Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Skąd te węzły https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=73&t=32120 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | marioczewa [ 23 paź 2020, o 20:58 ] |
Tytuł: | Skąd te węzły |
Jako, że opanowałem jakieś 50 węzłów z nieprzymuszonej woli pragnę zapytać. Kto te węzły wymyśla. Wiem, że są ksiązki itp. ale ktoś to wcześniej wynalazł i opisał. Więc pytam co i jak bo jak ja wynajdę super supeł to nikt nie powie , że to węzeł żeglarski albo inny i, że to mój węzeł. To tak dla zabicia czasu i pochwalenia się jakie to węzły mniej lub bardziej przydatne znamy. |
Autor: | MarekSCO [ 23 paź 2020, o 21:39 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
marioczewa napisał(a): Więc pytam co i jak bo jak ja wynajdę super supeł to nikt nie powie , że to węzeł żeglarski albo inny i, że to mój węzeł. Moim zdaniem to w zakresie węzłów żeglarskich trudno Ci będzie coś nowego wynaleźć ![]() Wszystkie potrzeby w zakresie węzłów już dawno zaspokojone. Co do innych dziedzin, to nie licz na to, że świat uzna Twoje autorstwo i ochrzci wynalazek Twoim imieniem. Mojego sposobu wiązania warkoczy na linkach ( jedną ręką ) wielu kolegów używa, ale nazywają ten węzeł nie "węzeł MarkaSCO", ale "warkocze kalafiora". To taki sposób przygotowywania paralotni do transportu. Jedną ręką układasz i wiążesz linki, tak by zachowały kolejność i się nie przeplatały a drugą uwalniasz jeszcze nie powiązane linki z trawy. Czyli motasz takie coś: ![]() Żeby potem poskładać "kalafior" czyli coś takiego: ![]() A po przybyciu ponownie na miejsce startu pociągasz dwie linki i masz cały system w pełnej gotowości startowej ![]() ( Szkoda, że tego nie opatentowałem ![]() Na moje oko dziedziną w której mógłbyś zaistnieć jako autor ciekawych "węzłowatych" rozwiązań, to wiązanie nietonących linek pod wodą. Obowiązkowo jedną ręką i z zachowaniem podstawowych zasad sztuki, czyli: - łatwo zawiązać. - duża wytrzymałość na rozciąganie. - łatwo rozwiązać. Ale na wszelki wypadek ostrzegam, ze to niebezpieczna dziedzina. Można się samemu zasupłać na amen ![]() ![]() |
Autor: | Colonel [ 23 paź 2020, o 21:49 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Kiedyś czytałem, że wymyslono okolo 30 tysięcy węzłów. Oplynać świat można znając 30. A dziś, gdy odpadły sploty, pewnie z 15. Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka |
Autor: | bury_kocur [ 23 paź 2020, o 22:12 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Colonel napisał(a): A dziś, gdy odpadły sploty, pewnie z 15. - wyblinka - prosty - cumowniczy żeglarski - pętla niezaciskająca się zwana węzłem ratowniczym... - ósemka - knagowy - może rożkowy ? coś ominąłem? |
Autor: | marioczewa [ 23 paź 2020, o 22:18 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Kotwiczny, butelkowy, złodziejski, wszystkie związane z Prusikiem. To tyle po alko ![]() |
Autor: | MarekSCO [ 23 paź 2020, o 22:36 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
bury_kocur napisał(a): coś ominąłem? krawieckie ![]() ![]() A przy okazji skoro marioczewa mówi o nazwach nadawanych od nazwiska to węzeł Huntera ( znam tylko z nazwy niestety - pojęcia nie mam jak wygląda ) No i nie zapominajmy o Jannie i innych alpinistach ![]() ![]() |
Autor: | marioczewa [ 23 paź 2020, o 22:45 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
"węzeł HUNTERA. Węzeł ten można zastosować przede wszystkim jak wcześniej wspomniano do łączenia dwóch lin, które są bardzo mocno obciążone. Zaletą tego węzła jest to, że się nie ślizga. Dzięki czemu jest mocny i pewny. Potwierdzeniem tego może być fakt, że węzeł ten wykorzystywany jest przez brytyjskich komandosów, do wiązania linek spadochronów. W Departamencie Materiałowym RAF udowodniono, na podstawie prób i testów, iż węzeł ten jest mocniejszy niż: węzeł płaski, flagowy czy rybacki." źródło https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/ ... a/huntera/ |
Autor: | turysta [ 23 paź 2020, o 22:59 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
węzeł HUNTERA Dodam tylko, że jest to węzeł Smitha zwany węzłem Huntera. Jak często bywa wynalazca nie zawsze jest właściwie uhonorowany. |
Autor: | marioczewa [ 23 paź 2020, o 23:03 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Czytałem o tym, ale nie zawsze zasługi są dla miszczów. |
Autor: | Stara Zientara [ 25 paź 2020, o 09:47 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
bury_kocur napisał(a): - pętla niezaciskająca się zwana węzłem ratowniczym... To jest ten sam węzeł, ale inaczej zaciśnięty.
- może rożkowy |
Autor: | marioczewa [ 25 paź 2020, o 11:22 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Stara Zientara napisał(a): To jest ten sam węzeł, ale inaczej zaciśnięty. To są 2 różne węzły, chociaż z rożkowego można w prosty sposób zrobić ratowniczy. Rożkowego używam do mocowania końca fału żeby nie fruwał i przekładam za saling aby fały nie tłukły o maszt(mowa o małych jachtach). Rożkowego można też użyć do węzła trakerskiego. |
Autor: | Stara Zientara [ 25 paź 2020, o 11:49 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
marioczewa napisał(a): To są 2 różne węzły, chociaż z rożkowego można w prosty sposób zrobić ratowniczy. Kwestia interpretacji. ![]() Ja uważam, że jeśli można z jednego węzła zrobić drugi bez rozwiązywania: Stara Zientara napisał(a): To jest ten sam węzeł, ale inaczej zaciśnięty.
|
Autor: | noone [ 25 paź 2020, o 12:17 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Stara Zientara napisał(a): Kwestia interpretacji. ![]() Ja uważam, że jeśli można z jednego węzła zrobić drugi bez rozwiązywania: Idąc tym tropem węzeł kotwiczny, to to samo, co kluczka ![]() Tym bardziej, że rożkowy ma inne zastosowania ...i się zaciska ![]() |
Autor: | Andrzej Sienkiewicz [ 26 paź 2020, o 14:41 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Ciekawy |
Autor: | marioczewa [ 26 paź 2020, o 17:44 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Czego? Może coś wytłumaczymy jeśli będziemy wiedzieć. |
Autor: | ins [ 26 paź 2020, o 20:52 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
marioczewa napisał(a): "węzeł HUNTERA. Węzeł ten można zastosować przede wszystkim jak wcześniej wspomniano do łączenia dwóch lin, które są bardzo mocno obciążone. Zaletą tego węzła jest to, że się nie ślizga. Dzięki czemu jest mocny i pewny. Potwierdzeniem tego może być fakt, że węzeł ten wykorzystywany jest przez brytyjskich komandosów, do wiązania linek spadochronów. W Departamencie Materiałowym RAF udowodniono, na podstawie prób i testów, iż węzeł ten jest mocniejszy niż: węzeł płaski, flagowy czy rybacki." źródło https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/ ... a/huntera/ A sprawdzali podwójny, lub potrójny płaski? Piotr Siedlewski |
Autor: | MarekSCO [ 26 paź 2020, o 21:06 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
ins napisał(a): A sprawdzali podwójny, lub potrójny płaski? W miękkopłatach krytycznie ważna jest długość linek po związaniu... Podejrzewam, że nie sprawdzali z racji tego, że trudno regulować/ustalić ta długość w przypadku węzłów bardziej złożonych. Ale to tylko moje przypuszczenie. |
Autor: | marioczewa [ 27 paź 2020, o 08:44 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
MarekSCO napisał(a): W miękkopłatach krytycznie ważna jest długość linek po związaniu... Mógłbyś rozwinąć temat?
|
Autor: | MarekSCO [ 27 paź 2020, o 21:05 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Sprawa dosyc złożona, spróbuję tak w zarysie... Tutaj widzisz jeden z pierwszych typów miękkopłatów, ![]() ( w roli latawca pociągowego ) ![]() wywodzący się bezpośrednio od skrzydła Rogallo. ( http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... llo-lotnia ) Czyli czegoś takiego: ![]() Tego typu płaty stosowane były ( i obecnie też się zdarzają ) jako latawce pociągowe, spadochrony sterowane czy paralotnie. Zauważ, że płat składa się z pojedynczej warstwy nierozciągliwej tkaniny. Zaś właściwy kształt aerodynamiczny osiągamy dopiero kiedy zacznie na niego oddziaływać para sił. Siła ciążenia - od podwieszonego spadochroniarza/paralotniarza i siła oporu aerodynamicznego od rozpiętego w powietrzu płata. Zauważ, że płat rozpięty jest na linkach i wypadkowe tych sił działają w osi każdej z linek ( wszystkie linki są naprężone ). Gdybyśmy teraz zmienili długość jednej z linek, zmieni się nam kształt rozpiętego płata. Mam nadzieję, że widać to na fotografiach ? Oczywiście dążymy do uzyskania pewnego optymalnego kształtu dla danych warunków. Jednak posługując się tą metodą ( rozpinania na naprężonych linkach ) możemy tylko aproksymować ten optymalny kształt z pewnym przybliżeniem... Oczywiście im więcej linek zastosujemy, tym bardziej płat będzie bliski optymalnemu. ( Ale znów wzrośnie stopień komplikacji i ciężar sumaryczny linek ) Doświadczenia nad tego typu płatem prowadzone były przez NASA w ramach projektu Apollo. Takie rozwiązanie ( sterowany spadochron o podobnym kształcie ) planowano zastosować do lądownika statku apollo ( ziemskiego lądownika ). Zrezygnowano z tego jednak na korzyść przetestowanych dokładniej czaszowych spadochronów. Jednak doświadczenia nad podobnymi płatami trwały nadal. ( Często spotkasz się z nazwą NASA Wing ) Ciekawostką jest, że węzły jakie stosowano w tym projekcie, do łączenia linek i ich wstępnej regulacji, właściwie nigdzie nie zostały opublikowane. Poniżej masz jakby pierwsze przybliżenie NASA wing. Czyli płat bardzo daleki od ideału, tym niemniej już działający. Geometrię uzyskujemy tutaj przy zastosowaniu jedynie sześciu linek... ![]() ![]() To tak w telegraficznym skrócie. Gdybyś miał jakieś pytania, to postaram się odpowiedzieć ![]() PS: Tak w telegraficznym skrócie, to mamy tutaj jakby odwróconą marionetkę ![]() |
Autor: | marioczewa [ 27 paź 2020, o 21:15 ] |
Tytuł: | Re: Skąd te węzły |
Dzięki za info, jest wystarczające. Przyznam się z nie lada uśmiechem ale też miałem udział w podobnych badaniach. Żołnierzyk przywiązany za szyję do kawałka folii w 4 bądź więcej rogach zależnie od fantazji i umiejętne składanie spadochronu i zabawa na całe dnie. Pamiętam te czasy aż ręka odpadała od rzucania nimi. Niektóre z większą pow. czaszy potrafiły uciec i zaginąć w akcji ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |