Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 07:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 lip 2013, o 07:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
A tak sobie płynę wczoraj, płynę, zaształowałem załogą wszystko pod spodem, siedzę montuję film z poprzedniego etapu rejsu, a tu się ściemniło,
- Co to? - pyta załoga.
- To chmury - odpowiadam z przekonaniem

Dwa filmiki:
Przed gwizdem:
http://www.youtube.com/watch?v=bc6yS02T ... e=youtu.be

I po paru minutach:
http://www.youtube.com/watch?v=e0CeSfKz ... e=youtu.be


A montowałem dobrą zabawę z pierwszego etapu Baltic Tour 2013 :)
http://www.youtube.com/watch?v=GhhMYEfW ... e=youtu.be

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2013, o 11:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17300
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
yahu napisał(a):
Dwa filmiki:
Jasiek, co Ty z tym frontem burzowym? Znam różne fronty, ale burzowe to tylko w prasowych relacjach z katastrof i pseudoprognozach na onecie występują.

O której ten pizgaj miał miejsce i jak długo trwał?
MetOffice melduje, że rano front chłodny przechodził nad Alandami by pod wieczór znaleźć się gdzieś daleko nad Rosją.

IMHO zjawisko z filmiku z frontem atmosferycznym wspólnego ma mało. Raczej z konwekcją, adwekcją i jeszcze jakąś inna srekcją :-)


Załączniki:
Komentarz: Wieczorem
wieczor.jpg
wieczor.jpg [ 78.07 KiB | Przeglądane 7103 razy ]
Komentarz: Rano
rano.jpg
rano.jpg [ 69.07 KiB | Przeglądane 7103 razy ]

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2013, o 17:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Maar napisał(a):
Jasiek, co Ty z tym [u]frontem burzowym? Znam różne fronty, ale burzowe to tylko w prasowych relacjach z katastrof i pseudoprognozach na onecie występują.

O której ten pizgaj miał miejsce i jak długo trwał?
MetOffice melduje, że rano front chłodny przechodził nad Alandami by pod wieczór znaleźć się gdzieś daleko nad Rosją.

IMHO zjawisko z filmiku z frontem atmosferycznym wspólnego ma mało. Raczej z konwekcją, adwekcją i jeszcze jakąś inna srekcją :-)


Tiaa... masz rację ;) Poniosło mnie troszkę.
Dokładnie było to 15.07 godzina 21:03 jak zaczęło pizgać porządnie, potrwało to kilka godzin i został wiatr rzędu 20+ knotów na pół nocy...

My byliśmy o godzinie 2100 na wyjściu z Oregrund powyżej Alandów i lecieliśmy w dół do Sztokholmu, w którym teraz siedzimy. Ten początek samego frontu tam nas spotkał.

To co zostaje w pamięci, to prędkość zakładania przygotowanych wcześniej ciuchów przez załogę. Od sielankowego robienia zdjęć do pełnego gwizdka kilkadziesiąt sekund :)

Nie zmienia to faktu, że chmurki i zjawisko piękne było - zresztą silny wiatr zapowiedziany był wcześniej w prognozie.

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2013, o 21:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17300
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
yahu napisał(a):
Dokładnie było to 15.07 godzina 21:03
Eeee, zmyliłeś mnie w pierwszym poście (z 17.07) pisząc "wczoraj".

Przedwczoraj, czyli 15.07 wieczorem, to faktycznie popylało nad Alandami ramiączko frontowe tego niżu z nad Botnickiej.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2013, o 21:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Maar napisał(a):
yahu napisał(a):
Dokładnie było to 15.07 godzina 21:03
Eeee, zmyliłeś mnie w pierwszym poście (z 17.07) pisząc "wczoraj".

Przedwczoraj, czyli 15.07 wieczorem, to faktycznie popylało nad Alandami ramiączko frontowe tego niżu z nad Botnickiej.


Dokładnie ;))
Ale mi się jakoś dni zlały, żegnanie załogi jest męczące ;)))

Rejsy jak na razie udane znacząco :)

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2013, o 09:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17300
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Dobry Duszek wszelkiego trans-tu wstaw nazwę dowolnego akwenu o rozmiarach od Bałtyku do Pacyfiku routingu, nadworny meteorolog usenetu, brzydzący się sieciowymi rozmowami o żeglarstwie jeżeli nie są one prowadzone clear tekstem w ISO 8859-2, Maciek skrytoczytacz Sobolewski tak esemesowo skomentował mój ostatni wpis dotyczący zjawiska opisanego przez Yahu:

Maciek Sobolewski (o zgrozo w UTF!!! :-) ) napisał(a):
To co na tych obrazkach na forum, nad Alandami, to może być front zimny przyspieszony. Generuje właśnie na czole zjawiska typowe dla konwekcji (Cb.), również w postaci "wałów" burzowych, pchanych bardzo szybko przed frontami.
A na MetOffice nie zawsze takie zjawiska są zaznaczane. Są zbyt lokalne.


Ponieważ ja z Maćkiem o pogodzie nie dyskutuję (czyt. przyjmuje jego stwierdzenia aksjomatycznie), więc nie będę komentował zjawiska inaczej niż było ładne :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2013, o 09:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Bardzo ładne ;))))

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2013, o 11:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 sty 2012, o 14:58
Posty: 612
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 115
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Maciek Sobolewski (o zgrozo w UTF!!! :-) ) napisał(a):
(...) również w postaci "wałów" burzowych, pchanych bardzo szybko przed frontami.

Miałam napisać, że wał burzowy, ale zostałam uprzedzona ;)

_________________
Pozdrawiam,
Weronika

Dawniej statki były z drewna, a ludzie z żelaza...
facebook.com/jacht.jagiellonia

Robię zdjęcia https://balansbieli.wordpress.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2013, o 18:45 

Dołączył(a): 7 lut 2013, o 18:08
Posty: 507
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: Funka 1965
essi001 napisał(a):
Maciek Sobolewski (o zgrozo w UTF!!! :-) ) napisał(a):
(...) również w postaci "wałów" burzowych, pchanych bardzo szybko przed frontami.

Miałam napisać, że wał burzowy, ale zostałam uprzedzona ;)


Prosze pisz relacje na forumie, z tego rejsiku na Jagiellonce, po Szkocji? To przeciez- wal burzowy.Macie 100/100.

Pzdr



Helena JKC


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2013, o 19:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
Yahu, a czy przed tym jak Was to dopadło, nie było widać w oddali rozwijających się Cb?
Nie wiem jak silna była konwekcja, ale tak z godzinę wcześniej powinny być już sygnały, że coś się święci.

pozdrawiam
Paweł


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2013, o 20:39 

Dołączył(a): 7 lut 2013, o 18:08
Posty: 507
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: Funka 1965
dudeusz75 napisał(a):
Yahu, a czy przed tym jak Was to dopadło, nie było widać w oddali rozwijających się Cb?
Nie wiem jak silna była konwekcja, ale tak z godzinę wcześniej powinny być już sygnały, że coś się święci.

pozdrawiam
Paweł


Jak obserwowali strato?

Pzdr


Helena JKC


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lip 2013, o 07:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2009, o 17:10
Posty: 96
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: st.m.
ee, zwyczajne ufo :D

A tak serio jakiś czas temu oglądałem jakis program w TV o tych gwizdach
Były one słyszalne w W-wie i na Śląsku chyba - zupełnie podobnie to wygądało
a że program został przerwany uroczymi reklamami proszków do prania i tamponów to nie dooglądałem i nie wiem jak to wyjaśnilli ;p

_________________
Mobilna Myjnia Parowa www.steamup.com.pl

501094930


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2013, o 08:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Stratusami się to zaczynało, a potem przyszły chmury, czekaliśmy na to ze 3 godziny od zaciemnienia horyzontu. A tak na rpawdę od kilkunastu godzin z prognozy.

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2013, o 19:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
jakbyś miał jakieś foty z "przed" to bym poprosił.
A jak nie, to trudno :)

pozdro
Paweł


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2013, o 12:30 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Dopiero teraz "odkryłem" ten temat. Chyba kilka tematów wymaga wyjaśnienia, tak na szybko.

Na mapach synoptycznych MetOffice fronty atmosferyczne przedstawiane są w postaci linii przedstawiających prognozę sytuacji barycznej Należy pamiętać, że front atmosferyczny jest granicą gdzie ścierają się masy powietrza i jest "tworem" dynamicznym. Na linii starcia dwóch mas powietrza, fronty chłodne możemy podzielić na ANAFRONTY, czyli powierzchnie wślizgiwania się ciepłego powietrza i KATAFRONTY - powierzchnie ześlizgiwania się zimnego powietrza. Na występowanie ANA, czy KATAFRONTU ogromny ma wpływ prąd strumieniowy ( jet strem). W pierwszym przypadku oś prądu strumieniowego jest równoległa do pasma chmur na froncie (główna strefa zachmurzenia i opadów znajduje się za frontem), w drugim przypadku oś prądu strumieniowego krzyżuje się z pasmem chmur frontowych( przed frontem zmiana chmur typu warstwowego na konwekcyjne).


Mapy synoptyczne z MetOffice mogą być pomocne przy prognozowaniu układu barycznego na danym terenie, kierunku przemieszczania się frontów atmosferycznych, obliczania siły wiatru geostroficznego metodą skal wiatrowych i przeliczania tego wiatru na wiatr przyziemny, itp. Jednak brak tam informacji bardziej szczegółowych, wpływających na dokładne prognozowanie pogody oraz brak opisu zjawisk lokalnych miejscowych niżów termicznych lub kształtujących się niżów wtórnych, itp.) Do prognozowania warunków meteorologicznych na danym terenie lepiej wykorzystywać typowe mapy pogody , gdzie podawane są informacje ze stacji meteorologicznych (model stacji synoptycznej).

Kilka informacji na temat frontu chłodnego przyspieszonego( zwanego również frontem chłodnym II rodzaju).
- przed nadejściem frontu znajdujemy się w ciepłej masie powietrza przed linia frontu mogą pojawiać się chmury „lenticularis” (w kształcie soczewki) zarówno na poziomie Alto (Ac len) jak i Stratus (Sc len), powstają w wyniku zafalowania przepływu powietrza ( układ katafrontu)
- przed masą chłodnego powietrza, przed linia frontu, pojawiają się silnie wypiętrzone chmury Cb,
- przeważnie po przejściu zimnego powietrza pojawiają się kolejne chmury Cb
- może tworzyć się chmura typu Arcus, nazywana wałem burzowym lub w literaturze zagranicznej nazywana chmurą szelfową, ( katafront)- niestabilna atmosfera powstaje na czole dolnych warstw chmur w wyniku napływu zstępującego zimnego powietrza (szkwały i wzrost prędkości wiatru)
- frontowi temu mogą towarzyszyć gwałtowne burze oraz zjawiska określane mianem „białego szkwału” (downburst) i trąby powietrznej

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz



Za ten post autor Maciekm1 otrzymał podziękowania - 2: maciek.k, tomek.mp
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2013, o 08:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
dudeusz75 napisał(a):
jakbyś miał jakieś foty z "przed" to bym poprosił.
A jak nie, to trudno :)

pozdro
Paweł


Przed nie mam, ale niebo piękne, czyste i fajne ;) Z tego co pamiętam... ;))

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Ostatnio edytowano 24 lip 2013, o 09:18 przez Maar, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem cytowanie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lip 2013, o 12:19 

Dołączył(a): 23 wrz 2010, o 09:40
Posty: 571
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maciekm1 napisał(a):
- może tworzyć się chmura typu Arcus, nazywana wałem burzowym

Widzialem i przeżyłem pare spotkań z Cb. Arcus, ale były znacznie gęstsze od tego co na zaprezentowanych filmach, tam jednak jest sporo przeswitów ... czy to też był Cb. Arcus ?

Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lip 2013, o 12:32 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
To jest chmura szelfowa. Chmura typu Arcus powstaje w dolnych warstwach chmur w wyniku działania silnie zstępujących prądów chłodnego powietrza, które odbijając się od gruntu powodują wypchnięcie do góry przypowierzchniowych warstw cieplejszego powietrza. Dużo zależy od „termiki otoczenia" i prześwity pomiędzy chmurami są jak najbardziej możliwe. Chmura Arcus wcale nie musi występować z Cumulonimbusami może również towarzyszyć Cumulusom (rzadsze zjawisko).

Front chłodny przyspieszony jest dosyć groźny, ponieważ często brak wcześniejszych oznak pogarszania się pogody( może być piękna słoneczna pogoda), zmiany pojawiają się nagle. Dobrym wskaźnikiem są chmury typu Lenticularis ( zwykle na kilka godzin przed nadejściem frontu), lecz czasem typowy układ soczewkowaty chmur może być ”rozmyty” przez silny wiatr geostroficzny. Trzeba pamiętać, że to są układy dynamiczne i nie zawsze typowe przykłady podręcznikowe pasują do rzeczywistości.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL