frezowałem koła zębate w systemie calowym.
I to już nie był piękny dzień ;) Spieprzyłem robotę i musiałem drugi raz powtórzyć :lol:
W sumie nie zarabiając na tym ani grosza...
Też mam spore kłopoty z calowym systemem niestety.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 12:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Reed nie kpiłem...

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 14:26 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
plitkin napisał(a):
Moja teoria nr 1 jest taka,

plitkin napisał(a):
Druga teoria


Obydwie teorie błędne :-P
""Wyświechtanie"" powierzchni bolców wzięło się w czasach ""najazdu"" naszych na wyspę. Każden próbował paluchami czy da się odkręcić/wyjąć.
Wszak skup złomu metali nieżelaznych jest niedaleko :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 18:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Colonel napisał(a):
Brytyjski system miar i wag oraz walutowy miał swoją logikę i sens. Problem w tym że był niekompatybilny z dziesiętnym, metrycznym, SI...

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka



Oczywiście, że miał. I ma.
Po pierwsze - system imperialny jest systemem "ludzkim"
Miary długości biorą się z człowieka. Cal, stopa, itp.
Każdy "czuje" ile ma stopa... nawet jeżeli to jest +/- parę % różnicy.

Po drugie - używają systemu 12-kowego, który jest o wiele wygodniejszy od dziesiętnego.
Choćby dlatego, że 12 ma więcej podzielników niż 10.

System metryczny jest "nieludzki".
Cóż, kwestia przyzwyczajenia.

pozdro

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2018, o 19:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
Obydwie teorie błędne :-P
""Wyświechtanie"" powierzchni bolców wzięło się w czasach ""najazdu"" naszych na wyspę. Każden próbował paluchami czy da się odkręcić/wyjąć.

Bombel :) No bez jaj :lol:
Nasi nie dali by rady takiemu bolcowi ?!?! :rotfl: :rotfl: :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 13:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 883
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
zwłaszcza dla niejakiego Wojtka B.
Jestem! :mrgreen: Ale ja nie mam problemu z NORMALNYMI jednostkami... :rotfl:
Moniia napisał(a):
Są ze sobą powiązane. Stopa to 12 cali, jard to 3 stopy...
Przecież ręka to 3 stopy, a palec to 7/8 cala, 1760 jardów daje milę, dwa jardy dają fathom, których 15 składa się na szaklę, a 100 fathomów to przecież kabel... których 10 wchodzi na każdą milę morską... (te dwie ostatnie zależności to jakieś podejrzanie dziwne są, pewnie ktoś z kontynentu maczał swoje metryczno-dziesiętne paluchy)
To kłamliwa propaganda, że nie są powiązane!!! SĄ!!! :cool:
oto ilustracja:
Załącznik:
zaleznosci.jpg
zaleznosci.jpg [ 85.21 KiB | Przeglądane 4811 razy ]

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 14:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 883
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
O! Ten pan krótko, zwięźle i logicznie przedstawia zależności poszczególnych jednostek systemu imperialnego:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 15:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Wojtek, juz raz Cię poprawiłam. Nie dwa jardy sążeń (czemu nie tłumaczysz?) a 6 stop - czyli pół tuzina. I już znacznie bardziej logiczne...
Ale tak naprawdę jest logiczne z innego powodu, tzn skąd się wziął:

Cytuj:

The longest of many units derived from an anatomical measurement, the fathom originated as the distance from the middle fingertip of one hand to the middle fingertip of the other hand of a large man holding his arms fully extended. The name comes from the Old English faedm or faethm, meaning outstretched arms

A tak w ogóle, to wszystkiemu winni Rzymianie...
Cytuj:
Inch, unit of British Imperial and United States Customary measure equal to 1/36 of a yard. The unit derives from the Old English ince, or ynce, which in turn came from the Latin unit uncia, which was “one-twelfth” of a Roman foot, or pes. ... Since 1959 the inch has been defined officially as 2.54 cm

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 15:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
O! Ten pan krótko, zwięźle i logicznie przedstawia zależności poszczególnych jednostek systemu imperialnego:


Może i krótko i zwięzłe, ale niepoprawne :) szanowny pan z radością miesza dawno nieużywane jednostki rzymskie z tymi jak najbardziej używanymi brytyjskimi i w dodatku nie ma pojęcia, co przedstawiają. I nabija się z nazw zamiast sprawdzić, skąd te się wzięły, bo akurat ich źródło dużo tłumaczy.

Ale ja to tak sobie tylko zawodowo, lingwistycznie marudzę.

Jedną rzecz podkreślił słusznie jak ktoś wyłapał - wspomniany przez Ciebie sążeń milutko łączy imperialne jednostki z tymi, których my namiętnie używamy ku rozpaczy szczurów lądowych...
Mila morska bowiem to dokładnie 1000 sążni... Więc ich setka to kabel...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 17:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 883
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Mila morska bowiem to dokładnie 1000 sążni... Więc ich setka to kabel...
Dokładnie 1000 powiadasz? Policzmy: cal to 2,54 cm, więc stopa (12 cali) to 30,48 cm, więc sążeń to będzie (6 stóp) 182,88 cm. 1000 sążni nie chce dać mili morskiej - ani międzynarodowej (1852 m), ani - tym bardziej - dawnej "brytyjskiej" (1853,18 m)... :-?
Cal musiałby mieć ponad 2,57 cm... :ugeek:
Moniia napisał(a):
Nie dwa jardy sążeń a 6 stop - czyli pół tuzina. I już znacznie bardziej logiczne...
A czemuż to, że nie DWA jardy, a SZEŚĆ stóp czyni to bardziej logicznym? Nie posługujemy się wszak w arytmetyce systemem szóstkowym czy dwójkowym a... dziesiętnym.
Moniia napisał(a):
Ale tak naprawdę jest logiczne z innego powodu, tzn skąd się wziął:
[...]
A tak w ogóle, to wszystkiemu winni Rzymianie...

Moniia, wyjaśnij mi jak pochodzenie miar od człowieka, czy fakt że historia takiej czy innej jednostki jest długa wpływa na jej logiczność (łatwość przeliczania) czy też wygodę stosowania w dzisiejszych czasach. Przecież to oczywiste, że w średniowieczu to, że każdy miał "ze sobą" miarę (nawet kosztem jej dokładności czy powtarzalności) była zaletą. Ale dziś? To tylko historyczny balast. Potrzeba światowego wyrównania miar (wynikające z intensywnej wymiany handlowej czy naukowej) doprowadziła do stworzenia przemyślanego w swych podstawach, "sztucznego" systemu miar. Ta sztuczność systemu pozwoliła oderwać go od dziwnych ciągnących się balastem przeliczników. Ale to jest jego siłą. A to że "trudny do wyobrażenia" - to tylko przyzwyczajenie, ja wyobrażam sobie i 10 cm i 100 metrów i 5 kilometrów, ale nie bardzo potrafię wyobrazić sobie 100 stóp czy 15 cali.

PS. Mam wrażenie, że o tym że wyspiarze mieli problem z układem CGS czy SI nie wynika z jego niewystarczających zalet, a z tego że wymyślili go... Francuzi... :-(
http://joemonster.org/phorum/read.php?f=18&t=619781
https://www.wykop.pl/link/3281557/dlaczego-system-metryczny-ma-takie-znaczenie-ted-ed/

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 17:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Moniia napisał(a):
Mila morska bowiem to dokładnie 1000 sążni... Więc ich setka to kabel...
Dokładnie 1000 powiadasz? Policzmy: cal to 2,54 cm, więc stopa (12 cali) to 30,48 cm, więc sążeń to będzie (6 stóp) 182,88 cm. 1000 sążni nie chce dać mili morskiej - ani międzynarodowej (1852 m), ani - tym bardziej - dawnej "brytyjskiej" (1853,18 m)... :-?
Cal musiałby mieć ponad 2,57 cm... :ugeek:
Moniia napisał(a):
Nie dwa jardy sążeń a 6 stop - czyli pół tuzina. I już znacznie bardziej logiczne...
A czemuż to, że nie DWA jardy, a SZEŚĆ stóp czyni to bardziej logicznym? Nie posługujemy się wszak w arytmetyce systemem szóstkowym czy dwójkowym a... dziesiętnym.


Nie posługujemy się, powiadasz? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 17:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Logiczność, Wojtku, ma tyle wspólnego z łatwością przeliczania co ja z carycą Katarzyną...
Powiedziałam, że są logiczne. Nie, że łatwe do przeliczania...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 18:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Obrazek

Wojtku, czepiasz się 1/100 ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 18:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 883
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Nie posługujemy się, powiadasz?
powiadam!

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 18:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 883
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Logiczność, Wojtku, ma tyle wspólnego z łatwością przeliczania co ja z carycą Katarzyną...
Powiedziałam, że są logiczne. Nie, że łatwe do przeliczania...
Czym jest dla Ciebie "logiczność" systemu miar?

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2018, o 18:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 883
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Wojtku, czepiasz się 1/100
Nie. Czepiam się słowa "dokładnie"! :-P

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 65 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL