Cześć,
ze względu na mało informacji na temat żeglowania turystycznego
po Malcie i okolicy postanowiłem napisać krótki przewodnik z kilkoma wskazówkami
odnośnie cumowania i kotwiczenia w tamtym rejonie.
Przewodnik żeglarski
Malta i okoliceCześć, przez pewien czas miałem okazję żeglować w rejonie
Malty i Gozo dlatego chciałbym podzielić się z wami kilkoma
wskazówkami i informacjami na temat rejsów w tym rejonie.
MarinyNa malcie mamy kilka marin, które zlokalizowane są w okolicy
Valetty. Do wyboru: Marina Msida Creek,
Marina Manoel Island, marina Ground Harbour i Portmaso Marina.
Marina Msida Creek znajduje się w mieście Msida i zlokalizowana jest
dość blisko Valletty i starówki. Do dyspozycji w niej mamy kilkanaście pomostów z prądem i wodą. Nie ma w porcie prysznicy a pomosty wychodzą bezpośrednio na ulicę, jednak port jest bezpieczny i najtańszy.
Z mariną dobrze skontaktować się w sprawie miejsca na dzień przerd wypłynięciem ponieważ większość kei jest zapełniona jachtami stojącymi tam na stałe i nie zawsze znajdziemy miejsce.
Manoel Island podobnie jak Portmaso Marina są zlokalizowane stosunkowo daleko
na NW od centrum Valetty, jednak oferują wysoki standard postoju w dość
niskiej cenie jak na okolicę. Mamy w nich do dyspozycji prąd, wodę,
prysznice, slip i briura, które z chęcią zorganizują dla nas całodniowe
wycieczki po Malcie.
Kolejna marina to Ground Harbour Yacht Marina zlokalizowana
na SE od Valetty, w dzielicy Vittoriosa.
Marina nie zawsze z wolnym miejscem i droga.
Standard porównywalny do wcześniej opisanych portów, jednak tam
cumujemy do Y bomów. Postój tam jest drogi.
Malta i Gozo to wyspy do żeglowana turystycznego
na weekend ze względu na stosunkowo niewielki obszar i małą liczbę
miejsc do cumowania.
Poza wymienionymi wcześniej marinami w okolicy Valletty, tak naprawdę
w okolicy znajduje się jeszcze tylko jeden port, gdzie można zacumować.
Jest to Marina Mgarr na wyspie Gozo.
Marina posiada prąd, wodę i sanitariaty jednak jest częściowo odsłonięta
na morze ze względu na źle zrobiony falochron.
Przy silnych wiatrach ( Sirroco i Maestral ) w porcie fala potrafi często wyrywać cumy z pomostów, a postój staje się czasem
wręcz walką o nie uszkodzenie jachtu.
Czasem lepiej, gdy zapowiada się zła pogoda, wrócić na noc do
bezpiecznej Valletty.
Mariny wyżej opisane oczywiście znajdują się w locjach
tego obszaru. Nie ma tam jednak zbyt wiele informacji na temat
kotwicowisk i innych portów rybackich oraz zatok, dlatego też
właśnie na tym chciałbym się skupić.
Zatoka MarsaxlokkUsytuowana w SE części wyspy, duża i dobrze osłonięta
zatoka przy praktycznie każdym wietrze,
jednak czasem przy silnych podmuchach z południa może występować
nieprzyjemne zafalowanie.
W zatoce jest kilka sposobów na zacumowanie na noc.
Pierwszym z nich jest oczywiście postój na kotwicy.
Można ją zarzucić praktycznie wszędzie poza okolicami portu rybackiego.
Dno piaszczysto skaliste, czasem żwirowe, sprawia, że kotwica
trzyma dobrze.
Przy zachodnim brzegu usytuowane jest wiele pływających na bojach
muringów od kutrów. Jest ich na tyle sporo, że gdy nawet bez pytania z którejś skorzystamy, nikt nie będzie miał nic przeciwko.
Czasem boje są tak blisko, że można się rufą przywiązać do nabrzeża, gdzie
szybko robi się głęboko.
Ostatnią i w zasadzie najwygodniejszą opcją
jest zacumowanie alongside do pierwszego betonowego
pomostu od południa od zewnętrznej strony w porcie
rybackim. Głębokość spada tam do 2, 3 metrów i nie występuje
zafalowanie. Często jednak pomost jest zajety przez łodzie rybackie.
Zatoka St Paul's BayWielka, średnio osłonięta zatoka częściowo zabudowana hotelami
i blokami mieszkalnymi często bardzo imprezowa. Na południowo wschodnim brzegu usytuowany jest niewielki
pomost, który rzadko wykorzystywany
jest przez rybaków.
Betonowa keja pozwala na bezpieczne zacumowanie alongside i
na kotwicy na jej końcu. Głębokość przy samym pomoście
to 2, 3 metry. Nie oferuje ona prądu, wody ani sanitariatów
ale nie jest płatna, za to pozwala schronić się przed burzą czy silnym wiatrem.
W zatoce moża jeszcze stanąć w kilu miejscach na kotwicy.
Na samym końcu zrobione są muringi i wielkie pierścienie dla statków wycieczkowych co może być alternatywą w razie obawy o naszą kotwicę.
Wbrew pozorom jednak, trzyma ona tam bardzo dobrze, a stała głębokość i
piaszczysto kamieniste dno pozwala zostawić sporą ilość łańcucha.
Na zachodnim brzegu zatoki jest malutka zatoka rybacka z pływającymi na bojach
muringami. Zazwyczaj kilka muringów jest wolnych, dlatego za uprzejmością
rybaków można tam zostać na kilka godzin bądż na noc.
Rybacy przeważnie nie oczekują zapłaty, ale miłym gestem byłaby
butelka lokalnego wina czy wódki.
Cirkewwa Port i okoliceCirkewwa to przystań promowa z kilkoma restauracjami.
W teori nie ma możliwości zacumowania tam, jednak w razie
konieczności na końcu betonowego nabrzeża jest trochę miejsca na jeden czy dwa jachty. Wiąże się to z ciągłym falowaniem wywołanym przez
promy i hukiem silników. Nikt nie zabrania postoju, jednak miejsce nie jest przyjemne.
Lepszym pomysłem jest zawitanie do zatoki Ralet Il Bir.
Jest to płytka zatoka z kotwicowiskiem pozwalającym przywiązać się
rufą do niewielkiego betonowego pomostu na jej zachodnim brzegu.
Trzeba jednak pamiętać by kotwiczyć od zewnętrznej strony pomostu.
Przy zafalowaniu z NE i N alternatywą jest zatoka Ich Cirkewwa
300 metrów na południe od przystani promowej. Wejście od zachodu.
Zatoka jest prawie do samego brzegu głęboka ( ok. 7/8 metrów )
i dobrze trzyma kotwica. ( kilka muringów rybackich )
Zatoki Anchor i Golden BayZatoki ze wspaniałymi widokami, pięknym dnem do nurkowania
i wysokimi klifami. Kotwica trzyma tam zazwyczaj bardzo dobrze
i przy silnych wiatrach z NE i E pozwala na spokojne nocowanie.
Niebezpiecznie zaczyna się jednak robić przy wiatrach z północy,
zachodu i południa. Jesteśmy wtedy całkowicie odsłonięci,
a fala w tych okolicach w kilka godzin wzrasta do kilku metrów i może
przeształcić wypoczynek w walkę o życie. Śledź prognozy.
Anchor Bay i Popeye
Piękna zatoka z widowiskowym miasteczkiem filmowym.
Wpływając do niej trzeba zwrócić uwagę na szczegółowe mapy zatoki,
ponieważ od północy jest niewielka, ale za to groźna skalista mielizna.
Na końcu znajduje się częściowo zatopiony, nie wykorzystywany
pomost betonowy będący świetnym miejscem do zacumowania,
jednak jedynie rufą, zostawiając od dziobu kotwicę.
Dno piaszczysto skaliste. Uwaga! Ostre skały pod wodą mogą
zakleszyć kotwicę.
Golden Bay
Kilka ciekawych zatok z dobrymi kotwicowiskami. Przy małym
ruchu jachtów wycieczkowych ( na wieczór ) pozwalają
na przywiązanie się ze wsztstkich stron do skał i bezpieczną noc
w widowiskowym miejscu.
Wyspa ComminoNajbardziej popularna wyspa turystyczna z pięknymi
lagunami i grotami pozwala nam zakotwiczyć w kilku miejscach.
Pierwsze z nich to najbardziej popularna Blue Lagoon.
Do zatoki wpływa się od zachodu między dwiema kardynałkami.
Przy wschodnim brzegu swoje miejsce na muringach z bojami
mają statki wycieczkowe, które kusrują tam w sezonie czasem
od samego rana do późnego wieczora i w nocy.
Gdy jednak jednak nie jest to sezon, większość muringów jest wolna i pozwala
zawiązać się bezpiecznie na noc z możliwością przybicia rufą do kawałka
betonowego nabrzeża. Zatoka jest osłonięta od wiatrów z N, S i E.
W jej południowej części ( w sezonie oddzielona bojkami ) rozciąga
się niebezpieczna płycizna.
Kotwiczenie w zatoce nie jest najlepszym pomysłem, dno składa
się głównie z niewielkiej ilości piasku pokrywającego płaską skałę.
Przeważnie stoi się tam na leżącym łańcuchu.
Przy silnym wietrze może to być problematyczne, tym bardziej, że
zatoka jest mocno zatłoczona innymi jachtami, motorówkami
i statkami wycieczkowymi.
Zatoka Cristal Lagoon.Odsłonięta od zachodu zatoka, pół mil na południe od Blue Lagoon
z dobrym kotwicowiskiem ( skały, kamienie, piasek )
jest zdecydowanie mniej zatłoczona i bardziej widowiskowa.
Nocowanie w niej niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem ze względu na to, że jest mocno odsłonięta od zachodu. Wypoczywanie w niej, kąpiele
i zwiedzanie grot to świetny pomysł na spędzenie słonecznego
i bezwietrznego dnia.
Dookoła Commino jest jeszcze kilka zatok od strony północnej,
San Niklaw i Santa Maria Bay. Dno w nich również pozwala
na bezpieczne kotwiczenie, jednak okolica jest mniej przyjazna
w porównaniu do wcześniej opisywanych lagun i są one szczególne
narażone na występowanie zafalowania nawet przy bezwietrznej pogodzie.
Gozo, port i zatoki.Na Gozo do naszej dyspozycji jest marina Mgarr opisana
na samym początku przewodnika.
Dookoła Wyspy rozciągają się piękne klify i istnieje możliwość
zakotwiczenia i zacumowania w kilku miejscach.
Zaczynając od południa, pierwszą, dość wąską zatoką z kotwicowiskiem jest
Mjiar Tsh Shini Bay. Jest ona odsłonięta od południa, a na południowy wschód
od niej leży wyspa Gebla Tal Fessel. Zachodni brzeg wyspy jest bardzo płytki,
jednak w samej zatoce głębokość nie spada poniżej dziesięciu metrów.
Wąskie i wysokie skały dookoła pozwalają na przywiązanie się cumami
do skał i bezpieczną noc.
Kierując się wzdłuż wyspy na zachód, następną zatoką jest Xlendi.
Mamy tam do dyspozycji małą keję betonową, hotel i płytkie kotwicowisko,
a dookoła usytuowanych jest wiele ciekawych restauracji.
Jest tam ładna laguna i ciekawe dno.
Do zatoki trzeba wchodzić od zachodu i trzymać się blisko południowego
znaku kardynalnego. Gdy głębokość spada poniżej czterech metrów
oznacza to, że zboczyliśmy z toru podejściowego i trzeba się szybko cofnąć.
Najlepiej wpływać do zatoki bardzo powoli i przy praktycznie zerowym zafalowaniu. Przy samym pomoście ( obok hotelu )
głębokość sięga około dwóch, trzech metrów.
San Lawrenz czyli Dwejra Bay i Lazurowe Okno.Dwejra Bay to chyba najbardziej widowiskowe miejsce
do zakotwiczenia na Malcie i okolicy. Zatoka jest bardzo dobrze osłonięta
praktycznie ze wszystkich stron i ofaruje nam bezpieczne kotwicowisko
w spokojnym miejscu. Lazurowa woda i urozmaicone dno przyciąga tam
wielu żeglarzy i nurków, co sprawia, że praktycznie zawsze możemy tam kogoś
spotkać. Wejśie do zatoki jest od południowego zachodu, a jego szerokość to
zaledwie około 50 metrów, jednak głębokość nie spada tam
ponieżej ośmiu metrów.
Sama Zatoka to głębokości od pięciu do dwunastu metrów.
Jest to świetne miejsce by wybrać się na zachód słońca nad Lazurowe Okno
znajdujące się nieopodal zatoki. Uwaga na płycizny przy klifach
na północ od zatoki.
Północna część wyspy Gozo to zatoki:
Xwejini, Gholya Baida, Marsalforn Bay, Ramala Bay i San Blas Bay.
Wszystkie wymienione powyżej miejsca są praktycznie całkowicie
odsłonięte od północy i narażone na duże zafalowanie jednak przy
dobrej pogodzie świetnie nadają się na kilkugodzinne kotwiczenie
i kąpiele. W Marsalforn Bay do dyspozycji mamy
wiele restauracji i kilka pływających muringów rybackich,
gdzie czasem za zgodą ich właścicieli można zostać na noc.
Zatoka jako jedyna oferuje nam w miarę bezpieczne miejsce.
Płynąc na południowy wschód i planując postoje w zatokach Ramla i Sam Blas
trzeba czujnie obserwować głębokości. Woda często wypłyca się do zera, w szczególności bliżej brzegu.
Prognozy pogody a planowanie rejsu w okolicach Malty.Prognoza w tym rejonie często lubi płatać figle, dlatego
przed zaplanowaniem rejsu na najbliższe dni dobrze sprawdzić
pogodę na stronie
http://www.lamma.itna lokalnej stronie
http://www.maltaweather.com i
stronie lotniska
http://www.maltaairport.com .
Znajdują się tam modele zafalowania i wiatrowe na rejon
całego Morza Śródziemnego, a w szczególności interesującej nas Malty.
Dobrze przede wszystkim zwrócić uwagę na zafalowanie, które
nie zawsze jest proporcjonalne do siły i kierunku wiatru. Pozwoli to
łatwo skreślić cumowanie czy kotwiczenie w zatokach narażonych na krótką
i uciążliwą falę.
Dobrym rozwiązaniem jest zakup karty telefonicznej Ozone,
która w okresie aktywacyjnym pozwala nam na wykorzystanie trzech giga
internetu. To w zupełności wystarczy, by na bierząco obserować prognozy pogody.
Dodatkowo, w rejonie Malty podawane są włoskie prognozy na kanale
radiowym 68 ( nonstop przez całą dobę ) oraz Radio Malta, które nadaje na kanale
czwartym ogłaszając prognozę latem o godzinach:
09:00, 13:00, 19:00 i 23:00 a zimą o:
08:00, 12:00, 18:00 i 23:00 czasu lokalnego.
Ostrzeżenia nawigacyjne podawane są o szóstej, dziesiątej i szesnastej.
Kapitanat Valletta również podaje pogodę na kanale dwunastym
w godzinach: 07:00, 11:00, 17:00 i 22:00.
W razie potrzeby można poprosić o prognozę lokalny instytut
meteorologiczny telefonicznie pod numerem:
+356 50043848. Informacje dla navtex aktualizowane są o:
02:20, 10:20, 14:20, 18:20 i 22:20.
Ważne numeryPolicja – 191, Pogotowie – 196, Straż pożarna – 199.
Dziękuję i pozdrawiam,
Gabriel Kania