Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 01:18




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 cze 2009, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Mamy za zadanie stanąć na kotwicy w dwa jachty (Bawarie 44) na noc w zatoce na wyspie Ios (Cyklady). Wieje bardzo silnie i dodatkowo często schodzą z góry bardzo silne szkwały do 10 B ( wiatry spadowe). Dodatkowo szkwały przychodzą z różnych kierunków ( do 90 stopni, ale odlądowo). W zatoce kotwiczy kilka jachtów, ale miejsca jest sporo. Locja podaje, że kotwica trzyma nie za dobrze. Opisane z własnych doświadczeń - wrzesień 2008
Napiszcie po kolei co należy zrobić, aby stać bezpiecznie do rana.

[ Dodano: Sro 10 Cze, 2009 15:58 ]
Na pytania pomocnicze, odpowiem.



[Maar] edit:// poprawiłem literówki i... usunąłem "Opis tematu" Małpo! :-)

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Ostatnio edytowano 10 cze 2009, o 16:50 przez Cape, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 16:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 09:37
Posty: 240
Lokalizacja: Warszawa/Toruń
Podziękował : 197
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Znaleźć inne miejsce ;-)

Jeżeli z różnych przyczyn trzeba stać akurat w tym miejscu, rozważyłbym wyniesienie cumy (albo i kotwicy) na ląd.

Ostatecznie można stanąć dwoma jachtami na tej samej wysokości, rzucić dłuuuugą kotwicę (albo i po dwie) z dziobów oraz dodatkowo połączyć jachty cumą (np. rufową). Do tego obowiązkowe wachty kotwiczne.

_________________
Rafał Natzke-Kruszyński

http://www.nazagle.pl/s2


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 16:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Rafał napisał(a):
Znaleźć inne miejsce

To nie wchodzi w rachubę, bo wszędzie wieje
Maar kazał podać stan morza, fali praktycznie nie ma, bo wieje odlądowo. Stan morza 1, jest 10/15 metrów głębokości, ale mamy 80 metrów łańcucha i drugą kotwicę.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Ostatnio edytowano 10 cze 2009, o 16:51 przez Cape, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 16:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 09:37
Posty: 240
Lokalizacja: Warszawa/Toruń
Podziękował : 197
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
No to tak jak pisałem: dwa jachty na tej samej wysokości (ale w bezpiecznej odległości). Po dwie kotwy z dziobu z 60 m łańcucha. Rufy połączone cumą. Wachty kotwiczne.

_________________
Rafał Natzke-Kruszyński

http://www.nazagle.pl/s2


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 16:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 20:11
Posty: 504
Lokalizacja: Notteroy/Norwegia
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz swobodny z Wyspy Orzechowej
Ustawiłbym się dziobem w kierunku morza, kotwica z rufy na długim łańcuchu, można dodatkowo obciążyć prosiakiem, wachta kotwiczna na pokład a reszta spać. Wiatr odlądowy krzywdy nie zrobi, na plaże nie zepchnie, stan morza 1 to miło do snu pokołysze tylko fały przymocować by nie waliły o maszt.

_________________
Lat/Lon
59 12.9594, 10 26.5332


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 16:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 09:37
Posty: 240
Lokalizacja: Warszawa/Toruń
Podziękował : 197
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Prosiaki sa "na stanie"? Jesli tak, to uzylbym jak najbardziej. Co do kotwicy z rufy, to czy nie daje to wiekszej powierzchni wystawionej na wiatr - czyli wiekszego obciazenia na kotwie? :roll:

_________________
Rafał Natzke-Kruszyński

http://www.nazagle.pl/s2


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 16:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Poczekamy kilka dni, w obecnych wypowiedzach są rzeczy prawidłowe, ale również błędne.
Dodam jeszcze, mamy elektryczną windę kotwiczną

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 20:11
Posty: 504
Lokalizacja: Notteroy/Norwegia
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz swobodny z Wyspy Orzechowej
Przy takim stanie morza i odpowiednio długim łańcuchu obciążenie kotwicy nie byłoby duże. Zwłaszcza mając na nim prosiaka. Ustawienie łódki dziobem w kierunku wyjścia wydaje mi się rozsądne na wypadek gwałtownej odkretki wiatru na dolądowy. Można wówczas szybciej oddalić się od nawietrznego brzegu. Ale moge się mylić bo swoją drogą to nie wiem jak wygląda ta wyspa i jej brzegi.

[ Dodano: Sro 10 Cze, 2009 17:02 ]
cape napisał(a):
Poczekamy kilka dni,

A co będzie jak wiatr odkręci? Lądujemy na plaży?

_________________
Lat/Lon
59 12.9594, 10 26.5332


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 17:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 320
Uprawnienia żeglarskie: -)
1. długa cuma na ląd
2. dziób w stronę wody - cuma rufowa - rufa-ląd w bezpiecznej odległości
3. jedna kotwica rzucona na łańcuchu co najmniej 60 metrów - z dziobu na wodę
4. druga kotwica podwieszona pod dziobem
5. Wachta kotwiczna i oczywiście światło kotwiczne zaświecone
6. silnik gotowy do odpalenia w razie potrzeby.
7. spokojny sen

Nie pływałem w tym rejonie. Trzeba by pewnie znać lepiej warunki lokalne, ale taki sposób zaparkowania gwarantuje pewien poziom bezpieczeństwa

ciekawy jestem Cape Twojej koncepcji bo znalazłoby się kilka innych.
pozdrowienia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 17:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
carlo napisał(a):
1. długa cuma na ląd

To nie wchodziło w rachubę, a swoją drogą nie rozumiem idei, bo wystawialibyśmy burtę na szkwały. Szkwały (wiatry spadowe) przychodzą z różnych kierunków - do 90 stopni.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 17:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 320
Uprawnienia żeglarskie: -)
Cytuj:
nie rozumiem idei, bo wystawialibyśmy burtę na szkwały


jak byśmy się nie ustawili wg. Twojego opisu to burtę na szkwały wystawimy. bez zobaczenia zatoki to zgaduj zgadula. ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 17:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
carlo napisał(a):
Cytuj:
nie rozumiem idei, bo wystawialibyśmy burtę na szkwały


jak byśmy się nie ustawili wg. Twojego opisu to burtę na szkwały wystawimy. bez zobaczenia zatoki to zgaduj zgadula. ;)

Tak, ale czasowo, jacht ustawi się pod wiatr po pewnym czasie. Zacumowanie z dwóch puktów stale naraża sporą powierzchnię boczną. Napisałem, miejsca jest dużo, zatoka ma 1 Mm na 0,5 Mm

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 17:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 20:11
Posty: 504
Lokalizacja: Notteroy/Norwegia
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz swobodny z Wyspy Orzechowej
Z tego co piszesz wynika, że prawidłowym sposobem cumowania w takiej sytuacji jest kotwica z dziobu tak aby jacht myszkował.

_________________
Lat/Lon
59 12.9594, 10 26.5332


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 17:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 320
Uprawnienia żeglarskie: -)
w mojej odpowiedzi zakładałem, że łańcuch z dziobu nie jest napięty i jest na nim luz na tyle duży aby jacht mógł ustawiać się zgodnie z wiatrem, co prawdą nie dziobem a rufą, ale możliwość taka istnieje. kotwica dziobowa pozostaje rzucona i najlepiej jak by wcześniej była sprawdzona czy trzyma na wypadek odkrętki wiatru wybieramy luz na windzie i chronimy się przed wjechaniem na brzeg.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2009, o 18:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
carlo napisał(a):
w mojej odpowiedzi zakładałem, że łańcuch z dziobu nie jest napięty i jest na nim luz

Zawsze będzie napięty z wiatrem z boku, szkwały przychodzą z różnych kierunków i nierealne jest ustawienie jachtu na stałe w lini wiatru. A poza tym po co ??? Miejsca jest dość, możemy stanąć 200 m od brzegu.
Generalnie dobrze kombinujecie, ale napiszcie jak zakotwiczyć, aby trzymała.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 cze 2009, o 00:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Chyba jedyna możliwość to naciągnięcie jej silnikiem(zrzucenie, wypuszczenie łańcucha, mocne ciągnięcie łańcucha na biegu wstecznym, stanięcie na kotwicy) :?:

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 cze 2009, o 07:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 20:11
Posty: 504
Lokalizacja: Notteroy/Norwegia
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz swobodny z Wyspy Orzechowej
Przychylam się do odpowiedzi Kolosa tylko może zamiast silnika użyć windy kotwicznej

_________________
Lat/Lon
59 12.9594, 10 26.5332


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 cze 2009, o 07:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
mors-k napisał(a):
Przychylam się do odpowiedzi Kolosa tylko może zamiast silnika użyć windy kotwicznej

Strzelą bezpieczniki , nie można ciągnąć jachtu elektryczną windą kotwiczną. Już raz tak mi załoga windę załatwiła.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 cze 2009, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
A mówią że to ja mieszałam w opisie zagadek ;)

Osobiście w opisanej sytuacji stanęłabym na dwóch kotwicach rzuconych z dziobu pod kątem ok. 90-100 stopni - obydwie obiciążone, prosiakami, bo skoro mam windę to nie sprawia to dodatkowych problemów. Przy takiej przestrzeni na zatoce zmieści się multum jachtów.

Trochę mało tego łańcucha, bo na dwie nie bardzo wystarczy - skoro miejsca dość, długość kabla w tych warunkach ok. 50/75m (skoro głębokość też wariantowo podana) Samego łańcucha nie wystarczy, a szkoda.

Przy tak ustawionych kotwicach zawsze powinny pracować obydwie, powinno nieco pomóc.
Obowiązkowo i tak wachta kotwiczna.
Pomijając to, że przy wiatrach spadowych osiągających 10B raczej nie miałabym zamiaru nigdzie kotwiczyć tylko spiep.. w morze.
Nie bardzo rozumiem do czego ma Ci się przydać drugi jacht...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 cze 2009, o 18:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Nie bardzo rozumiem do czego ma Ci się przydać drugi jacht

On po prostu był, były też inne kotwiczące jachty, ale miejsca było dość. Główna kotwica-łańcuch 80 m na windzie. Nie ma możliwości podziału tego łańcucha na dwie. Druga, 10 m łańcucha i lina. Trzeba ją rzucać i wyciągać ręcznie.
Moniia napisał(a):
Pomijając to, że przy wiatrach spadowych osiągających 10B raczej nie miałabym zamiaru nigdzie kotwiczyć tylko spiep.. w morze
\
Wiało na całych Cykladach 6/8 B od tygodnia, więc spieprzanie w morze dało by nam bardziej w d....Staneliśmy na kotwicy, bo w porcie na Ios bylo piekło i nie odważyłem się cumować.

[ Dodano: Czw 11 Cze, 2009 18:20 ]
Moniia napisał(a):
Osobiście w opisanej sytuacji stanęłabym na dwóch kotwicach rzuconych z dziobu pod kątem ok. 90-100 stopni

Celujacy

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 64 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL