Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 00:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 352 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 kwi 2014, o 13:52 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
W pierwszej chwili myślałem, że to prima Aprilis, ale artykuł ma datę 3 kwietnia http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Plywajacy-terminal-na-Zatoce-Puckiej-Wszystko-zalezy-od-zapotrzebowania-na-gaz-n78474.html?sort=up


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2014, o 17:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
A co Cię dziwi?
Rurociąg z rafinerii do Kosakowa, wypłukiwanie kawern pod magazyn gazu, stanowisko dla gazowców z boją SMB...?
To żaden news, wszystko znane i to od wielu, wielu lat...
Pewnie ktoś w Lotosie albo Pegienigie uznał, że w obecnej sytuacji można jeszcze bardziej naciągnąć państwo na finansowanie, stąd nagłe zastrzeżenia co do planów budowy powiązanego z magazynem gazu terminalu na Zatoce....

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2014, o 19:29 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Ano dziwi mnie zachowanie GUM-isiów. Nie zauważyłem, aby w dyskusjach nad "planami ochrony" dla wewnętrznej Zatoki Puckiej ktokolwiek z GUM-u pohamował zapędy ochroniarskie "naukowców" wskazując te plany budowy punktu rozładunku gazu w zewnętrznej Zatoce Puckiej. Skoro plany budowy tego terminala gazowego nadal są aktualne, to znaczy że ktoś już ocenił, iż wielkie gazowce tuż pod Helem u wejścia do Zatoki Puckiej nie będą nazbyt szkodliwe dla ptaszków, foczek, morświnków itp.. Jak zatem ocenić tych "naukowców", którzy zapewniają teraz o wielkiej szkodliwości motorówek w głębi Zatoki dla tychże ptaszków, foczek, morświnków itp.?

Ps. A czy ocenił ktoś ewentualny wpływ takich gazowców w tym miejscu na wędrówki tarłowe ryb???


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2014, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Jassne, pewnikiem kolejny spisek.
I na pewno przed rozpoczęciem inwestycji za kilkaset mln PLN nikt nie oceniał jej wpływu na środowisko.

PS.No i jak powszechnie wiadomo - te okropne gazowce to nic tylko szprotkom w tarle by przeszkadzały.
Zyg, zyg - po prostu samo zuooooo! :rotfl:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2014, o 23:25 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
pierdupierdu napisał(a):
Jassne, pewnikiem kolejny spisek.
I na pewno przed rozpoczęciem inwestycji za kilkaset mln PLN nikt nie oceniał jej wpływu na środowisko.

_jp_ napisał(a):
Skoro plany budowy tego terminala gazowego nadal są aktualne, to znaczy że ktoś już ocenił, iż wielkie gazowce tuż pod Helem u wejścia do Zatoki Puckiej nie będą nazbyt szkodliwe dla ptaszków, foczek, morświnków itp..
Ja rozumiem, że pora późna, ale mógłbyś uważniej czytać wypowiedzi, które komentujesz, bo trafiłeś jak kulą w płot :rotfl:

A co do tarlisk w Zatoce Puckiej - to kilka gatunków ryb ma tam swoje ulubione miejsca rozrodu, więc wypadałoby tę kwestię zbadać, chyba że już to zrobiono. Nie uważasz? Czasem samo przesunięcie inwestycji "pół mili w prawo - lewo" może zmniejszyć jej oddziaływanie na środowisko (czy raczej na konkretne składniki tegoż) do akceptowalnego poziomu. Był już czas, kiedy bezmyślnie przegradzano rzeki uniemożliwiając wędrówki tarłowe ryb, potem wielkimi nakładami finansowymi dokonywano sztucznych zarybień w celu odtworzenia stad. Wypadałoby uczyć się na błędach i nie zagrodzić im teraz wejścia do Zatoki gazowcami ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2014, o 00:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
_jp_ napisał(a):
Wypadałoby uczyć się na błędach i nie zagrodzić im teraz wejścia do Zatoki gazowcami

Masz rację.
Wypadałoby.
Świstakom też.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2014, o 07:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
10 kwietnia wejdzie w życie zarządzenie dyrektora UM w Gdyni "zezwalające na pływanie po Zatoce". Teraz czas na uchylenie uchwały Sejmiku. No i nadal trwają prace nad planami ochrony NATURA 2000.
Zarządzenie opublikuję, jak uwolnię sie trochę od targów.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 kwi 2014, o 18:31 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Trochę spóźniona, ale już jest - relacja ze spotkania u wojewody
Ruch Obrony Półwyspu napisał(a):
Dnia 02.04.2104 o godzinie 12.00,w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku, w odpowiedzi na apel Urzędu Miasta Jastarnia, z inicjatywy Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rolnictwa p. Kazimierza Plocke, odbyło się spotkanie stron zainteresowanych projektem ochrony obszarów Natura 2000 dla Półwyspu Helskiego i Zatoki Puckiej. Gospodarzem zebrania był Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski. Zaproszeni goście min:

p. Andrzej Królikowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni),
p. Anna Stelmaszyk-Świerczyńska (zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni),
p. Kazimierz Szefler (Dyrektor Instytutu Morskiego),
p. Lidia Kruk-Dowgiałło (kierownik zakładu ekologii wód IM),
p. Iwona Psuty (Morski Instytut Rybacki w Gdyni),
p. Tomasz Nawrocki (Dyrektor Departamentu Rybołówstwa w Ministerstwie Rolnictwa),
p. Wojciech Dettlaff (Starosta Pucki),
p. Michał Kohnke (radny powiatowy, ROPiOZP),
p. Jan Wittbrodt (naczelnik wydział rolnictwa i ochrony środowiska w Starostwie Puckim),
p.Ł. Namyślak (Ministerstwo Ochrony Środowiska),
p.A. Ginalski (Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska),
Z ramienia ROPiOZP udział wzięli: Grzegorz Burmer, Aleksander Celarek i Marek Konkel.

Spotkanie trwało ok. 1,5 godziny. Gospodarz spotkania udzielał głosu poszczególnym osobom i pozwalał na odniesienie się chętnych. Wywiązała się dyskusja.
Główne wątki:

A. Królikowski poinformował o fakcie wystąpienia do Sejmiku Wojewódzkiego uchylenia ustawy sankcjonującej Nadmorski Park Krajobrazowy, następnie zwrócił uwagę na niemożliwość prowadzenia monitoringu poprzez dodatkowe osoby na burcie. Głównie ze względu na kwestie bezpieczeństwa i odpowiedzialności kierownika jednostki.

A. Stelmaszyk-Świerczyńska narzekała na brak zaufania lokalnej społeczności odnośnie pracy nad projektem, zwróciła uwagę na niekorzystną atmosferę do współpracy.

L. Kruk-Dowgiałło zwróciła uwagę na brak kompetencji w zapisywaniu uwag do planu. Zdenerwowała się na uzasadnienie I. Psuty dlaczego MIR nie przystąpił do przetargu przygotowania planów ochrony (zadanie nie wykonalne w tak krótkim czasie).Przyjęła ton oskarżycielski – była to jedyna osoba, której Wojewoda przerwał przypominając, kto jest gospodarzem.

T. Nawrocki odniósł się do wypowiedzi Pani Stemaszyk-Świerczyńskiej i Pani Kruk-Dowgiałło. Powiedział, że rozumie, iż aluzja niekompetencji dotyczy jego resortu. Niesłusznie, gdyż dane im było pracować na materiałach opublikowanych, a nie „hipotetycznych”. Tym samym okazało się, że nie nam jednym udostępniono nie aktualny materiał. Ponadto powiedział, że plany ochrony nie powinny powstać bez rzetelnych badań oraz inwentaryzacji.

p. Kazimierz Szefler – zapewniał o doskonałej znajomości OZP z uwagi na 20 lat stażu pracy na akwenie. Zabrał głos w opozycji wypowiedzi do T. Nawrockiego, odnośnie poluzowania „gorsetu” i ram czasowych na przeprowadzenie rzetelnych badań.

Ł. Namyślak zwrócił uwagę, że: minister głuchy nie jest i słyszy co się dzieje, ale póki co, nie może nic zrobić w sprawie, gdyż sprawa sporządzania projektów jest poza jego zasięgiem (kolejność działania – UM- recenzenci – UM – konsultacje – ministerstwo środowiska).

A. Ginalski wspominał, że warto promować działania mające na celu zachęcanie do odwiedzania półwyspu zimą itp. – proponował wydłużenie sezonu letniego. Celnie ripostował A. Celarek (nie można nakazać obywatelom przyjeżdżać po sezonie) i M. Kohnke (na wczasowiczów mówi się „letnicy” z jakiś względów. Inaczej mówiono by „zimnicy”)

I. Psuty wypowiadała się w kwestii monitoringu przyłowu ptaków (małe łodzie – „pulowanie” może odbywać poza burtą), zakwestionowała rzetelność zawyżonych wartości liczenia ptaków, nijak nie mających się do rzeczywistości. Jakby uznać te dane za prawdziwe to populacja badanych gatunków już by nie istniała. Potwierdziła wnioski Michała Kohnke w tej samej kwestii.

M. Kohnke wypowiadał się kilka razy. Odnośnie zawyżonej liczebności ptaków (co potwierdziła p. Psuty) odnośnie monitoringu – brak możliwości na małych łodziach, do absurdalnej propozycji wydłużenia sezonu letniego – Półwysep Helski odpoczywa po sezonie przez pozostałe 10 miesięcy w roku. Nawiązał do wypowiedzi Marka Konkel w gestii uwarunkowań historycznych i braku zaufania lokalnej społeczności. Przedstawił obrazowo problem szkodniczej aktywności fok przed wojna i dziś. Wojewoda zwrócił mu uwagę na używanie ostrego języka.

W. Dettlaff zwrócił uwagę, że w sytuacji zagrożenia życia lub mienia żadne przepisy nie powinny stać na przeszkodzie możliwości zapobiegania zagrożeniom lub katastrofie.

J. Wittbrodt wypowiadał odnośnie tarliska w rozlewisku Plutnicy. Działania odnośnie udrożnienia tarliska de facto wiążą się z zaprzestaniem zabiegów melioracyjnych i zalaniem dużej połaci terenów wykorzystywanych rolniczo.

G. Burmer opowiedział dlaczego ROPiOZP się zawiązało (oburzenie związane z przebiegiem konsultacji oraz stwierdzeniami „i tak naukowcy będą mieli ostateczne zdanie”, zwrócił uwagę na konsekwentne nie przyjmowanie do wiadomości postulatów mieszkańców i dalsze forsowanie zapisów godzących w godność i wolność człowieka.

M. Konkel odniósł się do wypowiedzi Pani Stemaszyk-Świerczyńskiej odnośnie braku zaufania społeczności lokalnej ( badania nad przyłowem morświna i przekazywanie obrączek ornitologom), zwrócił uwagę, że warunki środowiskowe PH i OZP w znaczącym stopniu uległy poprawie od czasu zaprzestania działań wojskowych, czego efektem jest rosnąca populacja fok i przerost liczebności kormorana.

A. Celarek trafnie ripostował odnośnie monitoringu przyłowów ptaków – najpierw założyć 24h monitoring urzędników, żeby wiedzieli o czym mówią. Kolejna wypowiedź dotyczyła absurdalnej propozycji wydłużenia sezonu na Półwyspie Helskim. Następnie poparł wypowiedz Marka Konkel, że pomimo wyjątkowo nie korzystnych warunków (bombardowania ćwiczebne) ptaki nie wyginęły i mają się coraz lepiej.

Spotkanie dobiegło końca w atmosferze sprzyjającej porozumieniu. Pani Kruk-Dowgiałło prosiła, żebyśmy przygotowali nasze uwagi w ustalonej formie. Pan Tomasz Nawrocki podzielił nasz sposób rozumowania odnośnie problemów rybołówstwa w kontekście fok i kormoranów. Rozmawialiśmy jeszcze długo po zakończeniu spotkania.

Notatkę sporządził Marek Konkel.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 kwi 2014, o 19:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Colonel napisał(a):
10 kwietnia wejdzie w życie zarządzenie dyrektora UM w Gdyni "zezwalające na pływanie po Zatoce". Teraz czas na uchylenie uchwały Sejmiku. No i nadal trwają prace nad planami ochrony NATURA 2000.
Zarządzenie opublikuję, jak uwolnię sie trochę od targów.

Oto ono - w załączniku:


Załączniki:
Zarządenie porządkowe Nr 5(1).pdf [441.46 KiB]
Pobrane 210 razy

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 kwi 2014, o 19:11 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
A czy wiadomo coś nt. tego pisma dyr.Królikowskiego do sejmiku województwa w sprawie NPK, o którym wspomniano na spotkaniu u wojewody?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 07:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
pierdupierdu napisał(a):
Oto ono - w załączniku:


zakazuje się pływania w ślizgu jednostkom pływającym, innym niż wyposażone w silnik równolegle do linii brzegu w pasie o szerokości 50 m od linii brzegu. W pasie o szerokości 50 m od linii brzegu jednostki te, mogą pływać w ślizgu wyłącznie w celu przemieszczenia się poza strefę, z zachowaniem szczególnej ostrożności

Poproszę o interpretację tego zakazu pływania dla desek z żaglem i/lub kitem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 07:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12594
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Oczywiście nie mogli sobie darować paragrafu 3, ech.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 07:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
zakazuje się pływania w ślizgu [...] równolegle do linii brzegu

Ale tak pod lekkim kątem można? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 08:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1941
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
pierdupierdu napisał(a):
Oto ono - w załączniku:
ciekawe:
Cytuj:
§ 1. 1. Przepisy zarządzenia mają zastosowanie do jednostek pływających, które uprawiają żeglugę na określonym w zarządzeniu obszarze wewnętrznej Zatoki Puckiej.
3. W rozumieniu zarządzenia:
1) za jednostkę pływającą uważa się urządzenie pływające przeznaczone dla celów komercyjnych i rekreacyjno-sportowych w szczególności: łodzie motorowe, skutery wodne, houseboaty, łodzie żaglowe, łodzie wiosłowe, kajaki, pontony, rowery wodne, windsurfing (deska z żaglem) i kitesurfing (deska z latawcem), a także łodzie i kutry rybackie oraz statki pasażerskie;
§ 3. Zabrania się:
3) zbliżania się na odległość mniejszą niż 50 m do statków morskich stojących na kotwicy, torów wodnych dla statków morskich, statków morskich w ruchu, kąpiących się osób, wystawionego - oznakowanego sprzętu rybackiego oraz miejsc zabronionych dla żeglugi.
Ponieważ "jednostki pływające" w rozumieniu zarządzania nie przestają być "statkami morskimi"*) to:
- nie wolno żeglować zaprzyjaźnionym jachtom zbyt blisko siebie
- nie wolno holować innych jednostek (chyba że hol ma >50m)
- przed inspektorem, kontrolerem i.t.p. należy uciekać (trzymać dystans 50m)
- nie wolno dopłynąć pontonem do swojego jachtu
- nie wolno trałować we dwójkę (kutry)
- nie można zbliżać się do własnych, postawionych sieci (kutry)
- nie wolno wchodzić do portu do którego prowadzi tor wodny
- ...
:rotfl: albo coś pominąłem? :-?
----
*) Kodeks Morski:
Cytuj:
Art. 2. § 1. Statkiem morskim jest każde urządzenie pływające przeznaczone lub używane do żeglugi morskiej, zwane dalej „statkiem”.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 11 kwi 2014, o 08:59 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 08:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12594
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
W sumie to jest kabaret... Może to do radia/tv albo choćby na joemonstera?
:rotfl:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 09:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12594
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dodałbym jeszcze, że zachowanie odległości 50 metrów od innych statków morskich w ruchu może "lekko" utrudnić start do regat. Dłuuuga ta linia startu będzie musiała być... No i co na bojach? :rotfl:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 14:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
albo coś pominąłem?

Tak.
Do portów trzeba teraz wpływać trzymając się minimum 50m od toru wodnego...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 15:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1941
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
pierdupierdu napisał(a):
Tak.

O to mi szło w ostatnim punkcie... :-)

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 15:59 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 420
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 80
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
- ...
:rotfl: albo coś pominąłem? :-?
----

I jeszcze, że:
Niektóre zakazy nie dotyczą jednostek wyposażonych w silnik równolegle do linii brzegu w pasie...
Zakazy i ograniczenia nie dotyczą działań w stanie zagrożenia życia (działającego ?!)...
Zamiast z prognozą pogody, należy zapoznać się z aktualnymi warunkami pogodowymi...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 16:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1941
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Tfórcy tego potworka raczej nie słyszeli ani o Zasadach techniki prawodawczej ani nawet o podstawowych zasadach typografii... :-(

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 20:43 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Trochę się popastwię...

§ 1. (...)3. W rozumieniu zarządzenia:
1) za jednostkę pływającą uważa się urządzenie pływające przeznaczone dla celów komercyjnych i rekreacyjno-sportowych w szczególności: łodzie motorowe, skutery wodne, houseboaty , łodzie żaglowe, łodzie wiosłowe, kajaki, pontony, rowery wodne, windsurfing (deska z żaglem) i kitesurfing (deska z latawcem), a także łodzie i kutry rybackie oraz statki pasażerskie;


Czy jacht żaglowy jest łodzią? Nie czepiałbym się tego określenia w stosunku do DZ-ty, ale jacht kabinowy to przecież nie łódź??? Wobec braku definicji "łodzi" w tym akcie prawnym widzę tu furtkę do wykorzystania przed sądem (po odmowie przyjęcia mandatu).

Nie wymieniono tu m.in. materacy, dętek, "banana" ciąganego za motorówką, statków handlowych (nie-pasażerskich)... czy one są wyłączone spod działania przepisów tego zarządzenia?

(...) 3) za minimalną sterowną prędkość uważa się minimalną prędkość jednostki pływającej, przy której zapewniona jest możliwość skutecznego sterowania jednostką;

- kto będzie (w razie czego) ustalał wartość tej minimalnej prędkości, biegły? Co z jednostkami, które nie są wyposażone w miernik prędkości? Był już taki precedens postawienia przed sądem rowerzysty za przekroczenie dopuszczalnej prędkości - biedak tłumaczył się, że jechał z górki i nie wiedział, że szybciej niż znak (40) pozwalał, gdyż szybkościomierza nie posiadał, bo prawo tego nie wymaga.

4) za kabel morski uważa się miarę odległości na morzu stanowiącą dziesiątą część mili morskiej ( kabel =185,2m).
To może jeszcze należałoby zdefiniować "milę morską" i tę literkę "m" po liczbie 185,2? Bo ja np. (po przeczytaniu całości "utworu") nie jestem już pewien "co autor miał na myśli".

§ 2. 1. Z zastrzeżeniem zakazów i nakazów określonych w zarządzeniu lub w przepisach odrębnych, wewnętrzna Zatoka Pucka, o której mowa w § 1 ust. 2, jest otwarta dla jednostek pływających.
Czytając ten przepis a contrario wynikałoby z niego, iż wszelkie pływadła niewymienione w par.1 ust.3 definiującym pojęcie "jednostki pływającej" mają zakaz wpływania na obszar wew. Zatoki Puckiej?!

2. Osoby uprawiające żeglugę na wodach morskich wewnętrznej Zatoki Puckiej w celach rekreacyjno-sportowych podejmują decyzję o jej rozpoczęciu po zapoznaniu się z aktualnymi warunkami pogodowymi i na własną odpowiedzialność. Osoby te zobowiązane są korzystać z jednostek pływających oznakowanych i zgodnie z określonymi przez producenta warunkami ich użytkowania oraz przestrzegać zasad prawa drogi na morzu zawartych w prawidłach Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej (MPDM).

Jak zatem mają być oznakowane te jednostki? np. kajaki, pontony?? Zauważcie, iż wymóg ten dotyczy wyłącznie jednostek uprawiających żeglugę na wodach morskich wewnętrznej Zatoki Puckiej w celach rekreacyjno-sportowych, nie dotyczy on zatem jednostek uprawiających żeglugę w celach komercyjnych!!!

3. Żegluga po wodach portowych i torach wodnych jednostkami rekreacyjno-sportowymi powinna odbywać się zgodnie z przepisami portowymi.

A więc jednostkami komercyjnymi to już można pływać z pełnym lekceważeniem przepisów portowych?

(...)6. Ustanawia się ograniczenia żeglugi na obszarze określonym w ust. 5:
1) zakazuje się jednostkom pływającym pływania w ślizgu oraz nakazuje się poruszanie z minimalną sterowną prędkością, przy czym w zakresie jednostek pływających nie wyposażonych w silnik, powyższy zakaz i nakaz dotyczy obszaru w odległości jednego kabla od linii brzegu;


Czyli, gdy wiatr zdechnie, to trzeba pagajować "z minimalną sterowną prędkością"? Kotwiczyć też nie wolno, skoro nakazuje się poruszanie z minimalną sterowną prędkością, przy czym jednostkom z silnikiem nie wolno zatem kotwiczyć na całym obszarze wew.Zat.Puckiej, a bezsilnikowym tylko w odległości 1 kabla od linii brzegu?

(...)3) zakazuje się pływania w ślizgu jednostkom pływającym, innym niż wyposażone w silnik równolegle do linii brzegu w pasie o szerokości 50 m od linii brzegu. W pasie o szerokości 50 m od linii brzegu jednostki te, mogą pływać w ślizgu wyłącznie w celu przemieszczenia się poza strefę, z zachowaniem szczególnej ostrożności.

Ten przepis z pkt. 3 jest sprzeczny z przepisem z pkt.1, który wprowadza zakaz pływania w ślizgu jednostkom bez silnika w odległości 1 kabla od linii brzegu.

§ 3. Zabrania się:
(...)2) używania do żeglugi jednostek pływających bez przypisanego oznakowania, wyposażenia w sprzęt ratunkowy i sygnalizacyjny;


Jakie "oznakowanie" ma być na kajakach, rowerach wodnych, pontonach itp.? Jaki ma być na nich sprzęt ratunkowy i sygnalizacyjny??
Jeżeli jacht ma "przypisane oznakowanie" w postaci numeru na żaglu, to ten żagiel z numerem musi być cały czas postawiony, czy wystarczy jak "jest w worku na pokładzie jachtu"?

Ktoś to napisał..., ktoś to akceptował pod względem prawnym i merytorycznym... Wiemy, kto to podpisał biorąc tym samym na siebie odpowiedzialność za tego bubla prawnego!


ps. ciekaw jestem, jak będzie wyglądał oficjalny przekład tego zarządzenia na język angielski :lol: (bo powinni chyba umieścić go w locji południowego Bałtyku?)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 kwi 2014, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1941
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
_jp_ napisał(a):
Nie wymieniono tu m.in. materacy, dętek, "banana" ciąganego za motorówką, statków handlowych (nie-pasażerskich)... czy one są wyłączone spod działania przepisów tego zarządzenia?

IMHO "w szczególności" = "na przykład" lub "między innymi" (BTW umieszczanie takiego zapisu w normie prawnej jest... głupie). Tak czy siak wiążące jest "za jednostkę pływającą uważa się urządzenie pływające przeznaczone dla celów komercyjnych i rekreacyjno-sportowych"

Dalej - ORSP! To koszmarek jest... :lol:

_jp_ napisał(a):
ciekaw jestem, jak będzie wyglądał oficjalny przekład tego zarządzenia na język angielski (bo powinni chyba umieścić go w locji południowego Bałtyku?)

Dobre! Ja też (jestem ciekaw)! :)

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2014, o 00:17 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
No to jeszcze
dyr.GUM napisał(a):
Na podstawie art.48 ust.1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i poz. 1014), zarządza się, co następuje:
(...)4. Na wewnętrznej Zatoce Puckiej ustanawia się strefę bezpieczeństwa obejmującą:
1) obszar liczony od punktu o współrzędnych φ= 54°43'46.41", λ= 18°23'37.60" w kierunku wód otwartych, do punktu o współrzędnych φ= 54°43'51.60", λ= 18°23'59.64" i dalej równolegle do linii brzegowej do punktu o współrzędnych φ= 54°43'46.36", λ= 18°24'09.00", a następnie w kierunku brzegu do punktu o współrzędnych φ= 54°43'35.15", λ= 18°23'57.85", w którym obowiązuje zakaz żeglugi;
2) obszar o promieniu trzech kabli liczony od punktu w ujściu rzeki Reda o współrzędnych φ= 54°38'27.90", λ= 18°28'30.61" (rezerwat Beka) w kierunku wód otwartych, w którym obowiązuje zakaz żeglugi;
3) obszar o współrzędnych φ= 54°42'33.41", λ= 18°33'45.48", φ= 54°42'27.13", λ= 18°34'03.12", φ= 54°40'41.83", λ= 18°32'24.23", φ= 54°40'48.11", λ= 18°32'06.61", długości 2Mm i szerokości dwóch kabli obejmujący część akwenu Rybitwiej Mielizny, w której obowiązuje zakaz żeglugi, w okresie migracji ptaków , tj. od 1 lipca do 31 października.
5. Poza obszarami określonymi w ust. 4 pkt 1 do 3 ustanawia się strefę o szerokości dwóch kabli liczoną od linii brzegu w kierunku wód otwartych, na obszarze której obowiązują ograniczenia żeglugi określone w ust. 6.(...)

Zajrzyjmy więc do ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
i administracji morskiej


Art. 24. Wokół sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń dyrektor właściwego urzędu morskiego może ustanowić strefy bezpieczeństwa, sięgające nie dalej niż 500 metrów od każdego punktu ich zewnętrznej krawędzi, chyba że inny zasięg strefy jest dozwolony przez powszechnie przyjęte normy prawa międzynarodowego lub zalecony przez właściwą organizację międzynarodową.

Art. 25. Informacje o budowie sztucznych wysp, ustawianiu konstrukcji i urządzeń, ustanowieniu wokół nich stref bezpieczeństwa, jak również całkowitej lub częściowej likwidacji sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń są podawane do publicznej wiadomości w urzędowych publikacjach Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej.


I jak ma się przepis zarządzenia do przepisów ustawy???
Jakież to sztuczne wyspy, konstrukcje lub urządzenia dyr.GUM postanowił chronić strefami bezpieczeństwa na Zat.Puckiej?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2014, o 00:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
_jp_ napisał(a):
No to jeszcze
dyr.GUM napisał(a):
Na podstawie art.48 ust.1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i poz. 1014), zarządza się, co następuje:

No to przeczytaj art.48 ust1 - zamiast cytować dowolnie wybrane artykuły.
I nie bij piany...

Swoją drogą - otwarty, blankietowy mandat do wydawania przepisów prawa miejscowego zapisany w ustawie plus indolencja "prawników" pana Królikowskiego.
To nie mogło się udać...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2014, o 13:34 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Ja przeczytałem całą ustawę. I zacytowałem nie dowolne tylko jedyne dwa artykuły odnoszące się do tworzenia stref bezpieczeństwa.

Natomiast ów art.48 ust.1 (i ust.2, który też powinien być wymieniony jako podstawa prawna wydania zarządzenia porządkowego) brzmi tak:
Art. 48. 1. W zakresie nieunormowanym w przepisach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia, ochrony środowiska morskiego na morzu, w porcie morskim, przystani oraz w pasie technicznym, a także ochrony żeglugi i portów morskich – dyrektor urzędu morskiego może ustanawiać w zakresie określonym w art. 42 ust. 2 przepisy porządkowe zawierające zakazy lub nakazy określonego zachowania się.
2. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 1, ustanawia się w formie zarządzenia porządkowego.


Czym innym jest tworzenie stref bezpieczeństwa (art.24 i 25) a czym innym przepisy porządkowe zawierające zakazy lub nakazy określonego zachowania się (np. w takich strefach bezpieczeństwa).

Zarządzenie posiada więc istotne wady prawne:
1) nie podano właściwej podstawy prawnej dla utworzenia stref bezpieczeństwa,
2) strefy bezpieczeństwa utworzono w sposób niezgodny z przepisami ustawy.

To nie ja biję pianę tylko dyr. GUM nawarzył piwa.

Idąc dalej, może połączysz wszystkie zakazy i nakazy określonego zachowania się zapisane w zarządzeniu z zakresami kompetencji administracji morskiej określonymi sztywno w art.42 ust.2? Mnie to się nie udało, bo sprawami bezpieczeństwa żeglugi morskiej nie da się logicznie uzasadnić wszystkich wprowadzonych na wew.Zat.Puckiej nakazów i zakazów. W szczególności w strefach bezpieczeństwa utworzonych wokół nieistniejących sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2014, o 17:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
_jp_ napisał(a):
To nie ja biję pianę tylko dyr. GUM nawarzył piwa.

OK, zgoda - przy czym pozwól, że ja najmocniej wskazywać będę okoliczności "ogólne":
otwarty, blankietowy mandat do wydawania przepisów prawa miejscowego zapisany w ustawie plus indolencja "prawników" pana Królikowskiego.
To nie mogło się udać...


Teraz jest dylemat - bo "piwo" nawarzone przez dyrUMa wbrew zapisom ustawowym dot. rozporządzeń porządkowych jest (przynajmniej w zakresie od którego rozpoczął się ten wątek) bardziej strawne, od piwa, którego nawarzyli radni sejmiku wojewódzkiego. Przypomnę, że ustanowili oni wszelkie zakazy poza swoim zakresem kompetencji terytorialnej i że wśród tych zakazów jest np. całkowity zakaz używania silnika na wewnętrznej Zatoce Puckiej....

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 kwi 2014, o 20:00 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Zależy kto jaką jednostkę pływającą używa...
Dla tych, co mają silniki - niby teraz jest lepiej...

Ale tym, którzy silników nie mają i mogą liczyć tylko na korzystny wiatr i własne mięśnie, jest dużo gorzej. I chyba głowa ich od tego "piwa" zaboli. :-(
Zarządzenie nakazuje im pływać w "strefie" z minimalną sterowną prędkością i nie pozwala zatrzymać się na odpoczynek bliżej brzegu niż 1 kabel (wędkarze muszą przezbroić się w zestawy ciągnione :lol: ).
Muszą także mieć niewiadomo jakie przypisane oznakowanie, sprzęt ratunkowy i sygnalizacyjny - już to sobie wyobrażam, jak motorówka z GUM-isiami podpływa do kajakarza, roweru wodnego czy desko-ślizgacza, aby sprawdzić, czy ma on przy sobie nakazane środki sygnalizacyjne (pławki dymne? pochodnie? rakiety? flagi MKS? radio VHS-DSC? a może i EPIRB?) Skoro dyrektor wydał zarządzenie, to podwładni będą zapewne skrupulatnie je egzekwować.
O innych nonsensach wynikających z treści zarządzenia sam wcześniej pisałeś...
Mamy więc pasztet i jaja (świąteczne?) na Zatoce. :cry:

I mam wrażenie, że jedna taka łódź motorowa z Helu nie podlega żadnemu zakazowi i nakazowi tego zarządzenia. Bo ona będzie uprawiać żeglugę nie w celach rekreacyjno-sportowych i nie w celach komercyjnych, tylko "naukowych". :evil:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2014, o 19:31 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Znów z parodniowym opóźnieniem, ale warto poczytać (między wierszami), jak się sprawy mają:
Ruch Obrony Półwyspu napisał(a):
Dnia 08.04.2104 o godzinie 11.00, w Urzędzie Morskim w Gdyni odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielami ROPiOZP. Zebranie miało na celu naniesienie uwag do załączników PLB i PLH (dyrektywa ptasia i siedliskowa), które otrzymaliśmy poprzednio. Gospodarzem była pani Anna Stelmaszyk-Świerczyńska i jej współpracownicy. Zaproszono także eksperta z zakresu ornitologii pana Szymona Bzomę. Stowarzyszenie reprezentowali: Joanna Konkel-Marchwińska, Bogna Konkel, Tyberiusz Narkowicz, Zenon Dettlaff, Michał Kohnke, Aleksander Celarek, Grzegorz Burmer i Marek Konkel.
Spotkanie trwało przeszło 5 godzin. Omawialiśmy kolejno każdy punkt i sugerowaliśmy nasze propozycje (uwzględniając nadesłane uwagi) . P. Bzoma stanowczo sprzeciwiał się naszym sugestiom, zarzucając, że nic nie wnoszą w zakresie działań ochronnych, jednocześnie podkreślał konieczność wprowadzenia daleko idących rozwiązań mających na celu czynną ochronę ptaków (monitoring) i ich siedlisk (zamknięcie Rybitwiej Mielizny). Uznał, że dyrektor Urzędu Morskiego za daleko posunął się, uwzględniając nasze postulaty. Michał Kohnke nie pozostał dłużny i wytknął błędy w liczeniu awifauny i chęć zniszczenia rybołówstwa przybrzeżnego pod pretekstem ochrony ptaków. Konflikt pomiędzy p. Bzomą a Michałem Kohnke eskalował do tego stopnia, że interweniował prawnik Urzędu Morskiego p. Michał Behnke uspokajając zarówno jedną i drugą stronę. Wypadało by pochwalić stalowe nerwy pana Mecenasa i widoczny brak stronniczości. Pytaliśmy też dlaczego celem ochrony jest kormoran skoro wiemy, że nie jest zagrożony. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że tak naprawdę tylko 2 gatunki są krytycznie zagrożone – uhla i lodówka. Reszta ptaków jest dopisana z racji, że generalnie objęte są ochroną. Atmosfera znacząco poprawiła się gdy p. Szymon Bzoma opuścił salę konferencyjną. Ze strony pani Dyrektor można było odczuć dobrą wolę, a nawet chęć pomocy przy konstruowaniu propozycji zmian. P. Stelmaszyk-Świerczyńska podkreślała, że przygotowanie planów ochrony zostało jej narzucone i chciałaby możliwie szybko i bezkolizyjnie zamknąć projekt, by przekazać go do recenzentów. Niestety nie może nam zagwarantować ostatecznego wyglądu zapisów, gdyż będą one w gestii recenzentów. Do końca zebrania klimat sprzyjał porozumieniu i praca nabrała tempa. Ponieważ nie udało się przerobić całego materiału zaproponowano nam kolejne spotkania w dniu 13 maja 2014.
Notatkę sporządził Marek Konkel


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2014, o 21:22 

Dołączył(a): 7 lut 2013, o 18:08
Posty: 507
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: Funka 1965
Moze znasz nazwiska recenzentow?


Andrzej JKC


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2014, o 08:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Pięcioosobowy zespół pod kierunkiem prof.Krzysztofa Skóry.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 352 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL