Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 14:30




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 sie 2009, o 10:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
O tym, że 23 sierpnia żaglowiec "Kapitan Głowacki" wszedł na mieliznę pisaliśmy na forum (zdaje się, że w ShoutBoxie). Wszedł, zszedł - historia jakich wiele, ale... chyba atmosfera na burcie to "standardowa" nie była :-(

Oto relacja jednego z uczestników wysłana na prz:

"Witam :)
Jako uczestnik (amator) mogę w telegraficznym skrócie opisać jak to
się stało:

- Płynęliśmy torem bocznym, nie głównym
- Mielizna nie była oznaczona
- Mapy były nieaktualne (pozakywały 7 metrów w tym miejscu)
- Pogoda była idealna, błękitne niebo, pojedyncze sporadyczne chmury.

Morze było spokojne prawie jak staw miejski - praktycznie zero fali. Płynęliśmy na silniku - bez żagli .Mieliznę było widać przynajmniej z odległości 200 metrów i to bardzo wyraźnie. W miejscu mielizny woda się piętrzyła i fala się załamywała jak na plaży. Ja, mimo zerowego pojęcia o żeglarstwie widziałem, że coś jest nie tak. Na dziobie żaglowca zaczęliśmy spekulować co to i jednoznacznie stwierdziliśmy, że to musi być bardzo płytka mielizna. Nie mniej rzut oka w kierunku rufy i widać, że czwarty oficer (przyznaję - mało rozgarnięty) trzyma ster, obok niego jest kapitan (Dąbrowski) i obaj patrzą przed siebie i widzą to co my - kapitan co jakiś czas używał lornetki. Nie mogli tego nie
widzieć, warunki były po prostu idealne.

Gdy zbliżyliśmy się do piętrzącej się fali na około 20-30 metrów, łajba zaczepiła o dno. Kapitan "wrzucił na wsteczny" i tyłem powoli zaczęliśmy się oddalać od spiętrzenia. W pewnym momencie chyba rufa zaczepiła o dno, obróciło nas o 180' i jacht położył się na burcie.
Dalsze próby kręcenia silnikiem i sterem nie przyniosły efektu. Przypłynęła policja i zarządziła ewakuację załogi.

Moim zdaniem nawaliła zbytnia pewność siebie kapitana i traktowanie załogi jak zło konieczne na jachcie. Ja rozumiem, że wożenie "amatorów" może być frustrujące, ale ekipa była zgrana, zdyscyplinowana i chętna do nauki. Jednak aroganckie komentarze
kapitana i kpienie z załogi ("rejsy uczą, ale wy się niczego nie nauczycie") spowodowało, że nikt nie spytał kapitana o piętrzącą się przed nami wodę, w szczególności czwarty oficer, który był przez kapitana mocno piętnowany. Poprzednie pytania kierowane do kapitana związane np. z nawigacją spotykały się często z brakiem odpowiedzi, czasami ze złośliwymi uwagami.

Pozdrawiam
GM
PS. Dwa dni później w rozmowie z prezesem COŻu usłyszeliśmy, że mapy
były aktualne. Sprawa map została więc bardzo szybko zmieciona pod
dywan.
"

Smutna opowieść... hmmm :-( Rzadko się modle, ale jeżeli już, to tylko o to, żeby na swojej morskiej drodze nie spotkać asocjalnego bufona z przerośniętym ego.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 31 sie 2009, o 11:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
Płynęliśmy torem bocznym, nie głównym
- Mielizna nie była oznaczona
- Mapy były nieaktualne (pozakywały 7 metrów w tym miejscu)
- Pogoda była idealna, błękitne niebo, pojedyncze sporadyczne chmury

Dziwne to wszystko jest. Aktualność map ? Są miejsca, gdzie mielizny tworzą się stale, np w wyniku sztormu. Tak więc nawet najbardziej aktualne mapy nie pomogą. To tak dla informacji. W takich miejscach należy płynąć bardzo wolno, obserwować echosondę i wodę. Warunki do takiego zachowania były idealne.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL