Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=73&t=4295
Strona 1 z 1

Autor:  A.T. [ 24 sty 2010, o 23:23 ]
Tytuł:  Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Najpierw fajna zagadka:
http://www.youtube.com/watch?v=no6MRjHop-Y

A tutaj związaną z tym ciekawostka:
http://www.youtube.com/watch?v=xHsXcHoJu-A

Czy pojazd napędzany tylko wiatrem może jechać z wiatrem (dokładnie ten sam kierunek co powietrze względem ziemi) ale szybciej od tego wiatru, który go pcha?

Autor:  Mirko [ 24 sty 2010, o 23:46 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Co do zagadki filmowej, nie jestem pewien ale znaczenie ma tu nie to w którą stronę przesuwana jest linijka, ale kąt linijki względem dużego koła, gdyby linijka naciskała koło od drugiej strony, wózek jechał by w stronę przeciwną.

co do drugiego pytania, na chłopski rozum wydaje mi się że niema takiej możliwości, z powodu występowania oporu powietrza, nie wiem jak to się dokładniej nazywa, ale w przypadku samochodów określa się to mianem Cx. Natomiast jeśli wiatr miałby inny kierunek niż kierunek w którym się poruszamy było by to możliwe a przykładem jest bojer.

No ciekawe ile będzie w tym prawdy w mojej "ekonomicznej" głowie hehe

Autor:  Maar [ 25 sty 2010, o 00:08 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Mirko napisał(a):
Co do zagadki filmowej, nie jestem pewien ale znaczenie ma tu nie to w którą stronę przesuwana jest linijka,

Ma znaczenie w którą się przesuwa linijka, z tym, że znaczenie to jest identyczne jak znaczenie siły tarcia pomiędzy linijką a dużym kółkiem.

Autor:  A.T. [ 25 sty 2010, o 00:15 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Mirko napisał(a):
Co do zagadki filmowej, nie jestem pewien ale znaczenie ma tu nie to w którą stronę przesuwana jest linijka, ale kąt linijki względem dużego koła,

Nie, przechylenie linijki nie ma nic do rzeczy, jak widać tutaj:
www.youtube.com/watch?v=bbF8jtej8jw
Mirko napisał(a):
Natomiast jeśli wiatr miałby inny kierunek niż kierunek w którym się poruszamy było by to możliwe a przykładem jest bojer.

Bojer to dobre hasło: Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem?

Autor:  Mirko [ 25 sty 2010, o 00:37 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Cytuj:
Bojer to dobre hasło: Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem?

Z fizyki zawsze byłem noga, ale gdyby nazwijmy to "pojazd" podobny do bojera poruszał się z góry na dół po powierzchni pochyłej np o koncie nachylenia 40 stopni i byłby napędzany wiatrem wiejącym dokładnie od tyłu? zadziała? czy przyjmujemy ze porusza się dokładnie po powierzchni poziomej?

Autor:  Maar [ 25 sty 2010, o 00:38 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

A.T. napisał(a):
Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem?
Oczywiście, że się da - mój samochód tego przykładem :-)
Od kiedy córka inżynier in spe oświadczyła, że aerodynamikę to on ma podobną do budki z piwem przeprowadziłem szereg mniej lub bardziej pseudonaukowych badań i wykorzystując ten sam mechanizm co bojer uzyskałem szybkość większą od wiatru (w fordewindzie) :-)

Autor:  Mirko [ 25 sty 2010, o 00:45 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Wpadł mi jeszcze do głowy taki pomysł, który sprawdza się raczej przy słabych wiatrach, ale może dlatego że wtedy najlepiej widać jego efekty, chodzi mi o pompowanie żaglem. Najlepiej to widać nawet nie na jachtach a na windsurfingu. np tu http://www.youtube.com/watch?v=CulbnNx8c9k

Autor:  A.T. [ 25 sty 2010, o 01:06 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Mirko napisał(a):
Cytuj:
Bojer to dobre hasło: Czy da się zbudować pojazd który wykorzysta ten sam mechanizm co bojer, ale jadąc dokładnie z wiatrem?

Z fizyki zawsze byłem noga, ale gdyby nazwijmy to "pojazd" podobny do bojera poruszał się z góry na dół po powierzchni pochyłej np o koncie nachylenia 40 stopni i byłby napędzany wiatrem wiejącym dokładnie od tyłu? zadziała? czy przyjmujemy ze porusza się dokładnie po powierzchni poziomej?


Bardzo dobrze rozumujesz. Nie musimy się ograniczać do ruchu pod skosem w bok, możemy tez pionowo. A najlepiej w kombinacji w dwóch wymiarach, które oba są prostopadle do kierunku wiatru.

Ale może najpierw prosty plan z ruchem tylko w bok:
http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0
Sam pojazd musi zostać na ziemi i jechać dokładnie w kierunku wiatru. Ale wystarczy ze jego "żagiel" porusza się pod skosem do wiatru.

A co do ruchu "żagla" w dwóch wymiarach: Może w kółko dookoła osi która jest równoległa do wiatru:
http://www.youtube.com/watch?v=aJpdWHFqHm0

Mirko napisał(a):
chodzi mi o pompowanie żaglem. http://www.youtube.com/watch?v=CulbnNx8c9k

To się nie liczy. Energia musi pochodzić tylko z wiatru.

Autor:  A.T. [ 29 mar 2010, o 22:25 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Parę nowych testów pojazdu który napędzany wiatrem jedzie dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr:

http://www.youtube.com/watch?v=7SYvg40NHtc

http://www.youtube.com/watch?v=aDzWh9J1dk4

http://www.youtube.com/watch?v=c5VlX-xEk00

Autor:  Maar [ 29 mar 2010, o 22:36 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Na bojerach też się lata szybciej niż wiatr rzeczywisty, zresztą nie tylko na bojerach.

Autor:  elektryczny [ 29 mar 2010, o 23:35 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

No z tymi kołami to niezła zmyła, już mi się nie chce dzisiaj produkować, późno kurcze ale spróbujmy wyobrazić sobie układ odwrócony o 180 st. Jeśli chodzi o kierunki wektorów to nic sie nie zmieni, ale zmienią sie przełożenia, trzeba będzie linijką wykonywać znacznie dłuższe ruchy.
A z wiatrakami to ruchy pojazdów zależą od różnicy pomiędzy wiatrem rzeczywistym a pozornym, dopóki ona występuje dopóty mamy z tego układu napędowy, różnica znika układ staje. Przy wietrze z tyłu, uwzględniając tarcie układu jezdnego, które spowoduje, że wiatr rzeczywisty w początkowej fazie wystąpi przy pozornym = 0, to układ powinien ruszyć do tyłu ( jeżeli oczywiście układ śmigła wiatrowego względem pojazdu nie zostanie zmieniony).

Tak więc pod wiatr jedziemy z wiatrem się cofamy. Odwrotnie niż na żaglach :roll:
Jutro siem bardziej nad tym zastanowię gdyż ponieważ :) dzisiaj jestem zmęczony :|

Autor:  marekkvk [ 30 mar 2010, o 08:55 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

NO tak ale tylko przez chwilę i korzystając z energii rozkręconego wirnika , czyli zmagazynowanej.

Autor:  elektryczny [ 1 kwi 2010, o 04:55 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

:roll: Wracając do tematu, sporządziłem trzy rysunki poglądowe przedstawiające w sumie jeden układ, zaprezentowany w filmiku pierwszym. Na rysunku pierwszym odzwierciedliłem układ pokazany na filmie.
Rys 1 pokazuje 3 koła w tym dwa równoległe w obudowie, które można by tak naprawdę zastąpić jednym kołem, Ruch obrotowy na rys. pierwszym nadajemy linijką za pomocą ruchu posuwistego.
Dla bohaterów filmu w postaciach lalek, oczywiście zagadką jest, w którą stronę będzie się przemieszczał układ (tak nazwijmy sobie zaprezentowaną w materiale całość).
Otóż łatwo jest to ustalić i zrozumieć przeglądając kolejno zaprezentowane w trzech rysunkach schematy układu. Linijka w rysunku nr 1 stanowi otwarty układ napędowy, działający na koło, nazwijmy je nr ( 2), które z kolei napędza dwa mniejsze sprzężone obudową wózka koła nr (3), obu kołom nadamy ten sam numer, bo pod względem ruchu, jaki wykonują nie różnią się one od siebie.
Wykonując linijką ruch posuwisty, napędzamy koło nr (2), ono z kolei napędza koła nr (3) i układ zaczyna się przemieszczać po stole. Układ pokona drogę, jaka zawiera się w długości linijki pomnożoną o wartość przekładni (o przekładni poniżej). Wektory dość dokładnie przedstawiają kierunki obrotu kół oraz ruchu linijki a także kierunku przemieszczania się układu, jako całości. Teraz dla uproszczenia (a może utrudnienia) linijkę, korzystając z jej własności plastycznych, zawiniemy w koło (rys 2) i w efekcie otrzymamy układ zgodny z rysunkiem nr 3. Otrzymamy w ten sposób dodatkowe, koło które nazwiemy nr (1). Teraz przyjmijmy następującą zasadę:
1. koła kręcące się zgodnie z ruchem wskazówek zegara liczymy ze znakiem (+)
2. odwrotnie ze znakiem (-)
3. numery kół sumujemy z przyporządkowanymi im znakami
4. kierunek przemieszczania się układu zgodny z naszym sposobem czytania oznaczamy, jako dodatni (+)
5. zgodny z arabskim sposobem zapisu i odczytu, jako ujemny (-)

Układamy sobie następujące równanko
1 + (-2) + 3 = 1 – 2 + 3 = 2
A więc widać, że układ przemieści się w prawo
Zmieńmy kierunek obrotu koła pierwszego
(-1) + 2 + (-3) = (-2)
Układ przemieści się w lewo.
Kolejną sprawą jest różnica prędkości przemieszczania się linijki do prędkości przemieszczania się układu w stosunku do stołu lub prędkości obrotowej koła nr 1 w stosunku do prędkości obrotowej koła nr 3. Różnica ta jest zależna od przekładni układu. Przekładnia dla układu zbudowanego z takich kół może być stosunkiem ich obwodów względem siebie (tak myślę). Jeżeli po wyliczeniu otrzymamy dajmy na to przekładnię równą 3, to będzie oznaczało, że koło nr 2 będzie się obracało trzykrotnie wolniej od koła kół nr 3.
To tyle w tym temacie. Obiecałem, że się tym zajmę jak się trochę wyśpię no i mamy efekt, uff.
:oops: :D
Chyba siem ponownie położę spać :)

Załączniki:
Komentarz: Rys 1
rys 1.JPG
rys 1.JPG [ 57.14 KiB | Przeglądane 3136 razy ]
Komentarz: Rys 2
rys 2.jpg
rys 2.jpg [ 36.1 KiB | Przeglądane 3136 razy ]
Komentarz: Rys 3
rys 3.JPG
rys 3.JPG [ 47.69 KiB | Przeglądane 3136 razy ]

Autor:  elektryczny [ 3 kwi 2010, o 03:24 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Obejrzałem ten film ponownie i widzę, że pominąłem rzecz najważniejszą. Film w sposób przewrotny pokazuje, że linijka przemieszcza się odwrotnie niż wynikałoby to z moich rozważań. Oczywiście kłania się nam tutaj teoria względności ruchu. Jest dokładnie tak jak opisałem, lecz przekładnia została tak dobrana, że linijka z całym układem przemieszcza się w kierunku z nim zgodnym, lecz w stosunku do układu w kierunku przeciwnym. Przełożenie powoduje, że wektor prędkości linijki w stosunku do zestawu kół 2 i 3 jest mniejszy i to wielokrotnie od wektora prędkości układu względem stołu.
W naszym światku żeglarskim możemy odnieść tę teorię względności do przykładu spaceru po pokładzie żaglowca np. Daru Młodzieży (rysunek poniżej :D ), który sobie płynie po Bałtyku a my w trakcie rejsu spacerujemy sobie z dziobu w kierunku rufy. Wypadkowa obu prędkości, a więc żaglowca i nasza jest jednak taka, że pomimo, iż idziemy w przeciwnym kierunku, to poruszamy się razem z żaglowcem. :)
A ponieważ dwóch naszych kolegów jeździło ostatnio Darem Młodzieży, to mam nadzieję, że potwierdzą, że tak jest naprawdę jak opisałem i narysowałem. :roll: :)
No teraz wyczerpałem temat i ponownie kładę się spać :wink:

Załączniki:
wzgl_ruchu.JPG
wzgl_ruchu.JPG [ 16.51 KiB | Przeglądane 3120 razy ]

Autor:  Juras [ 3 kwi 2010, o 08:48 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

elektryczny napisał(a):
A ponieważ dwóch naszych kolegów jeździło ostatnio Darem Młodzieży,

elektryczny jachtem się pływa :D
Juras

Autor:  elektryczny [ 3 kwi 2010, o 09:17 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Juras napisał(a):
elektryczny jachtem się pływa

Tak, tak, wiem, ale posłużyłem się tu terminem ze słownika synonimów śmiesznych :D
Ps
No dzięki Juras, chociaż Ciebie udało mi się wciągnąć (sprowokować) :D

Autor:  Maar [ 3 kwi 2010, o 17:20 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Juras napisał(a):
elektryczny jachtem się pływa
Tia, to ciekawe dlaczego w dokumentach jachtu/portu wpisujesz datę i godzinę wejścia/przyjścia a nie wpłynięcia/przypłynięcia? :-)

Autor:  Cape [ 3 kwi 2010, o 17:33 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

Juras napisał(a):
elektryczny jachtem się pływa
Juras

Pływają kaczki

Autor:  utopia [ 5 kwi 2010, o 19:10 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

kolejne z rzędu forum gdzie gość wstawia ten sam głupi temat
musi się facet nudzić na maxa . nawet tytuł tematu ten sam
nie karmić trolla to zdechnie

Autor:  A.T. [ 5 kwi 2010, o 20:52 ]
Tytuł:  Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr

elektryczny napisał(a):
W naszym światku żeglarskim możemy odnieść tę teorię względności do przykładu spaceru po pokładzie żaglowca

Tak, ale linijka w analogii rolek ma reprezentować nie spacerowicza tylko powietrze, które napędza pojazd posuwający się szybciej niż powietrze, ale dokładnie w tym samym kierunku.

Maar napisał(a):
Na bojerach też się lata szybciej niż wiatr rzeczywisty, zresztą nie tylko na bojerach.

Tak, ale bojer nie osiągnie tej prędkości jadąc cały czas dokładnie z wiatrem rzeczywistym.

marekkvk napisał(a):
NO tak ale tylko przez chwilę i korzystając z energii rozkręconego wirnika , czyli zmagazynowanej.

Ta "chwila" trwa prawie 1:30min na tym filmie:
http://www.youtube.com/watch?v=aDzWh9J1dk4#t=3m10s
Na końcu hamują z braku miejsca. Śmigło jest lekkie z pianki i nie magazynuje dużo energii:
http://www.youtube.com/watch?v=Od9tV5d2uao

*****

marekkvk napisał(a):
NO tak ale tylko przez chwilę i korzystając z energii rozkręconego wirnika , czyli zmagazynowanej.

Zeby wykorzystać energie zmagazynowaną w wirniku, trzeba by ten wirnik spowolnić. Ale wirnik jest połączony z kolami. Czyli wirnik musi zwiększać obroty, jak pojazd przyspiesza (albo trzymać stale obroty, jak pojazd jedzie ze stalą prędkością). Dlatego ten pojazd nie moze wykorzystać zmagazynowanej energii do przyspieszania i trzymania prędkości.

To jest z reszta zabronione przez reguly North American Land Sailing Association która to na pewno sprawdziła.

*****

North American Land Sailing Association oglosila na swojej stronie http://www.nalsa.org (pod "News") nowy rekord dla kategorii "dokladnie zu wiatrem": 2.8 razy predkosc wiatru.

Cytuj:
Get out your slide rules and physics text books...On July 2, 2010 on El Mirage Dry Lake, Blackbird sailed directly down wind at a speed of 27.7 mph in a 10 mph wind to set a first record for the ratio of Boat Speed to true wind speed of 2.8. BlackBird was designed and built by the Thin Air Designs team (Rick Cavallaro and John Borton) and sailed by Rick. Links to follow soon.


Dokladny opis NALSAy nie dlugo na tej samej stronie.

Wiecej informacji tutaj:
http://www.fasterthanthewind.org/

Obrazek

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/