Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 paź 2019, o 22:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 380 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 mar 2019, o 14:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 19:19
Posty: 4258
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 1027
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
_jp_ napisał(a):
Dlaczego śmigłowce ratownicze mają być podporządkowane MW, a nie cywilnej instytucji SAR lub SG?


Gdyby śmigłowce SAR były w "cywilu" to już by były... No i nie było by głupich pomysłów w stylu śmigłowiec SAR/ZOP

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2019, o 17:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10430
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4459
Otrzymał podziękowań: 1937
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Cieszę się Jacku, że wszedłeś na właściwą scieżkę pytań... nie, dlaczego takie okręty, tylko, po cholerę nam okrety.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2019, o 23:13 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 20:19
Posty: 2184
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: różne
Jurmak napisał(a):
_jp_ napisał(a):
Dlaczego śmigłowce ratownicze mają być podporządkowane MW, a nie cywilnej instytucji SAR lub SG?


Gdyby śmigłowce SAR były w "cywilu" to już by były... No i nie było by głupich pomysłów w stylu śmigłowiec SAR/ZOP
Coraz bardziej obawiam się, że "śmigłowiec SAR/ZOP" zostanie jednak zamówiony - związkowców ze Świdnika trzeba czymś zadowolić. A że AW-101 za drogi, to się zamówi to, co Świdnik już proponował:
Obrazek W3-PL/N, który będzie jak świnka morska (ani to świnka, ani morska). :-( Ale za to prace "badawczo-rozwojowe" finansowane z MON będą trwały z 10 lat...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2019, o 23:24 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 20:19
Posty: 2184
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: różne
UWAGA: przed czytaniem należy zażyć coś na uspokojenie!
https://www.defence24.pl/sily-zbrojne/czwarta-proba-wyremontowania-kobbena
defence24.pl napisał(a):
Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła przetarg na wykonanie naprawy bieżącej okrętu podwodnego ORP „Bielik”. Jest to już czwarte z kolei od stycznia 2018 roku postępowanie w tej sprawie. Za każdym razem nikt nie chciał się podjąć naprawy okrętu, który właśnie ukończył 52 rok służby i dać później na wykonane prace gwarancję.

ORP „Bielik” to okręt podwodny typu Kobben, który służy w Marynarce Wojennej RP od 8 września 2003 roku, ale wcześniej był wykorzystywany przez norweskie siły morskie (od 12 czerwca 1967 roku). Zatrzymanie programu Orka, a co za tym idzie brak nowych okrętów podwodnych powoduje, że ta 52-letnia jednostka pływająca musi być nadal utrzymywana w linii.

By to umożliwić Komenda Portu Wojennego Gdynia, ogłosiła przetarg na „naprawę bieżącą okrętu podwodnego t. Kobben – ORP Bielik”. Wykaz prac do przeprowadzenia obejmuje: dział kadłubowy, dział broni podwodnej i dział obserwacji technicznej, a więc znaczną część wyposażenia okrętu. Szczegółowy ich opis zawarty w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) ma zostać przekazana tylko wykonawcom zaproszonym do składania ofert, które mają zostać dostarczone do 5 sierpnia 2019 r.

Docelowy wykonawca będzie wybrany w oparciu o trzy kryteria: proponowaną cenę (z wagą 80), okres udzielonej gwarancji na przedmiot zamówienia (z wagą 10) oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, a których wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac (z wagą 10).

Jak na razie wiadomo jedynie, że naprawa ma być wykonana na terenie Polski oraz, że będzie ona kosztowała ponad 443 000 euro. Może to być jednak wielokrotnie większa suma, ponieważ ORP „Bielik” wymaga naprawy już od ponad półtora roku. Świadczy o tym trzykrotnie powtarzane postępowania przetargowe w 2018 roku (ogłoszone 26 czerwca, 8 sierpnia i 25 września 2018 r.), które ostatecznie nie zakończyły się wyborem wykonawcy (z powodu braku firmy, która podjęłaby się wykonania zakładanych prac i która zgodziłaby się dać gwarancję sprawności dla ponad pięćdziesięcioletniego okrętu).

Tymczasem należy przypomnieć, że już wtedy wykazano w SIWZ konieczność wykonania napraw i wymiany około dwustu (!) urządzeń lub elementów wyposażenia. Po ponad półtora roku ta liczba niesprawności na pewno wzrosła.

A jest wśród nich wykazana wcześniej m.in.: nieszczelność zaworów powietrznych wysokiego ciśnienia, zaworów bezpieczeństwa (które nie otwierają się przy maksymalnych wartościach ciśnienia), niewłaściwe działanie 43 sztuk zaworów wodnych i wodno/paliwowych w systemach zęzowo – balastowym, wyważania i trymowym, w urządzeniu do wyrzucania śmieci, systemie chłodzenia mechanizmów wodą morską, zbiornikach regulacyjnych i wyrzutni pocisków sygnałowych, konieczność wymiany 60 metrów bieżących nieszczelnych rurociągów systemu zęzowo – balastowego, brak możliwości manewrowania optyką w kącie podniesienia peryskopu KOBBEN CK-30 i nieszczelności jego układu hydraulicznego oraz rozwarstwienie uszczelek przednich pokryw wyrzutni torpedowych.

Pomimo tych uszkodzeń okręt nie został wycofany ze służby i nadal w statystykach uważa się go za gotowego do wykonywania zadań.
Maksymilian Dura


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2019, o 21:52 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 20:19
Posty: 2184
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: różne
https://www.rp.pl/Kraj/309209898-Testy-Slazaka-ujawnily-usterki-ale-je-usunieto.html
Rzeczpospolita napisał(a):
Aktualizacja: 20.09.2019, 20:26
Publikacja: 20.09.2019
"Ślązak" nie trafi do służby. Testy ujawniły usterki

Marek Kozubal

Testy okrętu „Ślązak” ujawniły problemy techniczne – przyznaje MON w odpowiedzi udzielonej „Rzeczpospolitej”.

Podczas zeszłorocznego święta Marynarki Wojennej minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak obiecał definitywne zakończenie odysei dawnego „Gawrona", czyli dzisiejszego patrolowca „Ślązak". Zapowiedział, że powinien on trafić do służby w Marynarce Wojennej w marcu 2019. Tak się nie stało. Z odpowiedzi, którą otrzymaliśmy w MON wynika, że być może stanie się to w 2020 roku.

To chyba najdłuższy projekt związany z budową sprzętu wojskowego. Okręt ten powstaje już 18 lat, a jego koszt szacowany jest już co najmniej na 1,170 mld zł.

Umowa Inspektoratu Uzbrojenia MON podpisana w końcu czerwca 2018 z konsorcjum - Polską Grupą Zbrojeniową i PGZ Stocznią Wojenną w Gdyni zapowiadała intensywne testy okrętu. Sprawdzian techniczny rozpoczęły próby portowe i morskie – na koniec zaplanowano testy zdawczo-odbiorcze patrolowca.

Jakie były jej efekty? „W toku trwających prób morskich i zdawczo-odbiorczych patrolowca „Ślązak", cała jednostka jest poddawana wnikliwym i systemowym sprawdzeniom na zgodność z wymaganiami oraz instrukcyjnymi parametrami technicznymi. W efekcie przeprowadzanych prób zdiagnozowane zostały m.in. usterki w układzie napędowym oraz systemie klimatyzacji i wentylacji" – poinformował nas w piątek resort obrony narodowej.

„Do realizacji pozostało jeszcze dokończenie sprawdzeń infrastruktury i systemów odpowiedzialnych za współpracę ze śmigłowcem, próby systemu RAS oraz weryfikacja poprawności funkcjonowania układu napędowego po przeprowadzonych czynnościach serwisowych. Z uwagi na stan zaawansowania prób zdawczo-odbiorczych oraz prowadzone przez zewnętrzne serwisy sprawdzenia obecnie nie jest możliwe ostateczne wskazanie terminu przekazania jednostki Marynarce Wojennej RP. Jednocześnie informujemy, że wykonanie zawartej w dniu 29 czerwca 2018 r. umowy na dokończenie budowy okrętu „Ślązak" zostało określone na 2020 rok" – dodaje MON.

„Ślązak" budowany na niemieckiej licencji i w myśl pierwotnych planów rządu Leszka Millera miał być korwetą wielozadaniową „Gawron", jednak po wprowadzonych licznych zmianach z uszczuplonym i tańszym wyposażeniem ma pełnić rolę okrętu patrolowego.

Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1800 t wyporności. Może rozwijać prędkość około 30 węzłów i jest uzbrojona w 76-milimetrową armatę OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin - WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm produkcji Zakładów Mechanicznych w Tarnowie. Za instalację na okręcie zintegrowanego, modułowego systemu walki odpowiada francusko -holenderska firma Thales, zaś kluczowe urządzenia do nawigacji wraz z sonarem Vanguard i zabezpieczonej kryptograficznie łączności dostarczyła gdyńska firma Enamor.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2019, o 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 09:57
Posty: 10546
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1126
Otrzymał podziękowań: 2716
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kormoran już pływa. Albatrosa właśnie zwodowali, i jednocześnie położyli stępkę pod Mewę.
Jest szansa, że program budowy zakończy się w całości.
Co w obecnych czasach nigdy nie jest pewne.

https://zeglarski.info/artykuly/orp-alb ... pbuilding/

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2019, o 13:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10430
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4459
Otrzymał podziękowań: 1937
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Kontrakt z prywatną stocznią podpisano w 2013. Trudno było go zawalić...

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2019, o 13:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 09:57
Posty: 10546
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1126
Otrzymał podziękowań: 2716
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
I powstał podobno bardzo dobry okręt. Zawsze to fajnie, zwłaszcza że dobre kilka razy spotkaliśmy się na wodzie (znaczy my z Kormoranem).

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2019, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 maja 2018, o 11:18
Posty: 46
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jak dla mnie to szkoda kasy na te okręty. Takie trałowce przy potencjalnym braku przewagi powietrznej pożyją 3-5h, no chyba że to jednostki do zwalczania przemytników lub reprezentacyjne:-)
Przy współczesnej technice i głębokości Bałtyku stawiałbym na obronę strefy przybrzeżnej
za pomocą dennych, mobilnych goliatów wyposażonych w torpedy. Sieć dennych, kablowych przekaźników niskiej mocy do sterowania systemem. 200 goliatów i każda wroga jednostka
ma pełne majty.
Ale podpisuje pomysł jako LAIK.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2019, o 20:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 09:57
Posty: 10546
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1126
Otrzymał podziękowań: 2716
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
hangman napisał(a):
Jak dla mnie to szkoda kasy na te okręty

Mieszkańcy Świnoujścia od tygodnia mogą mieć inny pogląd na ten temat... ;)
Zwracam uwagę, o czym wiele osób w ogóle nie myśli, że MW przydaje się także w czasie pokoju. Z wielu powodów, było już o tym.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2019, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10430
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4459
Otrzymał podziękowań: 1937
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Walianty, z naciskiem na "podobno".
Ale tego typy okrety sa na realnie przydatne i potrzebne. W odróznieniu od okretow podwodnych, fregat i korwet.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2019, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 09:57
Posty: 10546
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1126
Otrzymał podziękowań: 2716
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Colonel napisał(a):
z naciskiem na "podobno".

Zupełnie realnie też.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 09:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 19:19
Posty: 4258
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 1027
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
waliant napisał(a):
Kormoran już pływa. Albatrosa właśnie zwodowali, i jednocześnie położyli stępkę pod Mewę.
Jest szansa, że program budowy zakończy się w całości.


To mówisz, że zwodowali?


Gdańsk, 17 października 2019, godzina 11:25, zapis chwili:

Dokładnie tydzień po oficjalnym „wodowaniu” ALBATROSA, drugiego niszczyciela min, budowanego dla Marynarki Wojennej w stoczni REMONTOWA Shipbuilding S.A. (wcześniej Stocznia nr 3, później Stocznia Północna ), okręt stoi tam, gdzie podejrzewałem, w stoczni, na „suchym”.

„Wodowanie” bowiem było wielką mistyfikacją. Odbyło się z wielką pompą tuż przed wyborami parlamentarnymi i przez rządowych polityków okrzyczane zostało sukcesem dobrej zmiany. Donosiły też o nim prawie wszystkie media Rzeczypospolitej, nie tylko fachowe, ale i inne, szczególnie te związane blisko z władzą. Jedna z pierwszych relacji ukazała się w internetowym wydaniu „Radia Maryja”.

Napisałem – prawie wszystkie media, bo w Naszym Bałtyku o farsie zwanej wodowaniem nie zamieściliśmy nawet słowa (tylko ja opisałem to na fb). A wyglądało to tak, że okręt postawiono na dok, który po zakończeniu akademii na cześć, odśpiewaniu hymnu i wystrzeleniu kolorowego konfetti powoli zaczął się zanurzać. Jak tylko kadłub przyszłego ALBATROSA dotknął wody, odtrąbiono głośno udane „wodowanie” i dok zastopował. Później, kiedy już absolutnie wszyscy oficjele, goście i przypadkowi fotografowie sobie poszli, okręt wyciągnięto po cichu z doku z powrotem na ląd, gdzie pod osłoną wielkiego namiotu buduje się go dalej. Kiedy prawdziwe wodowanie, nie ma informacji.

Dziś przed południem wykorzystałem słońce, które prześwietliło namiot, ukazując pięknie sylwetkę schowanego w nim ALBATROSA.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 09:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 01:53
Posty: 12862
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 2052
Otrzymał podziękowań: 2427
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Jurmak napisał(a):
„Wodowanie” bowiem było wielką mistyfikacją. Odbyło się z wielką pompą tuż przed wyborami parlamentarnymi i przez rządowych polityków okrzyczane zostało sukcesem dobrej zmiany. Donosiły też o nim prawie wszystkie media Rzeczypospolitej, nie tylko fachowe, ale i inne, szczególnie te związane blisko z władzą. Jedna z pierwszych relacji ukazała się w internetowym wydaniu „Radia Maryja”.
Takie numery, są stare jak świat, chociaż miałem nadzieję, że wraz z upadkiem komuny odejdą na zawsze.

Ojciec opowiadał mi, że kiedy pracował na pewnej budowie i termin ukończenia inwestycji 1 maja, czy 22 lipca w latach 50. był nieprzekraczalny, bo przyjechać miał sam Bierut na otwarcie i uroczyście przeciąć wstęgę, to uroczystość zakończenia-otwarcia-oddania do użytku, czy co tam było planowane, się odbyła i już, a następnego dnia bruk zerwano, rozkopano, tynki rozkuto i kładziono instalacje w budynku i przed dalej, tyle że już spokojnie bez pośpiechu, bo żaden z oficjeli już nie przyjedzie.

_________________
Aloha!!! :)
Robert Hoffman
***
"Łysowatość jest atutem (testosteron wysoki!) przy castingu na osobę komplementarną do wyra i koryta." - by Narjess
"Wciąż tak wiele osób dba o to, abym się przypadkiem nie utopił, że pewnie będę musiał się powiesić." - moje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 09:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 01:53
Posty: 12862
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 2052
Otrzymał podziękowań: 2427
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
_jp_ napisał(a):
"śmigłowiec SAR/ZOP" zostanie jednak zamówiony - związkowców ze Świdnika trzeba czymś zadowolić.
Kiedyś (za komuny!!!) jakiś takiś wylądował na lotnisku między szybowcami i zbiegły się wokół niego dzieciaki i cmokają i podziwiają i wreszcie któryś zapytał:
-Panie pilocie, a jaki to ma udźwig?
- Udźwig??? Dobrze, że to samo lata!

_________________
Aloha!!! :)
Robert Hoffman
***
"Łysowatość jest atutem (testosteron wysoki!) przy castingu na osobę komplementarną do wyra i koryta." - by Narjess
"Wciąż tak wiele osób dba o to, abym się przypadkiem nie utopił, że pewnie będę musiał się powiesić." - moje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 09:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 19:19
Posty: 4258
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 1027
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
robhosailor napisał(a):
Takie numery, są stare jak świat, chociaż miałem nadzieję, że wraz z upadkiem komuny odejdą na zawsze.


No i teraz już wiadomo dlaczego na początku miesiąca pojawiło się to:

"W uzupełnieniu przesłanej w dniu wczorajszym (07.10.2019) wiadomości uprzejmie informujemy, iż zgodnie z zapisami umowy zawartej pomiędzy MON i stocznią Remontową Shipbuilding, z uwagi na obecny etap budowy okrętów, na terenie Stoczni obowiązuje zakaz fotografowania (z wyłączeniem miejsca uroczystości) oraz całkowity zakaz używania dronów jak również publikacji zdjęć stoczni wykonanych spoza jej terenu. W przypadku złamania niniejszego zakazu Stocznia podejmie kroki prawne celem dochodzenia swoich roszczeń, a także zawiadomi odpowiednie służby, ze względu na wojskowy charakter projektu.


A suweren łyka jak małpa kit przekaz który mu serwują różne niezależne od rozumu...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 10:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 09:57
Posty: 10546
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1126
Otrzymał podziękowań: 2716
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jurmak napisał(a):
A suweren łyka jak małpa kit przekaz który mu serwują różne niezależne od rozumu...

Chwila, no łyka, bo skąd ma człek wiedzieć, że wodowanie to była ściema, jak media branżowe to napisały? Też nie tak od razu skorygowałeś informację, tylko ładne parę dni minęło. Znaczy też nie wiedziałeś.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 10:21 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 21:57
Posty: 4226
Podziękował : 349
Otrzymał podziękowań: 533
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Należy docenić jakość zasłony dymnej.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2019, o 14:39 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 20:19
Posty: 2184
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: różne
waliant napisał(a):
hangman napisał(a):
Jak dla mnie to szkoda kasy na te okręty

Mieszkańcy Świnoujścia od tygodnia mogą mieć inny pogląd na ten temat... ;)
Zwracam uwagę, o czym wiele osób w ogóle nie myśli, że MW przydaje się także w czasie pokoju. Z wielu powodów, było już o tym.
W Świnoujściu to nurkowie-minerzy mają pełne ręce roboty, a nie okręty-niszczyciele min.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2019, o 19:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 09:57
Posty: 10546
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1126
Otrzymał podziękowań: 2716
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
_jp_ napisał(a):
nurkowie-minerzy

A nurkowie minerzy to skąd są?
Ale ok, niech będzie, że nie Świnoujście w tym wypadku. Jednak trochę min się cały czas wydobywa.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 380 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 9, 10, 11, 12, 13


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 63 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL