Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 22:00




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 cze 2009, o 12:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Serifos, Cyklady. Jedyne miejsce do zacumowania, to "dziura" o 3 m większa od długości naszego jachtu. Płyniemy Bawarią 44, 14 m śruba lewoskretna. Jedyne możliwe miejsce, to long side prawą burtą. Problem w tym, że wspominane wiatry spadowe dochodzą do 10 B ( w czasie szkwału piana lata w powietrzu). Musimy podejść baksztagiem (na silniku), a jest potwornie mało miejsca. Na pokładzie oprócz mnie, tylko jeden kumaty, sześcioro raczej nie jest zdolna do bardzo szybkich, dynamicznych dzialań. To, że trzeba przeczekać szkwały jest oczywiste, ale po godzinie czekania cumujemy. Keja betonowa, bardzo niska - maks połowa naszej burty.
Pytania
1/jaką linę założyć pierwszą i po co
2/jaką linę drugą
3/jak użyć silnika
4/jak zabezpieczyć burty (bardzo niska keja)
5/ w ostatniej chwili na kei ktoś proponuje pomoc, czy skorzystać
Specyfika takich wiatrów, jest stale zmienny kierunek poszczególnych szkwałów. Wieje odlądowo, więc fala jest mała. To chyba wszystko.
PS jakby ktoś napisał "coś" w temacie zatoka, to bym podsumował temat

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 cze 2009, o 14:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sie 2008, o 09:46
Posty: 167
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, YMO
Wszystkie odbijacze na prawą burtę . Zawiesić je na takiej wysokości żeby pracowały miedzy burtą i keją, tzn. żeby 1/3 odbijacza wystawała nad keje.

Pierwszy szpring dziobowy(żeby nam dziób na wodę nie wyjechał z powodu wiatru i żeby nie przemodelować tego co przed nami dziobem naszego s/ y)

Ster na burtę lewą i tak operować silnikiem(do przodu) żeby ładnie nam rufę przykleiło i żeby nas dziobem do kei nie obracało.

Następnie cuma rufowa i właściwie stoimy:)

Oczywiście zakładamy też cumę dziobową i szpring rufowy oraz poprawiamy odbijacze wg uznania;)

Lepiej skorzystać z pomocy. Po co narażać załogę na skoki z burty na niska keje.

Czy to koniecznie musi być prawa burta?? Zwykle jak się da stanąć prawą to i lewą damy rade:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
dzudzi napisał(a):
Czy to koniecznie musi być prawa burta??

Zwróć uwagę na to co Krzysiek napisał na początku zagadki:
cape napisał(a):
Płyniemy Bawarią 44, 14 m śruba lewoskretna.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 11:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sie 2008, o 09:46
Posty: 167
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, YMO
No tak przy śrubie lewoskrętnej rufa będzie odrzucana w lewo wiec parkując lepiej by było lewą burtą i szpring dziobowy. Stąd moje pytanie czemu koniecznie prawą??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 11:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
dzudzi napisał(a):
Stąd moje pytanie czemu koniecznie prawą

Bo inaczej nie było możliwości. Ważne jest to, że cumować należy pod wiatr, a my byliśmy zmuszeni z wiatrem.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 11:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sie 2008, o 09:46
Posty: 167
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, YMO
A wracając do odpowiedzi na pytanie to można by też szpring rufowy jako pierwszy i cumę dziobową oczywiście ciągle przy założeniu prawej burty. Wtedy śruba lewo skrętna była by po naszej stronie:D a nie przeciwko nam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 11:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
dzudzi napisał(a):
No tak przy śrubie lewoskrętnej rufa będzie odrzucana w lewo wiec parkując lepiej by było lewą burtą i szpring dziobowy

Lepiej by było prawą.
Jak cumujesz longside? Idziesz do przodu i... robisz lasso i zarzucasz na poler?
Chyba dajesz najpierw wstecz? I to często całą wstecz. No i jak się jacht wówczas zachowa gdy masz śrubę lewoskrętną? W która stronę zacznie przesuwać się rufa?
Chyba łatwiej jest gdy jacht Ci nie ucieka od kei, prawda? :-) Dlatego też zawsze łatwiej jest cumować longside burtą przeciwną do skrętności śruby.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 11:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sie 2008, o 09:46
Posty: 167
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, YMO
Maar to jest super jak parkujemy pod wiatr a z wiatrem to nie lepiej żeby jacht skręcał od kei.
I tak nas do niej przyklei. Czy mam racje??

_________________
take what you can. give nothing back. Jack Sparrow

Adam Janas


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 12:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Mam świadomość, że ta "zagadka" ma więcej niż jedną prawidłową odpowiedź. Manewr wykonaliśmy (skutecznie) tak, jak opisał go na początku dzudzi. Ze względu na to, że na pokładzie oprócz mnie był tylko jeden kumaty, wszystko ze wszystkimi dokładnie omówilśmy. Kumaty kolega stanął przy sterze i silniku (porafił to bardzo dobrze), a ja ze względu na szybkość działania udałem się na desant. Szprig dzobowy, rzut oka na nisko powieszone odbijacze ( bardzo niska keja) i cuma rufowa. Wszystko bardzo szybko. Wyhamowanie jachtu szpringiem. Użycie silnika "mocno wstecz" mogło spowodawać uderzenie rufą, szczególnie, gdyby spóźniono się z wybraniem szpringu. Nie skorzystałem z pomocy z kei, bo często założą np cumę, zamiast szpringu, a w tych warunkach nie było czasu na najmniejszy błąd.
Jedno z trudniejszych moich cumowań. Piwo potem smakowało jak nigdy.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 13:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sie 2008, o 09:46
Posty: 167
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, YMO
Cape jak dla mnie bardzo fajna i "wychowawczo" działająca zagadka:) :idea:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 13:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Z przyjemnością czytałam i zagadkę i propozycje jej rozwiązania. Temat bardzo mnie interesuje, bo przy samotnym pływaniu wykonanie niektórych manewrów jest delikatnie mówiąc utrudnione* Do tej pory na szczęście nie trafiło mi się zbyt trudne parkowanie, ale zdaję sobie sprawę z tego, że to tylko kwestia czasu.

Więc jak zobaczycie coś dużego, kręcącego się w kółko w basenie lub wzdłuż kei, a na tym tylko kogoś za sterem, bądźcie wyrozumiali. Po prostu zastanawia się, jak ugryźć problem :lol:

*utrudnione - czytaj wymagające bardzo szybkiego przemieszczania się po jachcie i to często w sprzecznych kierunkach

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 14:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sie 2008, o 09:46
Posty: 167
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, YMO
Moniia napisał(a):

Więc jak zobaczycie coś dużego, kręcącego się w kółko w basenie lub wzdłuż kei, a na tym tylko kogoś za sterem, bądźcie wyrozumiali. Po prostu zastanawia się, jak ugryźć problem :lol:



Myślę że co do manewrów portowych zawsze trzeba być wyrozumiałym. wydaj mi się że niekiedy bywa to stresujące zadanie szczególnie jeżeli coś nie wychodzi a tłum gapiów "doradza" z kei.

oczywiście wyrozumiałość też ma swoje granice np gość z odkręconą manetką płynie prosto na Twojego nowego Elana;) i twierdzi że przy 8 kn w porcie ma lepszą kontrole nad jachtem;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 14:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Zafunduj mi tego Elana!* z uśmiechem na ustach mężnie zniosę opisaną przez Ciebie sytuację (tylko najpierw go ubezpieczę!)
:DD

*niestety, po pobieżnym zerknięciu na spis inwentarza, Elana (nawet starego) nie stwierdzono...)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 15:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
dzudzi napisał(a):
jeżeli coś nie wychodzi a tłum gapiów "doradza" z kei.


Tak jak tutaj? :lol: :lol: :lol: http://www.youtube.com/watch?v=gWuv-sQQdAQ

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 cze 2009, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sie 2008, o 09:46
Posty: 167
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: JSM, YMO
Moniia napisał(a):
Zafunduj mi tego Elana!* z uśmiechem na ustach mężnie zniosę opisaną przez Ciebie sytuację (tylko najpierw go ubezpieczę!)
:DD



No to z tego co pamiętam już parę jachtów kilku dziewczynom naobiecywałem;) :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL