Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 23:54




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 121 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 gru 2010, o 21:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jaromir napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
Ponadto bardzo podobne silniki były na lugrotrawlerach Korab.


A na B-11? (znaczy na "ptaszkach" - bo przecież Zawias to były B-11 )

Oryginalnie B-11 miały 3-cylindrowy silnik SD3 June Munktell 1003MV lub 8-cylindrowy Buckau Wolf 8NVD38A (oba o mocy 300 KM). Zawisza podczas przebudowy otrzymał nowy silnik i cała dyskusja jest o tym skąd on się wziął. Podobno leżał sobie w skrzyni w elbląskim Zamechu i pierwotnie był przeznaczony dla U-Boota. I ten U-Boot jakoś zupełnie nie chce się zgadzać.

PS. Korabie to te:
KORAB I, Gdy 114, SOGC; 1949: SPAY; 19..: Świ 103; 1957: Szn 38; lugier; zbud. w 1938 r., Jos. L. Meyer, Papen-burg (Niemcy); 262 BRT, 123 NRT, 180 t; 37,9(35,7 rej.)×7,5×3,2 m; 1 SD6 DWK 6Mu421, 330 KM, 1 śr, 9 w; 1 pokł., . ład.; z. 18. 1949: z. 22.
KORAB II, Gdy 115, SOGD; 19..: SPBA; 19..: Świ 104; 1957: Szn 39; 122 NRT; dł. 38,3 m – pozostałe dane jak „Korab I”.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 gru 2010, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Już wiem.
To był silnik do U-Bota, który "miał mieć" bazę na Kanale Mazurskim.
A był to tak tajny projekt, że nikt już nic o nim nie wie :lol:
Miał wywieźć feldfebla A.H. (malarza pokojowego z zawodu - dyktatora z zamiłowania) w bezpieczne miejsce za oceanem :lol: :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2010, o 19:07 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
W 2008 r. plynalem Zawisza i wydaje mi sie, ze w korytarzu (tam, gdzie jest kabina armatorska) wisi na scianie oprawiony w ramki wycinek z gazety, ze Zawisza mial awarie silnika i potrzebna czesc zapasowa wzieto do niego z jakiegos niemieckiego muzeum. Nie pamietam juz, czy to byla gazeta niemiecka, angielska czy polska, bo stary juz jestem. W kazdym razie byla tam chyba informacja, z jakiego muzeum czesc ta zostala zabrana. Mysle, ze idac tym tropem mozna ustalic, gdzie ten typ silnika byl stosowany.

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2011, o 18:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zobaczcie co przypadkowo znalazłem. Silnik z dźwigniami zaworowymi na zewnątrz zamontowany w statku zbudowanym 1957 r. chyba w NRD i pływajacym po rzekach i kanałach Brandemburgii i granicznej Odrze...
Wypisz - wymaluj jak ten , który widaiałem na filmiku z u-boota.

Załącznik:
Silnik.jpg
Silnik.jpg [ 106.04 KiB | Przeglądane 9608 razy ]


A cały statek jest tu:

https://www.vebeg.de/web/de/verkauf/suc ... listlink=1

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2011, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2011, o 13:45
Posty: 26
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wyniki mojego pośpiesznego gurglowania;
Ta tabliczka zastępcza jest trochę dziwna.
Deutsche Werke Kiel od 1948 nazywały się Maschinenbau Kiel (MAK). Skrót Mak obowiązuje od 1954 roku.
Na tabliczce z roku 1940 skrótu MaK raczej nie było.
Silnik Zawiszy mógłby mieć coś wspólnego z popularnym modelem motoru dla frachtowców produkowanym (po wojnie) w Mak - MSu 423 (MSu bo Sechs - 6 cylindrów). Niestety dane (moc 300 koni przy obrotach 285/min) nie zgadzają się z danymi silnika Zawiszy

Można znaleźć w sieci:
- wyzłomowany MSu 423
Obrazek
Obrazek

- restauratorów MSu 423
http://www.iris-joerg.de/Restaurierung/Die_Maschine/die_maschine.html

Pozdrowienia - Zygmunt Świtała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2012, o 20:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Trochę nie na temat, ale lepszego nie znalazłem. Na prośbę Wojtka:
http://www.youtube.com/watch?v=Dn1n9vbIzK0

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2012, o 22:36 
Stara Zientara napisał(a):
A do wcześniejszych postów:
Nie da się tego obejrzeć, bo wszystkie zachowane U-Booty należą do typów VII, IX, XXI i XXIII

Tak trochę odgrzewając temat - Wojtku, a gdzie znajduje się zachowany typ XXIII?..


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2012, o 15:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
parkad napisał(a):
Tak trochę odgrzewając temat - Wojtku, a gdzie znajduje się zachowany typ XXIII?..

No chyba się rozpędziłem - jak Niemcy zezłomowali Hechta to już nigdzie nie ma.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2012, o 21:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
parkad napisał(a):
a gdzie znajduje się zachowany typ XXIII?


Uruchomienie silnika stosowanego w niemieckich okrętach podwodnych typu XXIII


Na dnie...

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Ostatnio edytowano 16 kwi 2012, o 22:18 przez Wojciech, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2012, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2012, o 02:41
Posty: 323
Podziękował : 69
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Ale ogólnie to nie da się ukryć, niezależnie od faktycznego pochodzenia silnika, sam klimat mszynowni z Zawiasa jednak trochę przypomina "Das Boot" :lol: Tylko w okienku "przepływomierza" nie ma takiego wodospadu :lol: (chociaż nie widziałem przy "cała naprzód", wtedy może i to się daje dostrzec :D ) Zaskoczyły mnie dwie rzeczy. Jedna, to że sam silnik w gruncie rzeczy jest dość cichy, słychać trochę popychaczy zaworów i tyle, reszta odgłosów nie przebija się przez generatory zamontowane po obu stronach silnika. A druga, to zużycie paliwa, które jak na niskoobrotowego diesla z lat wojny zamontowanego na bądź co bądź przyzwoitych rozmiarów stateczku, wydaje się naprawdę niskie. Tutaj nie pamiętam danych, ile litrów dokładnie bierze na godzinę, może Wojtek poratuje ;)

Pozdrawiam, Konrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 00:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
A ja nadal poszukuję mp3 z nagranym odgłosem z rury wydechowej Zawiasa... Dźwięk jest niepowtarzalny!

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 04:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
SlaWasII napisał(a):
A ja nadal poszukuję mp3 z nagranym odgłosem z rury wydechowej Zawiasa... Dźwięk jest niepowtarzalny!


Jest na filmiku z naszego wejścia do Helu w rejsie z dziećmi niepełnosprawnymi...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 06:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Jak znajdę ten filmik, będę miał nowy alarmik do komórki... :D
Chyba to już widziałem, ale coś mi się widzi, że jakość była niezadowalająca, bądź ktoś się wydzierał do takiej miedzianej tuby i zakłócał nagranie... :lol:
Idealny byłby zapis, taki z dźwiękiem dzwonka "cała wstecz", po czym: "tta... da, da, da... tam, pram... ra, ta, ta, ta, ta..." (czy jakoś tak). :cool:

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 07:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
SlaWasII napisał(a):
ktoś się wydzierał do takiej miedzianej tuby

Wtedy nikt sie nie wydzierał. Komendy padały tak cicho i oszczędnie, jak na jechcie dżentelemnów.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 10:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
SlaWasII napisał(a):
ktoś się wydzierał do takiej miedzianej tuby i zakłócał nagranie... :lol:
Trza siem bvło poskarżyć kapitanowi i poprosić, żeby zabił tego sukinsyna, któren siem wydziera i zakłóca :lol: :lol: :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 20:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Zbieraj napisał(a):
SlaWasII napisał(a):
ktoś się wydzierał do takiej miedzianej tuby i zakłócał nagranie... :lol:
Trza siem bvło poskarżyć kapitanowi i poprosić, żeby zabił tego sukinsyna, któren siem wydziera i zakłóca :lol: :lol: :lol:


Taaa jasne jasne;) Zabić to zabraniam! :P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 08:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2010, o 09:05
Posty: 218
Lokalizacja: Ełk
Podziękował : 42
Otrzymał podziękowań: 30
Uprawnienia żeglarskie: może się nie zabiję ;)
Abstrahując troszkę - chyba udało mi się zmienić przypis w cioci Wikipedii jakoby był to silnik z U-boota, bo po mojej korekcie po jakimś czasie zniknął.

_________________
W stronę zachodzącego słońca...
i hen za horyzont...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2012, o 17:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Odwiedziłem kolegę ze studiów, który pracuje jako kustosz "Daru Pomorza". Po zwyczajowych wspominkach rozmowa zeszła polskie jachty poniemieckie*, a tą drogą na silnik "Zawiszy". Porównaliśmy swoją wiedzę, pogrzebaliśmy w źródłach (tzn. głównie Marek grzebał).

I... TADAAM!!!
Zagadka wyjaśniona :)

Przede wszystkim, wbrew panującej opinii "Zawisza" miał w swojej historii trzy silniki a nie dwa.

Pomimo, że żadnego związku z okrętami podwodnymi ta historia nie ma, to jest nadal zawiła i interesująca, a przede wszystkim prawdziwa.

Zatem ab ovo:

Lugrotrawler typu B-11 o nazwie "Cietrzew" (Świ 112, SPGZ) został zbudowany w 1952 r. (wodowanie 17.9.51, podniesienie bandery 17.9.52) w Stoczni Północnej w Gdańsku. Miał pierwotnie 3-cylindrowy silnik wysokoprężny June Munktell 1003MV o mocy 300 KM. Eksploatowany był na M. Północnym (w oparciu o statki-bazy) przez przedsiębiorstwo "Dalmor" w Gdyni, a po jego podziale przez "Odrę" w Świnoujściu. W lutym 1960 r., decyzją Ministerstwa Żeglugi, przejął statek Związek Harcerstwa Polskiego celem przebudowy na żaglowiec szkolny. Pierwszy etap przebudowy przeprowadziła w 1960 r. Gdyńska Stocznia Remontowa; ukończyła przebudowę latem 1961 r. Stocznia Marynarki Wojennej. Ponownie został oddany do eksploatacji 15.7.61 jako "Zawisza Czarny" (PZ-1, SPGZ). W trakcie przebudowy silnik napędowy został wymieniony na używany 6-cylindrowy silnik firmy DWK (Deutsche Werke Kiel - obecnie MaK = Maschienenfabriek Krupp) typu 6Mu421 o mocy 330 KM. Podczas kolejnej przebudowy w latach 1966-67 przedłużono kadłub i zmieniono takielunek, ale silnik pozostał bez zmian. Dopiero podczas przebudowy w latach 1979-80, gdy zmieniano nadbudówkę, zużyty silnik (rok budowy 1937) zamieniono na inną jednostkę napędową - także używaną. Jest to obecny silnik "Zawiszy" - MaK (DWK) 6Mu423 o mocy 390 KM i numerze fabrycznym 7142.

Późniejsze losy pierwszego silnika "Zawiszy" nie są znane. Prawdopodobnie jako zużyty i przestarzały został zezłomowany.

Drugi silnik (DWK 6Mu421) był pierwotnie zainstalowany na wybudowanym w 1938 roku lugrotrawlerze "Korab II" (Gdy 115, SOGD), który był eksploatowany na M. Północnym przez Towarzystwo Połowów Dalekomorskich "Korab" w oparciu o port Vlaardingen. Podczas wojny pływał samotnie na niebezpiecznej trasie Hull – Islandia, w charakterze transportowca ryb w czarterze Ministry of War Transport. Wrócił do Polski dopiero w 1949 r. i był najpierw eksploatowany przez przedsiębiorstwo "Delfin", następnie przejęło go przedsiębiorstwo państwowe "Dalmor". Kolejnym armatorem było przedsiębiorstwo "Odra" w Świnoujściu (otrzymał znak rybacki Świ 104), a od 1957 r. szczeciński "Gryf" (jako Szn 39). Po wymontowaniu silnika, kadłub został złomowany w 1963 roku.

Trzeci silnik (DWK 6Mu423 nr 7142) został zbudowany w 1942 roku na zamówienie niemieckiej Kriegsmarine. Następnie wysłano go do Norwegii i w stoczni Kristiansand Mekaniska Verkstad zabudowano na nowo budowanym holowniku Kriegsmarine, którego nazwy nie udało mi się (jeszcze) ustalić. Być może, że holownik ten pomagał wchodzić do portu U-Bootom, ale to jedyny jego związek z okrętami podwodnymi, choć nie ostatni z marynarką wojenną. Po wojnie holownik pod nazwą "Leon" był od 1946 r. eksploatowany przez Żeglugę Polską. W 1949 r. przekazany Polskiej Marynarce Wojennej, gdzie służył jako dozorowiec WOP pod nazwą "DP-86", zmienioną później na "Tkacz". Po wycofaniu ze służby przekazany 12.5.64 Lidze Obrony Kraju otrzymał nazwę "Niedźwiedź". Potem pływał w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni jako "Bronisław". Po zdemontowaniu silnika trochę stał bezczynnie, a w kwietniu 1984 r. został przekazany Lidze Morskiej. Później był eksploatowany w Jastarni jako pływająca restauracja. Zatonął w porcie w listopadzie 2008 r.

*PS. Muzeum Morskie poszukuje informacji o pierwotnych nazwach jachtów poniemieckich użytkowanych w Polsce po wojnie. Może ktoś ma jakieś stare zdjęcia lub inne informacje, które mogą pomóc w tych poszukiwaniach.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 4: Colonel, JoEve, Liczmistrz, tuptipl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2012, o 19:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
.... "Bronisław". Po zdemontowaniu silnika trochę stał bezczynnie, a w kwietniu 1984 r. został przekazany Lidze Morskiej. Później był eksploatowany w Jastarni jako pływająca restauracja.

AFAIK - chociaż jakiś bar usiłował tam chwilami funkcjonować, to jednak głównie służyło toto jako hotelik.
Również taki... hmmm... na godziny :roll: .
Na normalną restaurację to tam miejsca nie było...
Czasy "świetności":
http://www.tur24.pl/bronislaw
Trochę o historii i zatonięciu:
http://gdansk.naszemiasto.pl/forum/wate ... ,fkid.html
I o podniesieniu:
http://www.jastarnia.com/artykul_podnie ... islaw-.php

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2012, o 06:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Jak najbardziej funkcjonowal tam bar (może nie restauracja) z bardzo smacznie podawanym jedzeniem. Wieczorami, raz lub dwa razy w tygodniu, bywały imprezki gitarowe.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2012, o 19:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Też byłem w środku w czasie RA i coś jadłem.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2012, o 09:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jeszcze na koniec kilka wpisów w rejestrach PRS.


Załączniki:
ZAWISZA-CZARNY-silnik-m.gif
ZAWISZA-CZARNY-silnik-m.gif [ 32.23 KiB | Przeglądane 7859 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664

Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Cypis
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2012, o 08:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
To ja dodam link z Forum Okrętów Wojennych, gdzie o silniku z Zawiszy była mowa ...
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f=34&t=5445

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2012, o 04:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Wojciech1968 napisał(a):
To ja dodam link z Forum Okrętów Wojennych, gdzie o silniku z Zawiszy była mowa ...
...cztery lata temu. Masz Ty chopie refleks ;)

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2012, o 08:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Cypis napisał(a):
...cztery lata temu. Masz Ty chopie refleks ;)

Lepiej późno jak wcale. ;)

Ps. ostatni post w linku jest z 2012-04-26, 18:21

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2012, o 10:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dawno temu po długich dociekaniach ustaliliśmy, że wbrew urban legend silnik "Zawiasa" nie ma nic wspólnego z silnikami montowanymi w niemieckich okrętach podwodnych. Owszem zewnętrznie wygląda podobnie, zwłaszcza pracujące na zewnątrz silnika popychacze i dźwignie zaworowe, ale tak się w tym czasie konstruowało wolnoobrotowe silniki wysokoprężne...... :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2012, o 10:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Cypis napisał(a):
Takie same silniki doznały setek awarii z przyczyn zewnętrznych. Przyczyna nazywała się bomba głębinowa.
To na holowniki "poluje się" bombami głębinowymi? :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2012, o 11:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Stara Zientara napisał(a):
Cypis napisał(a):
Takie same silniki doznały setek awarii z przyczyn zewnętrznych. Przyczyna nazywała się bomba głębinowa.
To na holowniki "poluje się" bombami głębinowymi? :)

Takie same silniki. Nie, że ten sam! Na lokomotywy spalinowe też nie "poluje się" za pomącą b.g., a silniki robiły w onych lokomotywach prawie takie same, jak na Zawiasie. Dokładność "prawie" -- prawie czyni różnicę jak wiadomo -- t.zn. do lokomotyw były wersje nienawrotne...

Jakoś koło roku 42/43 Niemcy na to wpadli, że diesel-elektryczny okręt to jest to samo, nie potrzebuje mieć nawrotnego silnika i uprościli sobie produkcję. Podobnie jak nie potrzebuje mieć nawrotnego silnika lokomotywa spalinowa będąca de facto elektryczną, tyle, że z własną, pokładową elektrownią. :)

Pure Diesel holownik potrzebuje nawrotności. No i dalej mamy "silnik od U-boota", tyle, że nie wprost.

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2012, o 11:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Cypis napisał(a):
prawie czyni różnicę jak wiadomo
O to to...
Silnik Zawiszy pochodzi z holownika "Bronisław", ex "Tkacz", ex "DP-cośtam", ex "Leon", ex niemiecki "?". Podobne silniki były instalowane na U-Bootach, ale... zupełnie innych firm. Chyba, że twierdzisz, iż obojętne jest czy do Twojego autobusu wstawi się silnik MAN-a, czy podobny Steyra lub Volvo.

Zbieraj napisał(a):
Slipowanie jest możliwe, ale przy odpowiednim zabezpieczeniu Zawiasa przed wywróceniem
Dodam, że wywrócenie przy slipowaniu jest znacznie bardziej prawdopodobne niż przy dokowaniu.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2012, o 12:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Stara Zientara napisał(a):
Cypis napisał(a):
prawie czyni różnicę jak wiadomo
O to to...
Silnik Zawiszy pochodzi z holownika "Bronisław", ex "Tkacz", ex "DP-cośtam", ex "Leon", ex niemiecki "?". Podobne silniki były instalowane na U-Bootach, ale... zupełnie innych firm. Chyba, że twierdzisz, iż obojętne jest czy do Twojego autobusu wstawi się silnik MAN-a, czy podobny Steyra lub Volvo.
Primo, jest mi to doskonale obojętne. Tak obojętne, jak to, kto pospawał kratownicę, kto ją poszył, kto zrobił pulpit, kto fotel, kto przegub (no, tu łatwo, jest tylko jeden zasadniczo, jak Piatnik dla brydżysty ;), kto osie, kto układ kierowniczy, kto skrzynie (raptem dwie firmy się liczą) itd.... Teraz to jest jak klocki Lego -- wszystko do siebie pasuje i setki (nie przesadzam!) producentów składa z tych kilku klocków wozy pod własną marką.

Drugo. Niemcy, jak zapewne wiesz, już w trakcie IIWŚ mieli w małym palcu opanowane to samo, co dziś w rynku autobusów samo się stało na poziomie podzespołów -- na poziomie pojedynczych detali. Oraz, że stało za tym centralne planowanie (tylko bez skojarzeń, proszę). Ergo, TAKI sam silnik mogły poskładać dowolnie zakłady MAN-a, dowolna stocznia (w tym, oczywiście DWK), a także np. zakłady Mittelbau-Dora, bo czemu nie? V2 robili, to co, z głupim Dieslem nie dali by rady?

Fajnie, że już znamy lepiej, dzięki Tobie, historię TEGO "naszego" silnika. Ale do obalenia tezy, że jest on "od U-boota", to za mało. Co najwyżej "od", zamieniło się na "do" lub "taki sam".

Szczerze mówiąc, ja bym chciał dotrzeć do tylko jednej już informacji -- kto jest konstruktorem pierwotnej wersji i kto pierwszy uruchomił/wdrożył. Wszystko, co znalazłem wskazuje na MAN-a i którąś ze stoczni budujących U-booty, póki co...

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 121 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL