Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=73&t=4295 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | A.T. [ 24 sty 2010, o 23:23 ] |
Tytuł: | Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Najpierw fajna zagadka: http://www.youtube.com/watch?v=no6MRjHop-Y A tutaj związaną z tym ciekawostka: http://www.youtube.com/watch?v=xHsXcHoJu-A Czy pojazd napędzany tylko wiatrem może jechać z wiatrem (dokładnie ten sam kierunek co powietrze względem ziemi) ale szybciej od tego wiatru, który go pcha? |
Autor: | Mirko [ 24 sty 2010, o 23:46 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Co do zagadki filmowej, nie jestem pewien ale znaczenie ma tu nie to w którą stronę przesuwana jest linijka, ale kąt linijki względem dużego koła, gdyby linijka naciskała koło od drugiej strony, wózek jechał by w stronę przeciwną. co do drugiego pytania, na chłopski rozum wydaje mi się że niema takiej możliwości, z powodu występowania oporu powietrza, nie wiem jak to się dokładniej nazywa, ale w przypadku samochodów określa się to mianem Cx. Natomiast jeśli wiatr miałby inny kierunek niż kierunek w którym się poruszamy było by to możliwe a przykładem jest bojer. No ciekawe ile będzie w tym prawdy w mojej "ekonomicznej" głowie hehe |
Autor: | Maar [ 25 sty 2010, o 00:08 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Mirko napisał(a): Co do zagadki filmowej, nie jestem pewien ale znaczenie ma tu nie to w którą stronę przesuwana jest linijka, Ma znaczenie w którą się przesuwa linijka, z tym, że znaczenie to jest identyczne jak znaczenie siły tarcia pomiędzy linijką a dużym kółkiem. |
Autor: | A.T. [ 25 sty 2010, o 00:15 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Mirko napisał(a): Co do zagadki filmowej, nie jestem pewien ale znaczenie ma tu nie to w którą stronę przesuwana jest linijka, ale kąt linijki względem dużego koła, Nie, przechylenie linijki nie ma nic do rzeczy, jak widać tutaj: www.youtube.com/watch?v=bbF8jtej8jw Mirko napisał(a): Natomiast jeśli wiatr miałby inny kierunek niż kierunek w którym się poruszamy było by to możliwe a przykładem jest bojer. Bojer to dobre hasło: Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem? |
Autor: | Mirko [ 25 sty 2010, o 00:37 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Cytuj: Bojer to dobre hasło: Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem? Z fizyki zawsze byłem noga, ale gdyby nazwijmy to "pojazd" podobny do bojera poruszał się z góry na dół po powierzchni pochyłej np o koncie nachylenia 40 stopni i byłby napędzany wiatrem wiejącym dokładnie od tyłu? zadziała? czy przyjmujemy ze porusza się dokładnie po powierzchni poziomej? |
Autor: | Maar [ 25 sty 2010, o 00:38 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
A.T. napisał(a): Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem? Oczywiście, że się da - mój samochód tego przykładem ![]() Od kiedy córka inżynier in spe oświadczyła, że aerodynamikę to on ma podobną do budki z piwem przeprowadziłem szereg mniej lub bardziej pseudonaukowych badań i wykorzystując ten sam mechanizm co bojer uzyskałem szybkość większą od wiatru (w fordewindzie) ![]() |
Autor: | Mirko [ 25 sty 2010, o 00:45 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Wpadł mi jeszcze do głowy taki pomysł, który sprawdza się raczej przy słabych wiatrach, ale może dlatego że wtedy najlepiej widać jego efekty, chodzi mi o pompowanie żaglem. Najlepiej to widać nawet nie na jachtach a na windsurfingu. np tu http://www.youtube.com/watch?v=CulbnNx8c9k |
Autor: | A.T. [ 25 sty 2010, o 01:06 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Mirko napisał(a): Cytuj: Bojer to dobre hasło: Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem? Z fizyki zawsze byłem noga, ale gdyby nazwijmy to "pojazd" podobny do bojera poruszał się z góry na dół po powierzchni pochyłej np o koncie nachylenia 40 stopni i byłby napędzany wiatrem wiejącym dokładnie od tyłu? zadziała? czy przyjmujemy ze porusza się dokładnie po powierzchni poziomej? Bardzo dobrze rozumujesz. Nie musimy się ograniczać do ruchu pod skosem w bok, możemy tez pionowo. A najlepiej w kombinacji w dwóch wymiarach, które oba są prostopadle do kierunku wiatru. Ale może najpierw prosty plan z ruchem tylko w bok: http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0 Sam pojazd musi zostać na ziemi i jechać dokładnie w kierunku wiatru. Ale wystarczy ze jego "żagiel" porusza się pod skosem do wiatru. A co do ruchu "żagla" w dwóch wymiarach: Może w kółko dookoła osi która jest równoległa do wiatru: http://www.youtube.com/watch?v=aJpdWHFqHm0 Mirko napisał(a): chodzi mi o pompowanie żaglem. http://www.youtube.com/watch?v=CulbnNx8c9k To się nie liczy. Energia musi pochodzić tylko z wiatru. |
Autor: | A.T. [ 29 mar 2010, o 22:25 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Parę nowych testów pojazdu który napędzany wiatrem jedzie dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr: http://www.youtube.com/watch?v=7SYvg40NHtc http://www.youtube.com/watch?v=aDzWh9J1dk4 http://www.youtube.com/watch?v=c5VlX-xEk00 |
Autor: | Maar [ 29 mar 2010, o 22:36 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Na bojerach też się lata szybciej niż wiatr rzeczywisty, zresztą nie tylko na bojerach. |
Autor: | elektryczny [ 29 mar 2010, o 23:35 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
No z tymi kołami to niezła zmyła, już mi się nie chce dzisiaj produkować, późno kurcze ale spróbujmy wyobrazić sobie układ odwrócony o 180 st. Jeśli chodzi o kierunki wektorów to nic sie nie zmieni, ale zmienią sie przełożenia, trzeba będzie linijką wykonywać znacznie dłuższe ruchy. A z wiatrakami to ruchy pojazdów zależą od różnicy pomiędzy wiatrem rzeczywistym a pozornym, dopóki ona występuje dopóty mamy z tego układu napędowy, różnica znika układ staje. Przy wietrze z tyłu, uwzględniając tarcie układu jezdnego, które spowoduje, że wiatr rzeczywisty w początkowej fazie wystąpi przy pozornym = 0, to układ powinien ruszyć do tyłu ( jeżeli oczywiście układ śmigła wiatrowego względem pojazdu nie zostanie zmieniony). Tak więc pod wiatr jedziemy z wiatrem się cofamy. Odwrotnie niż na żaglach ![]() Jutro siem bardziej nad tym zastanowię gdyż ponieważ ![]() ![]() |
Autor: | marekkvk [ 30 mar 2010, o 08:55 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
NO tak ale tylko przez chwilę i korzystając z energii rozkręconego wirnika , czyli zmagazynowanej. |
Autor: | elektryczny [ 3 kwi 2010, o 03:24 ] | ||
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr | ||
Obejrzałem ten film ponownie i widzę, że pominąłem rzecz najważniejszą. Film w sposób przewrotny pokazuje, że linijka przemieszcza się odwrotnie niż wynikałoby to z moich rozważań. Oczywiście kłania się nam tutaj teoria względności ruchu. Jest dokładnie tak jak opisałem, lecz przekładnia została tak dobrana, że linijka z całym układem przemieszcza się w kierunku z nim zgodnym, lecz w stosunku do układu w kierunku przeciwnym. Przełożenie powoduje, że wektor prędkości linijki w stosunku do zestawu kół 2 i 3 jest mniejszy i to wielokrotnie od wektora prędkości układu względem stołu. W naszym światku żeglarskim możemy odnieść tę teorię względności do przykładu spaceru po pokładzie żaglowca np. Daru Młodzieży (rysunek poniżej ![]() ![]() A ponieważ dwóch naszych kolegów jeździło ostatnio Darem Młodzieży, to mam nadzieję, że potwierdzą, że tak jest naprawdę jak opisałem i narysowałem. ![]() ![]() No teraz wyczerpałem temat i ponownie kładę się spać ![]()
|
Autor: | Juras [ 3 kwi 2010, o 08:48 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
elektryczny napisał(a): A ponieważ dwóch naszych kolegów jeździło ostatnio Darem Młodzieży, elektryczny jachtem się pływa ![]() Juras |
Autor: | elektryczny [ 3 kwi 2010, o 09:17 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Juras napisał(a): elektryczny jachtem się pływa Tak, tak, wiem, ale posłużyłem się tu terminem ze słownika synonimów śmiesznych ![]() Ps No dzięki Juras, chociaż Ciebie udało mi się wciągnąć (sprowokować) ![]() |
Autor: | Maar [ 3 kwi 2010, o 17:20 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Juras napisał(a): elektryczny jachtem się pływa Tia, to ciekawe dlaczego w dokumentach jachtu/portu wpisujesz datę i godzinę wejścia/przyjścia a nie wpłynięcia/przypłynięcia? ![]() |
Autor: | Cape [ 3 kwi 2010, o 17:33 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
Juras napisał(a): elektryczny jachtem się pływa Juras Pływają kaczki |
Autor: | utopia [ 5 kwi 2010, o 19:10 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
kolejne z rzędu forum gdzie gość wstawia ten sam głupi temat musi się facet nudzić na maxa . nawet tytuł tematu ten sam nie karmić trolla to zdechnie |
Autor: | A.T. [ 5 kwi 2010, o 20:52 ] |
Tytuł: | Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr |
elektryczny napisał(a): W naszym światku żeglarskim możemy odnieść tę teorię względności do przykładu spaceru po pokładzie żaglowca Tak, ale linijka w analogii rolek ma reprezentować nie spacerowicza tylko powietrze, które napędza pojazd posuwający się szybciej niż powietrze, ale dokładnie w tym samym kierunku. Maar napisał(a): Na bojerach też się lata szybciej niż wiatr rzeczywisty, zresztą nie tylko na bojerach. Tak, ale bojer nie osiągnie tej prędkości jadąc cały czas dokładnie z wiatrem rzeczywistym. marekkvk napisał(a): NO tak ale tylko przez chwilę i korzystając z energii rozkręconego wirnika , czyli zmagazynowanej. Ta "chwila" trwa prawie 1:30min na tym filmie: http://www.youtube.com/watch?v=aDzWh9J1dk4#t=3m10s Na końcu hamują z braku miejsca. Śmigło jest lekkie z pianki i nie magazynuje dużo energii: http://www.youtube.com/watch?v=Od9tV5d2uao ***** marekkvk napisał(a): NO tak ale tylko przez chwilę i korzystając z energii rozkręconego wirnika , czyli zmagazynowanej. Zeby wykorzystać energie zmagazynowaną w wirniku, trzeba by ten wirnik spowolnić. Ale wirnik jest połączony z kolami. Czyli wirnik musi zwiększać obroty, jak pojazd przyspiesza (albo trzymać stale obroty, jak pojazd jedzie ze stalą prędkością). Dlatego ten pojazd nie moze wykorzystać zmagazynowanej energii do przyspieszania i trzymania prędkości. To jest z reszta zabronione przez reguly North American Land Sailing Association która to na pewno sprawdziła. ***** North American Land Sailing Association oglosila na swojej stronie http://www.nalsa.org (pod "News") nowy rekord dla kategorii "dokladnie zu wiatrem": 2.8 razy predkosc wiatru. Cytuj: Get out your slide rules and physics text books...On July 2, 2010 on El Mirage Dry Lake, Blackbird sailed directly down wind at a speed of 27.7 mph in a 10 mph wind to set a first record for the ratio of Boat Speed to true wind speed of 2.8. BlackBird was designed and built by the Thin Air Designs team (Rick Cavallaro and John Borton) and sailed by Rick. Links to follow soon. Dokladny opis NALSAy nie dlugo na tej samej stronie. Wiecej informacji tutaj: http://www.fasterthanthewind.org/ ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |